مهاجرت کاری فرانسه

پریسا محسنی
11 خرداد 1401 / 5 دقیقه مطالعه

مهاجرت کاری فرانسه

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اقتصاد فرانسه

پاریس بزرگ‌ترین شهر این کشور و مرکز اصلی تجارت و فرهنگ در فرانسه است. بعد از اواخر قرون وسطا، فرانسه تبدیل به یکی از قدرت‌های برتر در منطقه اروپا شد که در قرون ۱۹ و ۲۰ دارای کلونی‌ها و مناطق تحت استعمار بسیاری می‌شد. همچنین در طول تاریخ طولانی این کشور، فرانسه تبدیل به مهم پرورش بسیاری از هنرمندان، متفکران و دانشمندان در عرصه‌های گوناگون بوده تا جایی که این کشور را یکی از مراکز فرهنگی جهان می‌پندارند. فرانسه چهارمین کشور دارنده بیشترین میراث جهانی یونسکو در جهان است که به همین واسطه، هرساله بیش از ۸۳ میلیون توریست خارجی جذب این کشور می‌شوند - آماری بیش از هر کشور دیگری در جهان.

در عرصه‌هایی چون فرهنگ، نظامی، اقتصاد و سیاست فرانسه یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار جهان می‌باشد. این کشور دارای رتبه پنجمین در بین سایر کشورها از نظر بودجه و هزینه‌های نظامی را دارد. همچنین از نظر ذخایر هسته‌ای، رتبه سوم را داراست. فرانسه یکی از کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد که دارای اقتصادی قدرتمند است. از نظر اقتصادی، دارای پنجمین اقتصاد بزرگ جهانی و از نظر برابری قدرت خرید دارای رتبه هفتم جهانی است.

در زمینه استانداردهای بین‌المللی فرانسه را می‌توان از کشورهای پیشرو دانست. استانداردهای بالای زندگی، تحصیلات، سلامت، امید به زندگی، آزادی و شاخص بالای توسعه انسانی فرانسه را از جمله کشورهای ایده‌آل برای زندگی معرفی می‌کند. فرانسه همچنین از کشورهای موسس سازمان ملل متحد بوده و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز می‌باشد. فرانسه همچنین در چندین گروه و نهاد بین‌المللی دیگر چون فرانسه‌زبانی، گروه هشت، گروه بیست، ناتو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، سازمان تجارت جهانی و اتحادیه لاتین عضویت دارد. این کشور همچنین از کشورهای پیشرو در تاسیس اتحادیه اروپا بوده است.

کار در فرانسه

یکی دیگر از روش­های مهاجرت به کشور فرانسه مهاجرت کاری می­باشد. از مهم­ترین دلایل مهاجرت به فرانسه از طریق کار، وجود فرصت­های شغلی فراوان و کمبود نیروی کار متخصص و حرفه­ای می­باشد. نرخ بیکاری در کشور فرانسه تا ماه پیش (سپتامبر) 7.40% برآورد شده است.

فرانسه در برخی موارد، قوانین سختی را در رابطه با مهاجرین کاری ایجاد کرده. متقاضیانی که قصد کار در این کشور را دارند می بایست از کارفرمایی در فرانسه جاب آفر و یا پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشن. دولت فرانسه همواره در تلاش است تا به جای استخدام اتباع خارجی‌، فرانسوی ها را استخدام کند. به همین دلیل پیدا کردن کار در این کشور کار آسانی نیست. زیرا اغلب کمپانی‌های خارجی، تنها در صورتی که هیچ نیروی کار ماهر اروپایی مناسبی برای استخدام پیدا نکنند، افرادی با تحصیلات و سابقه‌ی بسیار بالا از اتباع خارجی استخدام میکنند.

با همه ی اینها فرانسه هم مانند سایر کشور‌ها، در برخی زمینه‌های شغلی با کمبود نیرو مواجه است، از این رو برای جبران این مشکل می‌بایست نیروهای خارجی بیشتری در مشاغل موردنیاز بپذیرد. پروسه جاب آفر در کشور فرانسه بدین صورت است که در ابتدا پیشنهاد کاری باید به اطلاع اداره ملی استخدام فرانسه برسد و در سرتاسر فرانسه آگهی شده و در اختیار تبعه فرانسوی قرار بگیرد. در صورت پیدا نشدن نیروی کار پس از سه ماه، آگهی تا سه ماه دیگر در سطح اتحادیه اروپا برای اتباع اروپایی قرار می­گیرد، در صورتی که نیروی کار مورد نیاز در اروپا هم نبود، می­تواند به یک فرد بین­الملل دعوتنامه داده شود. اگر متقاضی صلاحیت حرفه­ای و یک جاب آفر رسمی داشته باشد می­تواند از طریق این دعوتنامه وارد کشور فرانسه شود و سپس بلو کارت دریافت کند. البته ناگفته نماند که تسلط بر زبان فرانسوی برای هر کاری در این کشور ضروری میباشد.

انواع ویزای کار فرانسه

  • ویزای کاری موقت در صورتی که حضور شما در فرانسه کمتر از 90 روز باشد.
  • ویزای کاری طولانی مدت موقت در صورتی که کار شما در فرانسه بیشتر از 90 روز باشد.
  • ویزای اقامت طولانی اگر کار شما در فرانسه بیشتر از 12 ماه طول بکشد، به این نوع از ویزا نیاز دارید.

مهم ترین شرایط دریافت ویزای کاری فرانسه علاوه بر شرایط سنی، مدارک و سوابق تحصیلی و کاری مرتبط ، مدرکی جهت اثبات تسلط بر زبان فرانسوی و دریافت دعوتنامه­ی کاری از یک کارفرمای معتبر می­باشد. برای دریافت بلوکارت مدرک زبان و مدرک لیسانس و بالاتر برای دریافت پذیرش شغلی حرفه­ای الزامی می­باشد.

ویزای کاری فرانسه برای 12 ماه معتبر بوده و قابل تمدید می­باشد و متقاضی پس از گذشت 5 سال می­تواند برای اخذ اقامت دائم و تبعیت این کشور اقدام نماید.

اگر از شهروندان اتحادیه اروپا و یا از مناطق اقتصادی اروپا هستید، برای آنکه در فرانسه به کاری مشغول شوید، نیازی به مجوز کار و یا همان  Work permit ندارید.

برخی از شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی در فرانسه عبارتند از:

  • Airbus
  • AXA
  • Citroën
  • Danone
  • L'Oréal
  • Michelin
  • Peugeot
  • Renault
  • Total
  • Ubisoft

مشاغل موردنیاز در فرانسه

برخی از مشاغل مورد نیاز در کشور فرانسه عبارتند از:

ICT Professionals
Healthcare professionals
Veterinarians
Doctors
Engineering Professionals
Finance Professionals
Legal professionals and legislators
IT Professionals
Banking
Civil jobs
Tourism
English Language Teachers
Sales managers
Business marketing
Caregiving professionals

سایت‌های رسمی کاریابی در فرانسه

برخی از سایت‌های رسمی کاریابی در فرانسه عبارتند از:

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید