مهاجرت کاری اتریش

پریسا محسنی
20 شهریور 1401 / 10 دقیقه مطالعه

مهاجرت کاری اتریش

فهرست مطالب

اقتصاد در اتریش

یک اقتصاد توسعه یافته است که سطح زندگی بالایی برای شهروندانش ایجاد کرده است. تا دهه هشتاد میلادی بسیاری از صنایع اتریش ملی شدند و با خصوصی سازی‌های سالهای اخیر سطح مالکیت حکومت در اتریش به میانگین سطح مالکیت دولت‌های دیگر اتحادیه اروپا نزدیک شد.

اتریش دارای یکی از محکمترین اقتصاد‌های اروپا میباشد و رتبه 7 را در میان ثروتمندترین کشورهای جهان کسب کرده است. اقصاد و صنعت عالی این کشور را در صدر پیشرفته‌ترین کشور‌های صنعتی با هزینه زندگی معقول قرار داده است، بطوری که نرخ تورم تنها ۰٫۵% و درصد بیکاری در این کشور بسیار پایین میباشد به همین دلیل مردم به خوبی از پس هزینه زندگی در کشور اتریش بر می آیند.اتریشاز نظر استانداردهای زندگی در بالاترین سطح قرار دارد وبا داشتن فرهنگی بسیار غنی به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی تبدیل شده است. طبق ارزیابی سازمان بین‌المللی اتریش رتبه 14 دنیا را از جهت هزینه های مناسب زندگی دارا بوده و هزینه های کمتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد.

اتریش در سال ۲۰۱۵ در رتبه چهاردهم کشورهای ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی، قرار داشت. تا دهه ۱۹۸۰ بسیاری از صنایع بزرگ اتریش ملی شدند. با این حال، در سال‌های اخیر، خصوصی ‌سازی باعث کوچک شدن حجم بخش دولتی اتریش در مقایسه با دیگر اقتصادهای اروپایی شده ‌است.

اقتصاد اروپا از زمان تشکیل اتحادیه اروپا به صورت یکپارچه در آمده است و حتی قوانین کار در کشور های این اتحادیه تقریباً مشابه است. این کشور‌ها، همچنین در اعطای مجوز اقامت و تابعیت هم در اکثر اوقات به صورت مشابهعمل می کنند.

اتریش در سال ۲۰۱۵ در رتبه چهاردهم کشورهای ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی، قرار داشت. تا دهه ۱۹۸۰ بسیاری از صنایع بزرگ اتریش ملی شدند. با این حال، در سال‌های اخیر، خصوصی ‌سازی باعث کوچک شدن حجم بخش دولتی اتریش در مقایسه با دیگر اقتصادهای اروپایی شده ‌است.

جنبش کارگری در اتریش از قدرت زیادی برخوردار بوده و تأثیر زیادی بر حزب‌های کارگری می‌گذارند. گردشگری بین‌المللی مهم‌ترین بخش اقتصاد ملی اتریش است.

به طور سنتی کشور آلمان مهمترین شریک تجاری اتریش بوده است که این موضوع باعث شده است که نسبت به تغییرات سریع در اقتصاد آلمانآسیب‌پذیر شود.

اتریش با وجود این که حدود 90% از نیاز غذایی‌اش را خود تولید می‌کند، فقط 8% نیروی کار را در بخش کشاورزی دارد. زمین قابل کشت شرق کشور دارای خاک حاصلخیزی است که محصول خوبی از غلات و انگور برای شراب تولیدمی‌کند.

تولید لبنیات در مراتع شرق و کوههای آلپ اقلام صادراتی مهمی را تشکیل می‌دهد. تکیه گاه اصلی اقتصاد صنایع تولیدی می‌دهد. تکیه گاه اصلی اقتصاد صنایع تولیدی است که شامل ماشین آلات و لوازم ترابری، محصولات آهن و فولاد، فرآورده‌های نفتی، سیمان و کاغذ است. منابع طبیعی متشکل است از سنگ آهن و منیزیت، و همچنین امکان بالقوه تولید نیروی هیدروالکتریک و مهم ترین جنگلهای اروپای مرکزی. کوههای آلپ هم در تابستان و هم در زمستان بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند و توریسم سهم مهمی از درآمد ارز خارجی را به خود اختصاص می‌دهد. اتریش به حفظ روابط اقتصادی با کشورهای اروپای مرکزی که زمانی جزو امپراتوری هاپسبورگ بودند می‌پردازند

شاخه های مهم اقتصادی اتریش

مهم ترين شاخه هاي صنعتي اقتصاد اتريش عبارتند از:

  • صنايع مواد غذائي و تنقلات
  • ماشين آلات و فولاد سازي
  • صنعت شيمي و اتومبيل سازي
  • صنعت الكتريك و الكترونيك و همچنين
  • صنعت چوب و كاغذ سازي

از ميان اين شاخه هاي صنعتي قسمت اعظم صادرات كالاهاي اتريشي انجام مي گيرد.

کار در اتریش

ممکن است در همین لحظه که در حال مطالعه کردن این مقاله هستید، پیدا کردن شغلی در اتریش یکی از آرزوهای شما باشد، اما حقایقی در رابطه با بازار شغلی اتریش وجود دارد که لازم است تا قبل از آنکه برای آن اقدامی انجام دهید، این مطالب را بدانید. در ابتدا باید بدانید که کشور اتریش در برخی از حوزه های شغلی، با کمبود نیروی کاری مواجه است و بسیاری از کارفرمایان داخلی درخواست نیروی کار از داخل و خارج از کشور را دارند، که این امر فرصتی مناسب برای افرادی از اتباع خارجه، جهت مهاجرت به کشور کوه های آلپ را می دهد.

بازار شغلی اتریش، به طور کامل به صنایعی چون ساختمان، ساخت و ساز، گردشگری، تولید وسایل نقلیه موتوری، الکترونیکی، مواد غذایی، حمل و نقل و غیره بستگی دارد. صنعت منسوجات نیز نقش مهمی در ثبات مالی این کشور دارد. در واقع، اتریش علیرغم نگرانی های فعلی در رابطه با تأمین نیروی کار مورد نیاز، دارای دوازدهمین اقتصاد بزرگ در جهان است.

غربی ها با روزهای کاری در اتریش، آشنا خواهند بود – زیرا روزهای کاری در اتریش، بدین صورت است که مردم در روزهای دوشنبه تا جمعه مشغول به کار هستند و روزهای شنبه و یکشنبه را برای اوقات فراغت و استراحت خود دارند. در این مطلب، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد تا متوجه شوید چگونه می توانید بهتر در اتریش کاری پیدا کرده و مشغول به کار شوید، کار کردن به صورت خود اشتغالی چگونه است و همچنین اطلاعاتی در رابطه با میانگین حقوق و بیمه اجتماعی مشاغل اتریش نیز خواهید خواند.

ویزای کاری اتریش

در صورت تخصص بالا، برخورداری از سابقه ی کاری مکفی و درخشان، دانش زبانی قوی انگلیسی و آلمانی، میتوان از طریق استخدام نوعی ویزای کاری دریافت کرد که پس از مدتی به کارت آبی و سپس پس از 5 سال به اقامت دائم تبدیل میگردد.متقاضی کار در اتریش باید یک کارفرما داشته باشد که کار موردنظر را ابتدا سه ماه در اتریش آگهی نماید اگر شخصی یافت نشد سه ماه در اتحادیه اروپا آگهی نماید اگر باز شخصی یافت نشد در این صورت میتواند برای شخصی خارج از اتحادیه اروپا دعوتنامه بفرستد. در صورتی که شخص در اتریش مشغول به کار شده و مالیات بپردازد میتواند جهت اقامت درخواست دهد.

 افراد علاقمند و حائز شرایط میتوانند پس از اخذ کارت مهاجرت (طبق سیستم امتیازدهی 70 امتیاز از 100 امتیاز)، خود و خانواده شان را به اتریش ببرند. این افراد میباستی برای جستجوی کار در اتریش به منظور اخذ کارت مهاجرت دارای مدارک زیر باشند:

  • حداقل مدرک تحصیلی لیسانس
  • حقوق سالیانه بالا
  • کارهای تحقیقاتی
  • لوح تقدیر کاری یا تحصیلی
  • ثبت اختراع
  • سوابق کاری یا کارهای مدیریتی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • داشتن تحصیل در اتریش
  • سن 24 – 45 سال

ارائه و ارزش اصولی و قانونی این مدارک دارای 100 امتیاز میباشند و شما برای ویزای جستجوی کار بمدت 6 ماه در اتریش فقط به 70 امتیاز از 100 امتیاز احتیاج دارید، که پس از موافقت اصولی اداره کار اتریش برای 6 ماه وارد خاک اتریش بمنظور پیدا کردن کار میشوید، پس از پیدا کردن کار و منعقد کردن قرارداد کاری با کارفرما مدارک شما برای صدور اجازه کاربه اداره کار مربوطه تحویل داده میشودو پس از موافقت قانونی، کارت اقامت شما صادر گردیده و حال میتوانید خود و خانواده را به اتریش ببرید.

3 نوع ویزا و مجوز کاری در اتریش صادر میگردد:

3 نوع ویزا و مجوز کاری در اتریش صادر میگردد:

ویزای جستجوی کار: این ویزا به افراد خارج از اتحادیه اروپا، با تحصیلات عالیه ی بالا و مهارت زیاد، 6 ماه فرصت میدهد تا در اتریش اقامت کنند و به دنبال کار بگردند. اگر در این مدت کار مناسبی پیدا کردند باید برای دریافت مجوز کار لازم و جدید اقدام کنند.

کارت آبی اروپا: این کارت نوعی اقامت به همراه مجوز کار، وابسته به شغل خاص هر فرد است. لازمه ی اصلی این نوع ویزا که حداکثر 2 سال زمان دارد، داشتن مدرک دانشگاهی معتبر در زمینه ی شغل مورد نیاز است.

  • مخصوص افرادی است که پس از فارغ التحصیلی، مشغول به کاری با حقوق مکفی شده باشند.
  • باید حداقل سه سال در یکی از موسسات یا دانشگاههای اتریش تحصیل کرده باشد.
  • یک پیشنهاد شغلی در رابطه با رشته تحصیلی خود داشته باشد و یکسال مشغول به کار باشد. 
  • میانگین درامد او باید یک و نیم برابر مانگین درآمد کارمندان اتریش باشد.

کارت قرمز – سفید – قرمز: این نوع ویزا که بر اساس سیسستم امتیاز دهی معیاری صادر میگردد، به طول مدت حداکثر 1 سال میباشد. افراد واجد شرایط باید مدارک فنی، حرفه ای و یا دانشگاهی قوی و معتبر در زمینه ی رشته ها و شغل های مورد نیاز این کشور را داشته باشند و یا فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های اتریش باشند.

این کارت مخصوص کسانی است که در اتریش تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند. یا این کارت فارغ التحصیلان اتریش می تواند مشغول به کار شوند. در هر صورت اگر شخصی قصد اقامت در اتریش دارد و نمی تواند از طریق کاری وارد شود می تواند ابتدا از طریق تحصیلی وارد شود سپس با دریافت کارت قرمز – سفید – قرمز در اتریش مشغول به کار شود. 

یکی از کلید های اصلی استخدام در اتریش، دانستن زبان آلمانی است، چرا که لازمه ی بیشتر موقعیت های کاری این کشور، تسلط کافی بر زبان آلمانی میباشد.

ساعت کاری معمولا 8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته میباشد. سالانه حدود 30 روز تعطیلی که 13 روز آن تعطیلات رسمی است نیز از مزیت های کار در اتریش است.

افراد زیر واجد شرایط دریافت این کارت هستند:

  • کارکنان با تخصص بسیار بالا
  • کارکنان متخصص در مشاغل دارای کمبود
  • کارکنان کلیدی
  • دانشجویان فارغ التحصیل از اتریش
  • کارکنان کلیدی خویش فرما

در ادامه دو نمونه از ویزای تحصیلی و کاری اخذ شده کشور اتریش برای متقاضیان موسسه را ملاحظه خواهیدکرد:

نمونه ویزای کاری کشور اتریش

مشاغل مورد نیاز در اتریش

Milling machinists
Milling machinist (metal processing)
CHC milling machinist
die milling machinist
Technicians with a higher level of training (engineer) for mechanical engineering
Installation engineer
mechanical engineering
motor vehicle construction engineer
mechanical engineering technician
mechanical design engineer
air conditioning system engineer
sanitary engineer
parts design engineer
tool design engineer
mechatronics engineer
building services engineer (heating, ventilation, sanitary)
quality assurance engineer
CAD design engineer
precision engineer
systems engineer
drive technology engineer
construction machinery engineer
CAM engineer
production engineer
weapons engineer
ventilation engineer
technical college graduate in mechanical engineering
automation engineer
CAD/CAM programmer
Black toppers
Black topper
Metal turners
Bar turner
boring mill operator
master turner, turner, carousel turner, Revolver turner, point turner, die turner, CNC turner
thread cutter
CNC skilled worker
machining technician
metalwork technician – machining technology
Roofers
Roofer
foreman/forewoman (roofer)
master roofer
Graduate nurses
نکته: فقط پرستارانی که حداقل یک دوره ی تکمیلی در کشور اتریش گذرانده باشند برای این شغل ها انتخاب میشوند.
graduate pediatric nurse, Graduate psychiatric nurse, graduate psychiatric healthcare worker and nurse, graduate pediatric-infant nurse
graduate healthcare worker and nurse, student nurse, graduate private nurse
graduate infant carer and child carer
graduate infant-pediatric nurse
graduate company nurse
surgical nurse
nursing service manager
residential manager in geriatric care
Technicians with a higher level of training (engineer) for data processing
Analyst
data entry specialist
programmer
systems analyst 
systems organizer
Computer technician
network technician
EDP customer account manager
database technician
EDP maintenance technician
 Internet technician
 EDP technician (hardware and software)
systems developer
software technician
EDP trainer (hardware and software) 
system and user support
application developer and programmer
web programmer 
multimedia programmer
database developer and programmer 
application advisor
data manager
data security specialist 
hardware technician
 IT specialist
information manager (data warehouse manager)
Internet/intranet administrator / advisor
 IT manager (IT consultant)
media IT specialist
EDP project manager
EDP quality assurance technician 
SAP application advisor
scanning technology/imaging specialist
support manager
 system programmer (EDP)
merchandise management system technician
web master 
SAP developer
system engineer
Software engineer
 system integrator 
database Administrator
technical college graduate in EDP/computer science/information technology
 firmware developer
NET software developer
 IT architect 
software tester
software start-up specialist
Technicians with a higher level of training (engineer) for power engineering technology
Electrical engineer
installation engineer
power engineering
design engineer
power engineering
power engineer
apparatus engineering technician
electrical engineer – energy/drive technology (Engineer
technical college graduate in electrical engineering
Graduate engineers in mechanical engineering
Business administrator
CAD engineering designer
mechanical engineer
mining machinery engineer
business engineer – mechanical engineering
installation engineer – mechanical engineering
Motor vehicle construction engineer
air conditioning system engineer
mechanical engineering technician
sanitary engineer
tool designer
building service engineer (heating/ventilation/sanitary)
mechanical design engineer
automation engineer
mechatronics fitter
systems engineer
drive technology engineer
construction machinery engineer
CAM technician
production engineer
ventilation engineer
CAD/CAM programmer
(Specialty) Power Engineers
Electrical engineer
Installation engineer
design engineer
energy/drive engineer

-

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید