مهاجرت به اتریش 2023

شقایق علیزاده
4 آبان 1401 / 57 دقیقه مطالعه

مهاجرت به اتریش 2023

اگر شما هم از علاقمندان مهاجرت به اتریش هستید و کشور اتریش را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کردید، در این مقاله هر آنچه که لازم است در رابطه با مهاجرت به اتریش و انواع روش‌های مهاجرت به این کشور را بدانید، بررسی شده است.

فهرست مطالب

مختصر اطلاعاتی از اتریش

نام کشوراتریش
پایتختوین
شهرهای بزرگگراتس، لینز، سالزبورگ
جمعیت9.125.649
زبان رسمی کشورآلمانی
واحد پولیورو
مساحت کشور83.871 کیلومتر مربع
رتبه کشوری11-20
رتبه جهانی QS در سال 2023151

کشور اتریش

درباره اتریش

اتریش یکی از کشورهای اروپای غربی است. پایتخت آن وین است. اتریش در مرکز اروپا واقع شده و دسترسی آسان و راحتی با کشورهای همسایه دارد. در سال 1995 به همراه کشور سوئیس به عضویت کامل اتحادیه اروپا در آمدند اما همچنان هسته بی طرف اروپا را تشکیل می دهند. به لحاظ زیبایی های طبیعی ، فرهنگ و هنر و تلفیق طراحی کلاسیک و مدرن در سیستم های شهری کشور اتریش از غنای فراوانی برخوردار است. این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با اسلوواکی و مجارستان، از جنوب با ایتالیا و اسلوونی و از غرب با سوئیس و لیختنشتاین هم‌مرز است.

اتریش دارای مساحتی معادل 83878 کیلومتر مربع و 9 ایالت می‌باشد. جمعیت این کشور حدود 9.125.649نفر و از اول ژانویه 2022 شامل 1587251 شهروند خارجی می‌شود که حدود 17.1 درصد از کل جمعیت را پوشش می دهد. در سال 2021، به طور متوسط 2240.3 میلیون نفر با سابقه مهاجرت در اتریش زندگی می کردند که حدود 25.4٪ از کل جمعیت است. اگرچه زبان هایی همچون کرواتی، مجارستانی، اسلوونیایی، ترکی و سـایر زبان ها توسـط گروه های اقلیت صحبت می شود اما با توجه به گستردگی مرز اتریش با کشور آلمان ، زبان اصلی و رسمی این کشور آلمانی با کمی تفاوت در لهجه و گویش می باشد و ۹۸٪ از مردم این کشور به این زبان صحبت می‌کنند. در کنار آلمانی اقلیتی به زبان‌های کروات، اسلوونیای و مجارستانی صحبت می‌کنند. مذهب اکثریت ملت اتریش مسیحی با گرایش کاتولیک است. حدود 7 درصد گرایش پروتستان و حدود 4 درصد از کل جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند. کد این کشور 0043 و واحد پول آن یورو می باشد.

جمهوری فدرال اتریش شامل 9 ایالت به شرح زیر می باشد: بورگن لاند، کرنتن، اوبر استرایش، نیدر استرایش، سالزبورگ، اشتایرمارک، تیرول، فورارلبرگوین

شهرهای مهم این کشور عبارتنداز : وین ، گراتس، اینسبروک، زالتسبورگ، کلاگنفورت، لینس، لئوبن، آیزن اشتات و فیلاخ.

-

فرهنگ مردم کشور اتریش


فرهنگ اتریشی ها به شدت تحت تأثیر آلمان، ایتالیا و چک قرار دارد. فرهنگ این کشور به طور پیچیده ای با عشق مردم به طبیعت و موسیقی عجین شده است. اتریش مهد بزرگترین موسیقی دانان و آهنگ سازان جهان است. دانشگاه های موسیقی خوب در اتریش وجود دارد و یکی از بهترین کشورها برای تحصیل موسیقی محسوب می‌شود. وین مدت های زیادی است که به عنوان پایتخت موسیقی اروپا شناخته می‌شود و منزلگاه بسیاری از مدارس موسیقی جهان است. آهنگ سازان مشهوری همچون یوهان استراووس، جوزف هایدن و ولفگانگ موتزارت همگی در وین تدریس کرده اند.

از دیگرآداب مردم این سرزمین سنت های نهادینه شده مرتبط با تعطیلات مذهبی است. عید پاک در میان اتریشی‌ها مرسوم است و مردم این کشور با برقراری مهمانی‌ها جشن‌های با شکوهی میان اعضای خانواده و بستگان خود برگزار می‍‌‌کنند. ساکنان محلی با شروع هفته مقدس حلقه‌های گل تزئین شده را به دیوارهای شهر می آویزند. در بسیاری از شهرهای این کشور نمایشگاه های عید پاک برگزار می شود، که در آن برنامه های متنوعی برای مردم اتریش اجرا شده و با نمایش نوازندگان و سرودهای محلی در کنار تثبیت و تحکیم فرهنگ و فولکلور جامعه اتریش این فرهنگ را از نسلی به نسل بعد اشاعه می‌دهند.
فرهنگ اتریش تا حد زیادی تحت تأثیر سنت دیرینه کاتولیک قرار دارد با این حال برخی عقاید در جامعه اتریش سکولار محور است و انسجام اجتماعی بالاترین اهمیت را دارد. مرزبندی های اجتماعی در روابط و تعاملات به نحو آشکاری معین شده است. به این معنی که در فرهنگ و جامعه مورد بحث احترام به حقوق شهروندی و فردی از جمله ملزومات و اساس شکل گیری رفتارهای قاعده مند و در چهارچوب ضوابط و قوانین از پیش تعیین شده است.

ساختار اجتماعی کشور اتریش خانواده محور است و به دلیل میزان اندک مهاجرت، حفظ آداب و سنن محلی و ارتباط عمیق و گسترده بین روستاها وشهرها به نحو بارزی به چشم می خورد. کمااینکه اتریش کشوری چند فرهنگی است و به جز وین سایر نقاط آن همچنان روستایی باقی مانده است. از مشخصه های فرهنگ مردم اتریش آرام صحبت کردن،خوش رفتاری،احترام به قانون و محافظه کاری و پایبندی به سنت ها می‌باشد. مردم اتریش با نمایش تعهد واحترام خود به فولکلور و فرهنگ خویش در ترویج سنن و آداب و رسوم و حفظ اشکال سنتی و بکر فرهنگ ذیربط نقش مؤثری دارند. .وجه تشابهی بین مردم اتریش و آلمان به جز زبان مشترک وجود ندارد.تنها در جنوب آلمان به ویژه شهر بایرن ارتباط فرهنگی نزدیکی با اتریش وجود دارد.

-

اقتصاد اتریش

اقتصاد اتریش، یک اقتصاد بازار سوسیالیستی توسعه یافته است که سطح زندگی بالایی برای شهروندانش ایجاد کرده است. تا دهه هشتاد میلادی بسیاری از صنایع اتریش ملی شدند و با خصوصی سازی‌های سالهای اخیر سطح مالکیت حکومت در اتریش به میانگین سطح مالکیت دولت‌های دیگر اتحادیه اروپا نزدیک شد.

اتریش دارای یکی از محکمترین اقتصاد‌های اروپا میباشد و رتبه 7 را در میان ثروتمندترین کشورهای جهان کسب کرده است. اقصاد و صنعت عالی این کشور را در صدر پیشرفته‌ترین کشور‌های صنعتی با هزینه زندگی معقول قرار داده است، بطوری که نرخ تورم تنها ۰٫۵% و درصد بیکاری در این کشور بسیار پایین میباشد به همین دلیل مردم به خوبی از پس هزینه زندگی در کشور اتریش بر می آیند. اتریش از نظر استانداردهای زندگی در بالاترین سطح قرار دارد و با داشتن فرهنگی بسیار غنی به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی تبدیل شده است. طبق ارزیابی سازمان بین‌المللی اتریش رتبه 14 دنیا را از جهت هزینه های مناسب زندگی دارا بوده و هزینه های کمتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد.

شاخه های مهم اقتصادی اتریش

مهم ترين شاخه هاي صنعتي اقتصاد اتريش عبارتند از:
  • صنايع مواد غذائي و تنقلات
  • ماشين آلات و فولاد سازي
  • صنعت شيمي و اتومبيل سازي
  • صنعت الكتريك و الكترونيك و همچنين
  • صنعت چوب و كاغذ سازي

از ميان اين شاخه هاي صنعتي قسمت اعظم صادرات كالاهاي اتريشي انجام مي گيرد.

-

نحوه‌ی درخواست ویزای اتریش

همه متقاضیان ویزا برای ورود به اتریش باید داده های بیومتریک (ده اثر انگشت) را ارائه دهند. بنابراین، همه متقاضیان باید شخصا به سفارت اتریش مراجعه نمایند زیرا تمامی درخواست های ویزا باید در سفارت یا کنسولگری اتریش بررسی شوند. داده های بیومتریک همراه با داده های ارائه شده در فرم درخواست ویزا در سیستم اطلاعات ویزا (VIS) ذخیره می شود و به کشورهای عضو شنگن اجازه می دهد تا داده ها را مبادله کنند.

اقامت طولانی مدت اتریش : مخصوص افرادی است که حداقل به مدت 5 سال به طور قانونی در اتریش زندگی کرده باشند.

اقامت پیوست به خانواده اتریش: جهت اقامت بیش از 6 ماه برای اعضای خانواده ی افرادی است که اقامت دائم یا طولانی مدت اتریش را دارا هستند.

اشخاصی که مکرر به حوزه شینگن سفر میکنند نیازی به ارائه اثر انگشت دوباره ندارند زیرا اطلاعات شخص در سیستم VIS ذخیره می گرد و می توان آنها را برای درخواست های بیشتر ویزا در طی یک دوره 5 ساله مجددا استفاده کرد. شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید دارای گذرنامه معتبر برای مدت حداقل 3 ماه از تاریخ خروج از منطقه شینگن باشند. علاوه بر این، مدارک مورد نیاز باید حتما به روز باشد. شما باید جهت مراجعه به سفارت یا کنسولگری تمام اسناد مورد نیاز را تهیه کنید در غیر این صورت، ویزا صادر نخواهد شد.

با توجه به توافق نامه های دو جانبه و چند جانبه، افرادی که دارای یک گذرنامه معتبر از یکی از کشورهای زیر هستند، نیازی به درخواست ویزا برای ورود به اتریش برای اقامت تا 90 روز در مدت 180 روز ندارند. امکان ورود به اتریش بدون داشتن ویزا به شما حق کار در آنجا را نمی دهد. با توجه به نوع و طول مدت اقامت در کشور اتریش دسته‌بندی‌های مختلفی برای دریافت ویزا وجود دارد. در ادامه به بحث در مورد انواع ویزا خواهیم پرداخت.

-

آشنایی با انواع ویزای اتریش

ویزای نوع A: این نوع ویزا که اصطلاحاً به ویزای ترانزیت فرودگاهی معروف است برای آن دسته از افرادی صادر می‌گردد که مجبور به توقف در فردوگاه هستند.  معمولاً در این نوع ویزا افراد قصد تغییر مسیر یا تغییر پرواز به کشور دیگری را دارند و برای مدت زمان کوتاه ( چند ساعت تا یک روز) صادر می‌گردد.

ویزای نوع B: این نوع ویزا نیز به نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی محسوب می‌گردد و شباهت زیادی به ویزای نوع A دارد، با این تفاوت که مدت زمان این ویزا تا پنج روز می‌باشد و فرد دارنده این نوع ویزا در این مدت می تواند از هتل‌هایی که فرودگاه معرفی می‌نماید جهت اقامت استفاده نماید.

ویزای نوع C: این نوع ویزا جهت اقامت کوتاه مدت و کمتر از 90 روز صادر می‌گردد و پس از اتمام زمان ویزا فرد ملزم به ترک خاک کشور اتریش می‌باشد. ویزاهای توریستی از این دست ویزاها هستند. برخی از انواع ویزای نوع C تحت شرایط خاص قابل تبدیل و ویزای بلندمدت (نوع D) می‌باشند.

ویزای نوع D: این نوع ویزا منجر به اقامت طولانی مدت و حداقل شش ماه در کشور اتریش می‌گردد. ویزای کار نوعی از ویزای بلند مدت محسوب می‌گردد.

-

اتریش به عنوان یک مقصد مهاجرتی

مکان‌های گردشگری اتریش

از نظر آماری و رده‌بندی اتریش جزو یکی از بهترین کشورهای اروپا و حتی دنیا می باشد که میزان احساس خوشبختی و کیفیت زندگی در این کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد. از نظر آب و هوا و شرایط اقلیمی نیز یک کشور کوهستانی و بسیار باران خیز است و از لحاظ موقیت جغرافیایی نیز تقریبا در وسط اروپا قرار گرفته است که برای ایرانیانی که مایل به رفت و آمد زیاد هستند میانگین زمان پرواز از تهران به وین 4 الی 5 ساعت است. به دلیل غنای فرهنگی و هنری، طبیعت بی نظیر، تلفیق بناها و معماری کلاسیک و شهرسازی مدرن ، وضعیت اقلیمی و منطقه ای، مناطق مشهور و گردشگری همه ساله مسافران زیادی جذب کشور اتریش می گردند.از جمله مکان های دیدنی و گردشگری می توان به قلعه آمبراس، سالن استاتسوپر، غارهای یخی شهر ورفن، کلیسای هوف کرکه،  قلعه هوهنسالزبورگ و کلیسای جامع استفان اشاره کرد. 

با بررسی جغرافیای اتریش، این کشور کوهستانی ، محصور شده درخشکی با جنگل ها و مراتع گسترده که حدود دو سوم مساحت آن را دربرمی گیرد در ناحیه اروپای مرکزی واقع شده است. در سال 1995 به همراه کشور سوئیس به عضویت کامل اتحادیه اروپا در آمدند اما همچنان هسته بی طرف اروپا را تشکیل می دهند. به لحاظ زیبایی های طبیعی ، فرهنگ و هنر و تلفیق طراحی کلاسیک و مدرن در سیستم های شهری کشور اتریش از غنای فراوانی برخوردار است. 

ازروش‌های مهاجرت به اتریش می‌توان موارد زیر را نام برد

  1. مهاجرت به اتریش از طریق تحصیل
  2. مهاجرت به اتریش از طریق کار
  3. مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه‌گذاری
  4. مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج
  5. مهاجرت به اتریش از طریق تولد

-

نظام آموزشی اتریش

در اتریش، سیستم آموزشی توسط دولت فدرال تنظیم می شود و برنامه های درسی در سراسر اتریش یکنواخت هستند. در اتریش، آموزش برای همه کودکان که به طور دائم در اتریش اقامت دارند اجباری می باشد. آموزش کلی برای نه سال اجباری است. سیستم آموزش و پرورش در اتریش شباهت بسیار زیادی به سیستم آموزشی در کشورهای آلمان و سوئیس دارد سیستم آموزشی در اتریش متشکل شده که از چهار سطح می باشد.

-

  تحصیل در اتریش

تحصیل در اتریش

یکی از روش های مهاجرت به کشور اتریش از طریق تحصیل می باشد. این روش می تواند موجب اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور شود. کشورهای کمی وجود دارند که به اندازه اتریش برای تحصیل در خارج از کشور مناسب باشند. کشور اتریش با داشتن دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مطرح و معتبر در سطح جهانی و فرصت های شغلی متنوعی که پیش روی فارغ­ التحصیلان دانشگاه ها قرار می دهد. اتریش یکی از محبوب ترین مقاصد مهاجرتی در میان متقاضیان تحصیل در اروپا می باشد.

دانشگاه های اتریش در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شده و در نظرسنجی دانشگاه‌های بین‌المللی از رتبه ی بالایی برخوردارند. بنابراین اگر تصمیم به تحصیل در این کشور را داشته باشید، اطمینان این را داشته باشید که کیفیت تحصیل در اتریش تضمین شده می باشد.

مهم ترین و اصلی ترین شرط برای پذیرش در دانشگاه های اتریش قبولی در یکی از رشته های مورد نظر در ایران و داشتن گواهی اشتغال به تحصیل است. بعد از این مرحله نمرات و معدل متقاضی مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند. نداشتن گواهی عدم اشتغال به تحصیل به منزله عدم پذیرش است و معمولاً بررسی مدارک پس از دریافت آنها حدود10 تا 12هفته به طول بیانجامد تا پذیرش از دانشگاه موردنظر با پست ارسال شود. بنابراین برای ورود به دانشگاه های اتریش از جمله دانشگاه وین، گراتس و... قبولی در آزمون کنکور سراسری در ایران ضروری است. پیش شرط اصلی برای ورود به دانشگاه های فوق الذکر داشتن گواهی عدم منع تحصیلی، ریز نمرات و اخذ گواهی اشتغال به تحصیل الزامی می باشد. از شروط دیگر پذیرش ؛ اخذ مدرک لیسانس از دانشگاهی دولتی در ایران است که در صورت دارا بودن متقاضی می تواند برای مقطع فوق لیسانس اقدام نماید. اما در اغلب موارد بعد از ارسال ریز نمرات متقاضی و رویت آنها توسط دانشگاه های اتریش معین می شود که متقاضی از چه ترمی و چگونه باید مراحل تحصیل خود را طی کند.

در رابطه با آماده سازی مدارک برای اخذ پذیرش و شروع به تحصیل در اتریش باید اصل مدارک تا اول سپتامبر برای ترم زمستانی و برای ترم تابستانی اول فوریه ارسال شود تا پس از بررسی دانشگاه های اتریش مجوز تحصیل در محیط آکادمیک به دانشجو ارائه شود. برای کسانی که در حال حاضر مشغول به تحصیل در دانشگاه هستند و فارغ التحصیل نشده اند یکی از بهترین فرصت های تحصیل در اتریش، اخذ انتقالی از دانشگاه خود به یکی از دانشگاه های اتریش می باشد. برای این منظور داوطلب می بایست دانشجوی رشته مورد نظر در دانشگاه کشور خود و یا کشور دیگری که مورد تائید است باشد، در واقع پیش شرط درخواست پذیرش جهت تحصیل در اتریش قبولی در کنکور دانشگاه در رشته و مقطع مورد نظر است. با اخذ گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه خود به همراه ریزنمرات تایید شده و گواهی عدم منع تحصیلی در دانشگاه خود به همراه سایر مدارک مورد نیاز، پرونده شما جهت اخذ پذیرش و ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر وین و سایر شهرهای اتریش بازگشایی می شود، لازم به توضیح است که در این روش واحدهایی که شما در دانشگاه اولیه خود گذرانده اید مورد ارزیابی قرار می گیرد و نیاز به گذراندن مجدد این واحد ها در دانشگاه مقصد نمی باشد.

بطور کلی می توان گفت که پذیرش تحصیلی برای دانشجویان ایرانی در اتریش به شرط قبولی در کنکور سراسری در يکي از دانشگاههاي سراسري ( دولتي، پيام نور،غيرانتفاعي يا علمي کاربردي) می باشد. البته در رابطه با برخی از رشته ها مانند رشته های هنر، کشور اتریش برای متقاضیان رشته ی هنر، آزمون های ورودی برگزار می کند. ولی به طور کلی تحصیل در اتریش دارای دو شرط اصلی می باشد:

1- شرط اول این است که زبان آلمانی را تا سطح B2 یاد بگیرند و مدرک آن را دریافت کنند.

2- یا بدون مدرک زبان آلمانی با پذیرش مشروط اقدام کنند و در کالج های زبان اتریش، دوره های زبان را بگذرانند.

از شرایطی که شانس افراد را برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اتریش افزایش می‌دهد می توان به مواردی چون سوابق تحصیلی و ریز نمرات عالی، مدرک زبان آیلتس و تافل و بسیاری از موارد دیگر می‌توان اشاره کرد.

-

مراکز آموزش عالی در اتریش

مراكز آموزش‌ عالی‌ در كشور اتریش‌ شامل‌ دانشگاه‌ها، دانشكده‌های‌ هنرهای‌ عالی، مدارس‌ عالی‌ فنی‌ و كالج‌های‌ تخصصی‌ دو تا سه‌ ساله‌ است. مراكز آموزش‌ عالی‌ در اتریش‌ محدودیتی‌ برای‌ پذیرش‌ دانشجو ندارند.
تحصیلات‌ دانشگاهی‌ شامل‌ دو دوره‌ عمومی‌ (Der erste Studienabschnitt) و تخصصی‌ (Der Zweite Studienabschnitt) است. در پایان‌ دوره‌ عمومی‌ امتحانات‌ برگزار می‌شوند ولی‌ مدركی‌ صادر نمی‌شود. در سال‌ ۱۹۹۳ میلادی‌ مجلس‌ اتریش‌ تاسیس مدارس‌ عالی‌ فنی ( Fachhochschulen - FH) مشابه نظام‌ آموزشی‌ آلمان - را تصویب‌ كرد. هدف‌ از تاسیس‌ مدارس‌ عالی‌ فنی، كوتاه‌ كردن‌ دوره‌ تحصیل در اتریش و راهیابی‌ سریع‌تر دانش‌آموختگان‌ به‌ بازار كار است. از سال‌ ۱۹۹۴ میلادی‌ تا كنون‌ بیش‌ از ۴۰۰ مدرسه‌ عالی‌ فنی‌ مجوز تاسیس‌ گرفته‌اند كه‌ در رشته‌های‌ مختلف‌ دوره‌های‌ چهار ساله‌ برگزار می‌كنند. تفاوت‌ مدارس‌ عالی‌ فنی‌ با دانشگاه‌ها در كاربردی‌ و حرفه‌ای‌ بودن‌ تحصیلات‌ است. در پایان‌ دوره‌ها دانشجو باید یك‌ دوره‌ شش‌ ماه‌ تا یك‌ ساله‌ را در مراكز گوناگون، به‌ كارآموزی‌ بپردازد. شرط‌ ورود به‌ مدارس‌ عالی‌ فنی، همان‌ شرط‌ ورود به‌ دانشگاه‌هاست‌ و در مواردی‌ مدارك‌ حرفه‌ای‌ نیز مورد توجه‌ قرار می‌گیرند. زمانی‌ كه‌ تعداد متقاضیان‌ بیشتر از ظرفیت دانشگاه‌ باشد، امتحان‌ ورودی‌ جهت پذیرش تحصیلی برگزار می‌شود.

مقاطع تحصیلی در اتریش عبارت است از:

  • مهدکودک و پیش دبستانی
  • مدارس
  • تحصیل در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل در مقطع دکترا

دانش آموزانی که مقاطع ابتدایی و متوسطه را پشت سر گذارند، می توانند به دانشگاه های این کشور وارد شوند. در ادامه هر یک از مقاطع تحصیلی در اتریش را برای شما توضیح دادیم.

مقاطع تحصیلی در اتریش
پیش‌نیاززبان تدریسطول دوره (سال)مقطع
پیش‌دانشگاهی+قبولی در دانشگاه سراسری یا مدرک کاردانی + A2  آلمانیآلمانی3کارشناسی
کارشناسی+ B2 آلمانی یا IELTS 6.5 / 7انگلیسی – آلمانی2کارشناسی ارشد
کارشناسی ارشد + B2 آلمانی یا IELTS 6.5 / 7انگلیسی - آلمانی3- 5دکترا

-

تحصیل در مقطع کارشناسی اتریش

تحصیل در مقطع کارشناسی کشور اتریش حدود سه سال زمان می برد. برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور اتریش در مقطع کارشناسی می بایست مدرک فارغ التحصیلی از دبیرستان ارائه دهید. از آنجایی که اکثر رشته های مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی اتریش به زبان آلمانی تدریس میشوند، بنابراین لازم است که به زبان آلمانی تسلط داشته باشید و مدرکی جهت اثبات آن به دانشگاه ارائه دهید، البته برخی از دانشگاه های دولتی در این کشور، دوره هایی برای یادگیری زبان آلمانی برگزار میکنند. در صورت قبولی در این دوره ها شما می توانید در دانشگاه های دولتی این کشور به تحصیل بپردازید. تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور تنها با داشتن مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 6 به بالا امکان پذیر می باشد بنابراین متقاضیانی که از مدرک زبان آلمانی برخوردار نیستند، باید در دانشگاه های خصوصی این کشور با ارائه مدرک زبان حداقل آیلتس 6 اقدام به تحصیل نمایند. همچنین برای پذیرش در برخی از رشته‌ها باید ابتدا در آزمون ورودی دانشگاه های اتریش شرکت کنید و نمره ی قبولی کسب کنید. دولت اتریش به دانشجویان کارشناسی ارشد اجازه 20 ساعت کار پاره وقت در هفته را نیز اعطا کرده است تا بتوانند از پس هزینه های زندگی در این کشور برآیند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اتریش

تحصیل در این مقطع نزدیک به 2 سال به طول می انجامد. متقاضیان می توانند با اخذ نامه پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های این کشور به تحصیل بپردازند. رشته‌های بسیاری در مقطع کارشناسی ارشد اتریش به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. پذیرش در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند به مدرک زبان انگلیسی سطح B2 نیاز دارد که معادل 5 یا 6 آزمون آیلتس و یا حداقل نمره 87 از آزمون تافل است. شما در طول دوره ی تحصیلی خود، ترکیبی از واحدهای اصلی و اختیاری را سپری خواهید کرد و با تکالیف کتبی، پروژه‌های عملی، امتحانات و اتمام پایان‌نامه ارزیابی می‌شوید. همچنین احتمالاً نیاز به ارائه دفاع شفاهی از پایان‌نامه خود خواهید داشت. برای پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی باید حداقل ۶ ترم کارشناسی مرتبط با رشته تحصیلی با امتیاز ECTS حداقل ۱۸۰ را گذرانده باشید. دانشجویان در این مقطع اجازه 10 ساعت کار پاره وقت در هفته را دارند.

تحصیل در مقطع دکترا در اتریش

تحصیل در مقطع دکترا نزدیک به 3 تا 4 سال زمان میبرد. متقاضیان می توانند با اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور و ارائه ی مدرک ارشد خود در مقطع دکترا تحصیل نمایند. امکان تحصیل دکترا در اتریش، به زبان انگلیسی و آلمانی وجود دارد. اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا علاوه بر مدرک آیلتس 7 به بالا، لازمه ی داشتن رزومه تحصیلی قوی می باشد. رزومه ی تحصیلی قوی شامل مقالات بین المللی، تحقیق و پژوهش و غیره می باشد. توجه داشته باشید که برخی از رشته های تحصیلی در اتریش نیازمند این است که استاد راهنما یا همان سوپروایزر رزومه تحصیلی شما را تایید کند تحقیق برای رساله معمولاً سه سال طول می‌کشد و می‌توانید در زمینه‌های روش تحقیق یا تجزیه و تحلیل آمار و استفاده از آن‌ها در پژوهش خود، دوره ببینید.

-

تحصیل در اتریش بدون نیاز به مدرک زبان

داشتن مدرک زبان آزمون‌هایی چون آیلتس، تافل و غیره و کسب نمره مورد نظر همیشه یکی از مشکلات بزرگ بزرگ دانشجویانی بوده که قصد مهاجرت دارند. در کنار مزیت تحصیل تقریبأ رایگان در دانشگاه‌های کشور اتریش، نکته‌ی دیگری که کمی موجب تردید متقاضیان تحصیل در اتریش می‌شود، یادگیری زبان آلمانی می‌باشد که اتریش راه حلی هوشمندانه ارائه کرده است. وزارت علوم اتریش برای جذب دانشجویانی از تمام نقاط دنیا، به آنها این امکان را می‌دهد تا در خاک این کشور و در محیط آن زبان آلمانی را فراگیرند.

متقاضیانی که قصد دارند بدون مدرک زبان در اتریش به ادامه تحصیل بپردازند، با پذیرش رسمی از یکی از دانشگاه‌های اتریش می توانند در دوره‌های زبان اتریش شرکت کنند. دانشگاه‌های اتریش به متقاضیان به مدت 2 سال فرصت می‌دهد تا پس از اخذ پذیرش جهت یادگیری زبان آلمانی اقدام کنند. لازم به ذکر است که متقاضیان می‌بایست با توجه به شرایط دانشگاه‌ و رشته مورد نظر، یکی از زبان‌های آلمانی و انگلیسی را تا سطح مشخصی گذرانده باشند. در صورتی که شخص بخواهد در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی به زبان آلمانی به تحصیل بپردازد، باید حداقل زبان آلمانی را تا سطح A2  گذرانده و مدرک آن را داشته باشد تا بتواند برای ارتقاء سطح زبان خود در دوره‌های زبان اتریش شرکت کرده و دانش زبان آلمانی خود را به سطح قابل قبول و مورد تأیید دانشگاه برسانند. شهریه تحصیل در دوره های زبان اتریش بطور میانگین حدود 1,500 تا 3,000 یورو می‌باشد .همچنین متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی در اتریش بدون مدرک زبان نیز می‌بایست آیلتس آکادمیک با حداقل نمره 5.5 داشته باشند و سطوح بالاتر را در این دوره‌ها بگذراند.

زبان اتریش
زبان آلمانی

-

دانشگاه های کشور اتریش
دانشگاه‌های برتر اتریش
تعداد دانشگاه‌ها70
تعداد دانشگاه‌های دولتی22
تعداد دانشگاه‌های خصوصی16
تعداد دانشگاه‌های علمی-کاربردی21
برنامه‌های تحصیلی205
دانشگاه‌های برتر14
قدیمی‌ترین دانشگاه اتریش دانشگاه وین (سال تأسیس 1365)
تعداد دانشجویان بین‌المللی691.67
سال تحصیلیاکتبر تا سپتامبر

اتریش دارای 35 دانشگاه (3 دانشگاه هنر، 3دانشگاه پزشکی، 13 دانشگاه خصوصی) ، 21 دانشگاه علمی کاربردی و 14 دانشکده تربیت مدرس می‌باشد. زبان تدریس اغلب دانشگاه‌ها در این کشور آلمانی می باشد، که البته برخی از برنامه‌ها در مقاطع ارشد و دکترا به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌شود. در ادامه ده دانشگاه برتر کشور اتریش به همراه رتبه‌‌هایی که در رتبه بندی دانشگاه‌های اتریش و جهان کسب کردند معرفی کردیم.

نام دانشگاه‌های اتریشرتبه‌بندی در اتریش‌رتبه‌بندی جهانی
دانشگاه ملی وین (University of Vienna)1207
دانشگاه پزشکی وین (Medical University of Vienna)2295
دانشگاه اینسبروک (University of Innsbruk)3375
دانشگاه تکنولوژی وین (Vienna University of Technology)4406
دانشگاه پزشکی اینسبروک (Medical University of Innsbruck)5545
دانشگاه پزشکی گراتس (Medical University of Graz)6561
دانشگاه گراتس (University of Graz)7563
دانشگاه منابع طبیعی و علوم زندگی وین
(University of Natural Resourses and Life Sciences Vienna )
8783
دانشگاه تکنولوژی گراتس (Graz University of Technology)9828
دانشگاه یوهانس کپلر لینز (Johannes Kepler University Linz)10926

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه ملی وین اتریش

  • حداقل سطح زبان مورد قبول B2 می باشد که معادل نمره ی 6.5 آیلتس و 87 Toefl IBT است.
  • برای برخی از رشته ها مانند مدیریت و یا زبان انگلیسی کسب نمره  آیلتس 7 و یا تافل 95 می‌باشد که معادل سطح C1 زبان آلمانی می‌باشد .
  • علاوه بر این دو مدرک برای اخذ پذیرش در دو رشته ی اقتصاد و بانکداری می‌بایست در آزمون GRE شرکت کردهن و حداقل امتیاز 150  ارائه دهید.
  • به یاد داشته باشید که اعتبار مدارک فوق به مدت 2 سال می‌باشد. بدین معنا که تاریخ صدور مدرک زبان ارائه شده نباید قدیمی تر از دو سال اخیر باشد.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اتریش

دانشگاه مناسب خود را انتخاب  کنید

متقاضیان تحصیل در اتریش می بایست در ابتدا از دانشگاه مورد نظر، پذیرش تحصیلی خود را دریافت کنند. اتریش دارای 14 دانشگاه با رتبه بندی جهانی میباشد و سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور نیز دوره های تحصیلی با کیفیت بالا را ارائه مینمایند.

شرایط پذیرش دانشگاه انتخابی خود را بررسی نمایید

  • اکثر دانشگاه‌های اتریش، از دانشجویان میخواهند تا مدرک زبان آلمانی ارائه کنند. زیرا بسیاری از دوره های تحصیلی، به خصوص مقطع کارشناسی، به زبان آلمانی تدریس می‌شوند.
  • برای تحصیل به زبان انگلیسی، ارائه مدرک زبان آیلتس، تافل و غیره نیز ضروری است.
  • دانشجویان خارج اتحادیه اروپا که مدرک تحصیلی خود را از کشوری غیر اتحادیه اروپا دریافت کرده اند، می توانند همان رشته یا درسی مرتبط به آن را بگذرانند. به عنوان مثال، اگر مقطع کارشناسی خود را در علوم انسانی گذرانده باشید، نمی­توانید برای ارشد در رشته­ی بازرگانی تحصیل کنید.
  • برخی از دانشگاه های اتریش اغلب در مقطع کارشناسی آزمون ورودی برگزار میکنند. این آزمون معمولاً 6 ماه قبل از شروع دوره­ی تحصیلی برگزار می­شود.
  • اگر برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه علمی کاربردی درخواست می دهید، به تجربه حرفه ای مرتبط در آن رشته نیاز خواهید داشت که ممکن است یک مصاحبه شفاهی و یا کتبی از شما گرفته شود.

مواردی که گفته شد تنها برخی از شرایط رایج جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اتریش میباشد. از آنجایی که ممکن است شرایط دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت باشد  پیشنهاد میشود که قبل از هرگونه اقدام، حتما به وبسایت دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کرده و شرایط دقیق آن را بررسی کنید.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی اتریش را آماده کنید.

از شرایط مهاجرت تحصیلی به اتریش، ارائه مدارک مورد نیاز به دانشگاه، جهت اخذ پذیرش تحصیلی و سفارت اتریش برای دریافت ویزا می باشد. مدارکی که پس از اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی اتریش لازم است آماده کنید، عبارتند از:

  • مدارک شناسایی (شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت و کپی آنها)
  • رزومه ی تحصیلی و پژوهشی
  • ارائه مدرک زبان مورد نیاز (آلمانی یا انگلیسی) در مقطع تحصیلی درخواستی
    • مدرک زبان آلمانی برای دانشگاه های دولتی اتریش که نمره آن با توجه به رشته­ی تحصیلی که از طریق Goethe، TestDaF،Institut ÖSD، - Telc Deutsch درخواست می دهید تعیین شود.
    • مدرک زبان انگلیسی (آیلتس، تافل، PTE و غیره)، برای دانشگاه های بین المللی، در صورتیکه دوره تحصیلی شما به زبان انگلیسی ارائه شود.
  • آخرین مدرک تحصیلی و ریزنمرات تحصیلی
    • برای تحصیل در مقطع کارشناسی، دیپلم یا فارغ التحصیلی از دبیرستان
    • برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، مدرک لیسانس و ترجمه آن به زبان آلمانی
    • برای درخواست پذیرش مقطع دکترا در اتریش، می بایست فرم درخواست تکمیل شده به همراه ترجمه رسمی، مدارک تحصیلی مقاطع پیشین، مدارک  تحصیلی، توصیه ‌نامه و انگیزه ‌نامه شخصی به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.
  • گواهی تمکن مالی (حدود 12000 یورو)
  • گواهی صلاحیت ادامه ی تحصیلات دانشگاه *(Nachweis der besonderen Universitätsreife)

*با این گواهی شما ثابت می­کنید که واجد شرایط تحصیل در رشته انتخابی خود هستید. به این صورت که شما از دانشگاه محل تحصیل خود و یا از وزارت علوم نامه ای به نام “نامه عدم منع تحصیل” را دریافت میکنید).

موارد مذکور تنها برخی از مدارک لازم جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های اتریش میباشد و ممکن است مدارک لازم هر دانشگاهی با سایر دانشگاه ها و دیگر مؤسسات آموزشی متفاوت باشد. بنابراین برای بررسی دقیق شرایط و مدارک مورد نیاز می بایست به وبسایت دانشگاه موردنظر مراجعه کرده و مدارک آن را بررسی کنند.

ددلاین دانشگاه موردنظر خود را بررسی نمایید.

برای آماده سازی مدارک جهت اخذ پذیرش تحصیلی به اتریش باید اصل مدارک تا اول سپتامبر برای ترم زمستانی و برای ترم تابستانی اول فوریه ارسال شود تا پس از بررسی دانشگاه های اتریش مجوز تحصیل در محیط آکادمیک به دانشجو ارائه شود.

در دانشگاه های اتریش، دو مهلت درخواست برای اخذ پذیرش تعیین شده است. شما می بایست مطمئن شوید که تمامی مدارک شما تا قبل از تاریخ های تعیین شده ارسال شود. زیرا در غیر اینصورت هیچ تمدیدی امکان پذیر نیست. بنابراین، حتما به وبسایت اصلی دانشگاه انتخابی خود مراجعه کرده و مهلت درخواست آن را بررسی کنید. به طور کلی، دانشجویان خارج اتحادیه اروپا، برای تحصیل در ترم زمستان تا شروع ماه سپتامبر مهلت ارسال درخواست خواهند داشت. این مهلت برای تحصیل در ترم تابستان، از ماه فوریه می باشد.

برای دریافت ویزای تحصیلی اتریش اقدام کنید.

برای ورود به اتریش نیاز به ویزای تحصیلی دارید که می بایست با ارائه نامه پذیرش دانشگاهی، شخصأ در سفارت یا کنسولگری اتریش در کشور خود، جهت اخذ اقامت اتریش اقدام کنید. برخی مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا عبارتند از:

  • مدارک ثبت نام دانشگاه
  • مدارک تمکن مالی لازم جهت اثبات تامین هزینه های تحصیل و زندگی خود در اتریش
  • مدارک اثبات اقامت خود در اتریش
  • گواهی بیمه سلامت
  • رسید پرداخت هزینه اخذ اقامت (120 یورو)

در صورت اخذ پذیرش تحصیلی اتریش، شهریه دانشگاه را پرداخت نمایید.

شهریه دانشگاه های اتریش

سیستم آموزش و پرورش در کشور اتریش دولتی می باشد. بنابراین دانشجویان حتی از کشورهای غیر اروپایی می توانند تجربه تحصیلی با کیفیت، بدون پرداخت شهریه هایی سنگین دریافت کنند. درواقع دانشگاه های دولتی اتریش برای دانشجویانی که از کشور های عضو اتحادیه اروپا هستند، رایگان است. حتی اگر شما از کشوری خارج از اتحادیه اروپا باشید، تنها هزینه خدمات دانشگاه که شامل ثبت نام است را پرداخت می کنید. این مبلغ 727 یورو برای دانشجویان غیراروپایی و 360 یورو برای دانشجویان اروپایی غیر اتحادیه ای می باشد که چیزی حدود 1500 یورو در سال است که بسیار مقرون به صرفه و نسبتأ پایین تر از سایر کشورهای اروپایی می باشد.

در مقابل شهریه تعیین شده ی دانشگاه های دولتی، دانشگاه های خصوصی نرخ های خود را مشخص کنند که می تواند به میزان قابل توجهی بالاتر از دانشگاه های دولتی باشد. به طور کلی انتخاب های زیادی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد و دانشجویان قادر خواهند بود تا دانشگاهی که متناسب با بودجه و هدف تحصیلی آنها باشد را انتخاب کنند.

شهریه دانشگاه‌های دولتی اتریش

هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی اتریش

همانطور که در مطالب بالا گفتیم، دانشگاه های خصوصی شهریه‌های تعیین شده خود را دارند و بسته به نوع رشته‌ها می‌تواند بین 4000 تا 23.000 یورو متغیر باشد. به عنوان مثال برخی از رشته‌های مدیریتی با شهریه ای حدود 35.000 یورو ، شو یا حتی بیشتر هستند.

-

بورسیه تحصیلی در کشور اتریش

یکی از راه­های تامین بخشی از هزینه­ های زندگی و تحصیل رایگان در اتریش، استفاده از بورسیه های تحصیلی دانشگاه ­های این کشور می­باشد. به دلیل رایگان بودن نظام تحصیلی این کشور، اخذ بورسیه تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی و ارشد معمولا امکان پذیر نمی باشد ولی با این حال حتی در مقطع کارشناسی نیز بورسیه های مختلفی برای دانشجویان با معدل و رزومه قوی در نظر گرفته شده است.

سازمان OEAD اتریش بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا در نظر گرفته است که این کمک هزینه ها و بورسیه­ ها اغلب شامل کل دوران تحصیل نیست. خود دانشگاه های کشور اتریش نیز بورسیه هایی در مقاطع بالاتر (عموماً دکترا) ارائه می دهند که برای دریافت این بورسیه ها بهتر است شخص از طریق استاد راهنمای خود اقدام کند.

در حال حاظر دانشگاه های وین، تکنیک گراتس، لئوبن و سایر دانشگاه های معتبر کشور اتریش در رشته هایی چون ریاضیات، فیزیک و انرژی، اکولوژی میکروبی، تکنولوژی مولکول شناسی و پروتئین، علوم کامپیوتر، GIS، تحقیقات CeMM و برخی دیگر از رشته‌های تحقیقاتی و پژوهشی برای متقاضیان تحصیل  دکترا با بورسیه در نظر گرفته شده است. البته لازم به ذکر است که این موقعیت‌ها تنها در مقاطع دکتری قابل دسترس خواهد بود و متقاضی می‌بایست واجد شرایط دریافت بورسیه یعنی دارای پیش زمینه ی آکادمیک بسیار برجسته با معدل و نمرات بالا باشد تا در میان رزومه های ارسالی به اساتید راهنما و Admission Group انتخاب شده و در هر رشته به کار گرفته شوند.

-

هزینه‌های زندگی دانشجویی در اتریش

اتریش دارای یکی از محکمترین اقتصاد های اروپا میباشد و رتبه 7 را در میان ثروتمندترین کشورهای جهان کسب کرده است. اقصاد و صنعت عالی این کشور را در صدر پیشرفته‌ترین کشور‌های صنعتی با هزینه زندگی معقول قرار داده است، بطوری که نرخ تورم تنها ۰٫۵% و درصد بیکاری در این کشور بسیار پایین میباشد به همین دلیل مردم به خوبی از پس هزینه زندگی در کشور اتریش بر می آیند. اتریش از نظر استانداردهای زندگی در بالاترین سطح قرار دارد و با داشتن فرهنگی بسیار غنی به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای زندگی تبدیل شده است. طبق ارزیابی سازمان بین‌المللی اتریش رتبه 14 دنیا را از جهت هزینه های مناسب زندگی دارا بوده و هزینه های کمتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارد.

سکونت در آپارتمان (اجاره): به دلیل هزینه های برق، سیستم حرارتی، اینترنت و سایر رسانه های ارتباطی در متراژ مشابه با خوابگاه به مراتب بالاتر است، هرچند هزینه اجاره خالص خانه در نگاه اول با هزینه خوابگاه یکسان به نظر میرسد. در هر دو مورد، خوابگاه و آپارتمان، مقدار سه برابر اجاره ماهانه به عنوان پیش پرداخت باید پرداخت گردد. این مبلغ موقع فسخ قرارداد به شرط عدم آسیب جدی به آپارتمان/ اتاق برگردانده میشود.

هزینه سکونت: (اگر در خوابگاه دانشجویی باشد، همراه با هزینه های برق و سیستم حرارتی):3۰۰-۳۵۰ یورو در ماه.

غذا (خوردوخوراک معمول): 300 تا 400  یورو در ماه

هزینه رفت و آمد در اتریش: حدود 30 تا 50 یورو در ماه

لوازم شخصی، کتاب، و تفریحات: 200 تا 350 یورو در ماه

هزینه اقامت در پانسیون های این کشور در اتاق مستقل و با امکانات متفاوت چیزی معادل 600 تا 300 یورو می باشد و بیمه های دانشجویی در اتریش ماهیانه 60 یورو می باشد.

بیمه دانشجویی اتریش (Austrian Student Insurance)

بیمۀ درمانی برای کلیه دانشجویان رسمی و غیر رسمی اجباری بوده و گواهی بیمه جزو شرایط اصلی برای تمدید اقامت دانشجویی محسوب می‌شود. دانشجویان می‌توانند پس از ثبت نام در کلاس زبان، با در دست داشتن برگه گواهی ثبت نام کلاس زبان (ورقۀ تأیید ثبت نام در کلاس‌های پیش‌دانشگاهی برای دانشجویان غیررسمی) و یا گواهی ثبت‌ نام در دانشگاه، گواهی محل سکونت و در دست داشتن کارت بانکی به اداره بیمۀ مرکزی مراجعه کرده و درخواست بیمۀ دانشجویی دهند. کارت بیمه چند هفته بعد از طریق پست به آدرس ارائه شده در گواهی محل سکونت فرستاده می‌شود. نرخ بیمۀ دانشجویی در حال حاضر برای هر ماه ۴۹ یورو و۸۶ سنت می‌باشد.

قابل ذکر است که دانشجویان غیر رسمی فقط چهار ترم فرصت دارند که دوره‌های کلاس زبان آلمانی خود را به پایان رسانده و دانشجوی رسمی‌ شوند، در غیر این صورت از زیر پوشش اداره بیمه خارج شده و باید به صورت خصوصی خود را بیمه کنند که هزینه آن در هر ماه معادل ۳۵۷ یورو و ۴۸ سنت است. داشتن بیمه برای هر شهروند در کشور اتریش ضروری است و بدون گواهی سالیانه بیمه تمدید ویزای دانشجوئی غیر ممکن است. توجه داشته باشید که دانشجویان دارای بیمۀ دانشجویی اتریش موظف هستند در آغاز هر سال تحصیلی ورقه‌های تأییدیه ثبت نام در ترم جدید را برای تمدید بیمۀ دانشجویی خود به ادارۀ مرکزی بیمه تحویل دهند. در غیر این صورت بیمۀ دانشجویی آن‌ها به صورت اتوماتیک قطع خواهد شد. البته باید متذکر شویم بیمه ‌شوندگان از بسیاری مزایای بیمه درمانی دانشجویی برخوردار می‌شوند که شامل معافیت از پرداخت برخی هزینه‌های درمانی است. (این معافیت شامل مراکز درمانی است که با اداره بیمه شهر WGKK قرار داد دارند.) در کلیۀ مراکز درمانی و مطب پزشکان ارائه کارت بیمه ضروری است.

از جمله مزایایی که می‌توان به آن اشاره کرد به شرح ذیل می‌باشند:

  • معافیت از پرداخت حق ویزیت در مطب پزشک
  • معافیت از پرداخت هزینه در آزمایشگاه
  • معافیت از پرداخت هزینه در مراکز فیزیوتراپی
  • معافیت از پرداخت هزینه در مراکز رادیولوژی
  • معافیت از پرداخت هزینه در بیمارستان (در صورت بستری شدن، بیمار موظف به پرداخت فقط بخشی از هزینه خواهد بود)
  • برخورداری از معافیت پرداخت کامل هزینۀ دارو
ای-کارت اتریش

  • در تمام مراکز و مراحل بالا، گذرنامه تنها کارت شناسایی معتبر دانشجو محسوب شده و در دست داشتن گذرنامه در تمام مراحل الزامی است.

رزرو خوابگاه در اتریش

کارشناسان جهرومی گروپ پس از گرفتن پذیرش تحصیلی، با توجه به درخواست و امکاناتی که متقاضی برای محل اقامت خود در اتریش در نظر دارند، خوابگاه رزرو می کند و تمامی مواردی را که مورد بررسی سفارت قرار میگیرد و یا ممکن است در جهت صدور ویزای دانشجو مشکلی ایجاد کند، در نظر می گیرد. همچنین این خوابگاه ها دارای امکاناتی کامل از جمله میز، تخت، صندلی، کمد و … میباشد. رزرو خوابگاه با ارسال یک درخواست کتبی از سوی دانشجو یا مؤسسه در سریعترین زمان ممکن و با توجه به سلیقه و شرایط مالی متقاضیان ویزای تحصیلی اتریش انجام میگردد. نکته قابل توجه اینکه رزرو خوابگاه در اتریش از مدارک مهم اخذ ویزای تحصیلی اتریش یا ویزای شینگن میباشد.
در کشور اتریش خوابگاه های زیادی برای دانشجویان وجود دارد که با شرایط و قیمت های مناسب در اختیار دانشجویان دانشگاه های اتریش قرار داده می‌شوند و بهترین مکان برای زندگی دانشجویی هستند.

خوابگاههای دانشجویی در اتریش معمولاً اجاره ثابت دارند که شامل:

  • اجاره
  • هزینه آب و برق
  • هزینه آب گرم
  • هزینه شارژ
  • هزینه تمیز کردن اتاق

علاوه بر آن در بعضی از خوابگاههای دانشجویی اینترنت هم شامل این هزینه‌ها میشود. توجه داشته باشید که اگر اینترنت شامل این هزینه‌ها نبود، شما می‌توانید از تعرفه های اینترنتی مخصوص متقاضیان تحصیل در اتریش و دانشجویان دانشگاه های اتریش که ارزان‌تر از معمول است، استفاده کنید. حتماً در این مورد از سوال کنید. کارشناسان ما برای شما مناسب ترین محل و با کمترین مبلغ اجاره ماهانه را در نظر میگیرند.

-

اقدامات لازم پس از ورود به اتریش

اولین اقدام بعد از وارد شدن به کشور اتریش معرفی کردن خود به شهرداری منطقه است. برگه امضا شده توسط شهرداری (Meldezettel) یکی از مهمترین مدارک لازم در اتریش است که طبق قانون فرد تا ۳ روز پس از ورود به کشور یا جابجایی منزل باید اطلاعات آدرس محل سکونتش را به شهرداری (Magistrat) اعلام کند. طبق قانون پلیس مجاز است کسانی که بدون این برگه زندگی میکنند را بازداشت کند. برای ثبت آدرس محل سکونت خود در شهرداری محل, نیاز به تاییدیه محل سکونت دارید. این برگه تاییدیه یا از طرف صاحبخانه، یا مدیریت خوابگاه دانشجویی در اختیار شما قرار میگیرد. کسانی که پس از ورود به طور موقت در منزل آشنایان/دوستان زندگی میکنند نیاز به امضاء صاحبخانه و در بعضی موارد کپی قرارداد خانه دارند.

زندگی دانشجویی در اتریش

باز کردن حساب بانکی در از شعب بانک‌های مختلف اتریش یکی از اولین و مهم ترین کارهایی می باشد که شما پس از ورود خود به کشور می‌بایست انجام دهید، زیرا تمامی قبض ها باید بوسیله حساب بانکی پرداخت شود. 

سومین اقدام ثبت نام در دانشگاه است. که با در دست داشتن پذیرش، یک قطعه عکس و گذرنامه با مراجعه بین ساعات ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ ظهر به (Sekreteriat) دانشگاه صورت میگیرد. دانشجویانی که دانش زبان آلمانی کافی برای تحصیل ندارند به صورت غیر رسمی (Ausserordentlich) ثبت نام میکنند و نیازی به پرداخت شهریه دانشگاه ندارند. اما در همان روز رسید پرداخت شهریه کلاس زبان را از دانشگاه دریافت و به موسسه زبان موردنظر ارجاع داده میشوند. (شهریه کلاس زبان ۳۸۰ یورو در ماه است)

پس از ثبت نام در کلاس زبان, با در دست داشتن برگه گواهی ثبت نام کلاس زبان, گواهی ثبت نام در دانشگاه, گواهی محل سکونت و در دست داشتن کارت بانکی، دانشجو باید به اداره بیمه مرکزی مراجعه کرده و درخواست بیمه دانشجویی دهد. کارت بیمه چند هفته بعد از طریق پست به آدرس مندرج در گواهی محل سکونت فرستاده میشود.

از آنجا که معمولا دانشجویان ایرانی ویزای ۴ ماهه «مخصوص اتریش» از ایران دریافت میکنند (ویزای نوع D که دانشجو مجاز به خروج از اتریش و ورود به محدوده شنگن نیست) اقدام بعدی گرفتن کارت اقامت یکساله (معتبر در تمام اروپای مشترک) است. گرفتن این کارت منوط به در دست داشتن گواهی بیمه، ثبت نام دانشگاه، ثبت نام کلاس زبان برای دانشجویان غیر رسمی، برگه محل سکونت و برگه تایید موجودی در حساب بانکی به مبلغ: برای افراد زیر ۲۴ سال ۳۸۰۰ یورو و برای بیش از ۲۴ سال ۶۸۰۰ یورو است. (این مبلغ ممکن است سالانه اندکی تغییر کند)

در تمام مراحل بالا، تنها کارت شناسایی معتبر، گذرنامه ایرانی دانشجو است و هیچ مدرک عکس دار دیگری اعتبار ندارد. لذا در دست داشتن گذرنامه در تمام مراحل الزامی است.

زندگی در  اترش

کسی که با ویزای دانشجویی در کشور اقامت دارد, اجازه کار در کشور اتریش را ندارد. به شرط درخواست کارفرما یا برای کارآموزی میتوان اجازه کار موقت یا نیمه وقت تا سقف حدودا ۳۴۰ یورو در ماه دربافت کرد. که بر اساس قانون کار در اتریش این دریافت ماهیانه ۱۴ بار در سال است.

در شرایط معمولی و برای مقطعی غیر از مقطع دکترا، کمک هزینه یا بورسیه هنگام پذیرش وجود ندارند. پس از ورود به دانشگاه می توان برای موسسات مختلف در خواست بورسیه داد.

-

مهاجرت کاری به اتریش

اقتصاد اروپا از زمان تشکیل اتحادیه اروپا به صورت یکپارچه در آمده است و حتی قوانین کار در کشور های این اتحادیه تقریباً مشابه است. این کشور‌ها، همچنین در اعطای مجوز اقامت و تابعیت هم به صورت مشابه در اکثر اوقات عمل می کنند.

ویزای کاری

در صورت تخصص بالا، برخورداری از سابقه ی کاری مکفی و درخشان، دانش زبانی قوی انگلیسی و آلمانی، میتوان از طریق استخدام نوعی ویزای کاری دریافت کرد که پس از مدتی به کارت آبی و سپس پس از 5 سال به اقامت دائم تبدیل میگردد.متقاضی کار در اتریش باید یک کارفرما داشته باشد که کار موردنظر را ابتدا سه ماه در اتریش آگهی نماید اگر شخصی یافت نشد سه ماه در اتحادیه اروپا آگهی نماید اگر باز شخصی یافت نشد در این صورت میتواند برای شخصی خارج از اتحادیه اروپا دعوتنامه بفرستد. در صورتی که شخص در اتریش مشغول به کار شده و مالیات بپردازد میتواند جهت اقامت درخواست دهد.

 افراد علاقمند و حائز شرایط میتوانند پس از اخذ کارت مهاجرت (طبق سیستم امتیازدهی 70 امتیاز از 100 امتیاز)، خود و خانواده شان را به اتریش ببرند. این افراد میباستی برای جستجوی کار در اتریش به منظور اخذ کارت مهاجرت دارای مدارک زیر باشند:

  • حداقل مدرک تحصیلی لیسانس
  • حقوق سالیانه بالا
  • کارهای تحقیقاتی
  • لوح تقدیر کاری یا تحصیلی
  • ثبت اختراع
  • سوابق کاری یا کارهای مدیریتی
  • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
  • داشتن تحصیل در اتریش
  • سن 24 – 45 سال

ارائه و ارزش اصولی و قانونی این مدارک دارای 100 امتیاز میباشند و شما برای ویزای جستجوی کار بمدت 6 ماه در اتریش فقط به 70 امتیاز از 100 امتیاز احتیاج دارید، که پس از موافقت اصولی اداره کار اتریش برای 6 ماه وارد خاک اتریش بمنظور پیدا کردن کار میشوید، پس از پیدا کردن کار و منعقد کردن قرارداد کاری با کارفرما مدارک شما برای صدور اجازه کاربه اداره کار مربوطه تحویل داده میشودو پس از موافقت قانونی، کارت اقامت شما صادر گردیده و حال میتوانید خود و خانواده را به اتریش ببرید.

3 نوع ویزا و مجوز کاری در اتریش صادر میگردد:

ویزای جستجوی کار: این ویزا به افراد خارج از اتحادیه اروپا، با تحصیلات عالیه ی بالا و مهارت زیاد، 6 ماه فرصت میدهد تا در اتریش اقامت کنند و به دنبال کار بگردند. اگر در این مدت کار مناسبی پیدا کردند باید برای دریافت مجوز کار لازم و جدید اقدام کنند.

کارت آبی اروپا: این کارت نوعی اقامت به همراه مجوز کار، وابسته به شغل خاص هر فرد است. لازمه ی اصلی این نوع ویزا که حداکثر 2 سال زمان دارد، داشتن مدرک دانشگاهی معتبر در زمینه ی شغل مورد نیاز است.

  • مخصوص افرادی است که پس از فارغ التحصیلی، مشغول به کاری با حقوق مکفی شده باشند.
  • باید حداقل سه سال در یکی از موسسات یا دانشگاههای اتریش تحصیل کرده باشد.
  • یک پیشنهاد شغلی در رابطه با رشته تحصیلی خود داشته باشد و یکسال مشغول به کار باشد. 
  • میانگین درامد او باید یک و نیم برابر مانگین درآمد کارمندان اتریش باشد.

کارت قرمز – سفید – قرمز: این نوع ویزا که بر اساس سیسستم امتیاز دهی معیاری صادر میگردد، به طول مدت حداکثر 1 سال میباشد. افراد واجد شرایط باید مدارک فنی، حرفه ای و یا دانشگاهی قوی و معتبر در زمینه ی رشته ها و شغل های مورد نیاز این کشور را داشته باشند و یا فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های اتریش باشند.

این کارت مخصوص کسانی است که در اتریش تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند. یا این کارت فارغ التحصیلان اتریش می تواند مشغول به کار شوند. در هر صورت اگر شخصی قصد اقامت در اتریش دارد و نمی تواند از طریق کاری وارد شود می تواند ابتدا از طریق تحصیلی وارد شود سپس با دریافت کارت قرمز – سفید – قرمز در اتریش مشغول به کار شود. 

کارت قرمز-سفید-قرمز اتریش

یکی از کلید های اصلی استخدام در اتریش، دانستن زبان آلمانی است، چرا که لازمه ی بیشتر موقعیت های کاری این کشور، تسلط کافی بر زبان آلمانی میباشد.

ساعت کاری معمولا 8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته میباشد. سالانه حدود 30 روز تعطیلی که 13 روز آن تعطیلات رسمی است نیز از مزیت های کار در اتریش است.

افراد زیر واجد شرایط دریافت این کارت هستند:

  • کارکنان با تخصص بسیار بالا
  • کارکنان متخصص در مشاغل دارای کمبود
  • کارکنان کلیدی
  • دانشجویان فارغ التحصیل از اتریش
  • کارکنان کلیدی خویش فرما

در ادامه دو نمونه از ویزای تحصیلی و کاری اخذ شده کشور اتریش برای متقاضیان موسسه را ملاحظه خواهیدکرد:

نمونه ویزای تحصیلی و کاری اتریش

مشاغل مورد نیاز در اتریش

Milling machinists
Milling machinist (metal processing)
CHC milling machinist
die milling machinist
Technicians with a higher level of training (engineer) for mechanical engineering
Installation engineer
mechanical engineering
motor vehicle construction engineer
mechanical engineering technician
mechanical design engineer
air conditioning system engineer
sanitary engineer
parts design engineer
tool design engineer
mechatronics engineer
building services engineer (heating, ventilation, sanitary)
quality assurance engineer
CAD design engineer
precision engineer
systems engineer
drive technology engineer
construction machinery engineer
CAM engineer
production engineer
weapons engineer
ventilation engineer
technical college graduate in mechanical engineering
automation engineer
CAD/CAM programmer
Black toppers
Black topper
Metal turners
Bar turner
boring mill operator
master turner, turner, carousel turner, Revolver turner, point turner, die turner, CNC turner
thread cutter
CNC skilled worker
machining technician
metalwork technician – machining technology
Roofers
Roofer
foreman/forewoman (roofer)
master roofer
Graduate nurses
نکته: فقط پرستارانی که حداقل یک دوره ی تکمیلی در کشور اتریش گذرانده باشند برای این شغل ها انتخاب میشوند.
graduate pediatric nurse, Graduate psychiatric nurse, graduate psychiatric healthcare worker and nurse, graduate pediatric-infant nurse
graduate healthcare worker and nurse, student nurse, graduate private nurse
graduate infant carer and child carer
graduate infant-pediatric nurse
graduate company nurse
surgical nurse
nursing service manager
residential manager in geriatric care
Technicians with a higher level of training (engineer) for data processing
Analyst
data entry specialist
programmer
systems analyst 
systems organizer
Computer technician
network technician
EDP customer account manager
database technician
EDP maintenance technician
 Internet technician
 EDP technician (hardware and software)
systems developer
software technician
EDP trainer (hardware and software) 
system and user support
application developer and programmer
web programmer 
multimedia programmer
database developer and programmer 
application advisor
data manager
data security specialist 
hardware technician
 IT specialist
information manager (data warehouse manager)
Internet/intranet administrator / advisor
 IT manager (IT consultant)
media IT specialist
EDP project manager
EDP quality assurance technician 
SAP application advisor
scanning technology/imaging specialist
support manager
 system programmer (EDP)
merchandise management system technician
web master 
SAP developer
system engineer
Software engineer
 system integrator 
database Administrator
technical college graduate in EDP/computer science/information technology
 firmware developer
NET software developer
 IT architect 
software tester
software start-up specialist
Technicians with a higher level of training (engineer) for power engineering technology
Electrical engineer
installation engineer
power engineering
design engineer
power engineering
power engineer
apparatus engineering technician
electrical engineer – energy/drive technology (Engineer
technical college graduate in electrical engineering
Graduate engineers in mechanical engineering
Business administrator
CAD engineering designer
mechanical engineer
mining machinery engineer
business engineer – mechanical engineering
installation engineer – mechanical engineering
Motor vehicle construction engineer
air conditioning system engineer
mechanical engineering technician
sanitary engineer
tool designer
building service engineer (heating/ventilation/sanitary)
mechanical design engineer
automation engineer
mechatronics fitter
systems engineer
drive technology engineer
construction machinery engineer
CAM technician
production engineer
ventilation engineer
CAD/CAM programmer
(Specialty) Power Engineers
Electrical engineer
Installation engineer
design engineer
energy/drive engineer

-

مهاجرت به اتریش از طریق سرمایه‌گذاری

سرمایه گذاری یکی دیگر از روش‌های مهاجرتی به کشور اتریش است که موقعیت جغرافیایی عالی و اقتصاد قدرتمند و روبه رشد این کشور، سبب این شده است که افراد زیادی خواهان مهاجرت و سرمایه گذاری در این کشور باشند. حداقل میزان سرمایه گذاری مناسب در اتریش 150.000 یورو می‌باشد. با سرمایه گذاری در اتریش، دارایی خود را در کشوری امن با اقتصاد قوی نگهداری می‌کنید که می‌تواند موجب سودآوری و سرمایه بسیاری برای شما شود و در نهایت امکان شرایط اخذ اقامت دائم این کشور را برای شما فراهم می‌کند. البته باید بدانید که تمامی روش‌های سرمایه گذاری در اتریش منجر به اقامت دائم این کشور نخواهد شد.

طبق گزارش سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل در سال 2020، تأثیر مستقیم سرمایه گذاران خارجی در این کشور از دو میلیار دولار به 5.8 میلیارد دلار رسیده است. از انواع روش‌های سرمایه گذاری در اتریش می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • سرمایه گذاری از طریق خرید ملک
  • سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت
  • سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی
  • سرمایه گذاری از طریق استارت آپ

مدارکی که جهت اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در کشور اتریش لازم است عبارتند از:

  • مدارک شناسایی و یا گواهی تولد
  • پاسپورت معتبر
  • رزومه تحصیلی
  • دارا بودن بیمه سلامت
  • مدارکی جهت اثبات تمکن مالی در اتریش (گردش حساب شش ماه اخیر)
  • گواهی عدم سوپیشینه

سرمایه گذاری در اتریش از طریق خرید ملک

خرید ملک در اتریش یکی روش‌های با ثبات سرمایه گذاری در کشور اتریش می‌باشد. خرید ملک در این کشور برای افراد خارجی دارای محدودیتی نیست و تمامی متقاضیان بین‌المللی می‌توانند با رعایت قوانین و مقررات کشور اتریش، ملک موردنظر خود را خریداری کنند. لازم است بدانید که اگر صرفأ این کار را جت اخذ اقامت دائم این کشور انجام می‌دهید، با سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در این کشور، نمی‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید. درواقع این نوع از سرمایه گذاری تنها جنبه مالی دارد و یکی از بهترین روش‌های ذخیره سرمایه افراد خارجی به شمار میرود. گرچه امروزه به دلیل افزایش قیمت املاک در اتریش سرمایه گذاری از طریق خرید ملک در میان افراد خارجی بسیار محبوب شده است.

سرمایه گذاری در اتریش از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت یکی از متداول ترین روش‌های سرمایه گذاری در کنار خرید ملک و همچنین یکی از روش‌های محبوب سرمایه گذاری در این کشور است. این روش به شما امکان این را می‌دهد تا در یکی از بهترین کشورهای اقتصادی جهان، کسب و کار خود را راه بیاندازید. البته این را در نظر داشته باشید که ثبت شرکت نیر مانند خرید ملک منجر به اخذ اقامت دائم این کشور نخواهد شد و تنها شانس شما را برای دریافت ویزاهای این کشور بالا می‌برد. ثبت شرکت در اتریش به دلیل انواع مختلفی که دارد، در میان سرمایه گذاران خارجی از محبوبیت بسیاری دارد.

برای ثبت شرکت در اتریش عواملی چون سن، مدرک زبان، تجربه و سوابق کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین متقاضیانی که به سرمایه گذاری در این کشور علاقمند هستند با توجه به شرایط خود و بیزنسی که می‌خواهد راه بیاندازد، یک نوع از شرکت‌ها را انتخاب می‌کند.

شرکت‌های قابل تأسیس در اتریش

  • شرکت‌های با مسئولیت محدود (GmbH)
  • شرکت‌های سهامی (AG)
  • شرکت‌های سهامی عام (OG)
  • شرکت‌های عظیم منطبق با قوانین EU-اتحادیه اروپا (SE)
  • شرکت‌های با سهم محدود (KG)

دو نوع از محبوب ترین شرکت‌های موجود در اتریش شرکت‌های با مسئولیت محدود (GmbH) و شرکت‌های سهامی (AG) می‌باشند که در ادامه توضیحات مختصری ارائه دادیم.

شرکت‌های با مسئولیت محدود  (GmbH) یکی از انواع شرکت‌های قابل تأسیس و محبوب در اتریش می‌باشد که به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که در مقایسه با سایر شرکت‌ها دارد، درصد زیادی از شرکت‌های تاسیس شده در اتریش را تشکیل می‌دهد. همچنین این نوع از شرکت‌ها به سرمایه اولیه پایین‌تری نیاز دارند و این موضوع محبوبیت آن را دو چندان کرده است. حداقل سرمایه لازم برای ثبت این نوع از شرکت‌ها 35.000 یورو می‌باشد که می‌بایست در ابتدا 17.500 یورو از این مبلغ را به عنوان پیش پرداخت به اداره ثبت شرکت کشور اتریش پرداخت کنند.

شرکت‌های سهامی (Aktiengesellschaft) که به اختصار AG می‌گویند، یکی دیگر از انواع شرکت‌های موجود در اتریش می‌باشد. این نوع شرکت‌ها به دلیل انعطاف‌پذیری پایینی که دارند و حقوق محدود سهام داران از محبوبیت کم‌تری نسبت به شرکت‌های GmbH برخوردار هستند. با این حال این نوع از شرکت‌ها برای اهداف خاصی مناسب هستند که توانسته میان سرمایه‌گذاران محبوبیت پیدا کند. هزینه ثبت شرکت‌های  AG، مبلغ 70 هزار یورو است که تقریبأ دو برابر سرمایه ثبت شرکت‌های GmbH است.

-

نحوه امتیاز دهی سیستم کار در اتریش

وضعیت تحصیل حداکثر 40 امتیاز

• حداقل مدرک تحصیلی لیسانس تا فوق لیسانس: 20-امتیاز
• رشته های فنی، کامپیوتر و زیر مجموعه رشته های علوم طبیعی 30 امتیاز

مدرک دکترا 40 امتیاز

• حقوق سالیانه بالا: 20 امتیاز
• کارهای تحقیقاتی: 20 امتیاز
• لوح تقدیر یا ثبت اختراع: 20امتیاز

وضعیت شغل حداکثر 20 امتیاز

• سوابق کاری یا کارهای مدیریتی: 2 امتیاز به ازای هر سال
• سوابق کاری 6 ماهه در اتریش: 10 امتیازوضعیت مدرک زبان حداکثر 10 امتیاز

مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی: 5-10 امتیاز، (بستگی به مقطع دارد)
IELTS,A1,A2,B1,B2,C1,C2

وضعیت سنی حداکثر 20 امتیاز

• تا 35 سال 20 امتیاز
• تا 40 سال 15 امتیاز
• تا 45 سال 10 امتیاز

وضعیت تحصیل در اتریش حداکثر 10 امتیاز

• داشتن تحصیل ابتدایی در اتریش: 5 امتیاز
• داشتن مدرک تحصیلی لیسانس یا فوق لیسانس از دانشگاههای اتریش: 10 امتیاز

پروسه زمانی تحویل مدارک به سفارت بدون نواقصی مدارک تا اخذ ویزا 2 – 4 ماه میباشد.

توجه : مدارک فارسی فوق میبایستی به زبان آلمانی یا انگلیسی با تمامی مهرهای مربوطه ترجمه شده و با مدارک دیگر و فرم مخصوص به سفارت اتریش در تهران ارائه داده شوند.
پروسه زمانی تا صدور ویزا بین 2-4 ماه میباشد.

-

مهاجرت از طریق تمکن مالی به اتریش

مهاجرت از طریق تمکن مالی نوعی دیگر از روش‌های مهاجرتی به این کشور است. تمکن مالی و یا خودحمایتی به این معناست که شخص می‌بایست با مدارکی نشان دهد که توانایی تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را دارد و در صورتی که در اتریش اقامت طولانی مدتی داشته باشد باید قادر به پرداخت هزینه های خود باشد. سالانه افراد محدودی از این طریق پذیرش گرفته و به اتریش مهاجرت میکنند و پس از اقامتی موقت، اقامت دائم و تابعیت این کشور را دریافت کنند. این نوع مهاجرت میتواند بین 6 ماه تا یک سال برای افراد واجد شرایط زمان ببرد. این نوع از اقامت محدودیت سنی ندارد و پس از 3 سال می توان برای اقامت دائم درخواست داد.

تمکن مالی از طریق موارد زیر اثبات میشود:

  • سپرده بانکی
  • دارا بودن سهام شرکت ها 
  • حقوق بازنشستگی (به علت پایین بودن حقوق بازنشستگی معمولا این روش پیشنهاد نمیشود)
  • دارا بودن ملک در کشور مبدا که اجاره داده شود

این در آمدها می‌بایست بالای 2000 یورو برای شخص متقاضی و 1000 یورو به ازای همسر و 300 یورو به ازای هر فرزند زیر 18 سال در ماه باشد.

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

مهاجرت به اتریش از طریق ازدواج

ازدواج با یک فرد اتریشی یا شخصی که مقیم این کشور است، یکی دیگر از روش‌های مهاجرتی می‌باشد که می‌توانید از این طریق اقامت اتریش را به دست آورد. اگر با یک شهروند اتریشی ازدواج کنید، بلافاصله اقامت این کشور را دریافت نخواهید کرد. برای مهاجرت به کشور اتریش از طریق ازدواج لازم است که ازدواج شما رسمی بوده و پس از گذشت 6 سال، اگر رسمیت ازدواج طرفین تأیید شد، شخص متقاضی می‌تواند برای اخذ اقامت دائم اقدام کند. در طول این مدت شخص متقاضی می‌بایست حداقل به مدت 5 سال با همسر اتریشی در زیر یک سقف زندگی کرده باشند. علاوه بر اینها، شرایط دیگری اعم از سلیس بودن زبان آلمانی، با موفقیت پشت سر گذاشتن آزمون شهروندی اتریشی، عدم سوسابقه کیفری، توانایی مالی و غیره لازمه اخذ اقامت خواهند بود. اگریک سال از ازدواج زوجین گذشته باشد، در صورتی که 4 سال از اقامت وی گذشته باشد، می‌تواند برای دریافت تابعیت کشور اتریش اقدام نماید.

-

مهاجرت به اتریش از طریق تولد

مهاجرت به اتریش از طریق تولد فرزند:

مهاجرت به اتریش از طریق تولد

قانون این روش از مهاجرت که تابع خون نامیده می‌شود، و بر اساس سیستم بین‌المللی خاک و خون انجام می‌شود. کشور اتریش نیز برای اعطای این نوع از اقامت به محل تولد فرزند (خاک) و یا تابعیت والدین (خون) توجه می‌کند. کشورهایی چون امریکا و کانادا تابه خاک بوده و دریافت تابعیت با توجه به مکانیست که کودک در آن متولد شده باشد، اما برخی از کشورها مانند اتریش بر اساس تابعیت والدین (سیستم خون) عمل کرده و تنها به فرزندانی که پدر و یا مادر اتریشی داشته باشند اقامت می‌دهد. حتی اگر والدین ازدواج نکرده باشند و یا ثبت قانونی نشده باشد، اگر کودک تازه متولد شده‌ از مادری اتریشی باشد، از بدو تولد یک شهروند اتریشی محسوب می‌شوند.

بنابراین اگر والدین کودک تازه متولد شده‌ای، هر دو شهروند اتریش باشند، اما کودک در خاک کشور دیگری متولد شود، شهروند کشور اتریش خواهد بود. اما اگر پدر و یا مادر فرزند تازه متولد شده‌ شهروند اتریش نباشند، ولی کودک در خاک کشور اتریش متولد شود، اقامت این کشور را دریافت نخواهد کرد.

-

هزینه‌های زندگی در اتریش

هزینه‌های زندگی در اتریش

بررسی هزینه‌های زندگی، یکی از مواردی می‌باشد که قبل از مهاجرت به اتریش، می‌بایست بررسی کنید.

بطور خلاصه :

  • هزینه‌های یک خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره مسکن : 3.053.97 یورو (3.066.06 یورو)
  • میانگین خرج و مخارج یک فرد مستقل بدون اجاره : 878.83 یورو (882.31 یورو)
  • میانگین هزینه‌های زندگی در کشور اتریش 74.01 % بیشتر از ایران می‌باشد.
  • میانگین اجاره مسکن در اتریش 45.12% بیشتر از ایران است.

-

هزینه رستوران‌ها در اتریش

هزینه زندگی در اتریش
رستوران‌هاقیمترنج کلی
غذا در رستوران ارزان قیمت14.00 یورواز 8.50 تا 20.00 یورو
غذا برای دو نفر، رستوران متوسط، سه وعده غذایی60.00 یورواز 40.00 تا 80.00 یورو
مک میل مکدونالد (چند آیتم از منو با قیمیت ویژه)8.00 یورو7.90 تا 80.00 یورو
آبجوی محلی (0.5 لیتر بصورت سرو)4.00 یورو3.00 تا 5.00 یورو
آبجوی کارخانه‌ای (0.33 لیتر قوطی)4.00 یورو3.00 تا 5.00 یورو
کاپوچینو (عادی)3.26 یورو2.00 تا 4.90 یورو
نوشابه کوکا / پپسی (0.33 لیتر قوطی)2.79 یورو2.00 تا 4.00 یورو
آب (0.33 لیتر بطری)2.21 یورو1.75 تا 3.00 یورو

هزینه خواروبار در اتریش

هزینه خواروبار در اتریش
سوپرمارکتقیمترنج کلی
شیر (عادی) 1 لیتر1.22 یورو0.99 تا 1.50 یورو
یک قرص نان سفید و تازه (500 گرم)1.96 یورو1.00 تا 3.20 یورو
برنج (سفید) (1 کیلو)1.94 یورو0.98 تا 3.00 یورو
تخم مرغ (معمولی) (12 عدد)3.30 یورو1.80 تا 4.80 یورو
پنیر محلی (1کیلو)13.55 یورو6.00 تا 30.00 یورو
فیله مرغ (1کیلو)10.68 یورو5.00 تا 15.00 یورو
گوشت (1کیلو) (معادل گوشت قرمز پشت پا)16.56 یورو8.98 تا 25.00 یورو
سیب (1 کیلو)2.29 یورو1.00 تا.00 یورو
موز  (1 کیلو)1.79 یورو1.00 تا 2.99 یورو
پرتقال  (1 کیلو)2.46 یورو1.00 تا 4.00 یورو
گوجه  (1 کیلو)2.94 یورو1.50 تا 5.03 یورو
سیب زمینی  (1 کیلو)1.62 یورو0.65 تا 2.50 یورو
پیاز  (1 کیلو)1.43 یورو0.80 تا 2.20 یورو
کاهو  (1دسته)1.43 یورو0.99 تا 2.00 یورو
آب (1.5 لیتر بطری)0.63 یورو0.29 تا 1.00 یورو
بطری شراب (متوسط)7.00 یورو3.90 تا 10.00 یورو
آبجوی محلی (0.5 لیتر بطری)1.07 یورو0.65 تا 1.37 یورو
آبجوی کارخانه‌ای (0.33 لیتر بطری)1.54 یورو1.00 تا 2.50 یورو
پک 20 تایی سیگار (مارلبورو)5.80 یورو5.40 تا 7.00 یورو

هزینه حمل و نقل در اتریش

حمل و نقل در اتریش

اتریش دارای یکی از پیشرفته‌ترین شبکه های حمل و نقل در اتحادیه اروپا با اتوبوس و شبکه ریلی متراکم است که از سرتاسر کشور عبور می کند. به خصوص پایتخت این کشور، وین که دارای زیرساخت های حمل و نقل عمومی عالی است. سه نوع از مهم ترین وسایل حمل و نقل عمومی این کشور عبارتند از:

  • اوبان (U-Bahn) یا مترو که با علامت U مشخص می شود.
  • اتوبوس برقی (Strassenbahn) ز خیابانها و از روی ریلهای مخصوص به خود و در مسیرهای تعیین شده حرکت می‌کنند. این اتوبوس دارای 29 خط مختلف می ‌باشد که هر خط با یک عدد یا حرف مشخص می‌گردد.
  • شنل بان (S-Bahn) یا قطارهای سریع السیر مانند مترو بوده که در مسیرهای اطراف مرکز شهر حرکت می‌کنند و ادامه مسیر آنها بین شهری می‌باشد و اگر در مسیرهای بین المللی حرکت کنند به طور مخفف OBB خوانده می‌شوند.

وسیله حمل و نقلقیمترنج قیمت
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)2.50 یورو2.20 تا 3.00 یورو
کارت عبور ماهانه (قیمت عادی)47.75 یورو30.42 تا 55.90 یورو
شروع تاکسی (تعرفه عادی)5.00 یورو3.60 تا 7.00 یورو
تاکسی 1کیلومتر (تعرفه عادی)1.80 یورو1.27 تا 2.20 یورو
تاکسی 1 ساعت منتظر ماندن (تعرفه عادی)28.00 یورو25.00 تا 30.00 یورو
بنزین (1 لیتر)1.85 یورو1.40 تا 2.02 یورو
فولکس واگن گلف 1.4 90 کیلووات ترندلاین23.460.00 یورو22.000.00 تا 24.000.00
تویوتا کورولا سدان 1.61 97 کیلووات کامفورت19.975.16 یورو19.390.00 تا 23.528.89 یورو

امکانات و خدمات رفاهی

خدمات رفاهی (شارژهای ماهیانه)هزینه‌هارنج هزینه‌ها
امکانات اساسی (آب، برق، گاز، گرمایشی و خنک‌کننده، بازیافت)238.99 یورو140.00 تا 400.00 یورو
1تعرفه تماس تلفنی داخلی به مدت 1 دقیقه (بدون برنامه و تخفیفی)0.07 یورو00.03 تا 0.10 یورو
اینترنت (60Mbps و یا بیشتر، دیتای نامحدود، مخابرات/ADSL)33.57 یورو25.00 تا 49.90 یورو

هزینه‌ی امکانات ورزشی و تفریحی

هزینهرنج کلی
باشگاه بدنسازی، شهریه ماهانه برای 1 بزرگسال34.22 یورو20.00 تا 60.00 یورو
اجاره زمین تنیس (1 ساعت آخرهفته)20.20 یورو15.00 تا 30.00 یورو
سینما، فیلم‌های سینمایی بین‌المللی، 1 صندلی12.00 یورو9.00 تا 15.00 یورو

هزینه‌ی مراقبت و نگهداری از کودک

 هزینه‌هارنج هزینه‌ها
پیش‌دبستانی (یا مهدکودک)، یک روز کامل، خصوصی، ماهانه برای یک فرزند310.12 یورو200.00 تا 500.00 یورو
دبستان بین‌المللی، سالیانه برای یک فرزند7.624.14 یورو4.200.00 تا 16.000.00 یورو

پوشاک و کفش

هزینهرنج قیمتی
شلوار جین (برند لیوایس 501 یا مشابه)87.76 یورو45.00 تا 120.00 یورو
یک پیراهن تابستانی در یک فروشگاه زنجیره‌ای (برند زارا، H&M)34.10 یورو15.00 تا 50.00 یورو
یک جفت کفش کتونی نایک (متوسط)87.12 یورو50.00 تا 120.00 یورو
یک جفت کفش مردانه رسمی چرم111.22 یورو60.00 تا 159.00 یورو

هزینه‌ی ماهانه اجاره مسکن در اتریش

 اجارهرنج اجاره
آپارتمان (1خوابه) در مرکز شهر735.02 یورو550.00 تا 1.200.00 یورو
آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز597.26 یورو450.00 تا 900.00 یورو
آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر1.352.26 یورو1.000.00 تا 2.300.00 یورو
آپارتمان (3خوابه) خارج از مرکز1.090.83 یورو800.00 تا 1.600.00 یورو

قیمت خرید آپارتمان در اتریش

  • قیمت خرید هر متر مربع یک آپارتمان در مرکز شهر حدود 5.393.51 یورو / رنج قیمت‌ها از 3.232.14 یورو تا 10.000.00 یورو
  • قیمت خرید هر متر مربع یک آپارتمان در خارج از مرکز حدود 3.950.77 یورو / رنج قیمت‌ها از 2.850.00 یورو تا 6.000.00 یورو

درآمدها و تآمین مالی

  • میانگین درآمد ماهانه خالص (بعد از مالیات) حدود 2.168.07 یورو
  • نرخ بهره وام مسکن به درصد (%)، سالیانه، نرخ ثابت برای20 سال حدود 1.96 یورو/  از 1.20 تا 2.70 یورو

این کشور در حدود 12 ماه اخیر حدود 5759 نفر ورودی جدید از 626 کشور مختلف داشته است.

آخرین آپدیت هزینه ها برای ماه اکتبر سال 2022

سوالات پرتکرار متقاضیان

سوالات متداول

• بهترین روش مهاجرت به اتریش چیست؟

بهترین روش مهاجرت به اتریش از طریق ویزای تحصیلی می‌باشد.

• ساده‌ترین روش مهاجرت به اتریش کدام است؟

کار در اتریش یکی از آسانترین راه مهاجرت به کشور اتریش است.

• آسان ترین راه مهاجرت به اتریش چیست؟

مهاجرت تحصیلی به دلیل پایین بودن ریسک ویزا آسانترین روش مهاجرت به اتریش محسوب می‌شود.

• آیا در طول تحصیل اجازه کار دارم؟

بله به عنوان دانشجو شما حداقل به مدت 20 ساعت در هفته اجازه کار کردن خواهید داشت.

• شرایط کار و زندگی در اتریش چگونه است؟

کیفیت بالای زندگی و تحصیل تقریبأ رایگان در اتریش، این کشور و بخصوص وین، پایتخت آن را ده سال متوالی در رتبه‌های برتر جهان قرار داده است.

• آیا می‌شود بدون مدرک زبان هم برای اتریش اقدام کرد؟

خیر. داشتن حداقل سطح A2  زبان آلمانی الزامی می‌باشد.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید