مهاجرت به آلمان 2023

روژین اصفهانی
30 مهر 1401 / 58 دقیقه مطالعه

مهاجرت به آلمان 2023

فهرست مطالب

نام کشورDeutschland- آلمان
پایتختبرلین (بزرگترین شهر)
تعداد ایالت‌ها16 ایالت
نوع حکومتفدرالیسم جمهوری پارلمانی
زبان رسمیآلمانی
جمعیت(2022) 83.695.430
واحد پولییورو ()
پیش شماره کشوری+49
پسوند دامنه وب سایت هاorg.
وسعت357.386

آلمان (جمهوری فدرال آلمان)، در اروپای غربی و مرکزی واقع شده است. مساحت این کشور 357.386 کیلومتر مربع  است. آلمان دارای 16 ایالت است و با داشتن 84 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپا و دومین کشور پرجمعیت اروپا پس از روسیه می‌باشد. از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جکهوری چک، از جنوب با اتریش و سوئیس و از غرب با فرانسه، لوکزامبورگ، بلژیک و هلند مرز مشترک دارد. پایتخت آلمان برلین می‌باشد که مشهورترین و مهمترین شهر این کشور نیز محسوب می‌شود.

بزرگترین شهرهای کشور آلمان به ترتیب عبارتند از: برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، فرانکفورت و اشتوتگارت.

اقتصاد کشور آلمان

آلمان دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد، و سطح بالا از نوآوری است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپاست و هم چنین جزو چهار تولید کننده بزرگ در سال ۲۰۰۹ است. بخش خدمات ۷۱٪ از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت ۲۸٪ و کشاورزی ۱٪ است. 

کشور آلمان در اتحادیه اروپا قانون تعیین می‌کند و آلمان مدافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا است. آلمان سیاست‌های تجاری خود را به طور فزاینده‌ای در موافقت نامه اتحادیه اروپا تأیید می‌کند. آلمان واحد پولی مشترک اروپا، یورو را از ۱ ژانویه سال ۲۰۰۲ معرفی کرده‌است. سیاست‌های پولی آلمان را اعضای بانک مرکزی اروپا تعیین می‌کنند. دو دهه پس از اتحاد دو آلمان، استانداردهای زندگی و در آمد سرانه به طور قابل ملاحظه بالا رفته‌است. نوسازی و یکپارچه سازی اقتصاد شرق آلمان یک فرایند طولانی مدت است که تا سال ۲۰۱۹ به طول می‌انجامد، با انتقال سالانه از غرب به شرق بالغ به حدود ۸۰ میلیارد دلار برنامه ریزی شده ‌است. در ژانویه ۲۰۰۹ دولت آلمان تصویب طرح محرک اقتصاد ۵۰ میلیارد یورو برای محافظت بخش‌های مختلف از رکود و متعاقب آن افزایش بیکاری است.

آلمان به عنوان یک مقصد مهاجرتی

آلمان پنجمین کشور محبوب جهان برای مهاجرت شناخته شده است. این محبوبیت به سبب اقتصاد کارآمد، سیستم تحصیلی عالی و فرصت‌های خوب استخدامی و کاری در طی سال‌های طولانی به دست آمده‌است. آلمان کشوریست که طبیعت‌های بسیار گوناگی دارد، از جنگل و دشت گرفته تا سرزمین‌های کوهستانی. همچنین این کشور دارای بناهای تاریخی بسیار، کاخ، کلیسا و قلعه‌های زیادی وجود دارد ک بسیار شگفت انگیزهستند. بیش از 30% از مردم  این کشور، تعطیلات خود را در کشور خود میگذرانند.

هرساله گردشگران زیادی به این کشور سفر می‌کنند. بر طبق گزارش رقابت پذیری سفر و گردشگری سال 2017، کشور آلمان از میان 136 کشور رتبه سوم را کسب کرده و به عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی امن رتبه آورده است. گردشگری در این کشور نخستین عامل پیشرفت اقتصادی نیست، با این حال به اقتصاد ملی این کشور کرده است. در سال 2012، بیش از 30.4 میلیون توریست بین‌المللی با ورود به آلمان، حدود 38‏‏ بیلیون دلارامریکا به درآمد گردشگری این کشور افزودند.

روش‌های مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت  به آلمان روش‌های متعددی وجود دارد. اگر مایل هستید در مورد راه‌های مهاجرت به آلمان، شرایط و مدارک لازم برای هر کدام و جزئیات کاربردی دیگر مطلع کنید، با جهرمی‌گروپ در ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.به طور کلی این راه‌ها عبارت‌اند از:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق کار
  • مهاجرت از طریق کارآفرینی
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق پیوست به خانواده

نحوه اخذ ویزای آلمان

اخذ ویزای شینگن آلمان سخت‌تر از سایر کشورهای حوزه شیگن است زیرا تمکن مالی و گردش حساب از تأثیرگذارترین مدارک برای دریافت ویزای آلمان محسوب می‌شوند. شهروندان ایرانی، باید در ابتدا و قبل از اخذ اقامت برای ورود به آلمان ویزا دریافت کنند. در حال حاظر 21 روز بعد از تحویل مدارک و انگشت نگاری در ویزامتریک (دفتر کارگذاری سفارت آلمان) جواب ویزای شما صادر خواهد شد.

تحصیل در آلمان

نظام آموزشی آلمان

کشور آلمان به عنوان یک رهبر در سراسر جهان در علم، فن آوری و پژوهش شناخته شده است. در آلمان، بیش از 300 مدرسه دولتی وجود دارد. بیش از 100 دانشگاه (دانشگاه ها) وجود دارد، بیش از 165 Fachhochschulen (دانشگاه علوم کاربردی) و بیش از 50 دانشکده هنر، موسیقی و فیلم. در حالی که در بسیاری از دانشگاه‌ها و Fachhochschulen اکثریت قریب به اتفاق برنامه‌های خاص تدریس که به زبان انگلیسی وجود دارد به زبان آلمان تدریس می‌شود.

دانشگاه‌های کلاسیک، آموزش عمومی گسترده‌ای ارائه می‌کنند و دانشجویان معمولاً از سه تا شش سال در آنها شرکت می‌کنند. مطالعات پیشرفته در حقوق، پزشکی، دندانپزشکی و حرفه‌های دیگر که با صدور مجوز دولت در دانشگاه انجام می‌شود. دانشگاهی که دارای جهت‌گیری به سمت فن آوری است به عنوان دانشگاه فنی Technische Universität (TU) شناخته می‌شود.

سیستم آموزشی آلمان در حال حاضر شامل سیستم سنتی (Diplom , Magister) و سیستم بین المللی (Bachelor , Master) بوده و معمولا دانشجو میتواند سیستم تحصیلی خود را شخصا انتخاب نماید. دوره لیسانس (Bachelor) یک دوره 3 ساله بوده و دوره فوق لیسانس (Master) معمولا 2 ساله میباشد. اگر شخصی دارای مدرک دیپلم باشد یعنی 12 سال تحصیلی را کامل گذرانده باشد نمی‌تواند مستقیما برای دانشگاه‌های آلمان اقدام نماید بلکه باید قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند تا بتوانند برای کالج اقدام کنند. کالج در آلمان دو ترم است و کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند.

تحصیل در آلمان

برخلاف کشورهایی مثل آمریکا که شهریه های هنگفتی دارند، آلمان امکان تحصیل رایگان یا تحصیل با هزینه ی بسیار پایین را برای دانشجویان سراسر جهان ارائه می‌دهد و این یکی از دلیل‌های اصلی محبوبیت آلمان برای دانشجویان بین‌المللی است. برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، می‌بایست در ابتدا برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید. پس از دریافت مدرک تحصیلی در آلمان، می‌توانید برای مدت تعیین شده‌ای در آلمان بمانید و به جستجوی کار بپردازید. اگر موفق شوید در آن بازه‌‎ی زمانی شغلی برای خود پیدا کنید، می‌توانید نوع ویزای خود را تغییر داده و در آلمان بمانید. بنا بر گزارش ها 54% دانشجویان بین‌المللی که در آلمان فارغ‌التحصیل می‌شوند، در آلمان می‌مانند و مشغول به کار می‌شوند.

برای برخی از دانشگاه‌های آلمان اگر در ایران شخصی دانشجوی سال سوم دانشگاه آزاد باشد می‌تواند مستقیما برای دانشگاه اقدام نماید و لازم به گذراندن کالج نیست. اگر شخصی در ایران لیسانس دانشگاه آزاد باشد نمی‌تواند برای فوق‌لیسانس ناپیوسته اقدام کند، مگر آنکه معدلشان بالای 17 باشد و در غیر اینصورت باید برای مقطع فوق لیسانس پیوسته درخواست دهند و بعد از ورود به دانشگاه درخواست ارزشیابی مدارک تحصیلی خود را دهد که آنجا معلوم می‌شود از کدام ترم لیسانس می‌تواند تحصیلات خود را شروع کند و پیوسته تا فوق لیسانس ادامه دهد .

متقاضیان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی میتوانند برای ارشد اقدام کنند اما این باز هم بستگی به خود دانشگاه در آلمان دارد زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلو تر است و شاید بعضی از واحد های آنها را بپذیرند و یک سال پایین تر بنشیند و بعد می تواند ادامه تحصیل دهد . البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید . برای دکترا در آلمان سخت می‌توان اقدام کرد زیرا باید در آلمان استاد راهنما پیدا شود و معمولاً این امربه راحتی با موفقیت امکان پذیر نیست و زمان زیادی می‌برد.

متقاضیان تحصیل در آلمان می‌بایست برای ورود به دانشگاه‌های این کشور، زبان آلمانی را نیز بلد باشند. همچنین برای ورود به دانشگاه‌ها متقاضیان می‌ دانش حداقل 800 ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودی زبانDSH شرکت نمایند و در غیر این صورت دانشگاه برای متقاضیان کلاس زبان آلمانی می گذارد و پس از گذراندن این کلاسها امتحان DSHگرفته می‌شود. برای ورود به دانشگاههای انگلیسی زبان یا رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شود، متقاضی به غیر از دانش ابتدایی زبان آلمانی باید 6.5 IELTS یا 580 / IBT 89 Toefl داشته باشند .

تحصیل کارشناسی در آلمان

آلمان مقصد محبوب برای دانش آموزان به دنبال مدرک کارشناسی از سراسر جهان است. دانش آموزان مدرک لیسانس در آلمان را به چند دلیل را انتخاب می نمایند از جمله برتری در آموزش و پرورش، موقعیت آن به عنوان کشوری که در فن آوری بسیار توسعه یافته، دارای فرهنگ و تاریخ غنی و بهره مندی از مناظر مختلف روستایی زیبا و شهرهای پویا.

مدرک کارشناسی اولین مدرک دانشگاهی است و دریافت آن پس از سه تا چهار سال است. اکثر دوره ها به یک موضوع واحد محدود است، اما درجه دو لیسانس نیز امکان پذیر است که ترکیبی از دو رشته و یا یک رشته اصلی و یک موضوع جزئی است. درجه کارشناسی هنر (B.A.)، کارشناسی (کارشناسی) و کارشناسی مهندسی (B.Eng.) شایع ترین مدارک لیسانس هستند.

انواع برنامه های کارشناسی در برنامه های آلمان وجود دارد که افراد می توانند انتخاب کنند. برخی از زمینه های محبوب تر مطالعه برای کارشناسی در آلمان روابط بین المللی، کسب و کار، مهندسی، اقتصاد و مهمان داری و … است. همچنین گزینه های ارائه شده توسط دانشگاه، برنامه های انعطاف پذیری مانند تمام وقت، پاره وقت و مطالعات آنلاین را شامل می شود. جزئیات برنامه بین دانشگاه ها و برنامه های مختلف متفاوت است و معمولا حداقل سه سال زمان برای تکمیل تحصیل با مدرک لیسانس طول می کشد.

مدرک کارشناسی یک مدرک دانشگاهی تمام عیار است و این به شما اجازه یک شروع فوری در زندگی حرفه ای را می دهد. هر کس به دنبال ادامه تحصیل در رشته خود پس از اتمام مدرک لیسانس می تواند مدرک کارشناسی ارشد را دنبال کند.

تحصیل کارشناسی ارشد آلمان

آموزش و پژوهش در موسسات آموزش عالی آلمان انگیزه های کلیدی برای نوآوری و پیشرفت ارائه می کنند. دانشگاه های آلمان ترکیبی از تحقیقات و مطالعات هستند و زمینه را برای اکتشافاتی مانند مطبوعات، کامپیوتر علومی که به قطعات جدایی ناپذیری از زندگی مدرن ما تبدیل شده اند آماده می کنند.

هر سال، هزاران نفر از دانشجویان و دانش پژوهان بین المللی تحصیل در آلمان را انتخاب می کنند. دلایل بسیار خوبی برای این وجود دارد از جمله آموزش برنامه های بین المللی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، با کیفیت عالی آموزش و پرورش، بدون هزینه های کمک درسی همراه با فرصت های شغلی امیدوارکننده و بالاتر از همه محیط اجتماعی و فرهنگی پر جنب و جوش.

درجه کارشناسی ارشد در آلمان معمولا به صورت “متوالی” یا “غیر متوالی” دسته بندی کرد. حالت اول برای کسب دانش آکادمیک در ادامه مدرک کارشناسیِ مرتبط است. در برنامه های غیر متوالی تمرکز بیشتر بر توسعه حرفه ای است و اغلب متقاضیان نیاز به مدرک کارشناسی و برخی از تجربه کاری مرتبط دارند. کارشناسی ارشد در آلمان چهار ترم (دو سال) برای تکمیل، هر چند برخی از آنها کوتاه تر یا طولانی.

برای چند دهه درجه کارشناسی ارشد به عنوان یک برنامه طولانی یکپارچه و پیوسته، شناخته شده بود. در اصلاحات آموزش عالی، سطح دو برنامه معرفی شده است و دانشجویان هم اکنون می توانند به کسب مدرک کارشناسی در سه یا چهار سال و مدرک کارشناسی ارشد در پنج یا شش سال نائل شوند. برنامه طولا

نی پیوسته است هنوز هم در رشته های خاص در دسترس است. کارشناسی و کارشناسی ارشد برای جلوگیری از افزایش شدید مبلغ و همچنین برای مطابقت با برنامه های مدارک تحصیلی در کشورهای دیگر معرفی شده­ اند.

تحصیل دکترا در آلمان

با توجه به این نکته که کشور آلمان برای افرادی که در مقطع دکترا در آلمان مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه به میزان تقریبا ۲ هزار دلار را مدنظر قرار می دهند، لذا دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور آلمان در پیش دارند. در جهت اخذ بورسیه ی تحصیل مقطع دکترا در کشور آلمان فرد متقاضی می بایست پارامترهای ذیل را احراز نمائد:

  • در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  • اخد مدرک دال بر تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس ۶٫۵)
  • جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز دکترا فرد را پشتبانی نماید.
  • داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …

داشتن همه و یا تعدادی از موارد ذکر شده، می‌توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

درجه دکترا با اعطای عنوان دانشگاهی از دکترا به پایان می رسد. شامل تکمیل یک مقاله پژوهشی علمی (پایان نامه) است. دو مسیر که شما می توانید وجود دارد: مدل سنتی دکترا (traditional PhD) و یا برنامه دکترا ساختار (structured PhD). مدل سنتی شامل فارغ التحصیلی در دانشکده تنها، تحت نظارت استاد است. بسیاری از دانشجویان این مسیر را ترجیح می دهند. در مقابل، برنامه های دکترا ساختار، به طور کلی به سه سال محدود و آنها عبارتند از مشخصات برنامه و نظارت توسط چند تن از دانشمندان .در ایران به این مدل از تحصیل در مقطع دکتری، پژوهش محور گفته می شود.

برای شروع تحصیل در نیم سال زمستانی باید مدراک خود را حداکثر تا ۱۵ ژوئیه و برای شروع تحصیل در نیم سال تابستانی تا ۱۵ ژانویه ارسال کرده باشید.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

دوره های لیسانس در آلمان تمامی دانشگاه های دولتی برای همه تقریبا رایگان است. دانشجویان فوق لیسانس در آلمان که لیسانس خود را از جای دیگری گرفته اند در دسته ی دانشجویان غیر متوالی قرار می گیرند و معمولا شهریه پرداخت می کنند. دوره های دکترا در آلمان دست کم برای شش ترم اول رایگان هستند. همه ی دانشجویان سالانه 250 یورو (تقریبا 270 دلار) برای هزینه های مدیریتی می پردازند.

هزینه زندگی در آلمان ماهیانه حداقل 700 یورو میباشد که دانشجو باید قبل از اخذ ویزا، هزینه 1 سال زندگی یعنی تقریبا 10000 یورو را در یک حساب بانکی داشته و مدرک مربوط به موجودی حساب را در هنگام درخواست اخذ ویزا به سفارت ایران در آلمان ارائه نماید. (اگر شما اقوامی در آلمان دارید، میتوانید از آنها بخواهید که مدرک پشتیبانی مالی به شما بدهند، در این صورت نیازی به 10000 یورو اشاره شده نمیباشد).

دانشجو میتواند در زمان تحصیل خود در آلمان، 90 روز به صورت تمام وقت و یا 180 روز به صورت نیمه وقت کار کرده و هزینه تحصیل و زندگی خود را از این راه به دست آورد.

دانشگاه‌های برتر آلمان

در رده‌بندی ارائه‌شده از سوی بنیاد هومبلد، دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin) با در نظرگرفتن مجموع معیارهای مورد بررسی، جایگاه نخست را در بین دانشگاه‌های آلمان به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس ارزیابی بنیاد هومبلد پس از دانشگاه آزاد برلین‌، دانشگاه‌های هومبلد (Humboldt-Universität Berlin) در برلین، دانشگاه مونیخ (Universität München) و دانشگاه بن (Universität Bonn) به ترتیب در رتبه‌‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

ارزیابی صورت‌گرفته از سوی بنیاد هومبلد چهار گرایش عمده را شامل می‌شود: رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، رشته‌های علوم زیست‌محیطی، رشته‌های علوم طبیعی و رشته‌های علوم فنی و مهندسی.

رده‌بندی بنیاد هوملبد به صورت مجزا در هریک از گرایش‌های یادشده نیز منتشر شده است، اما اطلاعاتی که پیش‌تر ذکر شد، بر مبنای جدولی است که بر اساس تمامی داده‌ها و گرایش‌های علمی، دانشگاه‌های آلمان را رتبه‌بندی کرده است.

بر اساس دسته‌بندی مجموع گرایش‌ها پس از دانشگاه بن‌، دانشگاه‌های صنعتی مونیخ (Technische Universität München)، دانشگاه هایدلبرگ (Universität Heidelberg)، دانشگاه فرایبورگ (Universität Freiburg)، دانشگاه صنعتی برلین (Technische Universität Berlin)، دانشگاه گوتینگن (Universität Göttingen)، دانشگاه بایرویت (Universität Bayreuth) و دانشگاه بیله‌فلد (Universität Bielefeld) به ترتیب جایگاه‌های پنجم تا یازدهم را از آن خود کرده‌اند.

رده‌بندی بنیاد هومبلد که در سال جاری میلادی منتشر شده است، در عین حال به وضعیت کیفیت پژوهش در دانشگاه‌های آلمان در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی پرداخته است. به گفته‌ی مسئولان بنیاد هومبلد این رده‌بندی دانشگاه‌های آلمان بر اساس تعداد فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و همچنین تعداد پژوهشگرانی که موفق به دریافت بورسیه تحقیقاتی شده‌اند، صورت گرفته است.

در گزارش بنیاد هومبلد آمده است که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی بیش از شش هزار فرصت تحقیقاتی از سوی دانشگاه‌های آلمان در اختیار پژوهشگران تحت پوشش این موسسه قرار گرفته است. ۷۵ درصد از این فرصت‌های مطالعاتی در دانشگاه‌های آلمان و ۲۵ درصد باقی‌مانده در بین سایر موسسات پژوهشی مستقل و غیر وابسته به دانشگاه ایجاد شده است.

بنیاد هومبلد یادآور شده که در تهیه رده‌بندی دانشگاه‌های آلمان در سال ۲۰۱۲ از نظرات پژوهشگران ‌این موسسه که در بین سال‌های یادشده در دانشگاه‌های آلمان به تحقیق مشغول بوده‌اند نیز استفاده کرده است. حمایت و پشتیبانی از پژوهشگران جوان و همچنین میزان ارتباطات دانشگاه با سایر مراکز علمی در سراسر جهان نیز از جمله دیگر معیارهای انتخاب برترین دانشگاه‌های آلمان از سوی بنیاد هومبلد بوده است.

توجه: برای تحصیل در سایر دانشگاه های خصوصی آلمان که در فهرست زیر نمی باشند، لازم است اعتبار دانشگاه مورد نظر، پیش از اقدام برای اخذ پذیرش از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام گردد.

مهاجرت کاری به آلمان

اقتصاد آلمان

آلمان چهارمین اقتصاد برتر دنیا و یکی از قطب‌های صنعتی اروپا میباشد. همچنین جزو چهار تولید کننده بزرگ در سال ۲۰۰۹ است. کشور آلمان پس از آمريكا و ژاپن سومين قدرت صنعتي جهان در زمینه ی کاری مهندسین بوده و به دلیل بهبود اقتصادي آلمان پس ازجنگ جهاني دوم «معجزه اقتصادي آلمان» در این کشور به وجود آمد.  بخش خدمات ۷۱٪ از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت ۲۸٪ و کشاورزی ۱٪ است. از صنايع مهم این کشور می توان به شاخه هایی همچون الكتريك, مكانيك, تولید مواد شيميايي، منسوجات، صنعت مواد غذايي و تولید وسايل نقليه اشاره نمود. از آغاز دهه ١٩٨٠ رشد خوبی در صنايع تكنولوژي پيشرفته این کشور روي داده است.

آلمان دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد، و سطح بالا از نوآوری است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپاست و هم چنین جزو چهار تولید کننده بزرگ در سال ۲۰۰۹ است. بخش خدمات ۷۱٪ از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت ۲۸٪ و کشاورزی ۱٪ است. به طور متوسط نرخ بیکاری در ماه مه در آلمان ۶٫۷٪ بوده‌است. عرضه نیروی کار نیز با کمبود روبرو بوده‌است و تعداد زیادی «کارگر مهمان» (گاست آربایتر “Gastarbeiter”) بویژه از ترکیه و یوگسلاوی سابق به کار گرفته شده‌اند. از ۱۹۹۰ کمبود نیروی کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، نیز مواجه شده‌است. با این حال نرخ متوسط بیکاری در این کشور با افراد نیمه کار به دنبال کار تمام وقت گرفته شده ‌است. نرخ بیکاری غیررسمی در این کشور در سال ۲۰۱۱ ۵٫۷۷٪ بوده‌است.

آلمان با کمبود نیروی کار ماهر و شایسته مواجه است. آنها همواره به دنبال مهندسان، متخصصان IT، کارکنان حوزه ی پزشکی، و سایر متخصصان با مهارت هستند. برای تشویق و ترغیب این افراد برای مهاجرت به آلمان، اداره ی امور مهاجرتی آلمان شرایطی را برای کار و اقامت در آلمان در نظر گرفته‌اند. در نتیجه یکی از راه‌های پر­طرفدار برای مهاجرت به آلمان، پیدا کردن شغل در این کشور است. برای این کار 3 قدم اصلی وجود دارد:

  • پیدا کردن شغلی در آلمان که نیروهای خارجی را میپذیرد.
  • درخواست برای دریافت ویزای کاری- استخدامی آلمان (Germany working (employment) visa)
  • ورود به آلمان و دریافت مجوز اقامت کاری (working residence permit)

علاوه بر این‌ها، برای دریافت مجوز اقامت کاری در آلمان، کارفرما و کارجو باید ثابت کنند که:

  • با کمبود نیروی کار آلمانی یا اهل اتحادیه ی اروپا برای پر کردن آن موقعیت کاری مواجه بوده اند،
  • کارفرما شرایط دستمزدی و محیط کاری برابر با کارکنان آلمانی را برای کارجو فراهم میکند،
  • کارجو تمام شرایط تحصیلی و سابقه ی کاری لازم برای این سمت شغلی را دارا میباشد،
  • شرکتی که در حال استخدام نیروی کار است، تمام شرایط لازم تاًیید شده توسط مقامات آلمانی مربوط (مدارک ثبت شرکت و مجوزهای مربوطه) را دارد.

به عنوان یک نیروی کار در آلمان، میتوانید تا مدتی که مجوز کاریتان اجازه ی اقامت در آلمان را به شما میدهد، کار کنید. اگر کارفرمای شما قصد ادامه ی همکاری با شما را، حتی تا بعد از تمام شدن مدت اعتبار مجوزتان، داشته باشد، میتوانید برای تمدید مجوز اقدام کنید. همچنین پس از مدت مشخصی می‌توانید درخواست اقامت دائم دهید.

کار در آلمان

یکی دیگر از روش‌های مهم و پرمتقاضی  در آلمان مهاجرت کاری می باشد. آلمان یکی از پایین ترین نرخ‌های بیکاری را در بین 27 کشور اتحادیه اروپا دارد. افراد زیادی تمایل به مهاجرت از طریق کار و در نهایت دریافت اقامت دائم از این کشور را دارند. از ۱۹۹۰ کمبود نیروی کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، نیز مواجه شده‌است. با این حال نرخ متوسط بیکاری در این کشور با افراد پار وقت به دنبال کار تمام وقت در این کشور در سپتامبر سال 2022 ( در رنج سنی 15 ال تا 74 سال) 3 درصد بوده است.

نکته ی قابل توجه این است که کشور آلمان به دلیل میانگین بالای سنی نیروی کار خود با مشکل كمبود میزان نيروي كار مناسب روبرو می‌باشد. عرضه نیروی کار در آلمان نیز با کمبود روبرو بوده‌است و تعداد زیادی «کارگر مهمان» (گاست آربایتر “Gastarbeiter”)  بویژه از ترکیه و کشورهای آسیایی به کار گرفته شده‌اند. با توجه به کمبود نیروی کار ماهر، افراد متخصص در رشته های مهندسی و بویژه رشته هایی همانند الکترونیک، الکتروتکنیک، مکانیک، برق، مگاترونیک، نرم افزار و آی تی به ترتیب، اولویت اخذ ویزای کار آلمان را به خود اختصاص می دهند و نیز از شانس بیشتری بهره مند میشوند. از این رو اداره ی امور مهاجرتی آلمان برای تشویق و ترغیب اتباع  واجد شرایط کشورهای دیگر و به کارگماری آن‌ها در بخش‌های مختلف به عنوان نیروی کار ماهر و متخصص، شرایطی را برای کار و اقامت در آلمان در نظر گرفته‌ است. برای این روش از مهاجرت 3 قدم اصلی وجود دارد:

  1. پیدا کردن شغلی در آلمان که نیروهای خارجی را میپذیرد.
  2. درخواست برای دریافت ویزای کاری- استخدامی آلمان (Germany working (employment) visa)
  3. ورود به آلمان و دریافت مجوز اقامت کاری (working residence permit)

علاوه بر این‌ها، برای دریافت مجوز اقامت کاری در آلمان، کارفرما و کارجو باید ثابت کنند که:

  • با کمبود نیروی کار آلمانی یا اهل اتحادیه ی اروپا برای پر کردن آن موقعیت کاری مواجه بوده اند،
  • کارفرما شرایط دستمزدی و محیط کاری برابر با کارکنان آلمانی را برای کارجو فراهم میکند،
  • کارجو تمام شرایط تحصیلی و سابقه ی کاری لازم برای این سمت شغلی را دارا میباشد،
  • شرکتی که در حال استخدام نیروی کار است، تمام شرایط لازم تاًیید شده توسط مقامات آلمانی مربوط (مدارک ثبت شرکت و مجوزهای مربوطه) را دارد.

به عنوان یک نیروی کار در آلمان، میتوانید تا مدتی که مجوز کاریتان اجازه ی اقامت در آلمان را به شما میدهد، کار کنید. اگر کارفرمای شما قصد ادامه ی همکاری با شما را، حتی تا بعد از تمام شدن مدت اعتبار مجوزتان، داشته باشد، میتوانید برای تمدید مجوز خود اقدام و پس از مدت مشخصی درخواست اقامت دائم دهید.

ویزای جاب آفر (Job Offer) آلمان

یکی از شیوه‌های مهاجرت به کشور آلمان دریافت ویزای کار از طریق دعوتنامه یا جاب آفر می‌باشد. جاب آفر یا پیشنهاد کار دعوتنامه‌ای است که از سوی یک کارفرما در کشور آلمان برای متقاضی جویای کار صادر می‌گردد. این دعوتنامه به دو صورت شفاهی و یا در قالب یک نامه و به صورت کتبی تنظیم می‌گردد. در اکثر مواقع برای دریافت ویزای جاب آفر، دعوتنامه می‌بایست به صورت کتبی صادر شود.

در متن دعوتنامه عناوینی چون حقوق و مزایا، شرح وظایف، ساعات کاری و نام و مشخصات صادرکننده دعوتنامه ذکر می‌گردد. افراد پس از دریافت نامه جاب آفر می‌توانند بعد از بررسی و مطالعه درخواست را قبول، رد و یا در مورد بندها و شرایط آن مذاکره کنند. لازم به ذکر است دریافت نامه جاب آفر به تنهایی منجر به مهاجرت به این کشور نمی‌شود و متقاضیانی که خارج از اتحادیه اروپا موفق به دریافت چنین نامه‌ای شده‌اند می‌بایست متعاقباً جهت دریافت ویزای ورود اقدام نمایند.

داشتن پیشنهاد شغلی یا دعوتنامه از سوی کارفرما در کشور آلمان مزایایی دارد که عبارتند از:

  • کاهش ریسک صدور ویزای کار
  • اقدام همزمان برای خانواده و همراهان ( همسر و کودکان کمتر از 18 سال)
  • صرف هزینه اندک در زمان اخذ ویزا

گرفتن مجوز کار در آلمان

آلمانی ها به طور میانگین 41.2 ساعت در هفته کار می کنند و هفتمین ملت پر کار اروپا هستند، اما تعطیلات شان هم بیشتر از مقدار میانگین سایر کشورهای اروپایی است. شما برای کار کردن در آلمان نیاز به مجوز اقامت آلمان از طریق کار دارید. حق کار و مدت زمان مجوز کارتان در مجوز اقامت کار در آلمان تان درج می شود.

  • اگر به خویشاوندی که اجازه ی کار در آلمان دارد ملحق شوید شما نیز اجازه ی کار را خواهید داشت.
  • از آنجایی که آلمان علاقه مند به جذب متخصصین، از جمله دانشمندان علوم طبیعی (زیست شناسان، فیزیک دانان و شیمی دانان)، مهندسین، متخصصین IT، و دیگر کارکنان رده بالا و دانشگاهیان، برای مدت طولانی است، این افراد در دریافت این مجوز ارجحیت دارند.

 برای کسب مجوز کار در آلمان متقاضی به چند نکته کلیدی نیاز دارد :

  • ارائه مدارک معتبر پایان تحصیلات و یا دوره ی فنی و تجربه ی کاری در زمینه ی مهارت ها و شغل های مورد نیاز
  • دریافت همزمان پیشنهاد کاری از کشور آلمان با حقوق حداقل قانون کار
  • کسب حداقل 50 امتیاز بر اساس جدول معیارهای شرایط مهاجرت به آلمان از طریق کار

ویزای جستجوی کار آلمان

ویزای جستجوی کار جزء ویزای اقامت طولانی مدت می باشد که به مدت 6ماه اجازه حضور در این کشور و مجوز جستجوی کار به متقاضی می دهد. در صورتی که در مدت این 6ماه موفق به پیدا کردن موقعیت شغلی شدید می توانید نوع ویزای خود را به ویزای کار تغییر دهید. در این 6ماه شما اجازه ی کار کردن ندارید و فقط در صورت پیداکردن کار و تغییر نوع ویزا این اجازه را اخذ می کنید.

برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان باید مدارک ذکر شده را تهیه کنید:

  • واجد شرایط عمومی درخواست ویزا باشید
  • تمام مدارک مورد نیاز درخواست را آماده کرده باشید.
  • فرم درخواست ویزا را پر کرده و درخواست وقت سفارت کنید

شرایط عمومی درخواست ویزای جستجوی کار آلمان

  • مدرک قابل قبول لیسانس یا فوق لیسانس
  • حداقل 5سال سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی
  • توانایی ساپورت مالی قابل اثبات
  • بیمه سلامت برای مدت 6ماه اقامت در آلمان تا زمان اخذ ویزای کار

مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای جستجوی کار آلمان

  • پاسپورت معتبر (دارای اعتبار تا حداقل 12ماه پس از تاریخ بازگشت شما)
  • 3 قطعه عکس قابل قبول پاسپورت
  • Cover Letter که هدف سفر شما به آلمان، برنامه شما برای پیدا کردن کار و برنامه کمکی شما درصورت پیدا نشدن موقعیت • شغلی مورد نظر شما را شامل شود.
  • اصل مدارک تحصیلی و سابقه کاری
  • رزومه دقیق کاری و تحصیلی شما
  • اجاره نامه محل سکونت
  • مدارک اثبات توانایی ساپورت مالی شما برای مدت 6ماه اقامت در آلمان
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی شما به زبان انگلیسی
  • اثبات بیمه سلامت
  • تمامی مدارک ذکر شده در بالا باید در دو نسخه تهیه شده و به سفارت ارائه شوند.
  • قابل توجه است که تهیه مدارک نام برده، اخذ ویزا را تضمین نخواهد کرد و این موضوع کاملا به تشخیص مسئول کنسولگری بستگی دارد.

فرم درخواست و وقت سفارت

پس از آماده سازی مدارک مورد نیاز، مرحله آخر پر کردن فرم درخواست اخذ ویزای جستجوی کار در سفارت آلمان و درخواست وقت مصاحبه از سایت سفارت است.

مجوز کار برای فارغ التحصیلان دانشگاهها در آلمان

اگر شما مدرک دانشگاهی معتبر و وجه کافی برای مدت اقامت در آلمان داشته باشید می توانید با یک مجوز اقامت شش ماهه (ویزای جستجوی کار آلمان) به آلمان بیایید و دنبال کار بگردید. البته اجازه ندارید در این حین کار هم بکنید. فارغ التحصیلان خارجی دانشگاه های آلمان که دوست دارند در این کشور بمانند و به کاری مشغول شوند می توانند مجوز اقامتی را که در دست دارند برای تا 18 ماه تمدید کنند (و بدون محدودیت کار کنند) به شرطی که مدرک فارغ التحصیلی و بیمه ی سلامت داشته باشند و بتوانند در طول اقامت، خود را از نظر مالی تامین کنند.

به محض پیدا کردن کار می توانید یک مجوز اقامت آلمان برای استخدام درخواست دهید. از ابتدای آگوست 2012، اگر مدرک دانشگاهی معتبری داشته باشید که قابل مقایسه با یک مدرک آلمانی باشد و کاری قطعی با درآمد ناخالص حداقل 46.400 یورو در سال (یا در مورد افراد دارای صلاحیت بالا در ریاضیات، علوم طبیعی، یا پزشکان، حقوق 36.192) به شما پیشنهاد شده باشد می توانید برای یک کارت آبی اتحادیه ی اروپا (EU Blue Card) اپلای کنید. اعتبار این کارت چهار سال (یا تا انقضای قراردادتان) است و مزایای خاصی برایتان دارد. اگر نتوانید شرط درآمد را برآورده سازید مجبورید برای یک مجوز اقامت آلمان اپلای کنید.

نیروهای متخصص که اهل کشورهای خارج از حوزه ی یورو می‌باشند، می‌توانند تقاضای اجازه کار موقت تحت عنوان Blue Card (بلو کارت یا کارت آبی) کنند. درخواست Blue Card باید به اداره اتباع خارجی در شهرها و ایالت های مختلف آلمان ارایه شود. تصمیم صدور و یا عدم صدور بلو کارت برای متقاضیان، توسط اداره اتباع خارجی (Die Ausländerbehörde)، اداره کار (Arbeitsbehörde) و همچنین آژانس کار (Die Agentur für Arbeit) که در سراسر جمهوری فدرال آلمان نمایندگی دارند، اخذ میگردد.

شرایط درخواست بلوکارت

متقاضیان کارت آبی باید یا دارای مدارک دانشگاهی از مراکز آموزش عالی آلمان باشند و یا در صورتیکه در خارج از آلمان تحصیل کرده اند، مدارک تحصیلی خود را به تایید سازمان های دولتی ذی ربط برسانند.

کارت آبی به افرادی اعطا میگردد که توانسته باشند شغلی پیدا کنند که درآمد سالیانه آن 46.400 یورو (بدون کسر مالیات) باشد. البته اگر شغل آنها جز شغل هایی باشد که در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه هستند، داشتن درآمد سالیانه 37.752 یورو (بدون کسر مالیات) کفایت میکند. این شغل ها در حال حاضر عبارتند از: متخصان علوم طبیعی (فیزیک، شیمی، بیولوژی و …)، آرشیتکت، مهندس (کلیه علوم مهندسی)، طراح فضای شهری، پزشک (به استثنای دندانپزشک) و متخصصان علوم کامپیوتر و فناوری ارتباطات.

موافقت نامه سازمان کار آلمان (Die Bundesagentur für Arbei)

اگر متقاضی کارت آبی، تحصیلات دانشگاهی خود را در آلمان به پایان رسانده است، جهت دریافت کارت آبی، نیازی به موافقت نامه سازمان کار آلمان ندارد، در غیر این صورت، دریافت این مجوز الزامیست.

در ابتدا و قبل از مشغول به کار شدن، متقاضی یک دوره ی کارآموزی را باید پشت سر بگذارد (بیشتر در رشته های پزشکی و مهندسی و به منظور آماده کردن فرد)، مدارک و مجوزهای گذراندن این دوره های کارآموزی قبل از اعطای بلو کارت باید توسط متقاضی به اداره اتباع خارجی ارائه گردد.

اداره اتباع خارجی هر ایالت فقط در صورتی مجاز است که برای متقاضی، بلوکارت صادر کند، که آن متقاضی قبلا خود را در حوزه استحفاظی آن اداره اتباع خارجی، ثبت نام کرده باشد. به عبارت دیگر، متقاضیانی که خارج از آلمان هستند، نمیتوانند به صورت مستقیم و از خارج مرزهای آلمان درخواست کارت آبی کنند، بلکه ابتدا باید درخواست ویزای کار آلمان کنند و پس از دریافت ویزای کاری وارد آلمان شوند، سپس 6 ماه فرصت به آنها داده میشود تا شغلی بیابند که حداقل درآمد سالیانه را داشته باشد، در این مرحله متقاضی میتواند جهت درخواست کارت آبی اقدام نمایند.

مدارک لازم هنگام درخواست بلوکارت

  • پاسپورت
  • یک قطعه عکس بیومتریک 35mm*45mm
  • ترجمه مدارک دانشگاهی
  • گواهی معتبرسازی تحصیلات دانشگاهی
  • ترجمه سوابق کاری در خارج از آلمان (در صورت وجود سابقه کاری)
  • قرارداد کاری و یا پیشنهاد کاری که به صورت ملموس از طرف یک شرکت به متقاضی ارایه شده لست.
  • فرم پر شده درخواست تمدید اقامت آلمان
  • در صورت لزوم، موافقت نامه سازمان کار آلمان
  • در صورت لزوم تکمیل و ارایه فرمی که در آن شغل متقاضی تشریح شده باشد.
  • در صورتی که ابتدا متقاضی باید یک دوره کارآموزی بگذراند، باید مدرک مربوطه ارایه شود.

مدت اعتبار Blue Card چه قدر است؟

در ابتدا در صورت داشتن کلیه شرایط فوق، یک Blue Card که دارای اعتبار چهارساله است برای متقاضی صادر میشود. پس از 3 سال از تاریخ صدور Blue Card، در صورتی که متقاضی همچنان مشغول به کار در آلمان باشد، میتواند درخواست اقامت دائم آلمان کند. اگر دارنده Blue Card دارای سطح زبان آلمانی حداقل B1 باشد، وی میتواند پس از 2 سال از تاریخ صدور Blue Card، درخواست اقامت دائم آلمان نماید.

مزایای کارت آبی اتحادیه ی اروپا

  • اقامت آلمان به مدت چهار سال (یا تا امقضای قرارداد استخدام تان)
  • اقامت دائم آلمان پس از 23 ماه (21 ماه اگر مهارت تان در زبان آلمانی به سطح B1 رسیده باشد. )اجازه دارید تا 12 ماه در کشورهای خارج از EU بمانید بدون آنکه کارت آبی تان منقضی شود. و پس از 18 ماه اجازه دارید. بدون ویزا به منظور کار با صلاحیت بالا به کشور دیگری در EU (بجز ایرلند و دانمارک) بروید.
  • اعضای خانواده تان می توانند بلافاصله به آلمان بیایند و کار کنند. بدون هیچ محدودیتی و بدون اینکه در زبان آلمانی مهارت داشته باشند. در ضمنن از تمام مزایای دیگر نیز برخوردار می شوند.

مجوز آلمان برای کارکنان ماهر با درآمد 84.600 یورو

واجدین شرایط می توانند یک مجوز اقامت دائم (Settlement permit) درخواست دهند، که به دارنده ی این مجوز و اعضای خانواده اش اجازه می دهد برای همیشه در آلمان زندگی و کار کنند (اگر آنان با مجوز اقامت معمولی به آلمان می آمدند باید پیش از اپلای برای مجوز اقامت دائم پنج سال در آلمان زندگی می کردند). برای اخذ این مجوز نیاز به یک پیشنهاد شغلی معین و همچنین اجازه ی اداره ی فدرال استخدام (Federal Employment Agency) دارید.

معیارها واجد شرایط بودن کارگران و کارمندان ماهر

صلاحیت و شرایطامتیاز (حداکثر امتیاز 30)
آموزش حرفه‌ای/ دوره‌ی فنی کامل در زمینه‌ی شغل مورد نیاز20
وجود شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه25
تکمیل تحصیلات دانشگاهی با دوره‌ای حداق 3 ساله30
سابقه‌ی کاری براساس مدارک تحصیلی، فنی و صلاحیت‌هاحداکثر امتیاز 10
سابقه کاری (سالانه)/ سابقه کار در کشور اتریشبرای هرسال 2/ برای هر سال 4
زبانحداکثر امتیاز 15
آلمانی: تسلط ابتدایی بر زبان آلمانی level A1
 انگلیسی: تسلط در حد متوسط بر زبان انگلیسی (حداقل B1 level)
10
آلمانی: تسلط بیشتر از ابتدایی بر زبان آلمانی level A2
 انگلیسی: تسلط کافی در حد خوب بر زبان انگلیسی (حداقل B2 level)
15
سنحداکثر 20 امتیاز
حداکثر 30 سال سن/ حداکثر 40 سال20/15
مجموع امتیازها 75 
حداقل امتیاز مورنیاز50

چه شغل ها و مهارت های در لیست کمبود ها و نیازهای اساسی آلمان قرار گرفته اند ؟

شغل ها و مهارت های مورد نیاز کشور آلمان به طور سالیانه و با مشاوره و همکاری وزیر کار و وزیر اقتصاد این کشور انتخاب و اعلام میگردند. معمولا این شغل ها تا حد زیادی به بازار کار در سال گذشته بستگی دارند.

لیست مشاغل مورد نیاز آلمان

زمینه های مهندسی

  • mechanical and automotive engineering professions (Engineer)
  • mechatronics, energy, and electronics professions (Engineer)
  • metal and welding engineering
  • technical research and development
  • technical drawing (not design draughtsman), construction, and model making
  • supply and disposal
  • computer sciences
  • IT application consulting
  • software development and programming

تکنولوژی و زمینه های تکنیکی

  • energy technology
  • plumbing, sanitary, heating, and air-conditioning technology
  • vehicle guidance in railway traffic

پرستاری و پزشکی

  • human medicine (without dentists)
  • healthcare and nursing care
  • emergency medical service, obstetrics (graduate professionals in health and nursing)
  • elderly care (graduate professionals in elderly care)

در زمینه ی هتل یا رستوران

همه ی شغل ها در این زمینه برای کارگران و کارمندان ماهر مورد نیاز است از جمله:

  • سر آشپز
  • کارشناس رستوران
  • حسابدار هتل
  • کترینگ کار سیستمی ماهر
  • حسابدار هت
  • هتل دار و غیره.

نیاز در صنایع مختلف آلمان در زمان های مختلف متغیر است. از آنجا که جامعه آلمان در حال پیر شدن است، پیش بینی میشود که نیاز در شغل هایی که به تحصیلات عالیه ی تخصصی و بالا ی دانشگاهی نیاز دارند افزایش یابد. برای مثال در حال حاضر برای هر 3 پرستار فارغ التحصیل بیکار در این کشور، 10 فرصت شغلی وجود دارد. و این تعداد تا دهه ی آینده بیشتر نیز خواهد شد.

و اما لیست 8 شغلی که شانس پذیرفته شدن کارجو ها را به دلیل نیاز فوری کشور آلمان به آنها، بالا تر میبرد:

  • استاد کاران و کارگران ساختمانی
  • تعمیرکاران دستگاه های صنعتی و کارخانه ای
  • تکنسین ها و مهندسین در زمینه ی پردازش داده
  • تکنسین در زمینه ی فن آوری قدرت
  • مهندسین ماهر در زمینه ی مکانیک
  • طاق زن ها و سقف ساز ها
  • مهندسین متخصص فن آوری قدرت
  • پرستاران حرفه ای

مزایای تامین اجتماعی و کار در آلمان

مهاجران می توانند از مزایای سخاوتمندانه تامین اجتماعی در هنگام زندگی در آلمان استفاده کنند و حتی در برخی موارد، زمانی که آنها به خانه بازمی گردند.

آلمان دارای یک سیستم امنیت اجتماعی تخصصی است که شرایط زندگی در آلمان را راحت کرده است، حتی اگر بیمار، معلول، بیکار یا بازنشسته هستند. مهاجران همچنین می توانند در این سیستم به میزان زیادی مشارکت داشته باشند.

به عنوان یک قاعده، افراد شاغل باید به چهار بخش از این سیستم پرداخت داشته باشند، برای بیمه درمانی، مراقبت پرستاری به شیوه دوربرد، حقوق بازنشستگی و بیکاری. این پرداخت معمولا حدود 40٪ از درآمد ناخالص است اما به طور معمول کارفرما پرداخت نیمی از هزینه را به عهده دارد و شخص کارمند از جیب خود تنها 20 درصد از درآمد خود را می پردازد. مقادیر دیگر از برنامه تامین اجتماعی شامل بیمه حوادث شرکتها ، به طور کامل توسط کارفرما پرداخت می شود و خسارت های اجتماعی، که دولت انها را مدیریت میکند.

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری و کارآفرینی در آلمان

سرمایه‌گذاران و کارآفرینان که برای آلمان فرصت‌های اقتصادی به ارمغان می آورند، میتوانند در این کشور اقامت داشته باشند. برای اقدام به این کار، می‌بایست طرحی دقیق و واضح از برنامه ی کاری خود در آلمان را ارائه دهید و اطمینان حاصل کنید تمام شرایط لازم برای دریافت این ویزا را برآورده کرده اید. در حال حاضر، حداقل سرمایه ی لازم برای این کار حدود 250000 یورو میباشد. اگر موفق به اخذ ویزای سرمایه­گذاری در آلمان شدید، میتوانید پس از 3 سال به طور نامحدود مجوز اقامتتان را تمدید کنید و این یعنی میتوانید هر زمانی که بخواهید از آلمان خارج شوید و دوباره بازگردید.

انواع مختلف اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری (اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت)

  • فعالیت حرفه‌ای فردی (نظیر رستوران یا مغازه فرش فروشی)
  • تاسیس شرکت مدنی (۲ نفر یا بیشتر)
  • تاسیس شرکتهای شخصی (تضامنی)
  • تاسیس شرکت با مسئولیت محدود
  • تاسیس شرکت سهامی
  • تاسیس شعبه
  • دفتر نمایندگی
  • شعبه مستقل
  • شعبه وابسته (مانند دفتر کارخانه، انبار پخش کالا و یا کارگاه)

همچنین برای سرمایه گذاری می‌بایست ویزای خوداشتغالی دریافت کنید که این ویزا زیرمجموعه ‌ی ویزای کاری است. برای دریافت ویزای خوداشتغالی، باید ثابت کنید:

  • سرمایه‌ی لازم را دارید.
  • سرمایه گذاری شما برای آلمان سودآور است.
  • سرمایه گذاری شما مورد نیاز کشور آلمان است.

مهمترین شکل‌های قانونی فعالیت اقتصادی در آلمان عبارتند از:

  • فعالیت حرفه‌ای فردی (مانند رستوران یا مغازه فرش فروشی)
  • تاسیس شرکت با مسئولیت محدود GmbH (Gesellschaft mit beschränkter Haftung)
  • تاسیس شعبه
  • دفتر نمایندگی
  • شعبه مستقل
  • شعبه وابسته (مانند دفتر کارخانه، انبار پخش کالا و یا کارگاه)
  • فعالیت حرفه‌ای فردی (مانند رستوران یا مغازه فرش فروشی)

توجه داشته باشید که در این نوع فعالیت نیاز به تأسیس شرکت نبوده و می‌توان با گرفتن اجازه کسب  Gewerbeanmeldung  این نوع کارهای صنفی و تجاری را شروع نمود. بعضی از این فعالیت‌های شغلی نیاز به گرفتن اجازه ویژه نبوده (مانند فرش فروشی، خواربار فروشی، صادرات و واردات) ولی برای بعضی از آنها باید اجازه ویژه آن کسب گرفته شود، مانند (رستوران، تاکسی)

تاسیس و ثبت یک شرکت (شرکت مستقل) به شکل یک شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)

برای سرمایه گذاران ایرانی می‌توان پیشنهاد داد که برای فعالیت اقتصادی خود در آلمان یک شکل اقتصادی مستقل از راه تاسیس و ثبت یک شرکتTochtergesellschaft  به شکل شرکت با مسئولیت محدود که ساده‌ترین و بهترین نوع فعالیت در بازار اقتصادی آلمان می‌ باشد، انتخاب نمایند. تاسیس و به ثبت رساندن شرکت با مسئولیت محدود را می توان با یک شخص Ein-Mann-GmbH یا بیشتر (اعم از حقیقی یا حقوقی) تاسیس نمود. حداقل سرمایه جهت اقامت سرمایه گذاری آلمان ۲۵۰۰۰ یورو باشد.

برای تاسیس و ثبت این نوع شرکت یا مستقل نیاز به ارائه و تقدیم:

  • مدارک مربوط به شخص متقاضی ثبت شرکت مستقل
  • مدارک مربوط به شرکت مادر در ایران
  • مدارک مربوط به شعبه آلمان می باشد. مانند مجوز فعالیت صنفی Gewerbeanmeldung در ضمن هزینه‌های تاسیس و ثبت شرکت  باید پرداخت شوند.

اساسنامه برای نمونه باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام شرکت
  • اقامتگاه اصلی شرکت
  • موضوع شرکت
  • نام کلیه شرکاء یا صاحبان سهم الشرکه یا مؤسسین شرکت با نشانی آنها
  • تعیین مدیر عامل برای شرکت
  • ثبت در دفتر ثبت شرکت ها

توجه فرمائید که پس از ثبت شرکت در دفتر ثبت شرکتها دارای شخصیت حقوقی شده و مسئولیت صاحبان سهم الشرکه محدود به سهم الشرکه آنها می‌باشد و شخصاً مسئول پرداخت دیون شرکت نمی باشند.

این شرکت از شرکت مادر مستقل بوده و دارای شخصی، مدیریت، سرمایه، اقامتگاه، تابعیت، ترازنامه و حسابداری مستقل بوده و تنها وجه اشتراک با شرکت مادر ایرانی یکی بودن صاحبان سرمایه می‌باشد. شرکت از هر لحاظ تابع قوانین آلمان بوده و با آن به شکل یک شرکت آلمانی رفتار خواهد شد. وکلالت در موارد حقوقی بین المللی جزء تخصصی ترین خدمات ما می باشد.

محدودیتی نیز از لحاظ مقدار سهام یا سهم الشرکه یا سرمایه گذاری نبوده و ایرانیان می‌توانند ۱۰۰% سرمایه را دارا باشند. همچنین شرکت موظف به پرداخت مالیات بوده و پرداخت انواع مالیات‌هایی که برای این نوع شرکت قانوناً مقرر است، الزامی است.

هزینه‌های ثبت شرکت با مسئولیت محدود

هزینه کامل برای ثبت شرکت بین  ۹۰۰۰ الی ۱۳۰۰۰ یورو می باشد و این هزینه شامل هزینه های ثبت شرکت، تهیه اساسنامه، آگهی ها، مشاوره حقوقی و گرفتن مجوز صنفی و ترجمه های مدارک به زبان آلمانی است. این مبلغ شامل گرفتن مجوزهای خاص، افتتاح حساب بانکی در بانکهای آلمان  نمی باشد.

در این گونه موارد شرکت نیاز به یک مشاور مالیاتی جهت تنظیم دفاتر، سود و زیان و محاسبه ارزش افزوده یا مالیات بر مصرف و ترازنامه و مالیات سالیانه خواهد داشت. از موارد مهم دیگر این است که شرکت باید دارای یک محل اقامتی یا نشانی باشد که برگه های قانونی و نامه ها به این آدرس پست شوند.

تاسیس شعبه  Niederlassung

اشخاص ایرانی می‌توانند مبادرت به تاسیس و ثبت شعبه اعم از مستقل و وابسته بنمایند. اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند اقدام به تاسیس شعبه بنمایند که تاجر یا بازرگان کامل Vollkaufmann باشند به عنوان مثال  یک بقالی کوچک نمی‌تواند شعبه در آلمان تاسیس کند ولی تولید کننده مواد غذائی یا تاجر بزرگ فعال در صادرات و واردات حق تاسیس و ثبت شعبه دارد. تمام شرکتهای تجاری با شخصیت حقوقی مستقل از نظر قانون آلمان تاجر کامل بوده و مجاز به تاسیس شعبه می‌باشند. افراد دیگر که تاجر کامل نمی باشند می‌توانند فقط شعبه غیر مستقل تاسیس نمایند در این موارد بهتر است از مشاوران ما برای بررسی بیشتر یاری بگیرید.

شعبه می‌تواند به شکل

  • شعبه مستقل  ( Selbständige Niederlassung Zweigniederlassung)
  • شعبه وابسته مانند دفتر کارخانه، انبار پخش کالا و یا کارگاه ( Unselbständige  Niederlassung Betriebsstätte)  تاسیس شود.

شعبه مستقل (Selbständige Niederlassung Zweigniederlassung)

تاسیس شعبه مستقل یک شرکت ایرانی در آلمان دارای شخصیت حقوقی مستقل نبوده و از شرکت مادر ایرانی در ایران از لحاظ سازمانی وحقوقی جدا نیست. شعبه از لحاظ سازمانی و حقوقی تابع و جزئی از شرکت مادر ایرانی بوده و تابع  قوانین  ایران است.

خصوصیاتی که یک شعبه مستقل دارد در زیر بیان شده است:

  • یک شعبه مستقل چنان باید سازماندهی یابد که بتواند با استقلال کلیه کارهای تجاری را در آلمان انجام دهد.
  • این سازماندهی باید به شیوه ای  باشد که با از بین رفتن شرکت مادر بتواند به کارهای تجاریش ادامه دهد، و خللی در کارهایش رخ ندهد.
  • شعبه مستقل باید دارای ترازنامه جداگانه‌ای در شرکت مادر باشد شعبه باید مدیریت جداگانه با اختیارات عقد قراردادها و سرمایه مستقل از مادر داشته تا بتواند این اختیارات عملی شوند.

مواردی که باید در تاسیس شعبه مستقل رعایت شود:

  • نام شعبه و نام شرکت مادر معمولاً یکی میباشد.
  • شعبه از لحاظ مکانی از شرکت مادر ایرانی جدا میباشد.
  • قراردادها و اعمال تجاری انجام یافته توسط مدیر شعبه در ظاهر بنام شعبه و در باطن متعهد و منتفع شرکت مادر است، حتی اگر شعبه دارای سرمایه مستقلی باشد.
  • قوانین آلمان در شرکت برتری دارد بدین مفهوم که ترازنامه، حساب سود و زیان تابع قوانین ایران نبوده و تابع قوانین آلمان میباشد.

مدارک مورد نیاز برای تاسیس یک شعبه مستقل

  • مدارک مربوط به شخص متقاضی ثبت شعبه
  • مدارک مربوط به شرکت مادر در ایران
  • مدارک مربوط به شعبه آلمان، مانند مجوز فعالیت صنفی  Gewerbeanmeldung

در ضمن هزینه‌های تاسیس و ثبت شرکت باید پرداخت گردد. همچنین شعبه موظف به پرداخت مالیات بوده و پرداخت انواع مالیات‌هایی که برای این نوع شرکت ها و شعبه قانوناً مقرر است، الزامی است. 

هزینه‌های ثبت شعبه مستقل

هزینه کامل برای ثبت شعبه مستقل  بین  ۸۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ یورو می باشد و این هزینه شامل هزینه های ثبت شعبه، آگهی ها، مشاوره حقوقی و گرفتن مجوز صنفی و ترجمه های مدارک به زبان آلمانی است. این مبلغ شامل مجوز های خاص، افتتاح حساب بانکی در بانک‌های آلمان نمی باشد.

شعبه مستقل باید دارای یک محل اقامتی یا نشانی باشد که برگه های قانونی و نامه ها به این آدرس فرستاده شوند.

سربرگ شعبه مستقل باید دارای اطلاعات زیر باشد:

  • نام دفتر ثبت تجاری که شعبه در آن ثبت شده است (آلمان)
  • شماره ثبت در دفتر ثبت تجاری (آلمان)
  • نام کامل و نوع شرکت مادر ایرانی
  • شماره و نام اداره ثبت شرکتها که در آن شرکت ثبت شده است (ایران)

 اطلاعات دیگری بر طبق قانون آلمان مانند: نام شعبه، محل با نشانی کامل (شهر، کشور)، نام نمایندگان قانونی (حداقل یک نام و نام فامیلی)

شعبه وابسته (مانند دفتر کارخانه، انبار پخش کالا و یا کارگاه)

یک شرکت خارجی یا یک شرکت با سرمایه ایرانی ثبت شده در آلمان می‌تواند شعبه‌های غیر مستقل در شهرهای مختلف در آلمان داشته باشد (Filiale). این شعبه‌های غیرمستقل معروف به Betriebsstätte بوده و دارای مختصات زیر می‌باشد:

  • این شعبه‌ها از هر لحاظ  وابسته به شرکت مادر می‌باشند.
  • صورتحساب‌ها یا رسیدهایی که صادر می‌کنند، باید بنام شرکت مادر باشد.
  • این شعبه‌ها فقط از لحاظ مکانی با شرکت مادر تفاوت داشته ولی از لحاظ فعالیت تجاری با شرکت مادر یک واحد تجاری را تشکیل می‌دهد.
  • نام شعبه و نام شرکت مادر باید یکی باشد.
  • هر شعبه باید جداگانه به اداره اصناف Gewerbeamt محل فعالیت معرفی شده و اجازه فعالیت صنفی Gewerbeanmeldung دریافت دارد.

تاسیس یک شعبه مستقل نیاز به ارائه مدارک زیر دارد

  • مدارک مربوط به فرد متقاضی ثبت شعبه
  • مدارک مربوط به شرکت مادر در ایران
  • مدارک مربوط به شعبه در آلمان می باشد

دفتر نمایندگی  Reprasentanz

دفتر نمایندگی امکان دارد که از طرف خود شرکت مادر اداره شود و از این نظر از هر جهت وابسته به شرکت مادر است یا ممکن است که این دفتر نمایندگی از طرف یک نماینده تجاری (با داشتن وکالت Handelsvertreter ( اداره شود. دفتر نمایندگی حق فعالیت مستقل مانند عقد قرارداد بنام خود نداشته و فقط می‌تواند فعالیت تجاری محدودی داشته باشد، فعالیت هایی مانند بازاریابی، خدمات پس از فروش و غیره  از جمله فعالیت هایی است که دفتر نمایندگی میتواند انجام دهد.

مهاجرت به آلمان از طریق پیوست به خانواده

همسر، و فرزندان زیر 16 سال فردی که در آلمان اقامت دارد، می‌توانند برای پیوست به آنها اقدام کنند. داشتن سند ازدواج برای همسران و گواهی تولد برای فرزندان الزامی است. برای فرزندان زیر 16 سال، از آنجایی که فرض میشود یادگیری سریعتری دارند، داشتن مهارت در زبان آلمانی ضروری نیست. اما فرزندان بالای 16 سال، باید مدرک زبان آلمانی و توانایی تطبیق و پیشرفت خود را ارائه دهند.

همسران باید مدرک زبان آلمانی حداقل سطح A1 را داشته باشند. اگر همسری که در آلمان است اجازه ی کار داشته باشد، همسری که برای ویزای پیوست قصد اقدام دارد نیز اجازه ی کار خواهد داشت. شرایط ویزاهای هر دو نفر با هم مشابه است.

ویزای پیوست:

افرادی که دارای ویزای کار از طریق جاب آفر هستند می‌توانند برای اعضای خانواده خود نیز با رعایت شرایط خاص اقدام به دریافت ویزای همراه نمایند. این افراد به دو دسته با شرایط متفاوت تقسیم می‌شوند:

  • افرادی که از اتحادیه اروپا جاب آفر یا پیشنهاد کار دارند می‌توانند، همسر، فرزندان زیر 21 سال، والدین و حتی پدربزرگ و مادربزرگ خود را به عنوان همراه با خود به کشور آلمان ببرند.
  • افرادی که خارج از اتحادیه اروپا جاب آفر یا پیشنهاد کار دارند در زمان اقدام برای درخواست ویزا می‌توانند برای همسر و فرزندان زیر 18 سال و همچنین برخی از اعضای دیگر خانواده تحت شرایط خاص، درخواست ویزای پیوست نمایند.

شرایط درخواست ویزای پیوست:

  • اثبات تمکن مالی کافی برای تامین هزینه‌های افراد خانواده و حمایت از آن‌ها
  • ارائه مدارک لازم جهت نشان دادن محل سکونت با متراژ کافی برای همه‌ی اعضای خانواده
  • دانش زبان آلمانی در سطح ابتدایی برای اعضای خانواده

ویزای آلمان از طریق پیوست به همسر (ویزای الحاق به خانواده در آلمان)

یکی از راههای مهاجرت به آلمان اخذ اقامت آلمان از طریق ازدواج می باشد مهاجران خارج از اتحاده اروپا که به طور قانونی در آلمان زندگی می کنند، اغلب ترجیح می دهند اعضای خانواده ی خود را که خارج از اتحادیه اروپا زندگی می کنند، جهت اقامت موقت یا دائمی به آلمان بیاورند. مقامات مهاجرت آلمان، که از ادغام مجدد خانواده ها حمایت می کنند، برای این منظور یک ویزای مخصوص جهت پیوست به همسر در آلمان ایجاد کرده اند.

اگر شخص از اتحادیه اروپا باشد جهت پیوست به همسر یا اعضای خانواده خود در آلمان تنها تمکن مالی نیاز دارد و بدون نیاز به مجوز می تواند کار کند یا اقامت داشته باشد.

اگر شخص از خارج از اتحادیه اروپا باشد جهت اقامت نیاز به ویزا دارد. این ویزا طولانی مدت است که بعدا می تواند به اجازه اقامت شما افزوده شود.

شرایط ویزای خانواده در آلمان

کسانی که می توانند جهت ویزای خانواده در آلمان درخواست دهند:

1- همسر (شریک ثبت شده یک خارجی که در آلمان زندگی می کند)

مهاجران ثالثی که به طور قانونی در آلمان زندگی می کنند می توانند جهت اقامت همسر خود اقدام کنند.

 شرایط درخواست اقامت همسر در آلمان

شخصی که در آلمان زندگی می کند باید:

  • داشتن مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا
  • داشتن مجوز اقامت یا کارت سبز اتحادیه اروپا
  • قادر به تامین مالی شریک / همسر خود باشد.
  • باید بیش از 18 سال داشته باشد
  • باید دانش زبان آلمانی داشته باشد.

از سوی دیگر، فرد مهاجر که خواهان ورود به آلمان با ویزای همسر است، باید:

  • بیش از 18 سال داشته باشد
  • حداقل یک دانش اساسی آلمانی داشته باشد

به خاطر داشته باشید که جمهوری فدرال آلمان چند همسری را به رسمیت نمی شناسد، بنابراین اگر ساکن قبلا یک همسر را به آلمان آورده باشد. اجازه درخواست ویزای دوباره پیوست به همسر را ندارد.

2- فرزند

والدین (یکی یا هر دو والدین) که در آلمان زندگی می کنند مجاز به درخواست فرزندشان برای زندگی با آنها در آلمان هستند. با این حال، شرایط این ویزا ممکن است بسته به سن فرزندان تغییر کند.

کودکان کوچک

اگر هر دو والدین در آلمان زندگی می کنند، می توانند جهت پیوست فرزندشان درخواست دهند.

کودکان بزرگسال

والدین تنها می توانند برای فرزندان مجرد خود درخواست پیوست به خانواده داشته باشند. در صورتی که فرزند متاهل باشد می تواند از طریق ویزای توریستی، ویزای دانشجویی جهت تحصیل در آلمان یا ویزای کاری آلمان اقدام کند.

شرایط ویزای خانواده آلمان

برای دریافت ویزا، شما باید بعضی از اسناد را به سفارت یا کنسولگری آلمان تحویل دهید

مدارک موردنیاز ویزای پیوست به خانواده آلمان

  • گذرنامه متقاضی – حداقل برای سه ماه بیشتر از مدت اقامت درخواست شده
  • دو فرم درخواست – به درستی با اطلاعات صادقانه و صحیح تکمیل شده باشد
  • دو فرم اظهارنامه / توضیح تکمیل و امضا شده
  • دو عکس اخیر بیومتریک – طبق استانداردهای تعیین شده توسط ICAO
  • رزرو بلیط سفر – یک بلیط رزرو شده از کشور خود به آلمان

بیمه درمانی برای آلمان

  • تمکن مالی – که معمولا باید توسط فردی که در آلمان زندگی می کند تامین شود، نشان می دهد که او می تواند به طور مؤثری از اعضای خانواده خود پشتیبانی کند.
  • دعوتنامه – دعوتنامه باید از جانب اعضای خانواده که در آلمان زندگی می کنند، برای فردی که مایل به پیوستن به آنها هستند، ارائه شود.
  • اثبات محل اقامت
  • اثبات مهارت زبان آلمانی حداقل سطح A1 از متقاضی
  • همسر : یک گواهی ثبت نام یا ازدواج توسط یک افسر خارجی، ترجمه آلمانی
  • فرزندان: گواهی تولد، اثبات ملیت کودک، اثبات حق مراقبت و نگهداری والدین ساکن در آلمان
  • به یاد داشته باشید که تمام مدارک باید به زبان آلمانی یا انگلیسی ارسال شوند.

هزینه ویزای خانواده آلمان

  • هزینه ویزای بلند مدت D برای بزرگسالان 75 یورو
  • هزینه ویزای بلند مدت  D برای کودکان زیر 18 سال 37.50 یورو
  • زمان مورد نیاز ویزای خانوادگی آلمان

بسته به پرونده شما، پردازش می تواند چند هفته یا چند ماه طول بکشد.

به طور کلی برای مهاجرت به آلمان چه شرایطی لازم است؟
شیوه‌های مختلف مهاجرت به آلمان، شرایط متفاوتی دارند. ولی با این وجود، چند مورد مشترک در همه ی آنها به چشم می‌خورد:

اثبات توانایی مالی

برای مهاجرت با هر هدفی، حداقل تمکن مالی مشخصی باید برآورده شود. متقاضیان باید نشان دهند که می‌توانند در آلمان از پس مخارج زندگی خود بربیایند. با اینکه شما در هر صورت در آلمان به شغلی مشغول خواهید شد، باید پشتوانه ی ابتدایی برای تاًمین مخارج خود را تا زمانی که در آلمان درآمدی کسب کنید، داشته باشید.

داشتن بیمه‌ی سلامت

در نظر داشته باشید که بدون داشتن بیمه ی سلامت، نمی‌توانید در آلمان زندگی کنید. از آنجایی که نمیتوان مطمئن بود مقامات آلمانی بیمه‌ی خارجی را می‌پذیرند یا خیر، بهترین راه این است که با پرداخت بخشی از درآمد خود، بیمه‌ی آلمانی دریافت کنید.

داشتن دانش زبان آلمانی (حداقل در سطح ابتدایی)

برای زندگی در آلمان، باید زبان آلمانی بدانید. چارچوب مرجع مشترک زبان اروپا (CEFR)، شامل 3 سطح مهارت زبان می‌باشد A ،B و C

براساس استاندارد رسمی اتحادیه اروپا، Gemeinsamer Europäischer Referenzrahmen für Sprachen (GER)، برای زبان آلمانی شش سطح اصلی تعریف شده که به شرح زیر می‌باشد:

A1, A2, B1, B2, C1, C2

A   دوره‌ی مقدماتی

A1

این سطح اولین و ساده‌ترین سطح  دانش زبان آلمانی است . معمولاً در این سطح شما می‌توانید خود را با جملات ساده معرفی کنید و درخصوص اطلاعات ساده‌ای مانند آدرس، تلفن و یا هنگام خرید پرسش‌هایی را مطرح نمایید .

*در انتهای این سطح شما می‌توانید با شرکت در آزمون برای اقامت‌های پیوست به همسر برای کشور آلمان اقدام نمایید

A2

این سطح کامل کننده‌ی سطح قبلی است و شما با لغات بیشتری در این سطح آشنا خواهید شد و قادر خواهید بود جملات کامل‌تری رابیان کرده و معمولاً مکالمات طولانی‌تری را درخصوص امور روزانه انجام دهید .

 *در انتهای این سطح شما می‌توانید با شرکت در آزمون برای اخذ پذیرش مشروط از دانشگاه‌های اتریش اقدام فرمایید.

B   دوره ی میانی

B1

دانش زبان آلمانی شما در این سطح بیشتر از طریق تکمیل گرامر وفراگیری جملات پیچیده‌تر تکمیل می‌گردد. تقریباً در این سطح قادر خواهید بود جملات کامل و صحیحی را درخصوص خود و محیط پیرامون بیان کنید.

*در انتهای این سطح شما می‌توانید با شرکت در آزمون برای اخذ پذیرش مشروط از آلمان و یا ویزای جستجوی کار اقدام فرمایید.

 Zertifikat B1  از گواهی‌های زبان قابل اتکا در این سطح می‌باشد.

B2

 در این سطح تقریباً بین 80 تا 90 درصد از دستور زبان آلمانی را فراخواهید گرفت و می‌توانید در خصوص تمامی موضوعات مقالاتی را مطالعه کرده و به فهم نسبی از آنها نائل آیید. همچنین می‌توانید بدون آمادگی قبلی به صورت روان جملات درست و دقیقی را بیان نمایید .

C  دوره ی پیشرفته

C1

دانش زبان آلمانی شما در این سطح در حدی است که کاملاً برای شروع تحصیلات آکادمیک خود در دانشگاه واجد شرایط هستید. شما قادر خواهید بود  به زبان آلمانی درس خوانده و گفته‌های استاد را متوجه شوید و همچنین می‌توانید پروژه‌های خود را به زبان آلمانی به انجام رسانید.

C2

در این سطح هر آنچه که در زبان آلمانی گفته، شنیده و یا خوانده می‌شود، قابل فهم بوده و می‌توان گفت که تسلط فرد به آلمانی در حد زبان مادری خواهد بود.
هر کدام از این سطح‌ها به 2 بخش تقسیم می­شوند:

  • A1 و A2 مبتدی
  • B1 و B2 ماهر
  • C1 و C2 پیشرفته

برای مهاجرت به کشور آلمان، باید مدرک زبان A1 تا B2 را (بسته به نوع مهاجرت) به دست آورید.

اگر قصد اقامت دائم در این کشور را دارید، داشتن مدرک زبان پیشرفته C1 یا C2 از شروط لازم است.

اهمیت و یادگیری زبان آلمانی

اهمیت

آلمانی، زبان بیش از 120 میلیون از جمعیت مردم دنیاست که در کشورهای آلمان، اتریش، سوییس، لیختنشتاین به عنوان زبان اصلی کشور محسوب می گردد.

جدای از اهمیت و لزوم یادگیری زبان دوم به عنوان رکنی اساسی در کسب موفقیت در دنیای تحصیلی و کاری امروز، میتوان از زبان آلمانی به عنوان یکی از مهم ترین زبان های اتحادیه اروپا یاد کرد که نقش تعیین کننده ای را در قلب اروپا ایفا می کند.

یادگیری

همه ی ما کمابیش از دوران تحصیل با زبان انگلیسی سرو کار داشته و در تلاش برای بهبود سطح دانش زبان خود بوده و هستیم. اما شروع به فراگیری زبان جدید مانند آلمانی معمولا زبان آموزان را با چالش بزرگی روبرو خواهد کرد که اگر بر مبنای برنامه ریزی صحیح آموزشی نباشد، در نهایت منجر به عدم یادگیری صحیح این زبان و در نهایت عدم علاقمندی خواهد شد. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد شما را در فراگیری این زبان جدید بیشتریاری خواهد کرد.

اهمیت شروع و ترم های اول

پایه ی زبان آلمانی بسیار اهمیت دارد چرا که باید ذهن شما برای دریافت دقیق ساختار زبان آلمانی که تا حدودی متفاوت از زبان انگلیسی است، آماده سازی شود.

به هیچ وجه این زبان را به صورت خودآموز شروع نکنید زیرا ممکن است اشتباهاتی در ذهن شما نهادینه شود که در سطوح بالا تر ترمیم آن بسیار سخت باشد.

در نتیجه با یک شروع قوی می توانید آلمانی را صحیح یاد بگیرید و در نهایت در سطح های متوسط و پیشرفته دانش زبانی خود را با اتکا به تلاش خود بهتر و بهتر کنید.

زمان بدهید

یادگرفتن زبان آلمانی به علت ساختار آن گاها زمان بر خواهد بود علی الخصوص اگر هدف شما روان صحبت کردن باشد. معمولا شما تا انتهای سطح A2 نمی توانید توقع مکالمه از خود داشته باشید ولی ناامید و خسته نشوید. این زمانی است که شما برای اصطلاحا کاشت بذر این زبان گذاشته اید بنابراین تا جوانه زدن آن باید صبر کرده و همچنان ادامه دهید.

اشتباه در مقایسه با زبان انگلیسی

به هیچ وجه سعی در مقایسه ی آلمانی با انگلیسی نداشته باشید. زبان آلمانی به مراتب گسترده تر و وسیع تر از زبان آلمانی است بنابراین لزوما قوانین زبان انگلیسی در این زبان صادق نخواهد بود. هرچند که با توجه به اشتراکات لغوی بالا می توانید در گنجینه ی لغات خود، از دانش زبان انگلیسی نیز بهره ببرید.

اهمیت دستور زبان

بسیاری از زبان آموزان معتقدند که خواندن دستور زبان هیچ کمکی به آنها در زبان گفتاری نکرده و صرفا وقت آنها را می گیرد و ممکن است در زبان انگلیسی چیزی به عنوان کلاس های مکالمه محور در هر سطح زبانی وجود داشته باشد ولی عملا در زبان آلمانی بدون دانش گرامر، شما نمی توانید صحیح صحبت کنید، بفهمید و بنویسید. بنابراین از همین ابتدا توجه و وقت ویژه ای را به این بخش اختصاص دهید.

محیط آلمانی

همه ی ما کم و بیش در محیط پیرامون خود با لغات انگلیسی مواجه می شویم ولی این امکان برای زبان آلمانی وجود ندارد و ارتباط ما با این زبان حداقل در کشور خودمان صفر است. برای جبران این کمبود پیشنهاد می شود که تا جایی که ممکن است خودتان را با این زبان درگیر کنید. فایل های صوتی بشنوید و فارغ از توانایی فهم آنها، تنها بگذارید تا گوش شما با این زبان آشنا شود. در خانه نیز می توانید از فایل های اینترنتی و یا حتی کارتون های بچه ها استفاده کرده تا کم کم وارد دنیای زبان آلمانی شوید.

در نهایت توجه داشته باشید که یادگیری زبان جدید، شما را به دنیای جدیدی وارد می کند که هر چقدر برای فراگیری آن بیشتر زمان بگذارید به درک عمیق تری از آن خواهید رسید.

و توصیه آخر

تمرین” از شما استاد می سازد.

Übung macht den Meister.

هزینه‌های زندگی در آلمان

بطور خلاصه :

  • هزینه‌های یک خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره مسکن : 2.935.77 یورو (2.841.46 یورو)
  • میانگین خرج و مخارج یک فرد مستقل بدون اجاره : 854.51 یورو (827.05 یورو)
  • میانگین هزینه‌های زندگی در کشور اتریش 70.30 % بیشتر از ایران می‌باشد.
  • میانگین اجاره مسکن در اتریش 71.30% بیشتر از ایران است.
رستوران‌هاقیمترنج قیمتی
غذا در رستوران ارزان قیمت12.00 یورواز 7.50 تا 20.00 یورو
غذا برای دو نفر، رستوران متوسط، سه وعده غذایی50.00 یورواز 40.00 تا 84.00 یورو
مک میل مکدونالد (چند آیتم از منو با قیمیت ویژه)8.50 یورو8.00 تا 10.00 یورو
آبجوی محلی (0.5 لیتر بصورت سرو)4.00 یورو2.50 تا 5.00 یورو
آبجوی کارخانه‌ای (0.33 لیتر قوطی)3.50 یورو2.70 تا 5.00 یورو
کاپوچینو (عادی)2.99 یورو2.00 تا 4.00 یورو
نوشابه کوکا / پپسی (0.33 لیتر قوطی)2.50 یورو1.76 تا 3.50 یورو
آب (0.33 لیتر بطری)21. 2 یورو1.50 تا 3.00 یورو
سوپرمارکتقیمترنج کلی
شیر (عادی) 1 لیتر0.98 یورو0.70 تا 1.39 یورو
یک قرص نان سفید و تازه (500 گرم)1.73 یورو0.89 تا 3.50 یورو
برنج (سفید) (1 کیلو)2.00 یورو1.00 تا 3.00 یورو
تخم مرغ (معمولی) (12 عدد)2.59 یورو1.43 تا 3.83 یورو
پنیر محلی (1کیلو)11.53 یورو5.56 تا 24.00 یورو
فیله مرغ (1کیلو)7.66 یورو4.00 تا 12.00 یورو
گوشت (1کیلو) (معادل گوشت قرمز پشت پا)14.24 یورو6.99 تا 25.00 یورو
سیب (1 کیلو)2.47 یورو1.15 تا 3.50 یورو
موز  (1 کیلو)1.63 یورو1.10 تا 2.60 یورو
پرتقال  (1 کیلو)2.14 یورو1.20 تا 4.00 یورو
گوجه  (1 کیلو)1.28 یورو0.79 تا 3.20 یورو
سیب زمینی  (1 کیلو)1.59 یورو0.56 تا 3.00 یورو
پیاز  (1 کیلو)0.99 یورو0.89 تا 2.00 یورو
کاهو  (1دسته)1.22 یورو0.70 تا 2.00 یورو
آب (1.5 لیتر بطری)0.57 یورو0.20 تا 1.18 یورو
بطری شراب (متوسط)5.00 یورو3.00 تا 9.00 یورو
آبجوی محلی (0.5 لیتر بطری)0.64 یورو0.53 تا 1.08 یورو
آبجوی کارخانه‌ای (0.33 لیتر بطری)1.41 یورو0.90 تا 2.20 یورو
پک 20 تایی سیگار (مارلبورو)7.20 یورو7.00 تا 8.00 یورو
وسیله حمل و نقلقیمترنج قیمت
بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)2.80 یورو2.40 تا 3.50 یورو
کارت عبور ماهانه (قیمت عادی)70.00 یورو55.00 تا 95.00 یورو
شروع تاکسی (تعرفه عادی)3.50 یورو3.00 تا 5.00 یورو
تاکسی 1کیلومتر (تعرفه عادی)2.00 یورو1.80 تا 2.50 یورو
تاکسی 1 ساعت منتظر ماندن (تعرفه عادی)30.00 یورو25.20 تا 39.00 یورو
بنزین (1 لیتر)2.16 یورو1.90 تا 2.20 یورو
فولکس واگن گلف 1.4 90 کیلووات ترندلاین25.5000.00 یورو20.000.00 تا 29.000.00
تویوتا کورولا سدان 1.61 97 کیلووات کامفورت24.722.59 یورو21.000.00 تا 30.123.33 یورو

امکانات و خدمات رفاهی

خدمات رفاهی (شارژهای ماهیانه)هزینه‌هارنج هزینه‌ها
امکانات اساسی (آب، برق، گاز، گرمایشی و خنک‌کننده، بازیافت)243.25 یورو150.00 تا 390.00 یورو
1تعرفه تماس تلفنی داخلی به مدت 1 دقیقه (بدون برنامه و تخفیفی)0.10 یورو0.08 تا 0.15 یورو
اینترنت (60Mbps و یا بیشتر، دیتای نامحدود، مخابرات/ADSL)34.82 یورو25.00 تا 50.00 یورو

امکانات ورزشی و تفریحی

ورزشی و تفریحیهزینهرنج کلی
باشگاه بدنسازی، شهریه ماهانه برای 1 بزرگسال31.67 یورو19.99 تا 60.00 یورو
اجاره زمین تنیس (1 ساعت آخرهفته)20.97 یورو13.00 تا 27.00 یورو
سینما، فیلم‌های سینمایی بین‌المللی، 1 صندلی12.00 یورو9.00 تا 15.00 یورو

مراقبت و نگهداری از کودک

 هزینه‌هارنج هزینه‌ها
پیش‌دبستانی (یا مهدکودک)، یک روز کامل، خصوصی، ماهانه برای یک فرزند334.97 یورو157.62 تا 700.00 یورو
دبستان بین‌المللی، سالیانه برای یک فرزند11.817.59 یورو6.000.00 تا 20.000.00 یورو

پوشاک و کفش

پوشاک و کفشهزینهرنج قیمتی
شلوار جین (برند لیوایس 501 یا برندهای مشابه)78.32 یورو40.00 تا 109.00 یورو
یک پیراهن تابستانی در یک فروشگاه زنجیره‌ای (برند زارا، H&M)36.43 یورو20.00 تا 60.00 یورو
یک جفت کفش کتونی نایک (متوسط)81.31 یورو50.00 تا 120.00 یورو
یک جفت کفش مردانه رسمی چرم106.68 یورو60.00 تا 160.00 یورو

هزینه‌ی ماهانه اجاره مسکن در اتریش

 اجارهرنج اجاره
آپارتمان (1خوابه) در مرکز شهر867.69 یورو548.20 تا 1.500.00 یورو
آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز622.90 یورو385.56 تا 1.037.07 یورو
آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر1.586.66 یورو1.000.00 تا 2.500.00 یورو
آپارتمان (3خوابه) خارج از مرکز1.167.21 یورو800.00 تا 1.950.00 یورو

قیمت خرید آپارتمان در اتریش

  • قیمت خرید هر متر مربع یک آپارتمان در مرکز شهر حدود 6.764.85 یورو / رنج قیمت‌ها از 4.000.00 یورو تا 12.401.13 یورو
  • قیمت خرید هر متر مربع یک آپارتمان در خارج از مرکز حدود 4.809.96 یورو / رنج قیمت‌ها از 3.000.00 یورو تا 9.032.07 یورو

درآمدها و تآمین مالی

میانگین درآمد ماهانه خالص (بعد از مالیات) حدود 2.745.52 یورو

نرخ بهره وام مسکن به درصد (%)، سالیانه، نرخ ثابت برای20 سال حدود 2.07 یورو/  از 1.00 تا 3.40 یورو

این کشور در حدود 12 ماه اخیر حدود 29050 نفر ورودی جدید از 3523 کشور مختلف داشته است.

آخرین آپدیت هزینه ها برای ماه نوامبر سال 2022

سوالات پر تکرار متقاضیان

• شرایط اخذ پذیرش برای دوره های زبان چگونه است؟

هیچ گونه محدودیت سنی برای ورود به دوره های زبان وجود ندارد. البته بحث ویزا متفاوت است.

• شرایط اخذ پذیرش برای دوره های کارشناسی چگونه است؟

داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی می‌بایست حداقل مدرک کاردانی در دانشگاه‌های ایران یا دانشجو در دانشگاه‌های ایران باشند تا بتوانند در مقطع کارشناسی آلمان پذیرش بگیرند.

• شرایط اخذ پذیرش برای دوره‌های کارشناسی ارشد چگونه است؟

داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می بایست حداقل مدرک کارشناسی در دانشگاه‌های ایران یا دانشجو مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاههای ایران باشند تا بتوانند در مقطع کارشناسی ارشد آلمان پذیرش بگیرند.

• شرایط اخذ پذیرش برای دوره های تحصیلی هنر چگونه است؟

رشته هایی مانند: نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک، موسیقی، کارگردانی، تئاتر، هنر پیشگی، طراحی صنعتی، عکاسی، سرامیک و ……….. که زیر شاخه های رشته هنر هستند، شرایط پذیرششان با رشته های دیگر متفاوت است.

بدین ترتیب که کسانی که متقاضی ادامه تحصیل در این رشته ها هستند می بایست حد اقل 20تا از کار های خود بهراه مدارک تحصیلی شان را برای دانشگاه ها یا دانشگاه های هنر آلمان بفرستند و پس از قبولی مدارک، اجازه امتحان ورودی رشته مورد نظر به متقاضی داده می شود که معمولا این امتحان امتحان عملی می باشد . پس از قبولی در این امتحان ورودی متقاضیان می توانند پذیرش تحصیلی خود را از دانشگاه دریافت نمایند. به عبارت دیگر، تحصیل در رشته های هنر کنکور دارد.

• شرایط اخذ پذیرش برای دوره های دکترا برای رشته های مختلف چگونه است؟

برای رشته های مختلف اقدام برای مقطع دکترا بدین ترتیب است که متقاضی می بایست با توجه به موضوع پایان نامه خود در مقطع فوق لیسانس و موضوع و عنوان مورد علاقه در مقطع دکترا، اساتید راهنما پیدا کند که این اساتید در گروه خود جای خالی داشته باشند و متقاضی را به عنوان دانشجوی دکترا در گروه خود بپذیرند و نامه acceptance Letter را برای متقاضی ارسال نمایند، متقاضی پذیرش دکترای خود را دریافت کرده است.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید