مهاجرت کاری به آلمان

روژین اصفهانی
10 خرداد 1401 / 18 دقیقه مطالعه

مهاجرت کاری به آلمان

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اقتصاد آلمان

آلمان دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد، و سطحی بالا از نوآوری است. آلمان چهارمین اقتصاد برتر دنیا و یکی از قطب‌های صنعتی اروپا میباشد. همچنین جزو چهار تولید کننده بزرگ در سال ۲۰۰۹ است. کشور آلمان پس از آمريكا و ژاپن سومين قدرت صنعتي جهان در زمینه ی کاری مهندسین بوده و به دلیل بهبود اقتصادي آلمان پس ازجنگ جهاني دوم «معجزه اقتصادي آلمان» در این کشور به وجود آمد.  بخش خدمات ۷۱٪ از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت ۲۸٪ و کشاورزی ۱٪ است. از صنايع مهم این کشور می توان به شاخه هایی همچون الكتريك, مكانيك, تولید مواد شيميايي، منسوجات، صنعت مواد غذايي و تولید وسايل نقليه اشاره نمود. از آغاز دهه ١٩٨٠ رشد خوبی در صنايع تكنولوژي پيشرفته این کشور روي داده است.

به طور متوسط نرخ بیکاری در ماه مه در آلمان ۶٫۷٪ بوده‌است. عرضه نیروی کار نیز با کمبود روبرو بوده‌است و تعداد زیادی «کارگر مهمان» گاست آربایتر ("Gastarbeiter") بویژه از ترکیه و یوگسلاوی سابق به کار گرفته شده‌اند. از ۱۹۹۰ کمبود نیروی کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، نیز مواجه شده‌است. با این حال نرخ متوسط بیکاری در این کشور با افراد نیمه کار به دنبال کار تمام وقت گرفته شده‌است. نرخ بیکاری غیررسمی در این کشور در سال ۲۰۱۱ ۵٫۷۷٪ بوده‌است.

کشور آلمان در اتحادیه اروپا قانون تعیین می‌کند و آلمان مدافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا است. آلمان سیاست‌های تجاری خود را به طور فزاینده‌ای در موافقت نامه اتحادیه اروپا تأیید می‌کند. آلمان واحد پولی مشترک اروپا، یورو را از ۱ ژانویه سال ۲۰۰۲۲ معرفی کرده‌است. سیاست‌های پولی آلمان را اعضای بانک مرکزی اروپا تعیین می‌کنند. دو دهه پس از اتحاد دو آلمان، استانداردهای زندگی و در آمد سرانه به طور قابل ملاحظه بالا رفته‌است. نوسازی و یکپارچه سازی اقتصاد شرق آلمان یک فرایند طولانی مدت است که تا سال ۲۰۱۹ به طول می‌انجامد، با انتقال سالانه از غرب به شرق بالغ به حدود ۸۰ میلیارد دلار برنامه ریزی شده‌است. در ژانویه ۲۰۰۹ دولت آلمان تصویب طرح محرک اقتصاد ۵۰ میلیارد یورو برای محافظت بخش‌های مختلف از رکود و متعاقب آن افزایش بیکاری است.

از بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا «از لحاظ سرمایه» ۳۷تای آنها در آلمان می‌باشد. ده شرکت برتر به ترتیب: دایملر، فولکس واگن، آلیانتس »سودده‌ترین» ،زیمنس، دویچه بانک »دوم در سودده» ، ا.آن، دویچه پست، دویچه تلکوم، مترو و ب آ اس اف است. در این میان بیشترین تعداد کارمند برای دویچه پست و بوش است. از برندهای معروف آلمان می‌توان به مرسدس بنز، ب ام و، آدیداس، پورشه، فولکس واگن و نیوآ اشاره کرد. آلمان برای شرکت‌های کوچک و متوسط تخصصی خود را به رسمیت شناخته شده‌است. حدود ۱۰۰۰۰ عدد از این نوع شرکت‌ها، رهبران بازار جهانی در بخش خود هستند و دارای برچسب قهرمان پنهان (واضح نیست برای عموم) هستند.

کار در آلمان

یکی دیگر از روش‌های مهم و پرمتقاضی  در آلمان مهاجرت کاری می باشد. آلمان یکی از پایین ترین نرخ‌های بیکاری را در بین 27 کشور اتحادیه اروپا دارد. افراد زیادی تمایل به مهاجرت از طریق کار و در نهایت دریافت اقامت دائم از این کشور را دارند. از ۱۹۹۰ کمبود نیروی کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، نیز مواجه شده‌است. با این حال نرخ متوسط بیکاری در این کشور با افراد پار وقت به دنبال کار تمام وقت در این کشور در سپتامبر سال 2022 ( در رنج سنی 15 ال تا 74 سال) 3 درصد بوده است.

نکته ی قابل توجه این است که کشور آلمان به دلیل میانگین بالای سنی نیروی کار خود با مشکل كمبود میزان نيروي كار مناسب روبرو می‌باشد. عرضه نیروی کار در آلمان نیز با کمبود روبرو بوده‌است و تعداد زیادی «کارگر مهمان» (گاست آربایتر “Gastarbeiter”)  بویژه از ترکیه و کشورهای آسیایی به کار گرفته شده‌اند. با توجه به کمبود نیروی کار ماهر، افراد متخصص در رشته های مهندسی و بویژه رشته هایی همانند الکترونیک، الکتروتکنیک، مکانیک، برق، مگاترونیک، نرم افزار و آی تی به ترتیب، اولویت اخذ ویزای کار آلمان را به خود اختصاص می دهند و نیز از شانس بیشتری بهره مند میشوند. از این رو اداره ی امور مهاجرتی آلمان برای تشویق و ترغیب اتباع  واجد شرایط کشورهای دیگر و به کارگماری آن‌ها در بخش‌های مختلف به عنوان نیروی کار ماهر و متخصص، شرایطی را برای کار و اقامت در آلمان در نظر گرفته‌ است. برای این روش از مهاجرت 3 قدم اصلی وجود دارد:

  1. پیدا کردن شغلی در آلمان که نیروهای خارجی را میپذیرد.
  2. درخواست برای دریافت ویزای کاری- استخدامی آلمان (Germany working (employment) visa)
  3. ورود به آلمان و دریافت مجوز اقامت کاری (working residence permit)

علاوه بر این‌ها، برای دریافت مجوز اقامت کاری در آلمان، کارفرما و کارجو می‌با ثابت کنند که:

  • با کمبود نیروی کار آلمانی یا اهل اتحادیه ی اروپا برای پر کردن آن موقعیت کاری مواجه بوده اند،
  • کارفرما شرایط دستمزدی و محیط کاری برابر با کارکنان آلمانی را برای کارجو فراهم میکند،
  • کارجو تمام شرایط تحصیلی و سابقه ی کاری لازم برای این سمت شغلی را دارا میباشد،
  • شرکتی که در حال استخدام نیروی کار است، تمام شرایط لازم تاًیید شده توسط مقامات آلمانی مربوط (مدارک ثبت شرکت و مجوزهای مربوطه) را دارد.

به عنوان یک نیروی کار در آلمان، میتوانید تا مدتی که مجوز کاریتان اجازه ی اقامت در آلمان را به شما میدهد، کار کنید. اگر کارفرمای شما قصد ادامه ی همکاری با شما را، حتی تا بعد از تمام شدن مدت اعتبار مجوزتان، داشته باشد، میتوانید برای تمدید مجوز خود اقدام و پس از مدت مشخصی درخواست اقامت دائم دهید.

ویزای جاب آفر (Job Offer) آلمان

یکی از شیوه‌های مهاجرت به کشور آلمان دریافت ویزای کار از طریق دعوتنامه یا جاب آفر می‌باشد. جاب آفر یا پیشنهاد کار دعوتنامه‌ای است که از سوی یک کارفرما در کشور آلمان برای متقاضی جویای کار صادر می‌گردد. این دعوتنامه به دو صورت شفاهی و یا در قالب یک نامه و به صورت کتبی تنظیم می‌گردد. در اکثر مواقع برای دریافت ویزای جاب آفر، دعوتنامه می‌بایست به صورت کتبی صادر شود.

در متن دعوتنامه عناوینی چون حقوق و مزایا، شرح وظایف، ساعات کاری و نام و مشخصات صادرکننده دعوتنامه ذکر می‌گردد. افراد پس از دریافت نامه جاب آفر می‌توانند بعد از بررسی و مطالعه درخواست را قبول، رد و یا در مورد بندها و شرایط آن مذاکره کنند. لازم به ذکر است دریافت نامه جاب آفر به تنهایی منجر به مهاجرت به این کشور نمی‌شود و متقاضیانی که خارج از اتحادیه اروپا موفق به دریافت چنین نامه‌ای شده‌اند می‌بایست متعاقباً جهت دریافت ویزای ورود اقدام نمایند.

داشتن پیشنهاد شغلی یا دعوتنامه از سوی کارفرما در کشور آلمان مزایایی دارد که عبارتند از:

  • کاهش ریسک صدور ویزای کار
  • اقدام همزمان برای خانواده و همراهان ( همسر و کودکان کمتر از 18 سال)
  • صرف هزینه اندک در زمان اخذ ویزا

اخذ مجوز کار در آلمان

آلمانی ها به طور میانگین 41.2 ساعت در هفته کار می کنند و هفتمین ملت پر کار اروپا هستند، اما تعطیلات شان هم بیشتر از مقدار میانگین سایر کشورهای اروپایی است. شما برای کار کردن در آلمان نیاز به مجوز اقامت آلمان از طریق کار دارید. حق کار و مدت زمان مجوز کارتان در مجوز اقامت کار در آلمان تان درج می شود.

 اگر به خویشاوندی که اجازه ی کار در آلمان دارد ملحق شوید شما نیز اجازه ی کار را خواهید داشت.

 از آنجایی که آلمان علاقه مند به جذب متخصصین، از جمله دانشمندان علوم طبیعی (زیست شناسان، فیزیک دانان و شیمی دانان)، مهندسین، متخصصین IT، و دیگر کارکنان رده بالا و دانشگاهیان، برای مدت طولانی است، این افراد در دریافت این مجوز ارجحیت دارند.

 برای کسب مجوز کار در آلمان متقاضی به چند نکته کلیدی نیاز دارد :

  • ارائه مدارک معتبر پایان تحصیلات و یا دوره ی فنی و تجربه ی کاری در زمینه ی مهارت ها و شغل های مورد نیاز
  • دریافت همزمان پیشنهاد کاری از کشور آلمان با حقوق حداقل قانون کار
  • کسب حداقل 50 امتیاز بر اساس جدول معیارهای شرایط مهاجرت به آلمان از طریق کار

ویزای جستجوی کار آلمان

ویزای جستجوی کار جزء ویزای اقامت طولانی مدت می باشد که به مدت 6ماه اجازه حضور در این کشور و مجوز جستجوی کار به متقاضی می دهد. در صورتی که در مدت این 6ماه موفق به پیدا کردن موقعیت شغلی شدید می توانید نوع ویزای خود را به ویزای کار تغییر دهید. در این 6ماه شما اجازه ی کار کردن ندارید و فقط در صورت پیداکردن کار و تغییر نوع ویزا این اجازه را اخذ می کنید.

برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان باید مدارک ذکر شده را تهیه کنید:

  • واجد شرایط عمومی درخواست ویزا باشید
  • تمام مدارک مورد نیاز درخواست را آماده کرده باشید.
  • فرم درخواست ویزا را پر کرده و درخواست وقت سفارت کنید

شرایط عمومی درخواست ویزای جستجوی کار آلمان

  • مدرک قابل قبول لیسانس یا فوق لیسانس
  • حداقل 5سال سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • توانایی ساپورت مالی قابل اثبات
  • بیمه سلامت برای مدت 6ماه اقامت در آلمان تا زمان اخذ ویزای کار

شرایط و مدارک مورد نیاز ویزای جستجوی کار آلمان

الزامات مشاغل در آلمان

یکی از الزامات اکثر مشاغل برتر در آلمان داشتن سطح زبانی عالی است. اما برای متخصصین بین‌المللی که به زبان انگلیسی مسلط هستند نیز فرصت‌های شغلی فراوانی اکثرأ در حوزه‌های شغلی چون مهندسی، مدیریت و IT وجود دارد. خوشبختانه مشاغل برتر آلمان شروع به پذیرفتن افراد مهاجر کردند. از دیگر الزامات مشاغل آلمان داشتن یک مدرک دانشگاهی می‌باشد. اما اکثر تحقیقات نشان داده‌اند که کارفرمایان آلمانی بهترین فرصت‌های شغلیرا به افراد انگلیسی زبانی که دارای مدرک کارشناسی هستند، پیشنهاد می‌دهند. شرکت‌هایی که افراد انگلیسی زبان را استخدام نمی‌کنند، برای مشاغل پرتقاضای آلمان اغلب به دنبال افرادی با مدرک کارشناسی ارشد هستند.

مدارک موردنیاز برای درخواست ویزای جستجوی کار آلمان عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر (دارای اعتبار تا حداقل 12ماه پس از تاریخ بازگشت شما)
  • 3 قطعه عکس قابل قبول پاسپورت
  • Cover Letter که هدف شما از سفر به آلمان، برنامه برای پیدا کردن کار و برنامه کمکی شما درصورت پیدا نشدن موقعیت شغلی مورد نظر شما را شامل شود.
  • اصل مدارک تحصیلی و سابقه کاری
  • رزومه دقیق کاری و تحصیلی شما
  • اجاره نامه محل سکونت
  • مدارک اثبات توانایی ساپورت مالی شما برای مدت 6ماه اقامت در آلمان
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی شما به زبان انگلیسی
  • اثبات بیمه سلامت

تمامی مدارک ذکر شده در بالا باید در دو نسخه تهیه شده و به سفارت ارائه شوند.

قابل توجه است که تهیه مدارک نام برده، اخذ ویزا را تضمین نخواهد کرد و این موضوع کاملا به تشخیص مسئول کنسولگری بستگی دارد.

فرم درخواست و وقت سفارت

پس از آماده سازی مدارک مورد نیاز، مرحله آخر پر کردن فرم درخواست اخذ ویزای جستجوی کار در سفارت آلمان و درخواست وقت مصاحبه از سایت سفارت است.

شرایط درخواست بلوکارت

متقاضیان کارت آبی باید یا دارای مدارک دانشگاهی از مراکز آموزش عالی آلمان باشند و یا در صورتیکه در خارج از آلمان تحصیل کرده اند، مدارک تحصیلی خود را به تایید سازمان های دولتی ذی ربط برسانند.

کارت آبی به افرادی اعطا میگردد که توانسته باشند شغلی پیدا کنند که درآمد سالیانه آن 46.400 یورو (بدون کسر مالیات) باشد. البته اگر شغل آنها جز شغل هایی باشد که در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستند، داشتن درآمد سالیانه 37.752 یورو (بدون کسر مالیات) کفایت میکند. این شغل ها در حال حاضر عبارتند از: متخصان علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، بیولوژی و …)، آرشیتکت، مهندس (کلیه علوم مهندسی)، طراح فضای شهری، پزشک (به استثنای دندانپزشک) و متخصصان علوم کامپیوتر و فناوری ارتباطات.

بلوکارت آلمان

موافقت نامه سازمان کار آلمان (Die Bundesagentur für Arbei)

اگر متقاضی کارت آبی، تحصیلات دانشگاهی خود را در آلمان به پایان رسانده باشد، جهت اخذ کارت آبی، نیازی به موافقت نامه سازمان کار آلمان ندارد، در غیر این صورت، دریافت این مجوز الزامیست.

در ابتدا و قبل از مشغول به کار شدن، متقاضی می‌بایست یک دوره‌ی کارآموزی را باید پشت سر بگذارد (بیشتر در رشته های پزشکی و مهندسی و به منظور آماده کردن فرد)، مدارک و مجوزهای گذراندن این دوره‌های کارآموزی قبل از اعطای بلو کارت باید توسط متقاضی به اداره اتباع خارجی ارائه گردد.

اداره اتباع خارجی هر ایالت فقط در صورتی مجاز است که برای متقاضی، بلوکارت صادر کند، که آن متقاضی قبلا خود را در حوزه استحفاظی آن اداره اتباع خارجی، ثبت نام کرده باشد. به عبارت دیگر، متقاضیانی که خارج از آلمان هستند، نمیتوانند به صورت مستقیم و از خارج مرزهای آلمان درخواست کارت آبی کنند، بلکه ابتدا باید درخواست ویزای کار آلمان کنند و پس از دریافت ویزای کاری وارد آلمان شوند، سپس 6 ماه فرصت به آنها داده میشود تا شغلی بیابند که حداقل درآمد سالیانه را داشته باشد، در این مرحله متقاضی میتواند جهت درخواست کارت آبی اقدام نمایند.

مدارک لازم هنگام درخواست بلوکارت

  • پاسپورت
  • یک قطعه عکس بیومتریک 35mm*45mm
  • ترجمه مدارک دانشگاهی
  • گواهی معتبرسازی تحصیلات دانشگاهی
  • ترجمه سوابق کاری در خارج از آلمان (در صورت وجود سابقه کاری)
  • قرارداد کاری و یا پیشنهاد کاری که به صورت ملموس از طرف یک شرکت به متقاضی ارایه شده لست.
  • فرم پر شده درخواست تمدید اقامت آلمان
  • در صورت لزوم، موافقت نامه سازمان کار آلمان
  • در صورت لزوم تکمیل و ارایه فرمی که در آن شغل متقاضی تشریح شده باشد.
  • در صورتی که ابتدا متقاضی باید یک دوره کارآموزی بگذراند، باید مدرک مربوطه ارایه شود.

مدت اعتبار Blue Card چه قدر است؟

در ابتدا در صورت داشتن کلیه شرایط فوق، یک Blue Card که دارای اعتبار چهارساله است برای متقاضی صادر میشود. پس از 3 سال از تاریخ صدور Blue Card، در صورتی که متقاضی همچنان مشغول به کار در آلمان باشد، میتواند درخواست اقامت دائم آلمان کند. اگر دارنده Blue Card دارای سطح زبان آلمانی حداقل B1 باشد، وی میتواند پس از 2 سال از تاریخ صدور Blue Card، درخواست اقامت دائم آلمان نماید.

مزایای کارت آبی اتحادیه‌ی اروپا

  • اقامت آلمان به مدت چهار سال (یا تا امقضای قرارداد استخدام تان)
  • اقامت دائم آلمان پس از 23 ماه (21 ماه اگر مهارت تان در زبان آلمانی به سطح B1 رسیده باشد. )اجازه دارید تا 12 ماه در کشورهای خارج از EU بمانید بدون آنکه کارت آبی تان منقضی شود. و پس از 18 ماه اجازه دارید. بدون ویزا به منظور کار با صلاحیت بالا به کشور دیگری در EU (بجز ایرلند و دانمارک) بروید.
  • اعضای خانواده تان می توانند بلافاصله به آلمان بیایند و کار کنند. بدون هیچ محدودیتی و بدون اینکه در زبان آلمانی مهارت داشته باشند. در ضمنن از تمام مزایای دیگر نیز برخوردار می شوند.

مجوز آلمان برای کارکنان ماهر با درآمد 84.600 یورو

واجدین شرایط می توانند یک مجوز اقامت دائم (Settlement permit) درخواست دهند، که به دارنده‌ی این مجوز و اعضای خانواده اش اجازه می‌دهد برای همیشه در آلمان زندگی کرده و به کاری مشغول شوند (اگر آنان با مجوز اقامت معمولی به آلمان می‌آمدند می‌بایست پیش از اپلای برای مجوز اقامت دائم پنج سال در آلمان زندگی می کردند). برای اخذ این مجوز نیاز به یک پیشنهاد شغلی معین و همچنین اجازه‌ی اداره‌ی فدرال استخدام (Federal Employment Agency) دارید.

معیارها واجد شرایط بودن کارگران و کارمندان ماهر

صلاحیت و شرایطامتیاز (حداکثر امتیاز 30)
آموزش حرفه‌ای/ دوره‌ی فنی کامل در زمینه‌ی شغل مورد نیاز20
وجود شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه25
تکمیل تحصیلات دانشگاهی با دوره‌ای حداق 3 ساله30
سابقه‌ی کاری براساس مدارک تحصیلی، فنی و صلاحیت‌هاحداکثر امتیاز 10
سابقه کاری (سالانه)/ سابقه کار در کشور اتریشبرای هرسال 2/ برای هر سال 4
زبانحداکثر امتیاز 15
آلمانی: تسلط ابتدایی بر زبان آلمانی level A1
 انگلیسی: تسلط در حد متوسط بر زبان انگلیسی (حداقل B1 level)
10
آلمانی: تسلط بیشتر از ابتدایی بر زبان آلمانی level A2
 انگلیسی: تسلط کافی در حد خوب بر زبان انگلیسی (حداقل B2 level)
15
سنحداکثر 20 امتیاز
حداکثر 30 سال سن/ حداکثر 40 سال20/15
مجموع امتیازها 75 
حداقل امتیاز مورنیاز50

برترین مشاغل در کشور آلمان

چه مشاغلی در لیست کمبود نیروی کاری ماهر موردنیاز آلمان قرار گرفته اند ؟

مشاغل و مهارت‌های مورد نیاز کشور آلمان به طور سالیانه و با مشاوره و همکاری وزیر کار و وزیر اقتصاد این کشور انتخاب و اعلام میگردند. معمولا این مشاغل تا حد زیادی به بازار کار در سال گذشته بستگی دارند. اما بطور کلی می‌توان این مشاغل را بدین صورت دسته بندی کرد.

حوزه‌ها و مشاغلی که با کمبود نیروی کاری مواجه است، عبارتند از:

زمینه های مهندسی

  • mechanical and automotive engineering professions (Engineer)
  • mechatronics, energy, and electronics professions (Engineer)
  • metal and welding engineering
  • technical research and development
  • technical drawing (not design draughtsman), construction, and model making
  • supply and disposal
  • computer sciences
  • IT application consulting
  • software development and programming

تکنولوژی و زمینه های تکنیکی

  • energy technology
  • plumbing, sanitary, heating, and air-conditioning technology
  • vehicle guidance in railway traffic

پرستاری و پزشکی

  • human medicine (without dentists)
  • healthcare and nursing care
  • emergency medical service, obstetrics (graduate professionals in health and nursing)
  • elderly care (graduate professionals in elderly care)

در زمینه ی هتل یا رستوران

همه ی شغل ها در این زمینه برای کارگران و کارمندان ماهر مورد نیاز است از جمله:

  • سر آشپز
  • کارشناس رستوران
  • حسابدار هتل
  • کترینگ کار سیستمی ماهر
  • حسابدار هت
  • هتل دار و غیره.

نیاز در صنایع مختلف آلمان در زمان های مختلف متغیر است. از آنجا که جامعه آلمان در حال پیر شدن است، پیش بینی میشود که نیاز در مشاغلی که به تحصیلات عالیه‌ی تخصصی و بالای دانشگاهی نیاز دارند افزایش یابد. برای مثال در حال حاضر برای هر 3 پرستار فارغ التحصیل بیکار در این کشور، 10 فرصت شغلی وجود دارد و این تعداد تا دهه‌ی آینده نیز بیشتر خواهد شد.

و اما لیست 8 شغلی که شانس پذیرفته شدن کارجو ها را به دلیل نیاز فوری کشور آلمان به آنها، بالا تر میبرد:

  • استاد کاران و کارگران ساختمانی
  • تعمیرکاران دستگاه های صنعتی و کارخانه ای
  • تکنسین ها و مهندسین در زمینه ی پردازش داده
  • تکنسین در زمینه ی فن آوری قدرت
  • مهندسین ماهر در زمینه ی مکانیک
  • طاق زن ها و سقف ساز ها
  • مهندسین متخصص فن آوری قدرت
  • پرستاران حرفه ای

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، کشور آلمان به منظور تامین نیرو انسانی ماهر و متخصص در صدد جذب نیروی جوان و کارآمد در مشاغل مختلف است. برای شناسائی مشاغل پر تقاضا می‌توان به سایت‌های کاریابی کشور آلمان مراجعه نمود. اما در این مقاله به تعدادی از پرتقاضاترین مشاغل که در سال 2022 توسط این کشور اعلام شده است اشاره می‌کنیم:

مشاغل پرتقاضا آلمان در سال 2022

  • مهندسین (عمران، معمار، مکانیک، الکترونیک و...)
  • طراح و توسعه دهندگان نرم‌افزار و برنامه نویس
  • کارشناسان IT
  • مشاغل مدیریتی
  • تکنیسین‌ها
  • متخصصین پزشکی و کادر درمان (بخصوص پرستارها)
  • مدیران کسب و کار و کارشناسان فروش
  • کارشناسان حسابداری و امور مالی

میانگین درآمد مشاغل آلمان

طبق اداره آمار فدرال آلمان در سال 2020 میانگین درآمد سالانه در آلمان حدود 47.700 یورو و یا 3.975 یورو در ماه بوده است. درآمد مشاغل در آلمان مانند سایر کشورها با توجه سن، تخصص و سابقه‌ی کاری افراد متغیر خواهد بود. در سال 2021 گزارش درآمد Shepstone.de’s لیستی از میانگین درآمد مشاغل آلمان بر اساس صنعت شغل مورد نظر و افرادی که در مشاغل حرفه‌ای، تخصصی و یا مدیریتی مشغول هستند، تهیه کرد.

       

مزایای تامین اجتماعی و کار در آلمان

مهاجران می توانند از مزایای سخاوتمندانه تامین اجتماعی در هنگام زندگی در آلمان استفاده کنند و حتی در برخی موارد، زمانی که آنها به خانه بازمی گردند.

آلمان دارای یک سیستم امنیت اجتماعی تخصصی است که شرایط زندگی در آلمان را راحت کرده است، حتی اگر بیمار، معلول، بیکار یا بازنشسته هستند. مهاجران همچنین می توانند در این سیستم به میزان زیادی مشارکت داشته باشند.

به عنوان یک قاعده، افراد شاغل باید به چهار بخش از این سیستم پرداخت داشته باشند، برای بیمه درمانی، مراقبت پرستاری به شیوه دوربرد، حقوق بازنشستگی و بیکاری. این پرداخت معمولا حدود 40٪ از درآمد ناخالص است اما به طور معمول کارفرما پرداخت نیمی از هزینه را به عهده دارد و شخص کارمند از جیب خود تنها 20 درصد از درآمد خود را می پردازد. مقادیر دیگر از برنامه تامین اجتماعی شامل بیمه حوادث شرکتها ، به طور کامل توسط کارفرما پرداخت می شود و خسارت های اجتماعی، که دولت انها را مدیریت میکند.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید