مهاجرت به اسپانیا 2023

روژین اصفهانی
16 مهر 1401 / 67 دقیقه مطالعه

مهاجرت به اسپانیا 2023

فهرست مطالب

نام کشوراسپانیا (España )
پایتختمادرید
بزرگترین شهرهابارسلونا (Barcelona)، والنسیا (Valencia)، سویل (Seville)، زاراگوسا (Zaragoza)
تعداد استان‌ها
نوع حکومتپادشاهی مشروطه
زبان رسمیاسپانیایی
جمعیت(جولای 2022) 47.163.418Z
واحد پولییورو € (EUR)
پیش شماره کشوری0034
پسوند دامنه وب سایت‌های es.
وسعت505990

اسپانیا در جنوب غربی اروپا قرار دارد و با فرانسه (در شمال) و پرتغال (در غرب) مرز دارد. بیشتر قلمرو آن یک شبه جزیره است، اما دو مجمع الجزایر بزرگ نیز دارد. جزایر بالئاری در سواحل کاتالونیا و منطقه والنسیا قرار دارند. جزایر قناری در اقیانوس اطلس، در حدود 1500 کیلومتری ساحل اندلس و جنوبی‌ترین قسمت شبه جزیره قرار دارند. سرزمین اصلی اسپانیا، همراه با پرتغال، شبه جزیره ایبری را تشکیل می‌دهد که از شرق و جنوب توسط دریای مدیترانه، از غرب به اقیانوس اطلس و بخش‌هایی از شمال و جنوب و دریای کانتابریا در شمال احاطه شده‌است. جغرافیا و مناظر اسپانیا بسیار متنوع است. اسپانیا کشوری بسیار کوهستانی با فلات مرکزی بزرگ است. این فلات به دو منطقه کوهستانی اصلی تقسیم می شود.

مادرید با بیش از سه میلیون نفر جمعیت، پایتخت ملی این کشور است. همچنین از بزرگترین شهرهای این کشور می‌توان مادرید، بارسلونا، والنسیا، سویل، ساراگوسا و مالاگا را نام برد.

آمار تعداد ساکنین برخی از شهرهای اسپانیا

مادرید و بارسلونا: بیش از 1.5 میلیون نفر
والنسیا، سویا، ساراگوسا و مالاگا: بیش از 500000 نفر
مورسیا، پالما، لاس پالماس د گرن کاناریا، بیلبائو، آلیکانته/آلاکانت و کوردوبا: بیش از 300000 نفر

اسپانیا همچنین دارای شهرها و روستاهای زیبا و جالب بسیاری است که گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این شهرها از شهرهای میراث جهانی گرفته تا شهرهای آرام قرون وسطایی و دهکده های ماهیگیری شمال اسپانیا را شامل می‌شوند. برخی از مکان‌ها به دلیل معماری بومی خود شناخته می‎شوند، مانند شهرها و روستاهای سفید پوش اندلس یا روستاهای سیاه گوادالاخارا و برخی دیگر به دلیل زیبایی خود مشهور هستند مانند روستاهای بسیار آرام در مناطق داخلی اسپانیا مانند آراگون، کاستیا و لئون و کاستیا لامانچا.

نظام سیاسی

اسپانیا یک پادشاهی پارلمانی، تحت فرمان پادشاه فیلیپه دوم است. پادشاهی اسپانیا یک سلطنت مشروطه است. دولت آن توسط قانون اساسی 6 دسامبر 1978 تعریف شده است. پادشاه رئیس دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح است.  حاکمیت ملی در اختیار مردم است و شهروندان از طریق انتخابات آزاد که معمولاً هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود، در امور عمومی شرکت می کنند. آخرین انتخابات در سال 2019 بود و نخست وزیر فعلی پدرو سانچز از حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا (PSOE) است.
اسپانیا در 1 ژانویه 1986 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد و ریاست شورا را در سالهای 1989، 1995، 2002 و 2010 بر عهده داشت. در سال 2023 نوبت اسپانیا خواهد بود که این اتحادیه را بر عهده بگیرد.

فرهنگ و هنر اسپانیا

همانطور که میدانید برای مهاجرت به هر کشوری نیاز هست که فرهنگ و آداب و رسوم آن کشور را بشناسید ، با شناخت فرهنگ و دریافت اطلاعات لازم درباره کشورها و مقایسه این اطلاعات با یکدیگر می‌توانید بهترین راه را در این مسیر انتخاب کنید. فرهنگ رنگارنگ، پر جنب و جوش و پرشور اسپانیا هر ساله میلیون ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم اسپانیا به شما کمک می‌کند تا در این کشور احساس راحتی بیشتری داشته باشید و آنجا را مانند خانه خود بدانید؛  به طور کلی فرهنگ و آداب و رسوم مردم اسپانیا در مناطق مختلف متفاوت است و با این که ممکن است برخی از سنت ها تنها در برخی از نقاط کشور اسپانیا رواج داشته باشند، اما آداب و رسومی نیز وجود دارند که اغلب مردم اسپانیا به آن احترام می‌گذارند، در ادامه به بررسی آداب و رسوم مردم اسپانیا خواهیم پرداخت.

خانواده

مانند اغلب کشورها، به طور سنتی، خانواده در اسپانیا اساس ساختار اجتماعی و بخش بزرگی از زندگی اسپانیایی است و افراد در خانواده، هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ مالی حمایت می‌شوند ، تمامی اعضای یک خانواده سعی می‌کنند تا حداقل یک بار در روز در کنار هم بنشینند و غذا بخورند ؛ کسانی هم که به دور از خانواده زندگی می‌کنند ، معمولا آخر هفته ها را برای دورهمی‌ها به خانه بازمی‌گردند؛ ساختار و تعداد افراد یک خانواده سنتی در طی زمان تغییر کرده است و خانواده‌های امروزی در اسپانیا دارای فرزندان کم‌تری می باشند. نقش‌های خانوادگی در اسپانیا نیز مانند سراسر جهان در حال مدرن شدن است و زنان بیشتر و بیشتر خارج از خانه شغل دارند. اما به طور سنتی، مادر خانه را اداره می‌کند در حالی که پدر در خارج از خانه کار می کند.

مردم اسپانیا

مردم اسپانیا بسیار خوش برخورد هستند و نه تنها در مورد خودشان بلکه نسبت به افراد خارجی نیز بسیار دوستانه و محترمانه رفتار می‌کنند و همان‌گونه که بیان شد، خانواده‌های اسپانیایی بسیار گرم و سرزنده هستند و معمولا در تعطیلات آخر هفته به دیدار یکدیگر می‌روند ؛ همچنین، در این کشور افراد مسن را معمولا در پیاده روها در حال بازی چکرز ( بازی با مهره‌های تخته نرد، بر روی صفحه شطرنج) خواهید یافت. روستایی‌های این کشور معمولا در خانه های شخصی زندگی می‌کنند ، در حالی که زندگی شهری بیش تر در آپارتمان‌ها است. نوجوانان نیز در رویدادهای ورزشی شرکت می‌کنند ، به سینما می‌روند و یا ممکن است در میدان شهر و یا با دوستان خود در کافه‌ها وقت بگذرانند ؛ لذا می‌توان گفت که رفتارهای بسیار دوستانه مردم اسپانیا باعث شده تا افراد خارجی در این کشور احساس غریبی نکنند.

غذاهای اسپانیایی

شیوه‌های آشپزی در  اسپانیا با بسیاری از کشورهای دنیا متفاوت است و نتیجه‌ی گردهم‌آمدن فرهنگ‌ها از مناطق مختلف این کشور است. با اینکه رستوران‌های اسپانیایی به آشپزی‌های جدید و امروزی معروف هستند، اما آنچه در تمام غذاهای اسپانیایی همیشه رعایت می‌شود، سادگی است. همیشه از مواد غذایی تازه استفاده می‌شود و برای این‌که این مواد طعم طبیعی خود را داشته باشند، آن‌ها را خیلی کم تغییر می‌دهند .غذاهای اسپانیایی به طور کلی به سبک مدیترانه ای با مقدار زیادی روغن زیتون (که اسپانیا بزرگترین تولید کننده آن در جهان است)، سیر، پیاز، گوجه فرنگی و فلفل آماده می‌شوند. در فرهنگ اسپانیایی، ناهار وعده اصلی روز است و حدود ساعت 2 یا 3 بعد از ظهر سرو می‌شود. در بین غذاها ماهی و غذاهای دریایی به وفور یافت می‌شود، البته گوشت قرمز و گوشت خوک نیز در وعده‌های غذایی استفاده می‌شود.

برخی از غذاهای سنتی اسپانیایی عبارتند از:

  • albóndigas (کوفته)
  • Calamari (ماهی مرکب سرخ شده)
  • tortilla de patatas (املت سیب زمینی)
  • gazpacho (یک سوپ گوجه فرنگی سرد)
  • Paella (برنج با سبزیجات و غذاهای دریایی)

هنر در اسپانیا

هنر اسپانیایی در سطح بین‌المللی به دلیل تنوع، نوآوری و هیجان‌انگیز بودن شهرت دارد. بسیاری از این هنرها کیفیت همیشگی را به نمایش می‌گذارند که بارها و بارها بینندگان را شگفت‌زده می‌کند. برخی از مشهورترین نقاشان و مجسمه سازان جهان هنرمندان اسپانیایی بوده‌اند و این کشور در طول عصرهای مختلف به رشد هنرمندان خلاق و با استعداد پرداخته است.

هنر اسپانیا نقش مهمی در هنر غرب داشته است و اسپانیا هنرمندان مشهور و تاثیرگذاری بسیاری از جمله ولاسکوز، گویا و پیکاسو را در خود جای داده است. هنر اسپانیایی یکی از بهترین‌های جهان است و هر ساله مردم را به این کشور می‌کشاند.

زبان و سبک های ارتباطی

با اینکه زبان رسمی کشور اسپانیا، اسپانیایی است و اکثر مردم در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند، چند زبان نیمه‌رسمی دیگر هم در این کشور رواج دارد:‌

  • کاتالان/ والنسیا/ بالره
  • گالیسی
  • باسکی
  • زبان Aranese

منظور از «زبان‌های نیمه‌‌رسمی» زبان‌هایی است که در دولت مناطق مربوطه به طور رسمی شناخته و پذیرفته می‌شوند و به عنوان میراث فرهنگی ارائه می‌شوند.

در فرهنگ اسپانیایی، مردم نزدیک می ایستند و در حین مکالمه، مرتباً بازوی یکدیگر را لمس می کنند. برقراری تماس چشمی مهم است و اغلب نسبت به سایر فرهنگ ها مدت طولانی تری حفظ می شود. اسپانیایی ها اغلب از حرکات دست و حالات صورت اغراق آمیز برای حمایت از آنچه می گویند استفاده می کنند. آنها همچنین ممکن است با صدای بلند صحبت کنند، بخندند و زیاد لبخند بزنند. اشاره کردن به دیگران بی ادبانه است، اما خیره شدن به دیگران نسبت به برخی از کشورها رایج تر است.

جشن‌ها و جشنواره های اسپانیا

بدون شک، زمان بهتری از زمان برگزاری فستیوال‌های بی‌شمار اسپانیا برای تجربه فرهنگ محلی وجود ندارد. فستیوال‌ها در اسپانیا می‌توانند معرف فرهنگ و آداب و رسوم مردم اسپانیا باشند ؛ اسپانیا در طی سال ها میزبان جشنواره های خارق العاده‌ای بوده است که هر کدام از آنها فضایی کاملا منحصر به فرد دارد که آن را شبیه هیچ جشن دیگری در جهان نمی‌کند. مردم اسپانیا به این جشن‌ها علاقمند هستند و مشتاقانه منتظر می‌مانند تا زمان آن‌ها فرا برسد.

در ادامه برخی از فستیوال‌های کشور اسپانیا را معرفی خواهیم کرد.

San Fermin (Pamplona Bull Run)

اکشن‌ترین فستیوال سنتی در اسپانیا ،جشنواره گاو نر پامپلونا است. جشنواره‌ای بحث برانگیز و در عین حال پرطرفدار که صدها شرکت‌کننده و صدها تماشاگر مشتاق را به خود جذب می‌کند. مسابقات گاو نر در واقع بخشی از یک جشنواره محلی بزرگتر به نام سان فرمین است که در شهر شمالی پامپلونا به مدت یک هفته در اوایل جولای برگزار می‌شود. اولین جشن رسمی ثبت شده سان فرمین در سال 1591 برگزار شد و ظاهراً در مقایسه با جشن پر سر و صدایی که امروز آن را می شناسیم، مراسمی بسیار کم اهمیت‌تر بود. اگرچه این فستیوال مملو از سنت‌های منحصر به فرد محلی است، اما گاو نر خطرناک است و از نظر بسیاری این کار غیراخلاقی است.

Tomatina Tomato Fight

در این جشن مردم به خیابان‌های شهر کوچک بونوئل در نزدیکی والنسیا می‌آیند و گوجه فرنگی‌ها را به سوی یکدیگر پرتاب می‌کنند و توده بزرگی از پوره گوجه فرنگی ایجاد می‌شود.
منابع در مورد منشأ این فستیوال متفاوت است، اما وب سایت رسمی این جشنواره ادعا می‌کند که همه چیز از سال 1945 شروع شد، زمانی که اختلال در یک رژه منجر به پرتاب گوجه فرنگی توسط تماشاگران و شرکت کنندگان از میوه فروشی به یکدیگر شد. این سنت ادامه یافت و اکنون هر سال در آخرین چهارشنبه ماه اوت، بونوئل از یک روستای خواب آلود به مرکز مهمانی تبدیل می‌شود.

Las Fallas

در طول چندین شب در اواسط ماه مارس، خیابان‌های والنسیا با مجسمه‌های دست‌ساز کاغذی غول‌پیکر که با دقت و جزئیات پرزرق و برق ساخته شده‌اند، زنده می‌شوند. سپس، در آخرین شب، بیشتر مجسمه‌ها یا فالاها در آتش‌های حماسی در سراسر شهر سوزانده می‌شوند. تعداد معدودی از آنها هر سال از آتش سوزی نجات می‌یابند و به موزه فالاس والنسیا می‌رسند.
اولین جشن مستند لاس فالاس در سال 1784 برگزار شد و هر سال بزرگتر و بهتر از همیشه می‌شود. این جشنواره هر سال در ماه مارس برگزار می‌شود و بیش از 700 فالای باورنکردنی در آن حضور دارند.

مهاجرت به اسپانیا

بسیاری از افرادی که قصد دارند به اسپانیا مهاجرت کنند به دنبال آسانترین روش میگردند. از جمله راحت‌ترین روش های مهاجرت به اسپانیا، مهاجرت از طریق تحصیل و یا کار است. قوانین مهاجرتی در هر کشوری متفاوت است. در زیر به انواع راه های مهاجرت به اسپانیا در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ اشاره می کنیم:

انواع مهاجرت به اسپانیا

  • مهاجرت تحصیلی به اسپانیا
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق خرید ملک
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق کار
  • مهاجرت به اسپانیا از طریق ازدواج و تولد فرزند

تحصیل در اسپانیا

تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی از راه تحصیلی برای مهاجرت به اسپانیا اقدام می‌کنند، به دلیل این که کشور اسپانیا از شرایط تحصیلی خوبی در تمام مقاطع برخوردار است. برخی از دانشگاه‌های اسپانیا به زبان انگلیسی و برخی دیگر به زبان اسپانیایی تدریس می‌کنند و همین مسئله موجب شده است تا ایرانیان بتوانند از طریق زبان انگلیسی در دانشگاه های اسپانیا ادامه تحصیل دهند. مهاجرت تحصیلی به اسپانیا دوره اقامت بلند مدتی است که شما به واسطه تحصیل در این کشور به دست خواهید آورد. امکان گرفتن بورسیه تحصیلی اسپانیا نیز امکانپذیر است.

چرا تحصیل در اسپانیا

مطابق با آمار و ارقام ارائه شده توسط شرکت های خدمات مسافرتی و توریستی و طبق مشاهدات عینی  در سال های اخیر کشور اسپانیا  از  محبوب ترین و مورد استقبال ترین کشور های دنیا از نظر توریستی و تحصیلی بوده است . نقطه نظرات متفاوتی در خصوص این موضوع که چرا اسپانیا به این مرتبه از جذابیت برای ادامه تحصیل ، اقامت و یا برای بازدید و گردشگری مبدل شده ارائه شده است که این نظرات در بسیاری از جهات با هم مشابهت و گاها تفاوت هایی دارند که بنا بر موقعیت اجتماعی صاحبین نظر و دیدگاه های خاص افراد این تفاوت ها بوجود می آیند .

اما اهمیت این کشور در بسیاری از نظر ها به صراحت بیان شده و نقطه نظرات مشترک زیادی که وجود دارد را نیاز است تا با هم مرور کنیم . اما در یک جمله اگر بخواهیم خلاصه کنیم  جاذبه های  طبیعی ، آب وهوای  مناسب ، تحصیلات در معتبرترین دانشگاه ها و البته با هزینه کم ،  شرایط اقتصادی فوق العاده و مناسب ، و در نهایت مردمان خونگرم و سطح علمی بالای دانشگاه های این کشور را می توان دلایل اصلی مورد اشاره صاحبین نظر در این حوزه دانست .

اسپانیا در سال های اخیر برای احداث مراکز تحصیلی و دانشگاه ها با استفاده از مجرب ترین و بهترین اساتید دنیا گام های زیادی بر داشته و تقریبا در بیشتر شهر های این کشور نمونه هایی از دانشگاه های معتبر یافت می شوند بخصوص در سه شهر بزرگ اقتصادی و معروف این کشور یعنی مادرید ، بارسلون و والنسیا دانشگاه هایی تاسیس و مشغول به فعالیت می باشند که بسیار شهرت داشته و دارای اعتبارات بالای جهانی هستند . رنکینگ این دانشگاه ها جهانی و زیر 550 می باشد و از تمامی دنیا دانشجویان فراوانی وارد این دانشگاه ها می شوند .تحصیل در این دانشگاه ها دارای امکانات و مزایای به مراتب بیشتری نسبت به خیلی از دانشگاه های دیگری اروپایی می باشد که همین شهرت و محبوبیت این دانشگاه ها را دو چندان نموده است . شهریه ناچیز دانشگاهی و هزینه زندگی پایین تر نسبت به خیلی از کشور های طراز اول دنیا مانند انگلستان ، آمریکا ، کانادا و حتی استرلیا این مهم را بیشتر نشان می دهد بخصوص وقتی با یک جمع بندی مختصر متوجه می شوید که تحصیل در خیلی از این دانشگاه های معروف دنیا بدون دریافت بورسیه عملا ممکن نیست در حالی که در اسپانیا در بالاترین درجه دانشگاهی و با هزینه‌ای پایین می‌توانید به تحصیل بپردازید.

سیستم آموزشی اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا، مانند سایر کشورهای پیشرفته جهان، یک سیستم جامع و کارآمد است. تغییراتی که در طی سال‌ها در سیستم آموزشی اسپانیا ایجاد شده است، عمدتا شامل بهبود اصلاحات آموزشی، برنامه درسی و زیرساخت‌های تحصیلی است. دولت‌های ۱۷منطقه خودمختار اسپانیا، از این سیستم آموزشی یکپارچه پشتیبانی می‌کنند. دانش‌آموزان در اسپانیا، پس از پایان تحصیلات متوسطه، گواهی فارغ‌التحصیلی دریافت کرده و می‌توانند به تحصیلات عالی دانشگاهی ادامه دهند.

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، اسپانیا نیز یکی از امضاکنندگان معاهده بولونیا است. بدین معنا که مدارک دانشگاهی آن بر اساس سه دوره کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا سازماندهی شده است.

تحصیل در مدارس اسپانیا

در اسپانیا مدارس بین‌المللی بسیاری وجود دارد که هم خصوصی و هم دولتی هستند. برخی از مدارس هم در این کشور تأسیس شده‌اند که تحت نظارت آموزش و پرورش سایر کشورها هستند؛ به عنوان مثال مدارس آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و سوئدی هم در اسپانیا فعالیت می‌کنند.

مدارس بین‌المللی مربوط به کشور اسپانیا به زبان اسپانیایی دروس را ارائه می‌دهند و مدارس سایر کشورها به زبان‌های دیگر تدریس می‌کنند. دانش‌آموزان با حضور در این مدارس می‌توانند با افرادی از ملیت‌های مختلف آشنا شوند. یکی از مزیت‌های تحصیل در مدارس بین‌المللی این است که در آن‌ها تبعیض نژادی وجود ندارد و آموزش‌ها به تمام افراد ۳ تا ۱۸ سال از هر ملیتی ارائه می‌شود.

مدارس اسپانیا از خارج از این کشور پذیرش ندارند، یعنی مانند دانشگاه‌ها نمی‌توان برای تحصیل در آن‌ها درخواست داد و بعد از پذیرش گرفتن برای دریافت ویزا اقدام کرد. تحصیل در مدارس بین‌المللی برای فرزندان یا خانواده درجه یک افرادی است که به اسپانیا مهاجرت کرده‌اند.

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی این کشور بین ۲ هزار تا ۱۰ هزار یورو در سال است، اما اگر کودکان و نوجوانان زبان اسپانیایی بدانند، می‌توانند در مدارس دولتی این کشور به رایگان یا با هزینه پایین تحصیل کنند.

شرایط تحصیل در مدارس اسپانیا

سیستم آموزشی اسپانیا نیز مانند هر کشور دیگری تابع قوانین و مقررات خاص خود است. آموزش در اسپانیا به ۶ مقطع تحصیلی تقسیم می‌شود:

  1. پیش دبستانی: از ۱۶ هفتگی تا ۳ سالگی
  2. آموزش خردسالان: ۳ تا ۶ سالگی
  3. مقطع ابتدایی: ۶ تا ۱۲ سالگی
  4. مقطع متوسطه (educación secundaria obligatoria): ۱۲ تا ۱۶ سالگی     
  5. دبیرستان (bachillerato) : ۱۶ تا ۱۸ سالگی           
  6. دوره‌های آموزشی حرفه‌ای یا (FP)  : ۱۶ تا ۱۸ سالگی

دوره‌های تحصیلی مدارس در اسپانیا

مهدکودک

در سنین قبل از 6 سالگی دوره‌های مهد کودک آغاز می‌گردد، که طول مدت آموزش در آن 3 سال می‌باشد.
هچنین سال آخر برای تمامی دانش آموزان اجباری در نظر گرفته شده است.

دبستان

دانش آموزان از سنین 6 تا 12 سالگی در این مقطع مشغول به تحصیل می شوند، که این مقطع به 3 قسمت 6 تا 8 سال، 8 تا 10 و 10 تا 12 سال تقسیم می گردد. هر کدام از این سطوح چرخه یا سیکل نامیده می شوند. شایان ذکر است در هر کلاس از این سطوح تعداد 25 دانش آموز مشغول به تحصیل می شوند، که به آن ها فن بیان و نحوه سخنرانی و آداب و رسوم و فرهنگ اسپانیا آموزش داده می شود. آموزش در این سطوح به زبان رسمی اسپانیایی می باشد.

دبیرستان

دانش آموزان از سنین 12 تا 16 سال در این مقطع تحصیل می کنند، که به دو دسته 12 تا 14 سال و 14 تا 16 سال تقسیم بندی می شوند. بعد از اتمام این دو دوره به دانش آموز مدرک Bachiller اعطا می گردد. برای دانش آموزان بعد از اتمام دبیرستان، امکان تحصیل در کالج و ادامه تحصیل در مقاطع آموزش عالی فراهم می گردد.

مقطع دبیرستان در اسپانیا به دولتی، نیمه دولتی و خصوصی تقسیم می شوند. مدارس بین المللی که در آن تحصیل به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی صورت می گیرد، جزو مدارس کاملا خصوصی و مستقل می باشند، که شامل شهریه و هزینه تحصیل بالایی می باشند. تحصیل در دبیرستان های دولتی اسپانیا رایگان است، اما برای استفاده از برخی دوره های کمک آموزشی و فوق برنامه هزینه ای دریافت شود. دبیرستان های ایالتی نیمه دولتی که از دولت کمک هزینه هایی دریافت می کنند. شایان ذکر است در برخی مدارس مناطق خود مختار اسپانیا مانند گالیسیا، کاتالونیا، والنسیا و باسک تحصیل به زبان محلی صورت می گیرد.

مدارس و دبیرستان های دولتی یا مدارس عمومی رایگان می باشند. بیشتر دانش آموزان بومی اسپانیایی در این مدارس مشغول به تحصیل می باشند. در این مدارس برای دانش آموزان غیر بومی و مهاجر کلاس های آموزش زبان اسپانیایی نیز ارائه می شود، تا این دانش آموزان با یادگیری سریع زبان اسپانیایی بتوانند در سطح دانش آموزان بومی ادامه تحصیل دهند.

کالج

افراد با داشتن مدرک دیپلم می توانند به کالج های اسپانیا وارد شوند. متقاضیان بدون داشتن مدرک زبان می توانند برای دریافت پذیرش در شهر های مختلف اقدام کنند. متقاضی قبل از ورود به دوره کارشناسی در دانشگاه های دولتی که تقریبا رایگان است. باید این دوره کوتاه مدت را بگذراندکه زبان اصلی ارایه شده در این مقطع اسپانیایی می باشد. هزینه های تحصیل در این مقطع از 2000 یورو به بالاست، که با توجه به رشته و دانشگاه متغیر است.
بعد از اتمام این دوره دانش آموز با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه ها و اخذ نمره قبولی موفق به ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی می شود. همچنین لازم به ذکر است در طی تحصیل در دوره های کالج امکان اشتغال به کار به صورت پاره وقت به دانش آموز داده نمی شود.

مزایای تحصیل در مدارس اسپانیا

  • امکان استفاده از روشهای آموزشی پیشرفته
  • یادگیری زبان های انگلیسی و اسپانیایی
  • دریافت مدرک تحصیلی بین المللی معتبر
  • امکان انتخاب سرپرست قانونی برای انجام امور آموزشی
  • امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای مقطع کارشناسی
  • نظارت و حضورشبانه روزی مربیان مدرسه
  • داشتن خدمات رفاهی جهت اقامت در خوابگاه ها
  • امکان اقامت شبانه روزی در محیط مدرسه

انواع مدارس در اسپانیا

مدارس دولتی اسپانیا

تحصیل در مدارس دولتی اسپانیا رایگان است. به عبارتی همان‌طور که گفتیم تحصیل رایگان در مدارس اسپانیا شامل همه افراد، حتی فرزندان خانواده‌های مهاجری که به صورت غیرقانونی در اسپانیا زندگی می‌کنند، نیز می‌شود.

کیفیت آموزش عمومی در مدارس دولتی بسیار بالا است، به گونه‌ای که هیچگاه کمبود اقلام و وسایل آموزشی به چشم نمی‌خورد.

بیشتر مدارس دولتی اسپانیا دو زبانه هستند، به عبارتی هرچند اکثر موضوعات درسی به زبان اسپانیایی تدریس می‌شوند، اما برخی از دروس نیز به زبان انگلیسی ارائه می‌گردند. در مدارس دولتی سکولاریسم قانون است و مذهب هیچ دخالتی در تحصیل ندارد. اما کودکان در قالب دروس مختلف، با تمام مذاهب جهان آشنا می‌شوند.

مدارس خصوصی اسپانیا

تحصیل در مدارس خصوصی اسپانیا برخلاف مدارس دولتی اسپانیا، مستلزم صرف هزینه است. مدارس خصوصی اسپانیا به دلیل داشتن بودجه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتر، سعی می‌کنند از فناوری‌های جدید آموزشی استفاده کنند و روش‌های پیشرفته آموزشی را در سیستم آموزشی خود ادغام می‌کنند.

در ضمن سیستم آموزشی برخی از مدارس خصوصی اسپانیا بر اساس سیستم‌های آموزشی انگلیسی، فرانسوی و غیره است؛ این مدارس برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند کودکانشان به زبان انگلیسی و در سطحی بین‌المللی تحصیل کنند. در این گونه مدارس، زبان اسپانیایی تنها در قالب یک موضوع درسی تدریس می‌شود.

 مدارس بین‌المللی و ایرانی در اسپانیا

به عنوان یک مهاجر در اسپانیا، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید فرزند خود را به یک مدرسه محلی بفرستید یا یک مدرسه بین المللی. مدرسه محلی یا بین المللی در اسپانیا هر دو مزایای خود را دارند و به دلایل مختلف ارزش کاوش را دارند. در یک مدرسه محلی، فرزند شما بهترین فرصت را برای یادگیری اسپانیایی و ادغام با فرهنگ محلی خواهد داشت. مدارس محلی مقرون به صرفه هستند و اگر قصد دارید طولانی مدت در اسپانیا بمانید، گزینه بسیار خوبی هستند.

مدارس بین ‌المللی کلاس ‌های کوچکی را ارائه می‌ دهند و مانع زبانی را از بین می‌برند (اگر انگلیسی صحبت می‌کنید). آنها به دانش آموزان اجازه می دهند تا برنامه درسی را از کشور خود ادامه دهند و اگر اقامت شما در اسپانیا کوتاه باشد، بهترین گزینه است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی مدارس اسپانیا

  • مدارک تحصیلی قبلی با ریز نمرات به همراه ترجمه رسمی آنها
  • پاسپورت
  • مدرک زبان
  • شناسنامه و مدارک شناسایی
  • گواهی سلامت پزشکی از لحاظ جسمی و روانی
  • مدارک و اسناد استطاعت مالی
  • بیمه نامه
  • اجاره نامه در اسپانیا
  • نامه تاییدیه پذیرش از مدرسه مورد نظر خود

اقامت پس از تحصیل در مدارس اسپانیا

متقاضیان تحصیل در مدارس دولتی اسپانیا و یا تحصیل در مدارس شبانه روزی اسپانیا می توانند پس از اتمام تحصیلات جهت اخذ اقامت اقدام نمایند. دانش آموزانی که در مدارس اسپانیا تحصیل می کنند، پس اتمام تحصیل و قبولی در دانشگاه می توانند به ادامه تحصیل در دانشگاه های اسپانیا بپردازند و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه فرصت یافتن کار مناسب با رشته تحصیلی خود را به مدت 1 سال دارند. چنانچه متقاضی کار مورد نظر خود را پیدا کرد، می توانند اقامت تحصیلی خود را به کاری تبدیل کرده و بعد از مدت 5 سال اقامت دائم خود را دریافت می نماید. نهایتا بعد از گذشت 5 سال دیگر می تواند برای تابعیت و پاسپورت اقدام نماید.

تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی

طول دوره تحصیلبین 6 تا 8 ترم
شهریه تحصیل2 الی 4 هزار یورو در سال
ساعت کار مجاز10 ساعت در هفته
پذیرش ویزای تحصیلیبین 2 ماه تا 1 سال
وقت سفارتحدود 2 الی 12 ماه

دانشجویان متقاضی مهاجرت به این کشور از روش تحصیلی باید مطابق با شرایط آموزشی این کشور پیش روند. برای مثال جهت ورود به دانشگاه و تحصیل در مقطع کارشناسی، ابتدا بایستی دوره 5 الی 9 ماهه کالج را در این کشور سپری نمایند. پس از آن ملزم به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه بوده و در صورتی که نمره حد نصاب را به دست آورند، مجاز به تحصیلات دانشگاهی هستند. البته در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های این کشور چنین محدودیت هایی را ارائه نمی کنند.

تعدادی از رشته های معمول در دوره کارشناسی در این کشور بدین شرح می باشد:

  • علوم کاربردی
  • مهندسی
  • مدیریت
  • گردشگری
  • فناوری و اطلاعات
  • کامپیوتر
  • رشته های پزشکی و پیراپزشکی
  • مالی و حسابداری
  • علوم اجتماعی

تحصیل در اسپانیا در مقطع کارشناسی‌ ارشد

طول دوره تحصیلبین 2 تا 4 ترم
شهریه تحصیل3 الی 5 هزار یورو در سال
ساعت کار مجاز20 ساعت در هفته
پذیرش ویزای تحصیلیبین 2 ماه تا 1 سال
وقت سفارتحدود 2 الی 12 ماه

در مجموع 2 الی 4 ترم برای این مقطع تحصیلی وجود دارد که دانشجو ملزم به گذراندن آن است. برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد در اسپانیا به 2 زبان اسپانیایی و انگلیسی تدریس می شود. بنابراین اگر زبان انگلیسی را انتخاب می کنید، نیازی به ارائه مدرک زبان اسپانیایی نخواهید داشت. ضمنا بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز می توان به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت. دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد برای گذراندن این دوره، بایستی مبلغ 3000 الی 5000 (یورو) بپردازد از مزیت های این دوره تحصیلی، پیوسته بودن به مقطع دکترا است. بدین معنا که چنانچه تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد با موفقیت پشت سر بگذارید، بدون شرکت در آزمون ورودی، مجاز به تحصیل دکترا در اسپانیا خواهید بود. مجوز کار ضمن تحصیل به مدت 20 ساعت در هفته به دانشجویان این مقطع داده شده است. حقوق دریافتی آنها بابت هر ساعت کار، بین 8 الی 10 (یورو) خواهد بود که این میزان حقوق و دستمزد می تواند شهریه تحصیلی دانشجو و هزینه زندگی در اسپانیا را به مدت یک سال تامین نماید.

مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه های اسپانیا

  • ترجمه رسمی کلیه مدارک تحصیلی (دانشنامه و ریزنمرات)
  • ترجمه شناسنامه
  • اسکن از صفحه اول پاسپورت
  • رزومه تحصیلی
  • سابقه کاری (در صورت وجود)
  • انگیزه نامه شخصی SOP
  • ارائه پروپوزال
  • توصیه‌نامه تحصیلی
  • مقالات و کنفرانس‌های بین‌المللی در صورت وجود
  • مدرک زبان انگلیسی در صورت وجود (TOEFL – IELTS)

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی اسپانیا

  • مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • گواهی اشتغال به تحصیل درصورتی‌که شامل متقاضی شود
  • رزومه کاری
  • کپی و اصل پاسپورت
  • مدرک زبان
  • کپی و اصل شناسنامه
  • کپی و اصل کارت ملی
  • گواهی سلامت
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • معرفی یک حساب معتبر جهت اثبات پشتوانه مالی

تحصیل در اسپانیا در مقطع دکترا

طول دوره تحصیلبین 4 تا 5 سال
شهریه تحصیلرایگان – تنها با پرداخت سالانه‌ی 200 تا 500 یورو برای خدمات دانشجویی و بیمه
ساعت کار مجازمجوز انجام کارهای تحقیقاتی و آکادمیک
پذیرش ویزای تحصیلیبین 2 ماه تا 1 سال
وقت سفارتحدود 2 الی 12 ماه

طول دوره تحصیلی در مقطع دکترا یا PHD در کشور اسپانیا 5 ساله است که به شکل تحقیقاتی انجام می گیرد و دفاع از پایان نامه در سال سوم تحصیلی تعیین گردیده است. بورسیه های تحصیلی در این مقطع برای دانشجویان وجود دارد. اما طی شرایط و ضوابط خاصی اعطاء می گردد. زبان تحصیلی در اکثر رشته های این مقطع به زبان انگلیسی است. اما بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی نیز قادر به ادامه تحصیل هستید. اجازه کار به مدت 30 ساعت در هفته برای دانشجویان مقطع دکترا وجود دارد و به طور متوسط می توانند بین 8 الی 10 (یورو) حقوق دریافت نمایند. تحصیل در این مقطع به صورت تحقیقاتی خواهد بود.

داشتن رزومه قوی، اخذ معدل مناسب در دوره تحصیلی پیشین و چاپ و نشر مقالات علمی ISI در سطح بین المللی می تواند شرایط ورود به مقطع دکترا را ساده تر کند اما از الزامات آن نیست. تحصیل در مقطع دکترا در اسپانیا نوعی فعالیت شغلی پژوهشی محسوب می گردد و دانشجویان در ازای آن حقوق دریافت می کنند. در صورت ارائه مدرک زبان انگلیسی، حداقل نمره 6.5 در آیلتس مورد نیاز خواهد بود.

تعداد دانشجویان بین المللی در اسپانیا

موسسات آموزش عالی اسپانیا نه تنها برای دانشجویان بین المللی بلکه برای دانشجویان داخلی نیز بسیار مورد توجه هستند. بر اساس آخرین آمار، تعداد کل دانشجویان در دانشگاه‌های اسپانیا یک میلیون و 633 هزار و 358 نفر است. به گفته وزارت آموزش، این شامل دانشجویان بین المللی و همچنین دانشجویان ملی در آموزش عالی می شود.

طبق آمار وزارت علوم و تحقیقات، تعداد کل دانشجویان بین‌المللی در موسسات آموزش عالی در اسپانیا 208366 است. با توجه به اینکه جذابیت تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین المللی به طور مداوم در حال افزایش است، این تعداد در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است. در طول سال ها، اسپانیا نشان داده است که محبوبیت خود را در بین دانشجویان بین المللی افزایش داده است. مؤسسات آموزش عالی در اسپانیا همیشه سطح بالایی از موفقیت را از خود نشان داده اند و همین باعث شده است که آنها برای دانشجویان در سراسر جهان جذاب باشند. آمار زیر نشان می دهد که تعداد دانشجویان بین المللی در آموزش عالی اسپانیا در حال افزایش است:

  • در سال تحصیلی 2015/2016، 153193 دانشجوی بین المللی
  • در سال تحصیلی 2016/2017، 166963 دانشجوی بین المللی
  • در سال تحصیلی 2017/2018، 185145 دانشجوی بین‌المللی
  • در سال تحصیلی 2018/2019، 194743 دانشجوی بین‌المللی
  • در سال تحصیلی 2019/2020، 208366 دانشجوی بین المللی

آمار نشان می دهد که در عرض 3 سال، تعداد دانشجویان بین المللی در اسپانیا افزایش یافته است، به طور مشخص تر، درصد افزایش تقریباً 12٪ وجود دارد. تنها در سال های اخیر، از سال 2019 تا 2020، تعداد دانشجویان بین المللی تقریباً 7 درصد افزایش یافته است.

کاملاً بدیهی به نظر می رسد که دانشجویان بین المللی علاقه زیادی به مدارک تحصیلی موسسات آموزشی در اسپانیا دارند. اما اسپانیا نه تنها از نظر کیفیت تحصیلی و مدارک عالی است، بلکه مکانی است که دانش آموزان در آن می توانند در حرفه خود شکوفا شوند و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. اساساً مقصدی پر از فرصت برای پیشرفت است.

دانشگاه‌های برتر اسپانیا

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا، دانشگاهی دولتی و همچنین یکی از بهترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا می‌باشد که درسال 1450 تأسیس و در شهر بارسلون واقع شده است. این دانشگاه نه تنها به خاطر افراد موفقی که از آن فارق التحصیل شده اند بلکه به دلیل برنامه‌های مطالعاتی جامع خود، دانشجویانی را از سراسر جهان و نه فقط اسپانیا جذب کرده است. این دانشگاه بیش از 40،000 دانشجو در دوره‌های کارشناسی و تقریباً 20،000 دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا دارد.

دانشگاه خودمختار بارسلونا

دانشگاه خودمختار بارسلونا در سال 1968 تأسیس شده و با چندین دهه تجربه در زمینه دانشگاهی، یکی از بهترین دانشگاه‌های اسپانیا می‌باشد که برنامه‌های تحصیلی متنوعی در تمام مقاطع تحصیلی ارائه می‌دهد. این دانشگاه حدود 100 برنامه کارشناسی، 300 مدرک کارشناسی ارشد و دیپلم و تقریبا 70 برنامه دکترا ارائه می دهد که بیش از 4000 دانشجوی بین المللی در تمام مقاطع تحصیلی این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند. دانشجویان این دانشگاه از آموزش‌های آکادمیک و حرفه ای لذت می‌برند که به آنها این امکان را می‌دهد تا پس از فارغ التحصیلی با موفقیت وارد بازار کار شوند و با کمک پشتیبانی حرفه‌ای که در دانشگاه دریافت می‌کنند، مشاغل رویایی خود را دنبال کنند.

دانشگاه خودمختار مادرید

دانشگاه خودمختار مادرید را در سال 1968 تأسیس شده است. این مرکز یک دانشگاه معتبر بین المللی با بیش از 30،000 دانشجو در سراسر دوره های تحصیلی و حدود 3000 کارمند است. فارغ التحصیلان این دانشگاه دارای نرخ اشتغال بالایی هستند، بطوریکه حدود 90 درصد فارغ التحصیلان چند ماه پس از فارغ التحصیلی شغل پیدا می کنند. این دانشگاه با برخی از بهترین دانشگاههای جهانی رابطه بسیار خوبی دارد و به دانشجویان خود این فرصت را می دهد تا ترمهای خارج از کشور را بگذرانند.

دانشگاه Complutense مادرید

دانشگاه Complutense مادرید که تأسیس آن در سال 1293 بوده، به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های اسپانیا شناخته شده است. این دانشگاه حداقل 90 درجه تحصیلی و حداقل 300 برنامه کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی را آموزش می دهد. اگر چه اکثر برنامه های تحصیلی به زبان اسپانیایی است، دانشجویان بین المللی همچنین می توانند دوره های آموزش داده شده به زبان انگلیسی را پیدا کنند. این دانشگاه دارای سابقه طولانی و غنی است و در واقع یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان است.

دانشگاه پمپئو فابرا

تأسیس دانشگاه پمپئو فابرا در سال 1990 در شهر بارسلون انجام شده است. این دانشگاه با ارائه شرایط مناسب تحصیل برای دانشجویان خود، در ردیف بهترین دانشگاههای اسپانیا قرار گرفته است. هم اکنون، نتایج  نشان می دهند که بیشتر از 10 هزار دانشجو کارشناسی و بیشتر از 2000 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا این دانشگاه درحال تحصیل هستند. این دانشگاه با هدف کمک به توسعه کشور از طریق آموزش نسل های آینده ایجاد شده است. این دانشگاه اساساً بر تحقیق و آموزش تمرکز دارد و هدف آن ترویج نوآوری و تحول اجتماعی است.

دانشگاه کارلوس سوم مادرید

دانشگاه کارلوس سوم مادرید در سال 1989 تأسیس شد. این دانشگاه تقریباً 20،000 دانشجو در طیف گسترده ای از برنامه های خود دارد که 20 درصد آنها دانشجویان بین المللی هستند. این دانشگاه متعهد به گسترش دانش، ارائه مهارت ها و دانش لازم برای موفقیت است. دانش آموزان می توانند تحصیل را در کنار معلمان و متخصصان مشهور تجربه کنند. دانشگاه کارلوس سوم مادرید به عنوان یکی از موفق ترین دانشگاه های دولتی اسپانیا، توجه بسیاری از دانشجویان و دانشگاهیان سراسر جهان را به خود جلب کرده است. برنامه های دوره آن جامع، کارآمد و منظم است و به علوم اجتماعی و حقوقی، علوم انسانی و همچنین مهندسی تقسیم می شود.

دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا

دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا واقع در بارسلون در سال 1971 تأسیس شده است. این دانشگاه بزرگترین موسسه آموزش عالی مهندسی در کاتالونیا است. جدا از مهندسی، برنامه های تحصیلی در زمینه هایی مانند ریاضیات و معماری را نیز ارائه می دهد. دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا بیش از 60 مدرک کارشناسی، بیش از 70 مدرک کارشناسی ارشد را ارائه می دهد که 30 مورد از آن ها به زبان انگلیسی تدریس می شود. این دانشگاه همچنین با در نظر گرفتن بیش از 40 مدرک دکترا امکان دریافت دکترا را نیز دارد.

دانشگاه پلی تکنیک والنسیا

دانشگاه پلی تکنیک والنسیا که تأسیس آن در سال 1968 بوده است، با هدف کمک به دانشجویان در ارتقا مهارت های خود، ایجاد مشاغل خود و تولید دانش در زمینه های مختلف تحصیلی مانند علوم، فن آوری، هنر و تجارت است. هدف تشویق دانش آموزان برای تبدیل شدن به آینده جامعه، کمک به توسعه و پیشرفت آن، از نظر اقتصادی و فرهنگی است. این دانشگاه به ارزش های کیفیت، سخت گیری و همچنین اخلاق توجه زیادی نشان می دهد. این دانشگاه دارای سه پردیس واقع در ورا، گاندیا و آلکوی ورا است.

دانشگاه ساراگوسا

دانشگاه ساراگوسا در سال 1542 تأسیس شده است. با بیش از 28،000 دانشجو که در این دانشگاه مدارک تحصیلی خود را دنبال می کنند، این موسسه آموزش عالی جایی است که دانشجویان رشد تحصیلی را برای موفقیت در بازار کار ضروری می دانند. این دانشگاه که به عنوان دانشگاه ساراگوسا نیز شناخته می شود، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های اسپانیا است که در طول قرن ها تخصص آکادمیک ایجاد می کند. کارمندان، امکانات، تاریخ غنی و برتری این دانشگاه را به مکانی جالب برای تحصیل در مقطع تحصیلی تبدیل کرده است. دانشگاه ساراگوزا بیش از 3000 دانشجوی بین المللی را در کل دانشجویان خود دارد.

دانشگاه پلی تکنیک مادرید

دانشگاه پلی تکنیک مادرید تأسیس شده در 1971 می باشد. ممکن است دانشگاه پلی تکنیک مادرید در مقایسه با برخی از دانشگاه های قبلی ذکر شده به عنوان یک دانشگاه جوان در نظر گرفته شود. با این حال، این دانشگاه یک تجربه مطالعه بی نظیر را برای دانشجویان خود فراهم می کند که آن ها را قادر می سازد تا به راحتی در حرفه خود شروع به کار کنند. این دانشگاه بیش از 30،000 دانشجو و تقریباً 2500 نفر کادر علمی دارد. در حال حاضر، دانشگاه پلی تکنیک مادرید دارای 18 مدرسه، 9 مرکز تحقیقاتی و مؤسسه و 2 مدرسه است. این دانشگاه توجه زیادی به آموزش بین الملل دارد و برنامه های تحصیلات آن همه زمینه های معماری و مهندسی را در بر می‌گیرد. هر ساله، تقریباً 700 دانشجوی بین المللی به این دانشگاه می آیند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در دانشگاه های اسپانیا

متقاضیان با استعداد اغلب می توانند به حمایت از بنیادهای دولتی و خصوصی اعتماد کنند و بورسیه و کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند. بورس تحصیلی دولتی کلیه هزینه های تحصیل و اسکان را پوشش می دهد. قابل ذکر است تعدادی از مشهورترین دانشگاه ها و مدارس بازرگانی وجود دارند که بورس تحصیلی را به خارجی ها ارائه می دهند. آنها از 15 درصد تا 100 درصد هزینه آموزش را پوشش می دهند. برای برنامه های کارشناسی، به طور متوسط ​​75 درصد و برای برنامه های کارشناسی ارشد 50 درصد است. دانشجویان دکترا به ندرت فرصت دریافت بورس تحصیلی را دارند اما هزینه این برنامه ها در اسپانیا بسیار کم است و حدودا 200 تا 500 یورو در هر ترم به عنوان خدمات دانشجویی دریافت میگردد.

هزینه زندگی در اسپانیا

  • هزینه های ماهانه یک نفر بدون اجاره  900 یورو تخمین زده می شود.

هزینه مسکن در اسپانیا

  • مسکن: 300 تا 700یورو ماهانه
  • خوابگاه های دولتی: 150 – 300 یورو
  • خوابگاه های خصوص: 300 – 600 یورو

لیست دانشگاه‌های مورد تایید از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 2022

یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان برای تحصیل در خارج کشور مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل خود در وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد ( همچین دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت ). از این رو بسیار مهم می باشد که دانشجو بتواند قبل نهایی کردن انتخاب خود ، دانشگاه مورد نظرش را در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ( یا لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ) یافت نماید  تا بدین صورت با آسودگی خاطر بیشتری به تحصیل خود بپردازد.

بر اساس رای صادره در جلسه شورای عالی ارزشیابی مدارک دانش آموختگان خارج از کشور در خصوص بازنگری در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت متبوع جهت ورودی های سال های تحصیلی 2022-2021 لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت علوم تحقیقات و فناوری به قرار زیر می باشد.

لازم به ذکر است این لیست دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم و بهداشت سالیانه مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته و از سال تحصیلی مذکور صرفاً دانشگاههای موجود در این لیست جهت ادامه تحصیل مورد تایید بوده و مدارک صادره طبق ضوابط قابل ارزشیابی می باشد.

مهاجرت به اسپانیا از طریق کار

اگر قصد دارید تا در اسپانیا مشغول به کار شوید، اولین کاری که می انجام دهید، اقدام جهت اخذ مجوز کاری اسپانیا خواهد بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که اخذ این مجوز کاری برای کار در اسپانیا امکان پذیر خواهد بود.
اول از هرچیزی، دو ویزای اسپانیا که تحت قوانین کارآفرینی (که اپلای آن زمانی امکان‌پذیر است که در اسپانیا باشید) ویزای کارآفرینی و ویزای مهارت بالا (highly skilled)
مجوز کار عادی، در صورتی که قصد داشته باشید تا شرکت خود را راه اندازی کنید (por cuenta propia) و یا در اسپانیا قصد کار کردن در شرکتی را داشته باشید (por cuenta ajena). که در هر دو مورد، می‌بایست از کشور مبدأ خود برای درخواست این دو ویزا اپلای کنید.
همچنین شما می‌توانید اقامت و مجوز کاری خود را با بودن عضوی از یک خانواده اتحادیه اروپا دریافت کنید.
شما یا شهروند اتحادیه اروپا هستید و یا غیر آن، که شرایط و نحوه اخذ ویزای کاری اسپانیا به راهی که انتخاب کردید، بستگی خواهد داشت.
این اجازه اقامت، همان چیزی است که وقتی یک شرکت شما را برای کار در اسپانیا استخدام می‌کند به آن نیاز دارید. در این صورت، کارفرمای شما بیشتر کار را انجام می‌دهد یا حداقل به شما می‌گوید که چه کاری انجام دهید. بسته به شرایط، ممکن است مجبور شوید از کنسولگری کشور خود درخواست دهید. اما، در برخی موارد، اگر مقیم قانونی یا ویزای توریستی هستید، می توانید از اسپانیا درخواست دهید.

برای آنکه بتوانم در اسپانیا شروع به کار کنم، چه اقداماتی لازم است؟

برای آنکه بتوانید در اسپانیا به صورت قانونی وتأثیرگذار مشغول به کاری شوید، سه اقدام اساسی و شرط مهم الزامی می‌باشد.

حداقل سن

اولین شرطی که برای کار کردن در اسپانیا بررسی خواهد شد، شرایط سنی متقاضی می‌باشد. برای آنکه بتوانید در اسپانیا مشغول به کار شوید، می‌بایست حداقل 18 سال و یا بالاتر باشد. گرچه از سن 16 تا 18 سالگی، تا زمانی که از خانواده و یا سرپرست خود مجوز قانونی داشته باشند، کار در این کشور نیز امکان پذیر خواهد بود.

صلاحیت کار در اسپانیا

یکی دیگر از الزامات مهم و اساسی برای کار در اسپانیا، داشتن مجوز کاری مناسب می‌باشد که اخذ آن از دو طریق امکان پذیر خواهد بود:

  • متقاضی شهروند اسپانیا باشد که حق هر شهروند اسپانیایی خواهد بود
  • داشتن مجوز اقامت و کار

با دریافت مجوز کاری، قادر خواهید بود تا در خاک استرالیا یا به عنوان یک کارمند (برای یک شرکت) و یا یه عنوان خود اشتغالی (فریلنسر) مشغول به کار شوید. همچنین با دریافت این مجوز به صورت خودکار یک NIE به شما اعطا می‌شود.

عدد NIE چیست؟

اولین قدمی که برای مهاجرت و سفر به اسپانیا می‌بایست بردارید دریافت کد NIE می‌باشد. این کد که در اسپانیا “Número de Identidad de Extranjero” نامیده می‌شود، عددی هویتی می‌باشد که شما را قادر به انجام هر نوع کاری قانونی در کشور اسپانیا، مانند باز کردن حساب بانکی، خریدن خانه و یا ماشین، راه‌اندازی شرکتی برای خود و دریافت مجوز اقامت در این کشور می‌سازد.

در سازمان تأمین اجتماعی ثبت نام شده باشید

در آخر، در هر یک از این دو مورد، می‌بایست برای شروع کار در کشور اسپانیا، در سازمان تأمین اجتماعی ثبت نام شده باشید. این ثبت‌نام به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر بهره برداری از امکانات رفاهی و سیستم بهداشت عمومی اسپانیا که در جهان شناخته شده می‌باشد، از مساعدت‌های بیکاری و بازنشستگی استفاده ببرید. به طور کلی، شرکتی که شما را برای کاری در اسپانیا استخدام ‌می‌کند، شخصی است که می‌بایست شما را در این سازمان ثبت نام و بیمه کند.

مجوز کار عادی

راهی مستقیم (اما نه چندان آسان) برای کار در اسپانیا از طریق اقدام جهت اپلای مجوز کاری عادی می‌باشد. این روش اغلب به خاطر شرایط و الزامات آن، پیچیده و تقریبأ غیرممکن است.

شرایط اخذ مجوز کاری عادی

ابتدا، لازم است که شما از کشور مبدأ خود جهت اخذ این مجوز اقدام کنید. برخلاف برخی از گزینه‌ها که در زیر توضیح داده‌ایم، در این مورد‌، هنگامی که پروسه اپلای این مجوز را شروع می‌کنید، نمی‌توانید در اسپانیا باشید. جهت اپلای این مجوز، اولین کاری که می‌بایست انجام دهید این است که شرکتی را پیدا کنید که مایل مدیریت کردن پروسه درخواست و استخدام شما باشند. بدین معنا که پیشنهادی شغلی (جاب آفر) دریافت کنید. اما شغل پیشنهادی حتمأ می‌بایست از لیست مشاغل موردنیاز اسپانیا که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است باشد و یا جز مشاغلی باشد که پیدا کردن نیرو مناسب مشکل باشد. به عبارتی دیگر، برای آنکه به حقوق شهروندان اسپانیایی احترام گذاشت، الویت رنج متنوعی از پیشنهادات شغلی به افرادی داده می‌شود که از مقیمان دائم و شهرودان اسپانیایی باشند، به همین جهت تنها تعداد معدودی از این پیشنهادات برای اپلای افراد خارجی باقی می‌ماند. البته شهروندان پرو و شیلی که وضعیت بیکاری کشور شامل حال آنها نمی‌شود، از این قانون مستثنا هستند و می‌توانند از هر موقعیت شغلی پیشنهادی بهره ببرند.

کار کردن در اسپانیا چگونه است؟

میانگین ساعت کار کردن کارمندان تمام وقت در اسپانیا، با داشتن زمانی برای صرف نهار که در برخی از شرکت‌ها دیده شده است، چیزی حدود 40 ساعت در هفته می‌باشد. به همین دلیل کارمندان اغلب می‌توانند حتی در ساعت 8 شب نیز در دفتر و یا شرکت بمانند.

طبق اطلاعات به دست آمده از سازمان آمار اسپانیا (INE)، نیروی‌های کار اسپانیا سالانه حدود  23.000 یورو (25.400 دلار امریکا) درآمد دارند. مبلغ درآمد در 14 ماه تقسیم می‌شوند: دوازده ماه سال، علاوه بر دو ماه حقوق اضافه در ماه دسامبر به عنوان پاداش سال نو (کریسمس)، و تعطیلات جولای.

میانگین درآمد با توجه به حرفه ، تخصص و سابقه ممکن است متغیر باشد اما به طور کلی حقوق خالص ماهانه‌ی نیروهای کار اسپانیا 1.200 یورو (1.350 دلار آمریکا)  و دستمزد ناخالص زیر 1.850 یورو (2.080 دلار آمریکا) در ماه می‌باشد که سالانه چیزی حدود 25.900 یورو (29.200 دلار امریکا) می‌شود.

میانگین فعلی درآمد مشاغل اسپانیا 900 یورو (1.000 دلار امریکا) در ماه می‌باشد که به دستمزد ناخالص سالانه از 12.600 یورو اضافه می‌شود. اگر شما میانگین درآمد را دریافت می‌کنید، می‌توانید مایحتاج اساسی خود را با آن تهیه کنید. گرچه از آنجایی که زندگی کردن در مرکز شهر، به دلیل هزینه‌های اجاره و زندگی که به نسبت حومه‌ی شهر بالاتر است، ممکن است چالش برانگیزتر باشد.

میانگین درآمد ماهانه مشاغل اسپانیا در سال 2023، 1.167 یورو می‌باشد.

رزومه اسپانیایی

زمانی که برای موقعیت شغلی در کشور اسپانیا اقدام می‌کنید، بهتر است تا رزومه‌ی خود را به سبک رزومه‌های رسمی اسپانیایی بنویسید. پیروی از این روند، شانس پذیرفتن رزومه‌ی شما را بالا خواهد برد. اطلاعات داخل این رزومه می‌بایست به ترتیب زیر باشد:

  • اطلاعات شخصی اعم از نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت، وضعیت تأهل، آدرس، شماره تماس (به همراه کد بین‌المللی)
  • عکس (اختیاری بوده و اجباری نیست)
  • سوابق کاری
  • تحصیلات
  • زبان‌
  • مهارت  و توانایی‌ها
  • علاقه‌مندی‌های مرتبط با جایگاه شغلی
  • معرف (انتخابی)

چه مشاغلی در اسپانیا متقاضیان بسیاری دارد؟

متقاضیان کارجو دراسپانیا، می‌بایست در میان افراد بسیاری که در این کشور به دنبال کار می‌گردند، متمایز باشند. بهترین راه داشتن درکی کلی از شغل موردنظر از لیست مشاغل موردنیاز اسپانیا است تا برای مصاحبه کاری خود ، دانش، مهارت و آمادگی لازم را داشته باشید. در ادامه برخی از مشاغل موردنیاز اسپانیا که در سال 2022 متقاضیان بسیاری داشته برای شما معرفی کردیم.

  • فروش
  • مهندسی
  • IT
  • بازاریابی
  • طراح گرافیک
  • امورمالی
  • حقوق
  • کادر درمان و پزشکی
  • پردازش اطلاعات

مروری بر ویزا و اقامت اسپانیا

زمانی که تصمیم گرفتید که در اسپانیا زندگی کنید، باید قوانین مهاجرت اسپانیا را بدانید تا دریابید که آیا شرایط لازم برای اقامت قانونی را دارید یا خیر. از آنجا که قانون در اسپانیا، مانند هر کشور دیگری، می‌تواند پیچیده باشد، من با کارشناسان حرفه‌ای مشورت کرده‌ام تا به درستی جزئیات کمک کنم. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد یک مورد ساده است. وکیل مهاجرت و مدیر شرکت حقوقی مادرید توضیح می‌دهد که ویزا با اجازه اقامت متفاوت است. ویزا فقط به افراد اجازه ورود به اسپانیا را می دهد. اجازه اقامت چیز دیگری است.»

پس از ارائه درخواست در کنسولگری اسپانیا در کشور متقاضی، کنسولگری مراحل را تأیید می‌کند، متقاضی ویزا دریافت می‌کند و اجازه ورود به اسپانیا را می‌گیرد. پس از ورود به اسپانیا، مهاجران باید برای اقامت درخواست دهند. توجه داشته باشید که نمی‌توانید درخواست خود را در هر کنسولگری که انتخاب می کنید ارسال کنید. شما باید به کنسولگری تعیین شده برای شهر محل اقامت دائم خود مراجعه کنید.

اسپانیا گزینه های زیادی برای ویزا و اجازه اقامت ارائه می دهد. هر گزینه مجموعه‌ای از الزامات خاص خود را دارد. رایج ترین آنها عبارتند از:

  • ویزای توریستی
  • ویزای دانشجویی
  • ویزای غیر سودآور  (ویزای بازنشستگی)
  • ویزای کار 
  • ویزای خوداشتغالی
  • ویزای کارآفرینی
  • ویزای سرمایه گذاری (ویزای طلایی یا گلدن ویزا)
  • مجوز اقامت طولانی مدت (دائم)
  • ویزا و اقامت خانواده ریشه (arraigo)

در اینجا خلاصه ای کوتاه از مزایا و الزامات هر ویزا آورده شده است. برای تمام جزئیات مهم، وب سایت کنسولگری خود را بررسی کنید.

ویزای توریستی

این ویزا به شما امکان می دهد 90 روز در اسپانیا بمانید، اما پس از آن باید 90 روز از منطقه شینگن خارج شوید تا بتوانید برگردید. اگر با منطقه شینگن آشنایی ندارید. تقریباً مشابه اتحادیه اروپا است اما دقیقاً نیست. شما باید پاسپورت معتبر، بلیط رفت و برگشت، مکانی برای اقامت (رزرو هتل یا دعوت از یک دوست) و بودجه کافی (دسترسی به حدود 100 دلار در روز) داشته باشید.

ویزای دانشجویی

اگر حداقل 20 ساعت در هفته را به آموزش اختصاص دهید و در کلاس ها ثبت نام کنید، می توانید در زمانی که ویزای توریستی دارید، از داخل اسپانیا برای این مجوز اقدام کنید. مجوز تا زمانی که کلاس ها طول بکشد معتبر است. هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. یک فرد می تواند در برنامه کارشناسی ارشد یا کلاس‌های زبان ثبت نام کند و تا زمانی که 20 ساعت در هفته در کلاس باشد واجد شرایط این نوع اقامت می‌باشد. شما باید نشان دهید که سوابق کیفری ندارید و در حین تحصیل بودجه لازم را برای تامین هزینه خود دارید. با این مجوز، شما اجازه دسترسی به سیستم مراقبت های بهداشتی اسپانیا را دارید.

ویزای غیر سودآور  (ویزای بازنشستگی)

اگر شرایط لازم برای این ویزا را دارید، اولین اجازه اقامت یک ساله است. اولین و دومین تمدید هر کدام دو سال است، بنابراین اقامت غیر سودآور می‌تواند پنج سال طول بکشد. طبق تعریف، شما  با این مجوز اقامت، اجازه کار ندارید ( این شامل هر نوع کار حتی کار از راه دور می‌شود). اما بعد از یک سال می توانید اقامت Non-Lucrative را به Employment Residence یا Self Ememployment Residence تبدیل کنید.

شما به عنوان متقاضی اصلی باید معادل 27,792 دلار در یک حساب بانکی یا کارگزاری خود داشته باشید و 2,316 دلار در ماه درآمد داشته باشید که این مبلغ برای هر شخص وابسته (برای همسر و هر فرزند تحت تکفل خود) به اضافه 579 دلار در ماه میشود. شما همچنین باید مدرک بیمه درمانی خصوصی در اسپانیا، سوابق کیفری پاک از FBI (با اثر انگشت) و نامه ای از پزشک مبنی بر عدم ابتلا به بیماری عفونی ارائه دهید. کنسولگری ها می توانند شرایط دیگری را اضافه کنند. برخی از کنسولگری ها به "اثبات محل اقامت" در قالب اجاره یک ساله یا مالکیت ملکی در اسپانیا نیاز دارند.

ویزای کار 

این اجازه اقامت، همان چیزی است که وقتی یک شرکت شما را برای کار در اسپانیا استخدام می‌کند به آن نیاز دارید. در این صورت، کارفرمای شما بیشتر کار را انجام می‌دهد یا حداقل به شما می‌گوید که چه کاری انجام دهید. بسته به شرایط، ممکن است مجبور شوید از کنسولگری کشور خود درخواست دهید. اما، در برخی موارد، اگر مقیم قانونی یا ویزای توریستی هستید، می توانید از اسپانیا درخواست دهید.

ویزای خوداشتغالی

این ویزا چیزی است که برای کار آزاد، از جمله کار از راه دور، به آن نیاز دارید. شما باید از کنسولگری کشور خود درخواست دهید، یک طرح تجاری و هر گونه مجوز مورد نیاز را ارائه دهید، و مستند کنید که بودجه لازم برای راه اندازی کسب و کار خود را دارید.

پس از دریافت ویزا و ورود به اسپانیا، باید آدرس خود را ثبت کنید، سپس کارت اقامت را دریافت کنید، در تامین اجتماعی به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید. ویزای خود اشتغالی شما را ملزم به پرداخت هزینه ماهانه فزاینده‌ای می‌کند که از حدود 60 دلار شروع می شود و بسته به درآمد شما تا 590 دلار افزایش می یابد. همچنین باید امنیت اجتماعی اسپانیا، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد شخصی را بپردازید. این ویزا برای همسران یا افراد تحت تکفل اقامت قانونی صادر نمی‌کند. دارندگان این ویزا می‌توانند به مراقبت های بهداشتی دولتی دسترسی داشته باشند که در هزینه بیمه درمانی خصوصی صرفه جویی می کند.

ویزای کارآفرینی

اگر می خواهید کسب و کاری در اسپانیا راه اندازی کنید، برای این ویزا اقدام کنید. این مجوز شامل اقامت همسران و فرزندان تحت تکفل است. اقامت یک ساله و قابل تمدید است. علاوه بر برآورده کردن الزامات مالی و نیاز به گزارش سوابق کیفری از FBI و بیمه درمانی خصوصی، متقاضیان باید یک طرح تجاری نوآورانه و قابل اجرا داشته باشند که توسط دفتر تجاری اسپانیا تایید شده باشد. کارآفرینان می توانند از داخل کشور اسپانیا و یا در کنسولگری اسپانیا درخواست دهند. پردازش این نوع ویزا سریع است و بیش از 20 روز کاری نیست. 

ویزای سرمایه گذاری (ویزای طلایی یا گلدن ویزا)

ملکی در اسپانیا به ارزش 500,000 دلار یا بیشتر بخرید و ویزا و اقامت برای خود، همسر و فرزندان تحت تکفل خود و همچنین مجوز کار در اسپانیا دریافت کنید. اسناد مالی، گزارش FBI و بیمه درمانی خصوصی از مدارک مورد نیاز این ویزا است. اقامت یک ساله و قابل تمدید است، حتی اگر بیش از شش ماه از اسپانیا خارج شده باشید هم قابل تمدید است. این تنها ویزا است که اجازه اقامت پاره وقت را می دهد.

خرید ملک باید 90 روز قبل از درخواست انجام شود. شما می توانید درخواست خود را از کنسولگری اسپانیا در کشور خود انجام دهید، اما درخواست در اسپانیا با ویزای توریستی مزایای بیشتری به شما می دهد. درخواست ها ظرف 10 روز پردازش می شوند.

مجوز اقامت طولانی مدت (دائم)

پس از پنج سال زندگی در اسپانیا با یکی از مجوزهای اقامتی که در بالا توضیح داده شد، به طور خودکار واجد شرایط اقامت دائم هستید، به شرطی که در این پنج سال، بیش از 10 ماه از اسپانیا خارج نشده باشید. (زمان صرف شده برای مجوزهای اقامت دانشجویی 50 درصد محاسبه می شود.) اقامت دائم به مهاجران حق کار و دسترسی به سیستم مراقبت های بهداشتی دولتی را می دهد.

ویزا و اقامت خانواده ریشه (arraigo)

اگر حداقل یکی از والدین شما اصالتاً اسپانیایی باشد یا یک فرزند خردسال با ملیت اسپانیایی دارید، واجد شرایط دریافت این اقامت هستید. اسناد شامل سوابق کیفری پاک و گواهی تولد شخص اسپانیایی است.

نکته مهم این است که هر کنسولگری فهرستی از الزامات خاص خود را دارد که ممکن است با سایر کنسولگری ها متفاوت باشد. کنسولگری قدرت تصمیم گیری در مورد تایید درخواست را دارد، اما قانون برای همه یکسان است و در صورت اشتباه، همیشه درخواست تجدید نظر میشود.

مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه گذاری

کشور اسپانیا از نظر اقتصادی در جایگاه برجسته‌ای در سراسر جهان قرار دارد و پانزدهمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی و پنجمین قدرت اقتصادی بزرگ در اروپاست. از این رو سرمایه‌ گذاری در اسپانیا اهمیت بالایی دارد و این کشور یکی از مقاصد مناسب برای سرمایه گذاری در خارج است.

سیستم اقتصادی اسپانیا کاملاً مبتنی بر دانش تخصصی است. و حضور نیروی‌های جوان و ماهر، این چرخه را تکمیل می‌کند. حوزه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاران خارجی در اسپانیا وجود دارد. نکته مهمی که در مورد سرمایه گذاری در اسپانیا وجود دارد این است که؛ علاوه‌بر سرمایه گذاری در یک اقتصاد روبه‌رشد و با ثبات، از حمایت‌های مالی برخوردار می‌شوید و می‌توانید اقامت این کشور را به‌دست آورید.

از این رو، در ادامه به جزئیات مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه‌ گذاری پرداخته و شرایط کلی آن را بررسی می‌کنیم.

روش های سرمایه‌ گذاری در اسپانیا

برنامه ویزای سرمایه ‌گذاری اسپانیا شامل گزینه‌های سرمایه‌گذاری مانند خرید ملک، سپرده‌گذاری بانکی، سرمایه‌گذاری در کسب‌و‌کار و یا اوراق قرضه دولتی است. این گزینه‌های سرمایه ‌گذاری در اسپانیا و مبالغ مورد‌نیاز برای هر یک عبارت است از:                                              

محبوب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاران، اخذ اقامت اسپانیا با خرید ملک است که امکان زندگی در یک کشور مدیترانه‌ای را همراه خانواده فراهم می‌کند. حداقل دوره مورد‌نیاز برای سرمایه‌گذاری 5 سال است که فرد باید برای تمدید مجوز اقامت خود، به‌طور موفق آن را حفظ کند.

در ادامه جزییات هر کدام از این روش ها را آورده‌ایم.

مهاجرت به اسپانیا از طریق خرید ملک

کشور اسپانیا سالانه هزاران خارجی را به خود جذب می‌کند و به شهروندان خارجی اقامت می‌دهد. از همین رو برای بسیاری از متقاضیان زندگی در اسپانیا سوال اساسی این است که چطور می‌توانند این کار را به صورت قانونی انجام دهند؟ اگر به دنبال به‌روزترین اطلاعات درباره اقامت اسپانیا با خرید ملک هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در این قسمت از مقاله به پرسش‌های شما درباره انواع روش‌ها و شرایط دریافت اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک پاسخ خواهیم داد.

اقامت اسپانیا با خرید ملک

بر اساس قوانین اسپانیا، هر تبعه خارجی می‌تواند با خرید ملک در هر یک استان‌ها و یا جزایر تابع دولت پادشاهی اسپانیا، اقامت این کشور را دریافت کند. البته این قانون شامل اتباع سایر کشورهای اتحادیه اروپا نمی شود، زیرا اتباع هر یک از کشورهای اتحادیه اروپا، به خودی خود اجازه زندگی در تمامی کشورهای این اتحادیه (از جمله اسپانیا) را دارند.

برای دریافت اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک، ارزش ملک خریداری شده حداقل باید به 500.000 یورو باشد.

ویژگی‌های ملک خریداری شده در اسپانیا برای اخذ اقامت

در صورتی که شما قصد دریافت اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک برای خود به همراه خانواده را دارید، ملک خریداری شده باید ضمن داشتن ارزش حداقل 500.000 یورو، برای زندگی تمام اعضای خانواده نیز از نظر متراژ و امکانات مناسب باشد. به عنوان مثال، برای یک خانواده 4 نفره، ملک مسکونی مورد نظر باید دو اتاق خواب با اندازه استاندارد داشته باشد.

فرآیند دریافت اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک

ابتدا با دریافت ویزای توریستی 3 ماهه به اسپانیا سفر کرده و در مدت زمان ویزای خود، اقدام به خرید ملک مورد نظرتان در اسپانیا می‌کنید. پس از عقد قرارداد خرید ملک، از یک دفتر اسناد رسمی، نوبت دریافت می‌کنید. شما باید پیش از موعد مقرر در دفتر اسناد رسمی، کد شناسایی موسوم به  NIE را از اداره پلیس دریافت کنید. همچنین استعلام‌های مورد نیاز همانند استعلام اداره دارایی، شهرداری، اداره آب، اداره برق و… را نیز دریافت می‌کنید و در روز مقرر، تمامی این مدارک را به همراه قرارداد خرید ملک، به دفتر اسناد رسمی ارائه می‌دهید تا سند ملک مورد نظر را به نام شما ثبت کند. پس از طی مراحل فوق، باید مدارک لازم جهت ارائه درخواست اقامت را به همراه سند ملک خریداری شده به سفارت اسپانیا در ایرن، ارائه دهید. پس از طی ۳الی ۶ماه، به شما ویزای یک ساله مولتی داده می‌شود. پس از گذشت یک سال، در هنگام تمدید ویزای خود می‌توانید برای اعضای خانواده تان نیز ویزای یک ساله و اقامت اسپانیا را دریافت کنید.

آیا این نوع اقامت به اقامت دائمو دریافت پاسپورت منجر می‌شود؟

بله، در صورتی که ویزای شما به اقامت موقت تبدیل شود، پس از گذشت 3 تا 5 سال تمدید اقامت موقت، اقامت دائم اسپانیا به شما اعطا می‌شود و پس از گذشت 5 سال از دریافت اقامت دائم، می‌توانید برای دریافت پاسپورت اسپانیا اقدام نمایید.

در مدت این پنج سال اولیه شما بدون هیچ محدودیتی مجاز به سفر به تمامی کشورهای حوزه شنگن هستید. اما اگر بخواهید به خارج از حوزه شنگن سفر کنید، در هر 180 روز تنها 90 روز مجاز به سفر هستید.

افرادی که این نوع اقامت را دریافت می‌کنند، می‌توانند با ثبت شرکت به فعالیت اقتصادی بپردازند. البته تا زمانی که ویزای مولتی شما به اقامت تبدیل نشود، اجازه فعالیت اقتصادی در اسپانیا نخواهید داشت.

توجه داشته باشید دارندگان این نوع اقامت به هیچ عنوان الزامی به اشتغال و یا هرگونه فعالیت اقتصادی و درآمدزایی در اسپانیا ندارند و در عین حال از این امر منع نمی شوند. این نکته یکی از مزایای اصلی دریافت اقامت اسپانیا از این روش می‌باشد.

مزایای خرید ملک در اسپانیا

  • داشتن حق سکونت در کشور اسپانیا.
  • امکان سفر نا محدود به کشورهای حوزه شنگن.
  • امکان دریافت ویزای مولتی و اقامت برای تمامی افراد خانواده.
  • عدم نیاز به اشتغال و یا راه اندازی کسب و کار در اسپانیا.
  • امکان دریافت اقامت موقت و سپس اقامت دائم اروپا.
  • معاف بودن از پرداخت مالیات سالانه.
  • امکان افتتاح حساب در بانک‌های اروپایی.
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان در کشور اسپانیا، بلافاصله پس از اقامت در اسپانیا.
  • سهولت در اخذ ویزای دیگر کشورها.
  • امکان اخذ اقامت دائم کشور اسپانیا پس از 5 سال اقامت بدون وقفه در این کشور.
  • امکان اخذ تابعیت کشور اسپانیا پس از مدت 10 سال اقامت قانونی بدون وقفه در این کشور

 محدودیت ها و معایب این روش

  • الزام به صرف هزینه زیاد برای خرید ملک
  • عدم امکان به همراه بردن خانواده در سال اول
  • الزام به زندگی در اسپانیا برای 6 ماه در هر سال (90 روز در هر دوره 180 روزه)
  • حتمی نبودن تبدیل ویزای مولتی به اقامت موقت و سپس دائم اسپانیا

مدارک لازم برای دریافت اقامت اسپانیا با خرید ملک

  • گواهی موجودی بانکی معادل 500.000 یورو
  • پاسپورت معتبر
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ویزای توریستی 3 ماهه اسپانیا
  • سند ملک خریداری شده
  • گواهی آزمایش‌های پزشکی

با توجه به زمان مورد نیاز برای انتخاب ملک مورد نظر، انجام کارهای دفتری و محضری، پروسه تکمیل پرونده و مدارک مورد نیاز و مراجعه به سفارت اسپانیا، کل این پروسه معمولاً بین 10 الی 15 ماه طول می‌کشد.

برای تمدید اقامت، دو شرط وجود دارد:

  • طی تمام مدت 5 سال اقامت موقت، باید ملک خریداری شده را حفظ کنید.
  • در هیچ مقطعی، بیش از 90 روز در هر 180 روز، بیرون از اسپانیا (در واقع حوزه شنگن) نباشید.

تمدید ویزا هر ساله به مدت یک سال و کارت اقامت موقت به مدت یک یا دو سال صورت خواهد گرفت.

قیمت ملک در اسپانیا

قیمت ملک تا حد زیادی به محل خرید آن بستگی دارد. برخی از گران‌ترین مکان‌ها برای خرید در اسپانیا سن سباستین، بارسلونا و مادرید هستند. خرید خانه در اسپانیا می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر با بازار املاک و مستغلات محلی آشنا نباشید. عوامل زیادی می توانند بر قیمت املاک مسکونی تأثیر بگذارند، بنابراین دریافت اطلاعات دقیق و به روز مهم است.

متأسفانه، برخی از مشاوران املاک اسپانیایی می توانند تا حدودی محتاط باشند. بدست آوردن اطلاعات موثق برای خریداران خارجی دشوار است. در اینجا اطلاعات مفیدی در مورد بازار فعلی املاک اسپانیا از منابع تأیید شده پیدا خواهید کرد.

 آیا می دانستید اسپانیا یکی از آسان ترین کشورهای اروپا برای خرید خانه است؟

میانگین قیمت خانه در اسپانیا در سال 2022

طبق داده های موجود، متوسط ​​هزینه یک ملک مسکونی (خانه یا آپارتمان) در اسپانیا در سال 2020، 150750 یورو بوده است. متوسط ​​قیمت هر متر مربع در تمام انواع خانه ها 1675 یورو است.

امروزه، باید برای یک خانه جدید در اسپانیا حدود 2482 یورو به ازای هر متر مربع پرداخت کرد. این ارقام بر اساس داده های جمع آوری شده توسط انجمن ارزیابی املاک اسپانیا از مارس تا ژوئن 2021 است.

قیمت‌ها عمدتاً پس از بحران مالی 2007، که منجر به فروپاشی بازار مسکن محلی و کاهش شدید ارزش ملک شد، ثابت شده‌اند.

بحران فوق پس از یک دوره طولانی رخ داد که طی آن قیمت مسکن در کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافت. هنگامی که حباب ترکید، بازار املاک و مستغلات محلی وارد دوره نزولی شد که اخیراً شروع به بهبودی کرده است.

میانگین قیمت خانه در اسپانیا بر اساس شهر

مادرید و بارسلونا از گران ترین مکان ها برای خرید خانه در اسپانیا هستند. قیمت ها سال به سال افزایش می یابد. به عنوان مثال، خانه های مادرید فقط در سال 2019 در مقایسه با سال قبل 7 درصد افزایش قیمت داشتند. یک خانواده مادریدی برای خرید خانه در مقایسه با یک خانواده در گرانادا دو برابر پس انداز و درآمد بیشتری نیاز دارد. علاوه بر این، مانند بسیاری از کشورها، قیمت خرید خانه در مرکز شهرهای اسپانیا بالاتر است. البته در برخی از جوامع، تفاوت بین قیمت‌ها در نزدیکی مرکز شهر و مناطق دورتر آنقدر زیاد نیست. به عنوان مثال، در آلیکانته، خانه های نزدیک به منطقه مرکزی به طور متوسط ​​2150 یورو در هر متر مربع است. دورتر، میانگین 1716 یورو است. در سانتا کروز د تنریف، میانگین قیمت خانه های نزدیک به مرکز شهر 1933 یورو در هر متر مربع و 1540 یورو در حومه است. اما در اکثر شهرهای اسپانیا، به ویژه شهرهای بزرگتر، تفاوت زیادی بین قیمت خانه در نزدیکی مرکز شهر و دورتر وجود دارد. به عنوان مثال، در سن سباستین، یک خانه در نزدیکی مرکز شهر برای هر متر مربع حدود 6000 یورو است در حالی که دورتر از شهر ممکن است فقط 3633 یورو باشد.


مهاجرت به اسپانیا از طریق تمکن مالی

شرایط ویزای تمکن مالی اسپانیا

همانند اقامت اسپانیا از طریق سرمایه گذاری و اقامت اسپانیا با خرید ملک، این نوع اقامت نیز به کسانی اعطا می‌شود که توان مالی قابل توجهی داشته و نیاز به کار در کشور مقصد ندارند. عمده ترین تفاوت این روش با سایر روش‌ها این است که در روش تمکن مالی، دریافت اقامت اسپانیا بدون سرمایه گذاری ممکن است و شما ملزم به انتقال مبلغ زیادی بابت سرمایه گذاری و یا خرید ملک در اسپانیا نیستید.

توجه داشته باشید که علیرغم نیاز به داشتن تمکن مالی بالا، این روش یکی از راه‌های دریافت اقامت اسپانیا بدون سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

در ادامه به توضیح بیشتر این روش خواهیم پرداخت…

1-داشتن درآمد ماهیانه مناسب:  درآمد سرپرست خانواده باید حداقل 2.500 یورو (به ازای سرپرست خانواده) ، 1.000 یورو (به ازای همسر) و 500 یورو (به ازای هر فرزند) باشد.

به عنوان مثال، حداقل درآمد سرپرست یک خانواده 4 نفره باید 4.500 یورو باشد. (4.500=2.500+1.000+500*2)

پنج دسته از درآمدها برای این روش مورد قبول هستند که عبارتند از:

  • حقوق بازنشستگی
  • درآمدهای حاصل از اجاره املاک
  • درآمدهای حاصل از سود سپرده بانکی
  • درآمدهای حاصل از سود سهام
  • درآمدهای حاصل از کسب و کار

حداقل درآمد مورد نظر می‌تواند از یک یا چند روش از روش‌های فوق حاصل شود. برای احراز آنها، ارائه مدارک موثق از منابع رسمی و معتبر مانند فیش حقوقی، گواهی بانکی، اجاره نامه و… الزامیست.

2-داشتن سپرده مناسب در حساب بانکی: مبلغ این سپرده باید معادل حداقل درآمد یک سال سرپرست خانواده به علاوه 6.500 یورو به ازای هر یک از دیگر اعضای خانواده باشد.

به عنوان مثال، سرپرست یک خانواده 4 نفره باید سپرده‌ای معادل 48.500 یورو داشته باشد. (48.500=6.500*3+2.500*12)

3-نداشتن سابقه کیفری در ایران و یا هر کشور دیگری که در آن اقامت داشته اید.

فرآیند اخذ اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی

برای اخذ اقامت تمکن مالی، ابتدا باید به سفارت اسپانیا در ایران مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، درخواست خود را ثبت نمایید. در صورت موافقت با درخواست، ویزای یکساله اقامت اسپانیا به شما داده می‌شود. شما باید حداکثر تا 90 روز پس از دریافت ویزا به اسپانیا سفر نموده و تا 30 روز پس از ورود به اسپانیا، به اداره مهاجرت مراجعه نموده و درخواست دریافت کارت اتباع خارجی نمایید. این اقامت تا پنج سال و در هر نوبت برای مدت یک تا دو سال تمدید خواهد شد.

آیا این نوع اقامت منجر به دریافت اقامت دائم اسپانیا می‌شود؟

بله. پس از پنج سال تمدید اقامت، به شما اقامت دائم اسپانیا داده می‌شود. طی این مدت شما باید حداقل 30 ماه را در اسپانیا زندگی کرده باشید و در هیچ برهه‌ای بیش از 12 ماه متوالی بیرون از خاک اسپانیا نبوده باشید. نکته بسیار حائز اهمیت پس از دریافت اقامت دائم، دریافت پاسپورت (تابعیت اسپانیا) است که در ادامه به شرایط کامل آن اشاره می‌شود.

چه زمانی می‌شود برای دریافت تابعیت و پاسپورت اسپانیا اقدام کرد؟

پس از ده سال اقامت (سکونت بدون وقفه) در اسپانیا (یعنی پنج سال پس از دریافت اقامت دائم)، در صورتی که با زبان اسپانیایی و همچنین کشور اسپانیا آشنایی کافی داشته باشید، واجد شرایط دریافت پاسپورت (تابعیت اسپانیا) هستید. منظور از اقامت بدون وقفه این است که حداقل 60 ماه از مجموع 120 ماه را در اسپانیا زندگی کرده باشید و طی این مدت در هیچ برهه‌ای 12 ماه متمادی از اسپانیا خارج نبوده باشید.

اگر با درخواست شما برای دریافت پاسپورت موافقت نشد، نگران نباشید.
شما می‌توانید بارها و بارها این فرآیند را تکرار کنید تا در نهایت پاسپورت اسپانیا را دریافت نمایید.

  آیا در مدت پنج سال اولیه، محدودیت سفربه کشورهای دیگر وجود دارد؟

خیر. طی این مدت، شما بدون هیچ محدودیتی مجاز به سفر به تمامی کشورهای حوزه شنگن هستید. برای سفر به خارج از حوزه شنگن نیز، تا سقف مجموعاً 30 ماه در کل پنج سال (در صورتی که در هیچ برهه‌ای بیش از 12 ماه به صورت متمادی خارج از اسپانیا نباشید) مجاز به سفر هستید.

شرایط کار برای کسانی که ویزای تمکن مالی اسپانیا را دریافت کرده‌اند، چگونه است؟

این نوع اقامت برای افرادی صادر می‌شود که به سبب تمکن مالی خوب، نیازی به اشتغال در کشور مقصد ندارند و به همین دلیل، افرادی که اقامت تمکن مالی اسپانیا را دارند مجاز به فعالیت اقتصادی در این کشور نیستند. اما امکان راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در این کشور برای دارندگان اقامت تمکن مالی اسپانیا وجود دارد.

مزایای اقامت تمکن مالی اسپانیا 

  • حق زندگی و سکونت در کشور اسپانیا.
  • آزادی سفر بدون محدودیت به تمامی کشورهای حوزه شنگن.
  • عدم الزام به راه اندازی هر گونه تجارت، پیشه یا شغل در کشور اسپانیا. متقاضی بدون نیاز به سرمایه گذاری یا انتقال سرمایه به این کشور امکان اخذ اقامت اسپانیا را خواهد داشت.
  • امکان راه اندازی کسب و کار و ثبت شرکت در کشور اسپانیا و همین طور بهره مندی از بیمه کامل.
  • امکان گشایش حساب بانکی در اروپا و دریافت کارت اعتباری بین المللی.
  • امکان به همراه بردن همسر و فرزندان مجرد زیر 18 سال.
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان در کشور اسپانیا، بلافاصله پس از اقامت در اسپانیا.
  • معافیت از پرداخت مالیات سالانه.
  • سهولت در اخذ ویزای دیگر کشورها.
  • امکان اخذ اقامت دائم کشور اسپانیا پس از 5 سال زندگی و اقامت در این کشور.
  • امکان اخذ تابعیت کشور اسپانیا پس از 10 سال اقامت قانونی و بدون وقفه در این کشور.

محدودیت‌ها و معایب اقامت اسپانیا با تمکن مالی

  • نیاز به داشتن درآمد بسیار بالا
  • نیاز به داشتن سپرده با مبلغ بسیار بالا
  • الزام تحصیل فرزندان در اسپانیا، با توجه به اجباری بودن تحصیل در سنین بین 6 الی 16 سال.
  • (اگر فرزندان در سن تحصیل باشند،  الزاماً باید در اسپانیا به تحصیل بپردازند.)
  • نداشتن اجازه فعالیت اقتصادی

مدارک لازم برای تمکن مالی اسپانیا

از عمده مدارک لازم برای دریافت تمکن مالی اسپانیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر (با حداقل یک سال اعتبار).
  • سند ازدواج (در صورتی که همسر متقاضی نیز درخواست اقامت دهد).
  • گواهی عدم سوء پیشینه از کشور متقاضی و کشورهایی که ظرف پنج سال گذشته در آنها زندگی کرده‌اید.
  • مدارک درآمدی به مبالغ لازم.
  • گواهی سپرده بانکی به مبلغ مورد نیاز.
  • اجاره نامه ملکی و یا سند ملک در اسپانیا.
  • بیمه درمانی.
  • گواهی آزمایش‌های پزشکی

تمامی مدارک برای دریافت تمکن مالی اسپانیا باید به زبان اسپانیایی ترجمه رسمی شوند و به تایید سفارت این کشور در ایران برسند.

هزینه ویزای تمکن مالی اسپانیا

هزینه اقامت تمکن مالی اسپانیا به نسبت سایر روش ها بسیار مقرون به صرفه تر است. زیرا برخلاف سایر روش های اقامتی از طریق سرمایه گذاری، هزینه ویزای تمکن مالی اسپانیا بسیار کمتر خواهد بود.

در بحث هزینه تمکن مالی اسپانیا، با توجه به اینکه با داشتن این اجازه اقامت به شما اجازه کار در اسپانیا داده نمی شود، اطمینان از اینکه شما می توانید زندگی خود را تأمین کنید ضروری است. در صورت خلاف این قضیه، دولت اسپانیا دلیلی برای ارائه اقامت به افراد نخواهد داشت.

شرایط تمدید ویزای تمکن مالی اسپانیا

در پایان هر سال، با احراز وجود تمامی شرایط ابتدای پروسه، تمدید اقامت صورت خواهد گرفت.

فرآیند اخذ اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی چه مدت طول می‌کشد؟

کل این پروسه حدوداً بین 5 الی 9 ماه طول می‌کشد.

سرمایه گذاری در حساب پس انداز در اسپانیا

شما می توانید یک حساب پس انداز در اسپانیا (cuenta de ahorro) در یک بانک ملی یا منطقه ای (cajas) داشته باشید، اکثر بانک‌ها در اسپانیا در حال حاضر سود بسیار کمی به پس‌انداز می‌پردازند. به عنوان مثال، برخی از بانک‌داران تنها نرخ‌هایی مانند 0.01٪ را ارائه می‌دهند. برای دریافت نرخ بالاتر، ممکن است لازم باشد هر ماه مبلغ مشخصی را واریز کنید یا پس‌انداز خود را برای مدت معینی قفل کنید.

سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق راه اندازی کسب و کار

اسپانیا کشوری متنوع است که فرهنگ کسب‌وکار بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید متفاوت است. راه اندازی یک کسب‌وکار در اسپانیا به این بستگی دارد که اهل کجا هستید و نوع کسب و کاری که راه اندازی می کنید. برای مثال، اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید ابتدا به ویزای اسپانیا و مجوز کار معتبر نیاز دارند. این نکته را مد نظر داشته باید که راه اندازی یک شرکت کوچک پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر است. ساختارهای شرکتی متنوعی همراه با قوانین مالیاتی وجود دارد که باید آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

صندوق های سرمایه گذاری در اسپانیا

صندوق‌های سرمایه گذاری این امکان را می‌دهند که به طور همزمان سهام شرکت های مختلف را خریداری کنید. گاهی اوقات وجوه بر اساس انواع شرکت‌هایی که شامل می‌شوند گروه‌بندی می‌شوند (به عنوان مثال، اوراق قرضه شرکتی یا …). میزان ریسک معمولا بسته به نوع صندوقی که انتخاب می‌کنید و اهداف آن متفاوت باشد.

سرمایه گذاری در اسپانیا از طریق بورس

سهام بزرگترین شرکت‌های اسپانیا در بورس اوراق بهادار مادرید (Bolsa de Madrid) معامله می‌شود که از سال 1831 فعالیت می‌کند. شما می‌توانید در اسپانیا از طریق بازار سهام در هر کجای دنیا سرمایه‌گذاری کنید.

مزایای برنامه اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری

اصلی‌ترین دلیلی که افراد را برای مهاجرت سرمایه گذاری در اسپانیا و اخذ اقامت این کشور ترغیب می‌کند، مزایای مختلفی است که این کار برای سرمایه‌گذاری و خانواده او می‌تواند داشته باشد. عمده‌ترین مزایای مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری عبارت است از:

  • کیفیت بالای زندگی در اسپانیا
  • بهره‌مندی از سیستم‌های آموزشی و درمانی یکپارچه و عمومی
  • زندگی در کشور پر جنب‌و‌جوش اروپایی با مناظر بکر طبیعی
  • امکان اقدام برای اقامت اسپانیا پس از 5 سال
  • امکان درخواست شهروندی اسپانیا پس از 2 تا 10 سال
  • امکان تحصیل در مدارس عالی به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی و ماندارین
  • امکان همراهی با همسر، فرزندان و والدین بالای 65 سال شخص متقاضی (و والدین همسر فرد متقاضی)

شرایط اقامت سرمایه گذاری اسپانیا

هر کشوری مقررات و شرایط خاص خود را برای ارائه اقامت از طریق برنامه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است. برنامه اقامت از طریق سرمایه ‌گذاری در اسپانیا حوزه‌های متفاوتی دارد و هر کدام مستلزم پرداخت مبلغ خاصی است. شرایط اقامت از طریق سرمایه‌گذاری عبارت است از:

  • متقاضی باید حداقل 18 سال سن داشته باشد.
  • متقاضی نباید دارای سوابق کشوری و جنایی باشد.
  • نام متقاضی نباید در فهرست سیاه دولت اسپانیا باشد.
  • داشتن بیمه درمانی معتبر و گرفتن گواهی سلامتی رسمی الزامی است.
  • متقاضی نباید قبلا از ورود به منطقه شنگن منع شده باشد.
  • متقاضی مهاجرت باید بودجه کافی برای اقامت در اسپانیا را داشته باشد.
  • متقاضی باید واجد شرایط سرمایه گذاری بوده و مدارکی را ارائه دهد که این مساله را اثبات نماید.

فرآیند اخذ اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری

ارائه درخواست برای برنامه اقامت سرمایه‌ گذاری اسپانیا که به آن اقامت از طریق تمکن مالی هم می‌گویند، باید از طریق تکمیل فرم‌های تعیین شده و با پرداخت هزینه‌ها و مدارک پشتیبان انجام شود. مجوزهای اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی معمولاً پس از یک دوره بررسی 20 روزه صادر شده و مدت اعتبار اولیه آن دو سال است. در صورتی که فرد واجد شرایط بوده و سرمایه‌گذاری خود را در این کشور حفظ کند، می‌تواند اقامت را به مدت پنج سال تمدید کند.

فرآیند درخواست اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری شامل دو مرحله است:

  • در مرحله اول؛ متقاضیان در کشور خود برای اخذ ویزای سرمایه ‌گذاری اسپانیا اقدام می‌کنند. این ویزا به متقاضیان اجازه یک سال اقامت و کار در اسپانیا را می‌دهد.
  • در مرحله دوم؛ متقاضیان برای مجوز اقامت اسپانیا اقدام می‌کنند. اگر فرد متقاضی با ویزای توریستی معمولی به اسپانیا آمده باشد، می‌تواند مستقیماً برای مجوز اقامت درخواست داده و مرحله اول حذف می‌شود.

مجوز اقامت در اسپانیا هم برای سرمایه‌گذار اصلی، هم برای همسر یا پارتنر و همه فرزندان (دارای وابستگی مالی) ارائه می‌شود. اولین شرط دریافت مجوز اقامت اسپانیا، سفر به این کشور است.

چارچوب زمانی برنامه اقامت اسپانیا با سرمایه ‌گذاری

زمانی که برای اخذ اقامت سرمایه‌ گذاری اسپانیا از طریق ویزای طلایی اقدام می‌کنید، پردازش درخواست شما ممکن است بین 2 تا 3 ماه طول بکشد. این روند، شامل چارچوب زمان‌بندی زیر است:

  • زمان پردازش درخواست؛ حدود 2 ماه
    • انتخاب شیوه سرمایه‌گذاری با خرید ملک، سرمایه‌گذاری تجاری یا انتقال سپرده بانکی
    • تهیه و ارسال درخواست برای ویزای شینگن
    • ارسال مدارک شخصی برای رفتن به اسپانیا
  • زمان پردازش ویزای اقامت؛ حدود 20 روز
    • بررسی و تأیید درخواست توسط مقامات اسپانیایی
    • صدور ویزای طلایی اسپانیا

سرمایه‌گذاری و اخذ گلدن ویزای اسپانیا

برنامه ویزای طلایی اسپانیا سرمایه‌دارانی را که خارج از اتحادیه اروپا هستند تشویق می‌کند تا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران و خانواده آن‌ها با اخذ گلدن ویزا اسپانیا قادر خواهند بود تا با حداقل 500 هزار یورو در خرید ملک سرمایه‌گذاری کنند و اقامت موقت این کشور را در عرض چند ماه دریافت کنند. البته گزینه‌های دیگری همچون راه‌اندازی یا خرید کسب‌و‌کار، اوراق قرضه دولتی و یا سپرده بانکی نیز برای سرمایه‌ گذاری در اسپانیا وجود دارند. کارت اقامت اولیه با اعتبار دو سال بعد از اخذ گلدن ویزا به فرد متقاضی داده شده و پس از آن، هر 5 سال یک‌بار قابل تمدید است. اخذ گلدن ویزای اسپانیا یک دروازه ورود به اروپا است که امکان سفر بدون ویزا به کشورهای حوزه شینگن را به شما می‌دهد. همچنین دریافت اقامت دائم و حتی شهروندی نیز با اخذ ویزای طلایی ممکن است. فرد متقاضی برای حفظ و تمدید اقامت خود نیازی به زندگی در داخل این کشور ندارد اما اگر بخواهد اقامت دائم و یا شهروندی اسپانیا را دریافت کند، باید در این کشور زندگی کنند.

سخن پایانی

سرمایه گذاری در اسپانیا به دلیل انعطاف پذیری و سازگاری اقتصاد اسپانیا انتخاب ایده‌آلی است. دولت این کشور برای سرمایه‌ گذاری در اسپانیا گزینه‌های متعددی را ارائه می‌دهد که افراد با بودجه‌های مختلف می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند. سرمایه گذاری در اسپانیا فرصت بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند به بازارهای اروپایی دست پیدا کنند. در این مطلب سعی کردیم تا آنچه را که برای مهاجرت به اسپانیا از طریق سرمایه ‌گذاری لازم است بدانید، بررسی کنیم.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید