تحصیل در امریکا 2023

مرجان ندایی
30 آبان 1401 / 67 دقیقه مطالعه

تحصیل در امریکا 2023

تحصیل در آمریکا یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در میان علاقمندان ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌باشد. در این مقاله با شرایط تحصیل در آمریکا، انواع ویزای دانشجویی و فرآیند اخذ آنها، هزینه تحصیل در آمریکا و به طور کل هر آنچه که لازم است در رابطه با تحصیل در آمریکا بدانید، بیشتر آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا چه مزیت‌هایی دارد؟

  • دانشگاه‌های آمریکا طیف وسیعی از رشته‌های مختلف را ارائه می‌دهند.
  • بعد از اتمام تحصیلتان، شرکت‌های بیشتر و بهتری به دنبال استخدام شما هستند.
  • تحصیل در آمریکا، زبان انگلیسی شما مخصوصا درک متون آکادمیک را در شما افزایش می‌دهد.
  • به این دلیل که افراد از اقلیت‌های مختلف در ایالات متحده تحصیل می‌کنند، شما شانس آشنا شدن با فرهنگ‌های مختلف را دارید.
  • اگر شما قصد ادامه تحصیل در آمریکا را داشته باشید،  مسئولین دانشگاه و دانشجویان تا حد امکان به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از پس شرایط سختی که ممکن است با آن ها روبه‌رو شوید، سربلند بیرون آیید.

تحصیل در آمریکا

میلیون ها دانشجو در سراسر جهان رویای تحصیل در آمریکا را در سر می پرورانند. دانشگاه ها و کالج های معروف زیادی برای انتخاب وجود دارد. آینده ای بهتر، دریافت آموزش عالی با کیفیت بالا و دسترسی به فرصت های بهتر تنها برخی از دلایلی است که باعث می شود بسیاری از دانشجویان تمایل به تحصیل در ایالات متحده داشته باشند.

نظام آموزشی آمریکا

آموزش در ایالات متحده آمریکا به صورت عمومی، خصوصی یا به صورت Home School ارائه می‌شوددر آمریکا آموزش دولتی به طور همگانی در دسترس است. در حقیقت، اعمال کنترل‌ها و نیز تقبل هزینه‌های مربوطه به‌دست فدرال، ایالات و یا افراد محلی است. تحصیل در آمریکا زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا است.

در آمریکا اغلب کودکان از سن 5 یا 6 سالگی وارد سیستم آموزشی می‌شوند. البته بسته به شرایط ممکن است کودکان پیش از مقطع پیش‌دبستانی شروع به تحصیل کنند. پس از اتمام تعطیلات تابستانی، سال تحصیلی در آخر ماه August یا اوایل ماه September آغاز می‌شود. دانش‌آموزان در اواخر May یا اوایل June به مقاطع بالاتر می‌روند. معمولاً دانش‌آموزان در 12 مقطع تحصیلی درس می‌خوانند، پس از آن فارغ‌التحصیل شده، مدرک دیپلم خود را دریافت می‌کنند و پس از آن می‌توانند در مقاطع بالاتر به تحصیل بپردازند.

تحصیل در آمریکا تا سن 16 سالگی و در برخی از ایالت‌ها تا 18 سالگی اجباری است. شرایط سنی در آمریکا مدارس به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. مقطع ابتدایی (پیش ‌دبستان تا کلاس پنجم/ ششم)
  2. مقطع راهنمایی (ششم تا نهم)
  3. مقطع دبیرستان (نهم تا دوازدهم)

نحوه پذیرش دبیرستان‌های آمریکا

دبیرستان آخرین مرحله از تحصیل دانش‌آموزان در آمریکا است که از سن 14 تا 18 سالگی به طول می‌انجامد.

نام مقاطع تحصیلی به ترتیب Freshman High, sophomore year, Junior High & senior year است.

تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان برای دانش‌آموزان بین‌المللی

دو نوع دبیرستان برای تحصیل در آمریکا وجود دارد:

خصوصی و عمومی، که دانش‌آموزان می‌توانند در دبیرستان‌های عمومی تا سقف یک سال و در دبیرستان‌های خصوصی تا زمانی که ما بقی شرایط ویزا را رعایت کنند، بیشتر از یک سال تحصیل کنند اما بالطبع هزینه‌های دبیرستان خصوصی از عمومی بیشتر است. البته شما باید چک کنید که سایت مدرسه مورد نظر، برنامه مخصوص به دانشجویان بین‌المللی، مکان مدرسه و انواع خانه‌های در دسترس در نزدیکی مدرسه را دارا باشد. دانش‌آموزان در هر دو نوع مدرسه خصوصی و عمومی، تجارب متفاوتی کسب می‌کنند. هزینه مدارس عمومی توسط کسانی که مالیات می‌پردازند، پرداخت می‌شود و باید برنامه تحصیلی مقرر ایالت را دنبال کنند. دانش‌آموزان بین‌المللی که در مدارس عمومی تحصیل می‌کنند، ممکن است چیزی نزدیک به آنچه یک دانش‌آموز آمریکایی تبار تجربه می‌کند را، تجربه کنند. اگرچه دانش‌آموزان بین‌المللی باید هزینه تحصیل خود را در مدارس عمومی پرداخت کنند، این هزینه از هزینه مدارس خصوصی کمتر است. صرف نظر از اینکه در کدام مدرسه ثبت نام کرده‌اید، فقط دبیرستان‌هایی که در سایت هستند می‌توانند دانش‌آموزان بین‌المللی را پذیرش کنند.

چگونه در مدارس آمریکا، به‌عنوان یک دانش‌آموز بین‌المللی ثبت‌نام کنیم؟

اگر تمایل دارید دربرنامه تبادل دانش‌آموز شرکت کنید، می‌توانید از طریق پذیرش مدرسه مورد نظر، اقدام کنید. ممکن است هر مدرسه، از شما مدارک متفاوتی را درخواست کند. اما، مدارک کلی در ذیل لیست شده‌اند:

  1. یک مورد مقاله (که موضوع آن را احتمالاً مدرسه مورد نظر مشخص می‌کند.)
  2. اثبات تمکن مالی
  3. نمرات دوره قبلی
  4. گزارش سلامت (شامل واکسن‌های استفاده شده و تمام اطلاعات مربوط به سلامت دانش‌آموز)

کلاس نهم تا دوازدهم در مدارس عمومی در آمریکا

مدارس عمومی از پایه نهم تا دوازدهم برای تاییدیه برنامه دانشجو و تبادل بازدید کننده (SEVP) واجد شرایط هستند. دارندگان ویزا M-1 یا F-1 ممکن است قادر به ثبت‌نام در مدارس عمومی از مهدکودک تا کلاس هشتم نباشند، چون این مدارس تاییدیه SEVP را ندارند اما دانش‌آموزان بین‌المللی ممکن است بتوانند از مهدکودک تا کلاس دوازدهم را در مدارس خصوصی که تاییدیه SEVP را دارند، بگذرانند.

ده دبیرستان برتر آمریکا

دبیرستان‌های برتر آمریکا
  • Thomas Jefferson High School for Science and Technology (VA)
  • Academic Magnet High School (SC)
  • The Davidson Academy of Nevada
  • Payton College Preparatory High School (IL)
  • School for Advanced Studies (FL)
  • Sumner Academy of Arts and Science (KS)
  • Merrol Hyde Magnet School (TN)
  • BASIS Chandler (AZ)
  • Gwinnett School of Mathematics, Science and Technology (GA)
  • Signature School (IN)

اگر شما هم علاقمند هستید در دبیرستان‌های آمریکا تحصیل کنید و آینده بهتری را برای خود رقم بزنید، از طریق  با کارشناسان مجموعه جهرمی گروپ در ارتباط باشید.

مقاطع تحصیلی آمریکا

پذیرش در مقطع کارشناسی آمریکا

تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی به 4 دسته تقسیم می‌شود:

  1. سال اول ( 1 تا 19 سالگی(Freshman Year)
  2. سال دوم ( 91 تا 20 سالگی(Sophomore Year)
  3. سال سوم(20 تا 21 سالگی(Junior Year)
  4. سال چهارم(21 تا 22 سالگی(Senior Year)

جهت پذیرش در مقطع کارشناسی چه مدارکی نیاز داریم؟

  • Transcript (ریز نمرات دبیرستان)
  • CV ( رزومه)
  • نمرات آزمون‌ها ( TOEFL, IELTS, GRE, GMAT, SAT,ACT)، برای اطلاع دقیق از اینکه نمرات کدام آزمون‌ها مورد نیاز است، حتما به سایت دانشگاه مراجعه کنید.
  • انگیزه نامه
  • Application fee
  • نمونه رایتینگ (writing sample)
  • عکس پاسپورت
  • توصیه‌نامه
  • اثبات توانایی مالی

متوسط هزینه دانشگاه برای اپلای در مقطع کارشناسی، برای دانشجویان بین‌المللی، 27,023 هزار دلار است.

پس از آن کارشناسی ارشد که  2 سال و دکتری که 4 سال و فوق دکتری است.

تحصیل در آمریکا - مقطع کارشناسی ارشد

ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در آمریکا به چه مدارکی نیاز دارد؟

  1. ریز نمرات کارشناسی
  2. CV
  3. نمرات آزمون‌ها (IELTS, TOEFL, GMAT, GRE، برای اطلاع دقیق از اینکه نمرات کدام آزمون‌ها مورد نیاز است، حتما به سایت دانشگاه مراجعه کنید.(
  4. انگیزه نامه
  5. توصیه‌نامه ( معمولا 2 یا 3 ، بسته به دانشگاه فرق میکنه)
  6. تمکن مالی
  7. سابقه کاری (در صورت وجود)
  8. عکس پاسپورت

متوسط هزینه برای تحصیل در مقطع ارشد در آمریکا بین 30,000 دلار تا 120,000 است که مقدار هزینه به دانشگاه محل تحصیل، رشته مورد نظر و مدت زمان تحصیل بستگی دارد.

تحصیل در آمریکا - مقطع دکتری

جهت پذیرش در مقطع دکترا چه مدارکی نیاز داریم؟

  1. مدرک زبان
  2. رزومه و سابقه کاری
  3. انگیزه‌نامه
  4. نتایج آزمون‌هایی که در آنها شرکت کرده‌اید.
  5. مقالات علمی (در صورت وجود)
  6. توصیه‌نامه اساتید
  7. ترجمه رسمی مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد ( مدرک تحصیلی و ریز‌نمرات)
  8. ترجمه پروپوزال تحقیقاتی
  9. ارائه تمکن مالی
  10. عکس پاسپورت

متوسط هزینه برای تحصیل در مقطع دکتری در بعضی از منابع 28000 تا 55000 هزار دلار و در برخی دیگر از منابع تا 114000 هزار دلار هم ذکر شده است.

برای دریافت کمک هزینه تحصیلی می‌توانید به سایت‌هایی مانند Scholarship.com, Schlors4Dev,Studyabroad و بسیاری از سایت‌های دیگر مراجعه کنید.

نکته: این هزینه‌ها به صورت متوسط هستند. برای اطمینان حاصل کردن از هزینه دقیق هر رشته به سایت دانشگاه مراجعه کنید.

برای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا ابتدا باید شرایط گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا را داشته‌باشید. پس از داشتن شرایط اولیه اخذ این ویزا می‌توانید وارد مراحل اخذ ویزای تحصیلی آمریکا شوید. اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در صورت داشتن شرایط لازم، منع قانونی خاصی ندارد. ویزای تحصیلی آمریکا تنها ویزایی بود که حتی در شدیدترین حالت اجرای قانون‌های سابق منع مهاجرتی ترامپ نیز برقرار بود و هیچ‌گونه خللی در صدور این نوع ویزاها به وجود نیامد.

ویزاهای تحصیلی آمریکا

انواع ویزای دانشجویی برای تحصیل در آمریکا

پس از گرفتن پذیرش باید برای گرفتن ویزا اقدام کنید که بهتر است هر چه سریع تر این کار را انجام بدهید. ویزای تحصیلی آمریکا یکی از انواع ویزاهای غیرمهاجرتی این کشور است. آمریکا با داشتن تعداد بسیار زیادی دانشگاه و موسسه آموزشی بزرگ و معتبر، بزرگ‌ترین مقصد تحصیلی جهان است و سالانه بیش از 800.000 دانشجوی خارجی برای تحصیل به آمریکا سفر می‌کنند. اغلب دانشگاه‌های معروف آمریکا در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارند و تقریبا در هر ایالتی از آمریکا می‌توان یک دانشگاه با رتبه‌بندی تک رقمی یا دو رقمی جهانی یافت. به طور کلی، هر فردی که تمایل دارد وارد ایالات متحده آمریکا شود، چه قصد داشته باشد به طور موقتی در آمریکا ساکن شود  چه بخواهد مادام‌العمر به آمریکا مهاجرت نماید، می‌بایست ویزای آمریکا را دریافت کند. در این راستا، برای تحصیل در ایالات متحده، ویزای تحصیلی آمریکا نیاز است. در واقع، متقاضیانی که در یکی از دانشگاه‌ها و یا موسسات آموزشی ایالات متحده پذیرش گرفته‌اند، برای ورود به این کشور، می بایست ویزای تحصیلی بگیرند.

بنابراین برای تحصیل در امریکا، تنها اپلای و گرفتن پذیرش از یکی از مراکز تحصیلی این کشور تضمین کننده تحصیل در این کشور نیست. متقاضی موظف است علاوه بر اپلای و دریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ایالات متحده، برای ویزای تحصیلی آمریکا اقدام نماید و نظر آفیسر مصاحبه کننده را نیز جلب کند. لذا تا زمانی که ویزای خود را نگرفته‌اید برای خرید بلیط و دیگر برنامه‌های سفر خود اقدام نکنید.

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

به طور کلی، شهروند یک کشور خارجی که قصد وارد شدن به خاک آمریکا را دارد، ملزم به اخذ ویزای غیر‌مهاجرتی برای اقامت موقت و یا ویزای مهاجرتی برای اقامت دائم می‌باشد.

ویزای دانشجویی تحصیل در آمریکا به سه دسته J ، M ، F تقسیم می‌شود که هرکدام استفاده خاص خود را دارند. در ادامه به توضیح، نحوه‌ی اخذ، شرایط و تفاوت هر یک از این سه ویزا خواهیم پرداخت.

ویزای تحصیلی F1 آمریکا

رایج‌ترین و بهترین ویزای تحصیلی آمریکا، ویزای تحصیلی F1 است. تقریبا تمام کسانی که قصد تحصیل در آمریکا را دارند، پس از دریافت پذیرش از موسسات آموزشی آمریکا باید برای این نوع ویزای تحصیلی درخواست دهند. ویزای تحصیلی F1 آمریکا برای اقامت‌های تحصیلی بیش از 6 ماه است. دانشجویانی که ویزای F1 دارند، می‌توانند در هفته 20 ساعت به یک کار نیمه‌وقت مشغول شوند و این کار بایستی حتما در محدوده دانشگاه باشد. البته این برای سال اول تحصیل دانشجوست و پس از اتمام سال اول، دانشجو می‌تواند با اجازه دانشگاه به کاری خارج از دانشگاه مشغول شود.

ویزای تحصیلی F1 آمریکا، برای شخصی صادر می‌شود که قصد تحصیل تمام وقت و بلند مدت (بیشتر از 6 ماه) در موسسات آکادمیک آمریکا را داشته باشد و به موجب این مجوز می‌تواند برای استفاده از امکانات و مزایای تحصیلی آمریکا در این کشور اقامت موقت داشته‌ باشد. در صورت همراه داشتن همسر و فرزندان دارنده‌ی ویزای نوع F1 ، برای آن‌ها ویزای F2 صادر خواهد‌شد.

ویزای نوع F2 آمریکا

شخصی که واجد شرایط اخذ ویزای F1  تحصیلی آمریکا است، می‌تواند همسر و فرزندان زیر 21 سالش را نیز به همراه خود به آمریکا آورد. در این صورت برای همسر و فرزندان او، ویزای F2 آمریکا صادر خواهد شد که مخصوص همراهان فرد تحصیل‌کننده در آمریکا می‌باشد. بطور کلی عددی که مقابل حروف این نوع از ویزاها می‌آید، نشانگر نسبت فرد استفاده‌کننده از ویزاست. بدین معنا که اگر ویزا برای خود متقاضی تحصیلی صادر شده‌ باشد، عدد 1 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار‌می‌گیرد (F1)  و برای ویزای وابستگان همراه شخص اصلی (همچون همسر و فرزند) نیز عدد 2 مقابل حرف ویزای تحصیلی قرار می‌گیرد (F2).

از مزایای داشتن ویزای F2 تحصیلی می‌توان به این مورد اشاره کرد که برخلاف ویزای توریستی آمریکا، فرد دارای ویزای تحصیلی F2 نیز اجازه تحصیل در آمریکا را خواهد ‌داشت. بنابراین اگر شخصی ویزای تحصیلی F1 آمریکا را دریافت کند، علاوه بر اینکه خود می‌تواند در آمریکا به تحصیل بپردازد، بلکه خانواده او نیز با اخذ ویزای تحصیلی F2 آمریکا قادر به تحصیل در آمریکا خواهند بود.

تفاوت ویزای F2 با F1 آمریکا

تفاوت ویزای F2 با F1 در این است که ویزای F2 تحصیلی آمریکا، کاملا وابسته به شخص دارنده ویزای F1 است و در صورتی که ویزای F1 باطل شود، ویزاهای F2 زیرمجموعه آن نیز اعتبار خود را از دست خواهند‌ داد. توجه کنید که دارندگان ویزای F2 آمریکا فقط اجازه تحصیل در آمریکا را دارند و با این ویزا نمی‌توانند در آمریکا مشغول به کار شوند.

راهنمای اخذ ویزای نوع F آمریکا

برای اخذ ویزای تحصیلی F1 آمریکا، چندین گام اساسی وجود دارد . در اینجا سعی شده‌است تا تمام مراحل به صورت جزیی و دقیق برای شما شرح داده‌ شود اما هر چقدر هم که توضیحات کاملی ارائه شود، باز هم مراحل نوشته شده در ادامه مطلب می‌تواند وابسته به شرایط فردی هر شخص، زمان اقدام و نحوه چیدمان و ارسال مدارک شامل پروسه‌های اداری و زمانی متفاوتی شود و گاهی نیز به دلیل آشنا نبودن با شرایط موجب عدم پذیرش و ریجکت شدن درخواست ویزای  F1 شما گردد.

  • مرحله اول : دریافت پذیرش از موسسات آموزشی تایید شده توسط  SEVP

برای شروع پروسه اخذ ویزا، باید ابتدا در یکی از موسسات آموزشی تایید شده توسط SEVP پذیرش شوید. برنامه ساماندهی دانشجویان و گردشگران (Student and Exchange Visitor Program) که به اختصار آن را SEVP می‌نامند، برنامه‌ای است که مسئولیت ساماندهی به ورود دانشجویان به کشور آمریکا را به عهده دارد و در هنگام انتخاب موسسه آموزشی و پذیرش گرفتن از آن، باید دقت کنید که این موسسه در لیست مراکز مورد تایید SEVP قرار داشته باشد.

  • مرحله دوم : ثبت اطلاعات در سامانه SEVIS و پرداخت کارمزد آن

پس از آنکه توانستید از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش اولیه را دریافت کنید، باید پرونده خود را در سامانه آنلاین SEVIS  ایجاد کنید و کارمزدهای مربوط به تکمیل فرم SEVIS I-901 را پرداخت نمایید. سامانه ثبت اطلاعات دانشجویان و گردشگران آمریکا(Student and Exchange Visitor Information System)  که به اختصار SEVIS نامیده می شود، سیستمی است که به منظور ساماندهی اطلاعات گردشگران و دانشجویانی که به خاک آمریکا وارد می‌شوند‌‌، راه‌اندازی شده است و به منظور دریافت ویزای تحصیلی باید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنید و کارمزدهای مربوطه را بپردازید.

مدت اعتبار رسید پرداخت سویس فی یک سال پس از پرداخت بوده و مبلغ پرداختی غیرقابل بازگشت است.

گواهی تمکن مالی برای کسانی که بورسیه تحصیلی دارند و از دانشگاه فاند دریافت می‌کنند مورد نیاز نخواهد بود ولی بقیه افراد باید مبلغی در حساب خود قرار دهند و بعد از چند روز به بانک مراجعه کنند و تاییدیه بانکی را که به زبان انگلیسی می‌باشد، دریافت و برای دانشگاه ارسال کنند. این به آن معنا خواهد بود که در مدت اقامت تحصیلی، از پس هزینه‌های خود برخواهند آمد و برای دولت آمریکا سربار نخواهند بود.

هنگامی که در مرحله آخر برای مصاحبه ویزا به سفارت آمریکا مراجعه می‌کنید، باید این فرم را با خود به همراه داشته باشید. اگر قصد دارید همسر و فرزندانتان را نیز با خود ببرید، باید برای آن‌ها نیز فرم I-20 جداگانه تکمیل کنید، ولی نیازی به ثبت‌نام آن‌ها در SEVIS نیست.

  • مرحله سوم : درخواست ویزا و تکمیل مراحل آنلاین تشکیل پرونده

پس از دریافت فرم I-20 باید با استفاده از مراحل آنلاین، اقدام به تکمیل فرم DS-160 برای درخواست ویزا کنید. این مرحله نیز شامل پرداخت هزینه‌هایی به منظور تشکیل پرونده می‌شود، که در ادامه مطلب و قسمت هزینه اخذ ویزای تحصیلی F1 آمریکا به آن خواهیم پرداخت. پس انجام مراحل آنلاین و تکمیل فرم ‌ DS-160 برای شما زمانی برای مصاحبه حضوری به منظور دریافت ویزای تحصیلی F1 آمریکا تعیین خواهد شد.

  • مرحله چهارم : دریافت نوبت از سفارت و آماده شدن برای مصاحبه حضوری

مرحله بعدی دریافت نوبت از سفارت یا کنسول‌گری آمریکا به منظور مصاحبه حضوری دریافت ویزای F1 آمریکاست. مدت زمان انتظار برای نوبت می‌تواند بسته به موقعیت مکانی شما، فصل و نوع دسته‌بندی ویزای شما بسیار متفاوت باشد.

  • مرحله پنجم : شرکت در مصاحبه حضوری

پس از تعیین وقت مصاحبه حضوری، مدارک لازم برای اخذ ویزا را حتما به همراه داشته باشید. در سفارت به منظور احراز صلاحیت شما، مدارک شما بررسی شده و سوالاتی نیز از شما پرسیده می‌شود، در رابطه با مدارک و شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی F1 آمریکا ، در ادامه این مطلب بیشتر توضیح خواهیم داد. ممکن است در سفارت از شما انگشت‌نگاری شود و اطلاعات بایومتریک شما نیز ثبت شود. پس از انجام این مرحله، باید منتظر اعلام نتیجه نهایی درخواستتان بمانید. ممکن است آفیسر بخواهد مدارک شما را بیشتر بررسی کند که در این صورت بعد از اتمام مصاحبه به شما اطلاع می‌دهد.

معمولاً برای افراد 13 سال به پایین و 80 سال به بالا نیازی به مصاحبه نیست اما افراد 14 تا 79 سال ملزم به انجام مصاحبه هستند.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی F1 آمریکا

برای اینکه درخواست شما به منظور دریافت ویزای تحصیلی F1 آمریکا مورد پذیرش واقع گردد، ابتدا باید شرایط لازم برای دریافت ویزا را داشته باشید. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن پذیرش از یک مرکز آموزشی معتبر

در صورت دریافت پذیرش از یک مرکز آموزشی معتبر، فقط اجازه تحصیل در آن موسسه را دارید و نمی‌توانید بدون هماهنگی های لازم، موسسه آموزشی خود را عوض کنید.

  • داشتن تمکن مالی

متقاضیان باید اثبات کنند تمکن مالی کافی برای مدت زمان زندگی خود در آمریکا را دارند و از پس هزینه‌های زندگی و دانشگاه برمی‌آیند.

  • وابستگی به میهن خود

متقاضیان باید اثبات کنند که وابستگی شدیدی به میهن خود دارند و پس از اتمام تحصیلات، به کشورخود باز می‌گردند. این وابستگی‌ها می‌تواند عواملی مانند خانواده، حساب بانکی، دارایی و کار در میهن متقاضی باشد.

در صورت داشتن شرایط و تکمیل پروسه صدور ویزا، هنگام مراجعه به سفارت آمریکا برای مصاحبه حضوری، حتما مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • فرم چاپ شده I-20
  • رسید پرداخت های کارمزد SEVIS
  • رسید ثبت پرونده آنلاین (DS-160)
  • پاسپورتی که حداقل شش ماه بیشتر از مدت زمان مورد نظر برای اقامت در ایالت متحده آمریکا اعتبار داشته باشد.
  • تمام پاسپورت‌های قدیمی
  • مدارکی که وضعیت مالی شما در دوران تحصیلتان را گواهی کند.
  • دو عکس رنگی جدید، یک نسخه فیزیکی و یک نسخه دیجیتالی
  • مدارک تحصیلی، نمرات آزمون، مدارک یا گواهینامه‌ها از مدارسی که در آن ها تحصیل کرده‌اید.

هزینه اخذ ویزای تحصیلی F1 آمریکا

نوع خدمتمبلغ به دلار آمریکا
کارمزد SEVIS  (سویس فی)350  دلار
هزینه‌های فرم DS-160 و پروسه صدور ویزا 160 دلار

هزینه و مخارج دریافت ویزای تحصیلی F1 آمریکا را می‌توان به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم نمود. از آنجا که آمریکا با کشور ایران روابط دیپلماتیک ندارد، به منظور مصاحبه ویزا باید به سفارت آمریکا در کشورهای خارجی مراجعه کنید، در نتیجه هزینه‌های متغیری مانند بلیط هواپیما و هزینه ویزای کشورهای دیگر نیز به کار شما اضافه خواهد شد.

مدت زمان اخذ ویزای تحصیلی F1 آمریکا

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره کردیم، پروسه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا به عوامل زیادی بستگی دارد، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها دریافت وقت مصاحبه از سفارت آمریکاست. در برخی مواقع تاخیر در صدور ویزا باعث از دست رفتن موقعیت تحصیلی شده‌است. پس بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق به دو نکته توجه کنید:

  • حتما مدت زمان مناسبی را برای این کار در نظر بگیرید. ویزای تحصیلی F-1 آمریکا قابلیت آن را دارد که 120 روز قبل از شروع رسمی تحصیل شما در موسسات آموزشی آمریکا صادر شود، اما شما اجازه دارید فقط 30 روز قبل از شروع رسمی تحصیل خود وارد کشور آمریکا شوید. به همین دلیل زمان زیادی دارید، در نتیجه در اولین فرصت پس از دریافت پذیرش اقدامات اخذ ویزای خود را آغاز کنید.
  • از مشاوران متخصص برای کوتان شدن پروسه اخذ ویزای تحصیلی F-1 آمریکا بهره ببرید، آن ها بر حسب تجربه و اطلاع دقیق از قانون‌ها و پروسه‌های اداری، روش‌ها و میانبرهایی را می‌شناسند که باعث تسریع در روند پرونده شما و اخذ سریع نوبت مصاحبه از سفارت‌های آمریکا خواهد شد.

آیا با ویزای F1 آمریکا امکان کار وجود دارد؟

ویزاهای تحصیلی F1 آمریکا برای دانشجویان تمام وقت در نظر گرفته شده و به عنوان ویزای کاری طراحی نشده است. دانشجویان بین المللی تنها قادر به 20 ساعت کار در طول هفته و در داخل دانشگاه هستند؛ اما به این منظور ابتدا باید تاییدیه‌ای از وزارت امنیت داخلی و اداره بین‌المللی دریافت کنند. کارکردن غیرقانونی زمانی که دارای ویزای F1  هستید یک تخلف جدی به حساب می‌آید و می‌تواند منجر به دیپورت شما شود.

به علاوه دارندگان ویزای  F1می‌توانند برای اجازه کار در دانشگاه، به مدت 12 ماه اقدام کنند. این اجازه آموزش عملی اختیاری یا OPT  نامیده می‌شودOPT   این اجازه را می‌دهد تا دانشجویان بین‌المللی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند، به طور موقت تا مدت زمان 1 سال مشغول به کار شوند و به دانشجویان اجازه آموزش و کار در زمینه‌ای مرتبط با رشته تحصیلی‌شان را می‌دهد. به صورت کلی به سه شکل می‌توان از OPT استفاده کرد:

  • کار نیمه‌وقت در طول تحصیل
  • کار تمام‌وقت در طول دوره مرخصی
  • کار بعد از فارغ‌التحصیلی در زمینه مرتبط با برنامه تحصیلی

بهترین سفارت آمریکا برای صدور ویزای تحصیلی F1 آمریکا

در حال حاضر بهترین سفارت آمریکا در منطقه ما به منظور صدور ویزای تحصیلی F1، سفارت این کشور در آنکارا، ترکیه می‌باشد. سفارت آنکارا یکی از پرکارترین و بزرگ‌ترین سفارت‌های آمریکاست، این سفارت را می‌توان سفارت مادر در منطقه خواند. شلوغی و بزرگی و تعداد بالای کارمند و افسر از ویژگی‌های بسیار مثبت آن است.

ممکن است سفارت از شما مدارک اضافی را درخواست کند.

افسری که با شما مصاحبه می‌کند، ممکن است سوالاتی در رابطه با Transcript ، نمرات آزمون‌های استاندارد که توسط دانشگاه درخواست شده است،  برنامه شما بعد از ترک ایالات متحده پس از اتمام تحصیل، نحوه پرداخت هزینه زندگی، درس و سفر بپرسد.

ویزای تحصیلی نوع M آمریکا 

ویزای M1 آمریکا

از نظر شرایط می‌توان گفت ویزای تحصیلی M1 مانند F1 می‌باشد. تفاوت ویزای تحصیلی M1 با ویزای F1 در این است که ویزایM1 تنها برای برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای می‌باشد و مانند ویزای F1 برای تحصیل در موسسات آموزشی عادی و رایج آمریکا نیست. در سایر موارد مانند دریافت اقامت همسر و فرزند زیر 21 سال دقیقا مثل ویزای F1 می‌باشد. دانشجویان متاهل می‌توانند با تقاضای ویزای M2 به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت کنند.

ویزای M1 آمریکا برای کسانی طراحی شده که می‌خواهند در یک مدرسه یا موسسه غیر آکادمیک یا فنی تحصیل کنند. ویزای M1 یک ویزای تحصیلی فنی در آمریکا است و برای دانشجویانی صادر می‌شود که می‌خواهند درمطالعات فنی ثبت نام کنند. مطالعاتی از قبیل کلاس‌های آشپزی، دوره‌های فنی، مدرسه پرواز و آرایشگاه زنانه به عنوان شغل حرفه‌ای یا فنی در نظر گرفته می‌شوند. 

با ویزای M1 چه‌ کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

افراد با ویزای M1 اجازه دارند که به صورت تمام وقت تحصیلات فنی خود را تکمیل کنند و مدرک کاردانی یا مدارک دیگر بگیرند. آنها می‌توانند گواهینامۀ رانندگی بگیرند، حساب بانکی برای خود باز کنند، مدارس‌شان را بعد از شش ماه اول برنامه‌شان تغییر دهند و در شرایط خاصی کار کنند. با این‌حال دانشجویان M1 اجازه ندارند موارد زیر را انجام دهند:

  • کار تمام وقت خارج از دانشگاه
  • برنامه‌های خود را به عنوان یک دانشجوی نیمه وقت انجام دهند.
  • تغییر برنامه یا جابه‌جایی موسسه شش ماه بعد از شروع برنامه آموزشی
  • آموزش عالی را در آمریکا در مقطع لیسانس یا مقاطع دیگر ادامه دهند.

تفاوت ویزای M1 و ویزای F1

تفاوت‌های قابل توجهی بین ویزای M1 آمریکا و ویزای F1 وجود دارد. ویزاهای F1 آمریکا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در تحصیلات آکادمیک و تحصیلات تکمیلی از قبیل لیسانس یا فوق لیسانس ثبت نام کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند به هر مدرسه در هر زمانی انتقال یابند و همچنین در زمینۀ آموزش عملی و کاربردی در خارج از محوطۀ دانشگاه کار کنند. دانشجویان با ویزای F1 می‌توانند در دوره‌های زبان ثبت نام کنند، در حالیکه دانشجویان M1 نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

شرایط لازم ویزای M1 آمریکا

همه افراد قادر به درخواست ویزای M1 برای دریافت مدرک فنی نیستند. برای اینکه مجوز درخواست ویزای M1  آمریکا را داشته باشید این شرایط باید رعایت شود:

پذیرفته شدن در یک موسسه مورد تایید  SEVP

 (SEVP) لیستی از ظرفیت موسسات فنی و بدون مدرک دارد که دانشجویان M1 می‌توانند در آنها پذیرفته شوند. برای واجد شرایط بودن درخواست ویزایM1، نیاز به درخواست و پذیرش در یکی از موسسات را دارید. شاید مایل باشید به مدرسه‌ای بروید ولی قبل از اینکه درخواست دهید، مطمئن باشید که آنها برای دریافت ویزای M1  آمریکا واجد شرایط هستند. بعد از پذیرفته شدن، مدرسه شما را در SEVIS ثبت نام می‌کند و به شما فرم I-20 ، گواهی واجد شرایط بودن برای دانشجوی غیر مهاجرتی می‌دهد.

داشتن مهارت انگلیسی بالا

دانشجویان بین‌المللی باید درک درستی از زبان انگلیسی داشته باشند. سطح زبان آنها باید به اندازه کافی بالا باشد تا بتوانند با موسسه آموزشی صحبت کنند. آنها باید درس‌ها را بفهمند و بتوانند در مورد مفاهیم مختلف در کلاس درس بحث کنند. مهارت زبان انگلیسی را می‌توان از طریق یک آزمون استاندارد زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس اثبات کرد.

اثبات بازگشت به کشور

با ویزای M1 باید بعد از اتمام تحصیلات به کشور خود بازگردید. این موضوع را می‌توانید از طریق سند املاک، اجاره‌ی آپارتمان و روابط خانوادگی ثابت کنید. اگر مدارک کافی ارائه نکنید، سفارت آمریکا به دلیل اینکه ممکن است برای همیشه در آمریکا بمانید، شما را رد کند.

اثبات تمکن مالی

برای گرفتن ویزای M1 باید ثابت کنید که می‌توانید هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا را بپردازید. فرم  I20 تخمینی از هزینه‌هایی که در طول یک سال می‌پردازید را نشان می‌دهد، بنابراین شما باید اسناد مالی ارائه کنید که این مقدار پول را دارید. اگر افراد وابسته‌تان در آمریکا به شما ملحق می‌شوند، وضعیت مالی شما باید بهتر باشد و ثابت کنید که می‌توانید هزینه‌های مالی آنها را در مدت زمان اقامت‌شان تامین کنید.

فرآیند درخواست M1

فرآیند درخواست ویزای M1 کاملا شبیه پروسۀ درخواست ویزای F1 می‌باشد. مراحل لازم برای تحصیل در مدرسه فنی آمریکا را باید پشت سر بگذارید.

  • دریافت فرم I-20

بعد از اینکه در مدرسه فنی که انتخاب کرده‌اید پذیرفته شدید، آنها فرم I-20 را اختیار شما قرار می‌دهند. با این فرم می‌توانید روند درخواست را آغاز کنید.

  • ارسال فرم DS-160 به صورت آنلاین

فرم DS-160 اولین فرمی است که باید به‌صورت آنلاین ارائه دهید. باید اطلاعات لازم را در زمینه سابقه، اهداف خود در آمریکا و برنامۀ تحصیلی ارائه کنید. در پایان زمانی که فرم را تایید می‌کنید، یک کد و صفحۀ کانفرمیشن دریافت می‌کنید که بعداً برای مصاحبه به آن نیاز دارید.

  • پرداخت هزینه درخواست ویزا

کل هزینه ویزای شما حدود 510 دلار است. این هزینه غیرقابل استرداد است به این معنی که اگر ویزای شما ریجکت شود، هزینه به شما بازگردانده نمی‌شود. علاوه بر این ممکن است هزینه‌های اضافی با توجه به سفارتی که انتخاب می‌کنید  بپردازید. اگر از کشورهای خاص هستید، ممکن است مجبور باشید هزینه صدور ویزا که توسط سفارت آمریکا تعیین می‌شود را پرداخت کنید. تمام رسیدهای پرداختی را نگهداری کنید.

  • پرداخت هزینه سویس  I-901:

از آنجایی که تمام دانشجویان بین المللی در آمریکا در SEVIS ثبت نام می‌شوند، هزینه نیز وجود دارد که باید پرداخت شود. رسید پرداخت را نگهداری کنید چون بعداً به آن احتیاج خواهید داشت.

  • تعیین زمان مصاحبه

سعی کنید این کار را در اسرع وقت انجام دهید، زیرا حجم کاری سفارت آمریکا بالاست و ممکن است فقط یک زمان ملاقات پیدا کنید. بعد از آن باید نامۀ مصاحبه را به پرونده تان ضمیمه کنید.

مدارک مورد نیاز ویزای M1 آمریکا

  • گذرنامه معتبر با 6 ماه اعتبار پس از پایان ویزا
  • تاییدیه DS-160
  • نامه وقت مصاحبه
  • یک قطعه عکس پرسنلی
  • رسیدهای پرداختی
  • اصل فرم I-20 و یک کپی از آن
  • مدارک تحصیلی مانند ریز نمرات، مدرک دیپلم، لیسانس و غیره، نمرات آزمون‌ها (TOEFL, IELTS, GRE, GMAT)
  • مدارک تمکن مالی

اثبات تمکن مالی

  • نامه تمکن مالی بانک مربوط به  3 سال گذشته
  • اطلاعات مالیاتی مربوط به 3 سال گذشته
  • وام‌های مالی مربوط به اقامت خود در آمریکا (در صورت امکان)
  • در صورت وجود، تمامی اطلاعات مربوط به بورسیه تحصیلی ارائه شده را تهیه کنید.
  • اگر فردی در آمریکا شما را ساپورت می‌کند، فرم I-134 ، تاییدیه حمایت، اطلاعات بانکی و مالیاتی فرد برای 3 سال گذشته را ارائه دهید.

شرکت در مصاحبه

تمام مدارک خود را آماده کرده و در مصاحبه شرکت کنید. سوالات مصاحبه ویزای M1 آمریکا حول محور هدف شما از رفتن به آمریکا، وضعت مالی‌تان و ارتباط‌ با کشور خودتان می‌چرخد. اگروابستگان (همسر یا فرزندان) خود را می‌برید، از شما خواسته می‌شود تا رابطۀ آنها را ثابت کنید.

مدت زمان فرآیند ویزای M1

مدت زمان پروسۀ ویزای M1 بسیار کم است. مواردی وجود دارد که بلافاصله پس از پایان مصاحبه، ویزا را دریافت می‌کنید و مصاحبه‌کننده به شما تبریک می‌گوید یا دلایل رد شدن شما را بیان می‌کند. با این‌حال، اغلب اوقات شما باید حداقل 4 هفته منتظر باشید. اگر بیشتر از این زمان طول کشید، نگران نباشید. به احتمال زیاد حجم کاری سفارت زیاد بوده و نمی‌توانسته سریع پاسخگو باشد.

مدت زمان ویزا

اعتبار ویزای شما بستگی به مدت زمان تحصیلات فنی‌تان دارد. ممکن است برای کل مدت تحصیلات یا مدت  کوتاه‌تر ویزا داده شود. در هرحال فرم I-20 شما فقط برای یکسال معتبر است و به این معنی است که هر سال باید فرم جدید را دریافت کنید. ویزای M1 و فرم I-20 را می‌توان برای حداکثر 3 سال تمدید کرد.

تغییر وضعیت ویزای  M1

علاوه بر این، شما مجاز به تغییر ویزای خود به دیگر ویزاهای غیرمهاجرتی می‌باشید. با این‌حال نمی‌توانید به ویزای F تغییر دهید. همچنین اگر بخواهید با مهارتی که در طول تحصیلات به عنوان دانشجوی M به‌دست آورده اید، کار کنید بسیار مشکل خواهد بود که این ویزا را به ویزای H-1B تغییر دهید. بسیاری از افراد می‌خواهند از طریق ویزای M1 آمریکا  گرین‌کارت آمریکا را بدست آورند که می‌تواند بسیار دشوار باشد چون برای دریافت گرین‌کارت مبتنی بر اشتغال شما نیاز به توانایی‌های ویژه دارید، در آمریکا ازدواج کنید یا حداقل 500 هزار دلار در اقتصاد آمریکا سرمایه‌گذاری کنید. این بدین معنی است که بسیاری از افراد از طریق ویزای M1 دنبال گرین‌کارت آمریکا نمی‌روند.

کار با ویزای M1

ویزای M1 اجازه می‌دهد برخی کارها را با محدودیت انجام دهید. شما فقط اجازه دارید در محوطۀ دانشگاه کار کنید آن هم زمانی که دانشگاه باز است و تمام وقت در طول استراحت. حداکثر زمان مجاز برای کار شما شش ماه است. برای مجوز کار احتیاج به برگۀ مجوز کار (EAD) یا مجوز کار ویزای M-1 دارید. شما این کار را می‌توانید با پر کردن فرم I-538، گواهینامه از سوی دانشگاه تعیین شده به USCIS انجام دهید. این فرم باید توسط نماینده رسمی دانشگاه (DSO) امضا شود. علاوه بر این، شما باید فرم I-756 را پر کنید و برای مجوز کار درخواست دهید. همۀ کارهایی که انجام می‌دهید باید به حوزۀ رشته شما مرتبط باشد (البته اگر EAD شما تایید شده باشد).

ویزای وابستگان  M2

اگر متقاضی اصلی ویزای M1 آمریکا ،  همسر یا فرزند مجرد زیر 21 سال داشته باشد، آنها اجازۀ ورود به آمریکا با ویزای را M2  دارند. این ویزا به وابستگان اجازه می‌دهد که متقاضی را در طول دورۀ تحصیل در آمریکا همراهی کنند. وابستگان فرم‌های شخصی I-20 خود را دریافت می‌کنند، اما به محض انقضاء ویزای M1 آنها باید به کشور خود برگردند. وابستگان، مجاز به کار یا تحصیل نیستند. آنها می‌توانند در دوره‌های تفریحی ثبت‌نام کنند و فرزندان می‌توانند دبستان یا متوسطه خود را کامل کنند (تا کلاس 12).

نکات کلی ویزای M1

گرفتن ویزا به منزله ورود به کشور آمریکا نیست و شما به محض ورود به آمریکا برای وارد شدن به کشور اجازه می‌گیرید.DHS و CBP اجازه دارند در پورت ورودی درخواست Admission  شما را قبول یا رد کنند.

DHS (Department of Homeland Security)                                                                    

CBP(U.S Customes  and Border Protection)                                             

بعد از اینکه پاسپورت، ویزا و فرم I-20 را در پورت ورودی ارائه کردید، یک کارمند رسمی CBP تصمیم نهایی را می‌گیرد. وقتی مجاز به ورود به ایالات متحده شدید، کارمند رسمی CBP، یک تمبر پذیرش یا فرم I-94 که یک فرم مخصوص گزارش ورود به آمریکا و خروج از آمریکا است را آماده می‌کند.

می‌توانید در رابطه با پروسه ویزای دانشجویی M یا F برای ورود به آمریکا به وبسایت  Arrival Procedures for Students or Exchange Visitors مراجعه کنید. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پذیرش و الزامات ورود، محدودیت‌ها در رابطه با به همراه داشتن غذا، محصولات کشاورزی و بقیه محصولاتی که منع ورود دارند و بیشتر به وبسایت  CBP websiteمراجعه فرمایید.

برای تمدید اقامت چه کاری می بایست انجام دهیم؟

دانشجویان بین‌المللی که دارای ویزا F هستند، باید 60 روز بعد از اتمام دوره تحصیل خود که شامل آموزش عملی مجاز هم می‌شود و تاریخ آن در فرم I-20 ذکر شده است، خاک آمریکا را ترک کنند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند درخواست تمدید ویزا از طریق خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا  Extend Your Stay بدهند.

اگر شما در مدت زمان مقرر از خاک آمریکا خارج نشوید، ویزای شما خارج از وضعیت یا به اصطلاح out of status  می‌شود و هیچ‌گونه اعتباری ندارد. طبق قانون آمریکا ویزای افرادی که out of status است به‌طور خودکار باطل می‌شود. هر ویزای ورودی مولتی که به دلیل out of status بودن، باطل شده است، برای دفعات بعدی معتبر نخواهد بود. اگر در مدت زمان تعیین شده کشور را ترک نکنید، ممکن است برای گرفتن انواع مختلف ویزا آمریکا در آینده با مشکل مواجه شوید.

تغییر وضعیت (Change of status)

اگر شما در ایالات متحده ازدواج کنید یا از کارفرمایی در این کشورپیشنهاد کار دریافت کنید، می‌توانید از طریق خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده درخواست تغییر ویزای غیر مهاجرتی خویش را بدهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت  Change My Nonimmigrant Status مراجعه کنید.

زمانی که در ایالات متحده هستید و برای مثال می‌خواهید ویزای خود را از نوع غیر مهاجرتی به مهاجرتی تغییر دهید، نیازی به درخواست دوباره ندارید، اما اگر خارج از آمریکا باشید و قصد تغییر نوع ویزا را داشته باشید، باید برای ویزا جدید از طریق سفارت آمریکا یا کنسولگری به صورت جداگانه اقدام کنید.

اطلاعات تکمیلی

  • هیچ ضمانتی برای تایید ویزا شما وجود ندارد، بنابراین تا زمانی که ویزا نشدید، سفر نهایی را برنامه ریزی نکنید.
  • برای اطلاعات بیشتر در رابطه با کار در آمریکا به وبسایت   Students and Employment مراجعه کنید و فرم I-765 ( دستورالعمل‌های مجوز کار) را در وبسایت USCIS مطالعه فرمایید.
  • اگر بین درس شما وقفه افتاد، به وبسایت Do Students Returning from Temporary Absences Need New Visas? مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را مطالعه فرمایید. اگر ویزا دانشجویی شما اعتبار داشته باشد اما خارج از ایالات متحده باشید، ملزم به مشورت کردن به مقامات مربوطه هستید.

همسر و فرزندان

اگر همسر و فرزندانتان قصد ساکن شدن در ایالات متحده در مدت زمان تحصیل شما را داشته باشند، باید برای ویزا M2 یا F2 اقدام کنند و نیازی به پرداخت هزینه‌های  SEVIS ندارند اما هر کدام باید یک فرم I-20 مخصوص به خود را داشته باشند که این فرم را دانشگاه مقصد شما برای آنها صادر می‌کند. شما باید یک کپی از ویزا F1 یا M1  و اثبات رابطه با پارتنر خویش به همراه داشته باشید.

فرزندان شما می‌توانند در طول دوره تحصیلتان در مدارس آمریکا به تحصیل مشغول شوند.

اگر اعتبار پاسپورت شما تمام شده باشد اما ویزا شما همچنان اعتبار داشته باشد، شما می‌توانید با پاسپورت جدید و پاسپورت قدیمی که ویزا در آن درج شده است به ایالات متحده سفر کنید. بنابراین برای ورود به آمریکا پاسپورت قدیمی و جدید خود را به همراه داشته باشید مگر اینکه اعتبار پاسپورت و ویزای شما تمام شده و یا باطل شده باشد.

ویزای تحصیلی نوع J آمریکا

این ویزا مخصوص فرصت‌های مطالعاتی است. اشخاصی متقاضی این ویزا هستند که می‌خواهند تحقیق یا تدریس در دانشگاه‌های آمریکا را تجربه کنند. مدت زمان اعتبار ویزای تحصیلی J-1، بر اساس طول دوره متغیر است. ویزای J-1 که به‌عنوان ویزای تبادل بازدید‌کننده یا ویزای دانشجویی J نیز شناخته می‌شود، این ویزا مختص افرادی است که در خارج از ایالات متحده هستند و مایل به شرکت در برنامه‌های تبادل تحصیلی و کاری  که توسط دفتر آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه تایید شده است، هستند. به طور معمول، دارنده ویزای دانشجویی J-1 توسط یک موسسه آموزشی یاغیر انتفاعی حمایت مالی می‌شود.

دارندگان ویزای تحصیلی J-1، باید بعد از دو سال خاک آمریکا را ترک کنند و مجدداً برای ورود به آمریکا اقدام کنند. دارندگان این ویزا ، برای اقامت همسر وفرزندان زیر 21 سال خود می‌توانند برای ویزای J-2 اقدام کنند.

ویزای J1 دارای 15 نوع برنامه واجد شرایط است:

  • Au Pair
  • مشاور کمپ
  • دانشجوی کالج و دانشگاه
  • دانش آموز دبیرستانی
  • بازدید کننده دولتی
  • بازدیدکننده بین‌المللی
  • پزشک
  • استاد
  • پژوهشگر
  • دانش‌پژوه کوتاه مدت              
  • متخصص
  • سفر کاری تابستانی
  • معلم
  • کارآموز

هنگامی که برای ویزای دانشجویی J-1 تحت برنامه دانشجویی کالج و دانشگاه درخواست می‌کنید، می‌توانید در کالج یا دانشگاهی در ایالات متحده تحصیل کنید و در طول دوره تحصیلی خود در این کشور بمانید.

مدت اقامت شما در ایالات متحده با ویزای دانشجویی J-1 بستگی به برنامه ای دارد که انتخاب می‌کنید. به عنوان مثال، اگر ویزای J-1 شما برای یک برنامه مشاور کمپ است، احتمالاً اقامت کوتاهی در ایالات متحده خواهید داشت (به‌عنوان مثال، چهار ماه، در تابستان)، در حالی که برنامه های Au pair و Research Scholar برای چندین سال در ایالات متحده معتبر هستند.

دارندگان ویزای J-1 باید پس از فارغ‌التحصیلی می بایست به کشور خود بازگردند و حداقل دو سال در آنجا زندگی کنند. شما تنها پس از رعایت کردن این شرایط، مجاز به بازگشت به ایالات متحده خواهید بود. در شرایط اضطراری یا شرایط خاص مربوط به بازگشت به کشور خود، ممکن است از این شرط صرف نظر شود.

آیا می توانید با ویزای J1 در ایالات متحده کار کنید؟

دانشجویان دارنده این نوع ویزا می توانند با دریافت مجوز به صورت پارت تایم ( 20 ساعت در هفته) در محیط دانشگاه مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است در تعطیلات بین ترم این امکان برای دانشجویان فراهم می گردد تا بتوانند به صورت تمام وقت مشغول به کار شوند.

تفاوت بین ویزای دانشجویی J1 و F1 چیست؟

در حالی که ویزای دانشجویی J-1 و ویزای دانشجویی F-1 مشابه به نظر می‌رسند، تفاوت‌های مشخصی وجود دارد که هنگام انتخاب ویزا مورد نظر باید از آن‌ها آگاه باشید.

Point of Contact

دانشجویان J-1 ملزم به هماهنگی با یک افسر مسئول برای برنامه خود هستند. افسران مسئول موظفند سلامت، ایمنی و رفاه دانشجویان ویزای J-1 را بررسی کنند و مطمئن شوند که آنها با تمام شرایط ویزا مطابقت دارند. دانشجویان F-1 به یک مسئول  تعیین شده (DSO) در کالج یا دانشگاه خود دسترسی دارند و DSO مسئول کمک به دانشجو در طول مدت اقامت در ایالات متحده هستند.

گواهی‌های واجد شرایط بودن : هنگام درخواست ویزای دانشجویی J-1، دانشجویان باید فرم DS-2019 را ارسال کنند. این فرم جزئیات برنامه و سایر اطلاعات مهم، از جمله تفکیک هزینه، تاریخ شروع و پایان برنامه شما، و گزینه‌های پشتیبانی مالی را نشان می‌دهد. دانشجویان F-1 ملزم به ارسال فرم I-20 هستند که حاوی همان اطلاعات هستند.

کار و آموزش پس از فارغ التحصیلی

دانشجویان با ویزای J-1 ،  هجده ماه پس از فارغ‌التحصیلی واجد شرایط آموزش آکادمیک (AT) در زمینه مرتبط با برنامه خود هستند. دانشجویانJ-1 که مدرک دکترا گرفته‌اند می‌توانند برای 18 ماه دیگر نیز آموزش آکادمیک (AT) در رشته مرتبط خود را درخواست کنند. با ویزای دانشجویی F-1، دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از طریقآموزش عملی اختیاری (OPT) برای کار تا 12 ماه در زمینه مرتبط اقدام کنند. برای مدارک STEM، دانشجویان F-1 می توانند دو سال کار اضافه در رشته خود درخواست کنند.

محدودیت های کاری

در حالی که دانشجویان ویزای J-1 فقط می‌توانند در محوطه دانشگاه کار کنند، دانشجویان F-1 می‌توانند پس از اتمام یک سال تحصیلی خارج از محوطه دانشگاه کار کنند. علاوه بر این، افراد تحت تکفل (همسر و فرزندان) دانشجویان ویزای J-1 مجاز به کار و تحصیل تمام وقت در ایالات متحده هستند. افراد تحت تکفل دانشجویان F-1 نمی‌توانند کار کنند، اما می‌توانند در دوره‌های آموزشی نیمه وقت ثبت نام کنند.

منبع تأمین مالی: دانشجویان J-1 برنامه‌هایی دارند که توسط یک موسسه آموزشی معتبر یا غیرانتفاعی تأمین مالی می‌شود. دانشجویان F-1 می توانند توسط دوستان و خانواده یا حتی خودشان تامین مالی شوند.

شرایط اقامت : دانشجویان ویزای J-1 باید ظرف 30 روز پس از تاریخ پایان برنامه (در صورت عدم تمدید) به کشور خود بازگردند و قبل از بازگشت به ایالات متحده به مدت دو سال در آنجا زندگی کنند. دانشجویان F-1 این الزام را در شرایط ویزای خود ندارند، اما در صورت عدم تمدید باید ظرف 60 روز پس از پایان برنامه خود، ایالات متحده را ترک کنند.

الزامات برنامه ویزای J1 چیست؟

  • هنگام ارسال درخواست، مطمئن شوید شرایط دانشجویی ویزای J-1 زیر را دارید:
  • منبع بودجه خود را حفظ کنید: حداقل 50 درصد بودجه برنامه شما باید توسط یک حامی معتبر که دوست شخصی یا عضو خانواده نیست، ارائه شود.
  • زبان انگلیسی خود را تقویت کنید: شما باید  مهارت زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه یا کالج مورد نظر برای ثبت نام را داشته باشید.
  • بیمه معتبر داشته باشید: هم شما و هم افراد تحت تکفل شما باید بیمه درمانی داشته باشید که حداقل استاندارد‌های مشخص شده توسط دانشگاه میزبان شما را برآورده کند.
  • قبل از ورود به کشور مقصد، اطلاعاتی را در رابطه با مقصد جمع‌آوری و در جلسه معرفی شرکت کنید.
  • حامی مالی شما موظف است اطلاعاتی در مورد برنامه انتخابی در اختیار شما و همراهان شما قرار دهد و اطلاعاتی در مورد منطقه‌ای که در آن تحصیل خواهید کرد، در اختیار شما قرار دهد.
  • قوانین ویزای J-1 را رعایت کنید: شما و حامی خود باید اطمینان حاصل کنید که تمام الزامات ویزای J-1 را رعایت می‌کنید و فعالانه وضعیت خود را به‌عنوان دانشجوی J-1 حفظ می‌کنید. حامی شما همچنین باید یک شماره تماس اضطراری که 24 ساعته در دسترس باشد، برای شما فراهم کند.

الزامات اقامت را برآورده کنید: پس از اتمام برنامه خود، باید به کشور خود بازگردید و حداقل دو سال در آنجا زندگی کنید.

پاسپورت معتبر داشته باشید: شما و افراد وابسته باید مطمئن شوید که گذرنامه‌های شما برای سفر به ایالات متحده حداقل شش ماه قبل از تاریخ اتمام برنامه شما معتبر است.

محدودیت‌های کاری را رعایت کنید:  در حالی که می‌توانید تمام وقت در دوره‌های تعطیلات بین ترم کار کنید، باید اطمینان حاصل کنید که در زمان شروع سال تحصیلی در دوره آموزشی تمام وقت ثبت‌نام کرده‌اید. (در واقع دارندگان ویزای تحصیلی J1 مجاز به انجام کار تمام‌وقت در زمان تحصیل خود نیستند و فقط می‌توانند در تعطیلات بین ترم به صورت تمام وقت کار کنند.)

اگر می خواهید در حین تحصیل کار کنید، اطمینان حاصل کنید که فقط حداکثر 20 ساعت در هفته در محوطه دانشگاه به صورت پاره‌وقت کار می‌کنید. در تعطیلات بین ترم می‌توانید به‌صورت تمام وقت کار کنید. با این حال، اگر مجوزی از حامی مالی و دانشگاه خود نداشته باشید، کار خارج از دانشگاه مجاز نیست.

اطمینان حاصل کنید که آدرس شما به روز شده است:

اگر محل سکونت خود را تغییر دهید، باید حامی مالی خود و دانشگاه را در عرض 10 روز از تغییر آدرس با خبر کنید.

نحوه ارسال درخواست ویزا J1

برای ارسال درخواست خود، مطمئن شوید که الزامات ویزای J-1 را خوانده‌اید و تمام مدارک مورد نیاز را آماده کرده‌اید:

  • فرم DS-2019
  • فرم DS-7002، طرح کارآموزی (فقط برای کارآموزان تبادل بازدیدکننده یا متقاضیان ویزای کارآموز لازم است)
  • فرم DS-160، درخواست الکترونیکی ویزا غیر مهاجرتی آنلاین
  • پاسپورت معتبر
  • یک قطعه عکس 2*2

همچنین ممکن است از شما خواسته شود که مدارک اضافی را برای فرآیند بررسی ارائه دهید، بنابراین به دستورالعمل‌های سفارت یا کنسولگری ایالات متحده بسیار توجه کنید. پس از ارسال درخواست خود، به یاد داشته باشید که یک رسید پرداخت برای ارائه در مصاحبه ویزای خود دریافت کنید.

اگر تصمیم گرفته‌اید برای ویزای دانشجویی J-1 اقدام کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • برای خود یک اسپانسر انتخاب کنید

به عنوان یکی از شرایط اصلی ویزای دانشجویی J-1، برنامه شما باید توسط یک سازمان یا نهاد حمایت شود. شما باید حامی مالی را پیدا کنید که مایل به تامین مالی برنامه شما باشد. به خاطر داشته باشید که اسپانسر باید توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده تایید شده باشد.

  • فرم  DS-2019 خود را ارسال کنید.

پس از درخواست برای یک حامی و پذیرفته شدن در برنامه، باید فرم DS-2019 را ارسال کنید، زیرا این گواهی صلاحیت شما برای درخواست وضعیت J-1 را داراست. این فرم توسط حامی تعیین شده شما صادر می شود و اگر وابستگانی دارید، نسخه دیگری از فرم DS-2019 را دریافت خواهید کرد. بنابراین به یاد داشته باشید که مطمئن شوید فرم صحیح را دریافت کرده‌اید.

  • هزینه های مورد نیاز را پرداخت کنید

جدا از هزینه برنامه شما، چندین هزینه وجود دارد که ممکن است در طول فرایند درخواست، پرداخت کنید. از جمله هزینه سیستم اطلاعات دانشجویی و تبادل بازدیدکنندگان (SEVIS I-901) است و باید به وزارت امنیت داخلی (DHS) پرداخت شود. بسته به برنامه یا حامی شما، این هزینه ممکن است بخشی از هزینه برنامه شما باشد یا نباشد، بنابراین حتما با اسپانسر خود مشورت کنید.

سایر هزینه‌ها شامل هزینه بررسی درخواست ویزای غیر مهاجرتی و هزینه صدور ویزا می‌شود. هر دو را می‌توان در سفارت ایالات متحده در کشور خود پرداخت کرد. اگر برنامه شما توسط وزارت امور خارجه، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (USAID)، یا یک برنامه تبادل آموزشی و فرهنگی توسط دولت ایالات متحده حمایت می‌شود، نیازی به پرداخت این هزینه‌ها ندارید.

  • برای مصاحبه ویزا برنامه‌ریزی کنید

برای اینکه درخواست شما پذیرفته شود، با یک افسر کنسولگری در سفارت یا کنسولگری ایالات متحده در کشور خود مصاحبه خواهید کرد. شما باید هرچه زودتر قرار ملاقات خود را برنامه‌ریزی کنید، زیرا زمان انتظار بسته به کشور شما می‌تواند متفاوت باشد. اگر افراد تحت تکفل دارید، می‌توانید یک قرار ملاقات نیز برای آنها تعیین کنید تا در مصاحبه شما را همراهی کنند.

  • در مصاحبه ویزای خود شرکت کنید

افسر کنسولی با شما مصاحبه می‌کند تا هدف شما از سفر به ایالات متحده را بداند. می‌توانید منتظر سوالاتی مانند:

  • چرا رشته تحصیلی خود را انتخاب کردید؟
  • آیا قصد ادامه تحصیل دارید؟
  • شغل والدین شما چیست؟
  • چه کسی هزینه تحصیل شما را پرداخت می‌کند؟
  • آیا قصد دارید پس از تحصیل به کشور خود بازگردید؟
  • اهداف شغلی شما در آینده چیست؟
  • چرا می خواهید بخشی از یک برنامه تبادل باشید؟

هنگام شرکت در مصاحبه، به یاد داشته باشید:

  • پاسپورت معتبر
  • یک کپی از عکسی که برای ویزای خود استفاده خواهید کرد.
  • رسید های تایید پرداختDS-160 و I-901 SEVIS
  • فرم I-20
  • دیپلم، ریز نمرات دانشگاه، و نمرات آزمون استاندارد رسمی( IELTS, TOEFL,GRE,GMAT,… )
  • صورت حساب‌های بانکی که برای تکمیل درخواست دانشگاه خود استفاده کرده‌اید.

کدام نوع از ویزاهای تحصیلی آمریکا بهترین انتخاب است؟

به طور کل دو نوع ویزا برای اقدام برای دبیرستان‌های آمریکا به عنوان دانش‌آموز بین‌المللی وجود دارد:

J-1 ( ویزا  تبادلی توریستی) و F-1 ( ویزا دانشجویی). اگر شما از طریق برنامه تبادل فرهنگی که توسط وزارت امور خارجه آمریکا حمایت می‌شود، برای دبیرستان اقدام می‌کنید، می‌توانید برای ویزای J-1 به عنوان یک دانش‌آموز تبادلی اقدام کنید.

اگر از طریق برنامه تبادل فرهنگی اقدام نمی‌کنید، می‌توانید صرف نظر از اینکه برای یک سال در یک مدرسه عمومی یا یک سال یا بیشتر در یک مدرسه خصوصی درس بخوانید، برای ویزای دانشجویی F-1 اقدام کنید، که در این صورت باید یک فرم I-20 ( گواهی واجد شرایط بودن وضعیت دانشجویی غیر مهاجر) از مسئولی که توسط مدرسه تعیین شده است، دریافت کنید. به محض اینکه این فرم را دریافت کنید، می‌توانید پروسه اپلای را شروع کنید.

آیا به دانش آموزان بین المللی کمک هزینه تحصیلی تعلق می‌گیرد؟

خیر؛ شما باید تمام هزینه مدرسه که برای آن اقدام کرده‌اید را پرداخت کنید، صرف نظر از اینکه برای مدارس خصوصی اقدام کرده‌اید یا عمومی. تنها در صورتی نیاز به پرداخت هزینه مدرسه ندارید که برای ویزای تبادل دانشجویی J-1 اقدام کرده‌باشید. این هزینه برای مدارس مختلف، متفاوت است اما حدوداً بین 3000 هزار دلار تا 10000 هزار دلار، برای مدارس عمومی متغیر است. ممکن است این هزینه برای مدارس خصوصی بیشتر باشد. همراه با پرداخت هزینه مدرسه، افرادی که برای ویزای F-1 اقدام می‌کنند 350 دلار و افرادی که برای ویزای J-1 اقدام می‌کنند باید 220 دلار به عنوان هزینه ویزا پرداخت کنند و البته افرادی که برای ویزا J-1 اقدام می‌کنند، نیازی به پرداخت هزینه‌های مدرسه ندارند.

معمول‌ترین راه برای پرداخت هزینه‌های مدرسه این است که خانواده فرد متقاضی از او حمایت مالی کند، به این دلیل که دانشجویان بین‌المللی قادر به اقدام برای دریافت کمک هزینه تحصیلی از دولت آمریکا نیستند. ممکن است بعضی از مدارس خصوصی به دانش‌آموزان پیشنهاد کمک هزینه تحصیلی را بدهند. شما همچنین این امکان را دارید که از فردی‌که شهروند آمریکا است تقاضای کمک هزینه تحصیلی کنید یا اینکه با سفارت آمریکا در کشور محل اقامت خود درباره منابعی که فاند ارائه می‌دهند، مشورت کنید.

دانشگاه‌های برتر آمریکا

دانشگاه‌های معتبر آمریکا

10 دانشگاه برتر آمریکا

  • دانشگاه هاروارد ( 56000 هزار دلار)
  • دانشگاه استنفورد ( 56169 هزار دلار)
  • موسسه تکنولوژی ماساچوست (53450 هزار دلار)
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی ( 44066 هزار دلار)
  • دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس ( 43003 هزار دلار)
  • دانشگاه ییل ( 57700 هزار دلار)
  • دانشگاه کلمبیا ( 61671  هزار دلار)
  • دانشگاه پرینستون ( 48502 هزار دلار)
  • دانشگاه نیویورک ( 54880 هزار دلار)
  • دانشگاه پنسیلوانیا ( 60042 هزار دلار)

در زیر می‌توانید لیستی از 100 دانشگاه برتر آمریکا به همراه رتبه‌بندی کشوری و جهانی آنها را نیز مشاهده کنید.

RANKUNIVERSITYWORLD RANKSIZEVISIBILITYRICH FILESSCHOLAR
1Massachusetts Institute of Technology121310
2Harvard University274161
3Stanford University343148
4University of California Berkeley452687
5Cornell University5111950
6University of Wisconsin Madison6358124
7University of Michigan7672044
8University of Minnesota81326416
9University of Washington99172136
10University of Pennsylvania1024122949
11Pennsylvania State University **1164617197
12University of Texas Austin13202110117
13Texas A&M University144028553
14University of Maryland *1534221473
15University of California Los Angeles UCLA17111821181
16Columbia University New York18221623205
17Purdue University2035341582
18Carnegie Mellon University21153212175
19University of Illinois Urbana Champaign *2250931271
20University of North Carolina Chapel Hill23302319217
21California Institute of Technology CalTech2579864199
22Michigan State University26183613239
23University of Chicago2766246746
24University of Florida2814527125
25Rutgers University29244511168
26University of California San Diego30103525223
27Duke University33324030155
28Princeton University35562048280
29New York University36334326172
30Yale University38581568322
31University of Arizona40294618256
32University of California Irvine42612938354
33Georgia Institute of Technology4471713543
34University of Pittsburgh4576624637
35University of Utah46273155458
36University of Virginia47373837460
37Virginia Polytechnic Institute and State University4863596362
38Johns Hopkins University **49174943374
39North Carolina State University50547628109
40Florida State University52427441107
41University of California Santa Cruz5521513109531
42Iowa State University56426322322
43University of Colorado Boulder57546624254
44University of California Davis58585832280
45University of Southern California59426559149
46Arizona State University59365156294
47Washington University Saint Louis61464858362
48University of California Santa Barbara63515761343
49Oregon State University642111366104
50University of Massachusetts Amherst651736486164
51University of Iowa68807952271
52Vanderbilt University694183162149
53University of Nebraska Lincoln708010612557
54University of Georgia71609349271
55University of Oregon721148497140
56Colorado State University7313644141498
57University of New Mexico761411595719
58George Mason University7814310254194
59Boston University791197280428
60University of Delaware88919874372
61Brigham Young University8973130129155
62Ohio State University908714818266
63Northwestern University9412711288265
64University of Missouri Columbia979994124337
65Rensselaer Polytechnic Institute9912310090407
66University of Kentucky10210418627261
67University at Buffalo10610992106486
68Washington State University Pullman108146119104277
69University of Tennessee Knoxville115959596622
70Rice University11715188143439
71Louisiana State University118166157103135
72University of Connecticut119195117122280
73Georgetown University12222847481550
74Brown University12313499165483
75University of Illinois Chicago12510614773469
76University of Oklahoma1316714195650
77University of Houston13215810387756
78Tufts University13311160440768
79University of South Florida138126134114617
80Indiana University/Purdue University Indianapolis13931090243389
81University of South Carolina14023012279624
82University of Notre Dame142210169110245
83University of Kansas144192164137256
84Utah State University145214127241313
85Dartmouth College15220082248797
86Emory University15398125217640
87Syracuse University158239123163511
88University of North Texas1592822385643
89University of Rochester164175140179494
90West Virginia University18070225218362
91University of Miami184181177228406
92Michigan Technological University185357116176760
93Auburn University188186256188165
94Georgia State University191292257118186
95Northeastern University *195332176196388
96University of Wisconsin Milwaukee200333873541,024
97University of California Riverside201234156234626
98George Washington University202316114339745
99Drexel University204298194180472
100Kansas State University *21625617913583
اگر به تحصیل در بهترین دانشگاه های آمریکا علاقه دارید و دوست دارید آینده شغلی شما تضمین بشه از طریق  با کارشناسان مجموعه جهرمی گروپ در تماس باشید.

نحوه گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا

برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا بعد از مشخص کردن رشته تحصیلی و دانشگاه مد نظرتان (پیشنهاد می‌شود برای بالا رفتن شانس پذیرش برای بیش از یک دانشگاه اقدام کنید) به سایت دانشگاه مراجعه کرده و برای مقطع مورد نظر اپلای کنید.

دانشگاه های آمریکا مثل اکثر دانشگاه های دنیا دارای دو ترم تحصیلی می باشند تابستان و زمستان که بسته به زمان ورود شما برای ترم مورد نظر باید حداقل 6 ماه قبل برای گرفتن پذیرش تحصیلی اقدام کرد. علاوه بر ترم های ذکر شده بعضی از دانشگاه ها ترم تابستانی نیز دارند که دانشجویان بر حسب شرایط میتوانند اقدام کنند.

مرحله ی اول برای گرفتن پذیرش دانشگاه های آمریکا داشتن مدرک زبان است معمولا مدرک رسمی مورد نیاز جهت اپلای آمریکا تافل آی بی تی می باشد اما بعضی از دانشگاه ها یا در مواردی اکثریت دانشگاه ها مدرک زبان آیلتس را هم قبول می کنند.

داشتن مدرک Sat برای اپلای در مقطع لیسانس علاوه بر مدرک زبان جز مدارک مورد نیاز می باشد دانشجویانی که متقاضی تحصیل در مقظع کارشناسی ارشد هستند نیز بر حسب رشته علاوه بر مدرک زبان باید Gre یا Gmat داشته باشند. علاوه بر مدارک ذکر شده حداقل 2 مقاله ی ISI نیز باید داشته باشند. نحوه ی اپلای برای هر دانشگاهی متفاوت است اما معمولا در چند مورد با هم یکسان هستند:

  1. پرداخت اپلیکیشن فی
  2. recommendation letter از اساتید (برای مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر )
  3. رزومه
  4. Motivation Letter
  5. GRE یا GMAT بر اساس صلاحدید دانشگاه

برای اپلای در بهترین دبیرستان‌ها یا دانشگاه‌های آمریکا مدارک لازم شامل ریز‌نمرات، نمرات آزمون‌های استاندارد(TOEFL, IELTS, GRE,GMAT,SAT ) و تمامی مدارک دیگر را آماده کنید و پس از گرفتن پذیرش، اقدام به اخذ ویزا نمایید و ترجیحاً این کار را در اسرع وقت انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

لازم به ذکر است که این مدارک ممکن است بر حسب صلاحدید استاد و دانشگاه در مقاطع دکترا به صورت مشروط هم پذیرفته شود به این معنی که ممکن است حداقل نمره ی لازم برای زبان انگلیسی مثلا آیلتس آکادمیک 6.5 باشد اما دانشجو آیلتس 6 داشته باشد در این صورت استاد به صورت مشروط دانشجو را می‌پذیرد تا زمانی که زبانش در حد آیلتس 5/6 شود.

رشته‌های محبوب برای تحصیل در دانشگاه‌های آمریکا عبارتند از:

  • Computer Science
  • Communications
  • Government/Political Science
  • Business
  • Economics
  • English Language and Literature
  • Psychology
  • Nursing
  • Chemical Engineering
  • Biology

تحصیل در رشته‌ی پزشکی آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا

آیا پروسه اپلیکیشن دانشکده پزشکی برای دانشجویان بین اللملی متفاوته؟

بله; بیشتر مدارس پزشکی در آمریکا از American Medical School Application Service (AMCAS) برای ساده‌سازی و تسهیل فرایند درخواست استفاده می‌کنند. اگرچه از این سیستم برای اپلای کردن استفاده می‌شود، این سرویس transcript های خارجی( یا ترجمه شده/ارزیابی شده) را قبول ندارد، یا دوره های آموزشی خارجی را تایید نمی‌کند مگر اینکه توسط یک موسسه معتبر ایالات متحده یا کانادا پذیرفته شده باشد. اگر این دوره ها توسط یک موسسه معتبر آمریکایی یا کانادایی تایید نشده باشد شما همچنان می‌توانید دوره ها را اضافه کنید نظر به اینکه تایید نمی‌شوند و MACAS GPA شما محاسبه نخواهد شد.  دانشگاه ها ممکن ریز نمرات را در secondary application از شما درخواست کنند.

برنامه درسی آمریکا با مدارس خارج از این کشور متفاوت است و ارزیابی پیشرفت شما در یک برنامه 4 ساله که یک موسسه معتبر آمریکایی آن را برگزار می‌کند، بسیار مفید است. اگر تمایل به گذراندن واحد های پیش نیاز را به عنوای دانشجویی که به دنبال مدرک نیستید، دارید، باید 30 واحد درسی یا بیشتر را برای ارزیابی پیشرفت بگذرانید. این واحد های درسی باید قبل از درخواست برای دانشکده های پزشکی تکمیل شود.

ریز نمرات

متقاضیان بین‌اللملی که دوره های آموزشی را در یک مدرسه بین‌اللملی گذرانده اند، باید دستورالعمل های ارائه شده در وبسایت   AMCAS را دنبال کنند تا بتوانند کورس های درسی را وارد کرده و درخواست ریز نمرات خود را بدهند. اگر هر یک از دوره ها در یک موسسه خارجی گذرانده شده باشد، اما اعتبار از طریق یک موسسه تحصیلات تکمیلی معتبر ابالات متحده یا کانادا پذیرفته شده و کورس ها در رونوشت رسمی نشان داده شده باشد، آنگاه رونوشت دانشگاه آمریکایی یا کانادایی درخواست خواهد شد. AMCAS کورس ها را تایید و در AMCAS GPA اعمال می‌کند. برای مثال، یک دوره ممکن است از طریق یک برنامه تحصیلی در خارج از کشور که توسط یک مدرسه آمریکایی حمایت می‌شود، اما در یک کشور خارجی میزبانی می‌شود، گذرانده شده باشد.

شهروندی/ وضعیت ویزا و زبان

حتما در AMCAS و secondary application وضعیت ویزا و شهروندی خودتون رو ذکر کنید. در وبسایت AMCAS می‌تونید زبان هایی که صحبت می‌کنید و مهارت خود را در هرکدام مشخص کنید.

چه زمانی باید آزمون MCAT رو بدم؟

این آزمون شامل 4 بخش Chemical and Physical Foundation of Biological Systems, Critical Analysis and Reasoning Skills, Biological and Biochemical Foundation of Living Systems, Psychological, Social, and Biological Foundation of Behavior است. بهترین زمان برای دادن آزمون، سال سوم کارشناسی که تا اون زمان بیشتر دروس پیش نیاز برای ورود به دانشکده پزشکی روگذروندید. برای این آزمون حدودا نمره 509 نمره خوبیه و ممکنه دانشگاه های رقابتی تر از شما نمره ای نزدیک به 518 رو درخواست بکنند.

چه مدارکی رو برای ورود به این رشته نیاز دارم؟

  1. دیپلم دبیرستان
  2. داشتن مدرک لیسانس از یک موسسه معتبر آمریکایی یا کانادایی
  3. نمرات آزمون ها(Toefl, Ielts, MCAT, …)
  4. توصیه نامه
  5. انگیزه نامه

ممکنه دانشگاه مدارک بیشتری رو از شما درخواست کنه، پس

در  لیست زیر می‌تونید برخی از دانشگاه هایی که دانشجویان بین المللی را پذیرش می‌کنند، مشاهده کنید:

دانشکده های پزشکی الوپاتیک(MD) که دانشجویان بین المللی رو میپذیرن

  • Boston University School of Medicine
  • Case Western Reserve School of Medicine
  • Columbia University Vagelos College of Physicians and Surgeons
  • Duke University School of Medicine
  • Emory University School of Medicine
  • Faculty of Medicine Universite’ Laval
  • Geisel School of Medicine at Dartmouth
  • George Washington University School of Medicine and Health Science
  • George University School of Medicine
  • Harvard Medical School
  • Howard University College of Medicine
  • Icahn School of Medicine at Mount Sinai

اگر شما هم دوست دارید در آمریکا، رشته پزشکی تحصیل کنید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

تحصیل در رشته دندان‌پزشکی آمریکا

دندان‌پزشکی در ایالات متحده برای دانشجویان بین‌المللی

دندان‌پزشکی یکی از گران ترین حرفه ها در آمریکا است. دو نوع مدرک مختلف DDS( Doctor of Dental (Medicine و DMD( Doctor of Medicine in Dentistry or Doctor of Dental Medicine) را شامل می‌شود.) هردو DDS & DMD  معادل هستند.) و مدت زمان تکمیل این دو مدرک 4 سال است.

پس از اتمام تحصیل در DDS  یا DMD دندان‌پزشکان مشتاق می‌توانند به صورت اختیاری آموزش عملی(OPT) برای دندان‌پزشکی عمومی یا یک برنامه تخصصی دندان‌پزشکی داشته باشند و انتظار می‌رود برای دریافت مجوز خود، یک برنامه رزیدنتی را در هر دو تکمیل کنند. طول برنامه رزیدنتی برای دندان‌پزشکی عمومی معمولا یک سال است اما برای برنامه تخصصی دندان‌پزشکی(dental specialty residency) بین 2 تا 6 سال بسته به تخصص شما متغیر است.

چرا دندان‌پزشکی در آمریکا؟؟؟

  1. دانشگاه های آمریکا بدون شک بهترین دانشکده های دندان‌پزشکی که با کیفیت ترین سطح از آموزش با استفاده از جدیدترین تکنولوژی را ارائه می‌دهند را داراست.
  2. حرفه دندان‌پزشکی در U.S. News and World Report  جز 100 شغل برتر جهان معرفی شده است.
  3. مدرکی که از دانشگاه های آمریکا دریافت می‌کنید در سرتاسر جهان شناخته شده است.
  4. طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، رشد اشتغال 7.6% خواهد بود و در نتیجه تا سال 2028، 10400  موقعیت دندان‌پزشکی اضافی ایجاد خواهد شد.
  5. حرفه دندان‌پزشکی در ایالات متحده طیف متنوعی از گزینه های بالینی، تحقیقاتی و آکادمیک را برای فارغ‌التحصیلان جدید و دندان‌پزشکان در هر مرحله از حرفه خود ارائه می‌دهد.
  6. دندان‌پزشکان در ایالات متحده میتوانند به تنهایی تمرین کنند و به آنها انعطاف پذیری و استقلال برای دستیابی به یک زندگی متعادل می‌دهد.
  7. تنوع فرهنگی، آمریکا را به یک مقصد عالی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌کند.

نحوه اخذ مدرک دندان‌پزشکی در آمریکا

از آنجایی مدرک دندان‌پزشکی در آمریکابه عنوانمدرک post-graduate(تحصیلات تکمیلی) است، دانشجویان باید قبل از پذیرش در DDS یای DMD معتبر توسط کیسیون اعتبار بخشی دندان‌پزشکی) (CODA یک مدرک لیسانس علوم پایه داشته باشند و همچنین باید آزمون DAT( Dental Aptitude (Test را بدهند.

این آزمون شامل:

  1. The Natural Sciences Survey (100 Items)
  2. Ability to Perceive (90 Items)
  3. Comprehension of Text (50 Items)
  4. Quantitative Analysis (40 Items)

است.

این آزمون در طول سال در مکان های مختلف در سراسر ایالات متحده ارائه می‌شود و هر مدرسه معیارهای خاص خود را برای در نظر گرفتن نمرات DAT در پذیرش دانشجویان دارد. این آزمون را می‌توان در سال سوم یا جهارم دوره لیسانس داد.

دانشجویان بین‌المللی که باری دانشکده های دندان‌پزشکی آمریکا اپلای می‌کنند در یکی از 3 دسته زیر قرار می‌گیرند:

  1. دانشسجویانی که تحصیلات دبیرستان خود را به اتمام رسانده اند و میخواهند برای DDS  یا  DMD درخواست دهند.
  2. دانشجویانی که در حال حاضر در یک دانشکده دندان‌پزشکی خارج ازآمریکا تحصیل می‌کنند و قصد انتقال واحد و تکمیل مدرک خود در آمریکا را دارند.
  3. دانشجویانی که دارای مدرک لیسانس دندان‌پزشکی از یک دانشگاه خارجی هستند.

همه دانشجویان موظفند دوره های پیش‌نیاز زیست شناسی، شیمی عمومی، شیمی آلی و فیزیک را همراه با کار آزمایشگاهی بگذرانند و قبل از اپلای، آزمون DAT را داده باشند و مدرک زبانشان آماده باشد.

 بعد از تکمیل کردن این موارد، دانشجویان می‌توانند در برنامه 4 ساله DDS یا DMD در دانشکده های دندان‌پزشکی آمریکا شرکت کنند. دانشجویان بین‌المللی باید مدرک DDS  یا DMD خود را از یک برنامه معتبر CODA با شرکت در برنامه advance standing از طریق برنامه ADEA برای Advance Placement برای دندان‌پزشکان بین‌المللی دریافت کنند. طول برنامه advance standing از طول دوره مدرک DDS یا DMD کمتر است.

پس از اتمام موارد بالا دندان‌پزشکان مشتاق ملزم به دریافت مجوز هستند. روند صدور مجوز برای هر ایالت متفاوت است. اما سه الزام کلی به شرح زیر است:

  1. مدرک معتبر توسط کمیسیون اعتبار بخشی داندانپزشکی(CODA)
  2. آزمون یک‌پارچه ملی دندان‌پزشکی(INBDE) (معاینه کتبی)
  3. معاینه بالینی

برترین دانشگاه‌های دندان‌پزشکی آمریکا

  • University of Michigan-Ann Arbor
  • University of California, San Francisco
  • Harvard University
  • University of North Carolina
  • New York University
  • University of California, Los Angeles
  • University of Pennsylvania
  • University of Washington
  • Columbia University
  • Boston University

دوره‌های محبوب دندان‌پزشکی و شرایط پذیرش در ایالات متحده

برنامه های DDS  یا DMD دندان‌پزشکی و الزامات تحصیلی

دانشگاه های ایالات متحده مدارک 4 ساله DDS  یا DMD را ارائه می‌دهند که نیاز به دوذه های علمی و تجربه بالینی دارند. تمامی 50 ایالت آمریکا مدرک DDS  و DMD را به رسمیت می‌شناسند.

مدارک عمومی:

  1. مدرک کارشناسی در علوم پایه با GPA 3 یا بالاتر(از 4)
  2. Transcript
  3. پاسپورت معتبر
  4. نمرات آزمون ها(DAT, TOEFL. IELTS)
  5. Personal Statement
  6. عکس پاسپورت
  7. درخواست تکمیل شده ویزا
  8. توصیه نامه

معمولا نمره تافل  90 و آیلتس 6 یا بالاتر خوب است اما برای اطمینان حتما سایت دانشگاه را چک کنید.

برنامه های تخصصی دندان‌پزشکی و الزامات آکادمیک

بعد از تکمیل DDS و یا DMD، دندان‌پزشکان مشتاق  میتوانند آموزش عملی اختیاری برای یک برنامه تخصصی دندان‌پزشکی داشته باشند. طول دوره رزیدنتی تخصصی دندان‌پزشکی بسته به تخصص شما 2 ال 6 سال است. در زیر فهرستی از تخصص های دندان‌پزشکی که توسط کمیسیون ملی تشخیص تخصص های دندان‌پزشکی و هیئت های صدور گواهی تایید و تصویب شده است.

  • Dental Anesthesiology
  • Dental Public Health
  • Endodontic
  • Oral and Maxillofacial Pathology
  • Oral and Maxillofacial Radiology
  • Oral and Maxillofacial Surgery
  • Oral medicine
  • Orofacial Pain
  • Orthodontics and Dentofacial Orthopedics
  • Periodontics
  • Pediatric Dentistry
  • Prosthodontics

مدارک لازم:

  1. مدرک DDS  یا DMD معتبر با GPA 3 یا بالاتر(از 4)
  2. Transcripts
  3. پاسپورت معتبر
  4. عکس پاسپورت
  5. نمرات آزمون ها((DAT, TOEFL, IELTS
  6. درخواست تکمیل شده ویزا
  7. انگیزه نامه
  8. رزومه
  9. توصیه نامه( ترجبحاً دو عدد)
  10. تجربه کاری( بسیار توصیه می‌شود)

معمولا نمره تافل  90 و آیلتس 6 یا بالاتر خوب است اما برای اطمینان حتما سایت دانشگاه را چک کنید.

موقعیت های کاری که در آینده می‌تونید داشته باشید

بعد از گرفتن مدرک دندان‌پزشکی در آمریکا موقعیت شغلی بسیاری که مناسب ترجیح، اهداف و سبک زندگی یک دندانپزشک باشد، وجود دارد. بعد از دریافت مدرک DDS یا DMD با افتتاح کلینیک دندان‌پزشکی خود به عنوان دندانپزشک خصوصی فعالیثت کنند یا در بیمارشتان های عمومی یا خصوصی مشغول به کار شوند. از آجایی که دندان‌پزشکی یک رشته رقابتی در ایالات متحده است، بیشتر دندان‌پزشکان به دنبال تخصص هایی در زمینه

  • Dental Anesthesiology
  • Dental Public Health
  • Endodontic
  • Oral and Maxillofacial Pathology
  • Oral and Maxillofacial Radiology
  • Oral and Maxillofacial Surgery
  • Oral medicine
  • Orofacial Pain
  • Orthodontics and Dentofacial Orthopedics
  • Periodontics
  • Pediatric Dentistry
  • Prosthodontics

هستند.

پروسه پذیرش به چه صورت است؟

  1. فرم درخواست آنلاین ADEA AADSAS را با اطلاعات دقیق تکمیل کرده و همراه با ریز نمرات رسمی کالج و دانشگاه ارسال کنید.
  2. دانشجویان باید برای شرکت در آزمون پذیرش دندان‌پزشکی ایالات متحده  (DAT) برگزار می‌شود که توسط انجمن دندان‌پزشکی آمریکا برگزار می‌شود، برنامه ریزی کنند.
  3. به عنوان بخشی از فرایند پذیرش، در مصاحبه دانشگاه شرکت کنید.
  4. پس از قبول شدن از دانشگاه یکیشنهاد نامه دریافت می‌کنید.
  5. بسته به نیاز دانشگاه، هزینه ها را به طور کامل یا جزئی بپردازید.س از پرداخت هزینه ها، دانشجویان می‌توانند روند درخواست ویزا را آغاز کرده و برنامه ریزی سفر را انجام دهند.
  6. برای محل اقامت خویش در آمریکا برنامه ریزی کنید.

آیا امکان دریافت کمک هزینه تحصیلی وجود دارد؟

دانشجویان بین‌المللی که برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی به آمریکا می‌روند، واجد شرایط دریافت کمک هزینه دولتی نیستند. اکثر دانشکده های دندان‌پزشکی آمریکا بر اساس شایستگی و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی بورسیه و وام دانشجویی ارائه می‌دهند. همچنین دانشجویان می‌توانند برای حمایت مال با اداره فرهنگی سفارت یا دفتر آموزش و پرورش ارتباط برقرار کنند. قبل از اپلای، دانشجویان می‌توانند بورسیه های زیر را که توسط eduPASS فهرست شده است، بررسی کنند.

  • The Aga Khan Foundation International Scholarship
  • The American Association of University Women
  • The Civil Society Leadership Awards
  • Conacyt
  • The Joint Japan/World Bank Graduate Scholarship Program
  • Foreign Fulbright Student Program
  • MPOWER Financing
  • The P.E.O International peace Scholarship

تحصیل در رشته MBA امریکا

MBA یک مدرک تحصیلی بازرگانی است که بر مدیریت، تجارت و کارآفرینی متمرکز است. دانشجویان MBA همچنین می‌توانند بر جنبه‌های دیگر کسب و کار مانند امور مالی یا مدیریت ریسک تمرکز کنند. اکنون بسیاری از مدارس برنامه‌های تخصصی مانند مدیریت ورزشی، تجارت سرگرمی یا مدیریت مراقبت های بهداشتی را ارائه می‌دهند.

بهترین رشته برای MBA کدام است؟

کسب و کار: رشته کسب و کار یک انتخاب طبیعی برای داوطلبان مشتاق MBA است. کسب مدرک لیسانس در تجارت، فارغ‌التحصیلان را برای درخواست MBA عمومی یا تخصصی آماده می‌کند. مدارک بازرگانی در مقطع کارشناسی عموماً به دانشجویان امکان انتخاب تمرکزهای محبوب مانند منابع انسانی، حسابداری یا بازاریابی را ارائه می‌دهد.

MBA چه کاری انجام می‌دهد؟

فارغ‌التحصیلان MBA (کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی) در زمینه‌های کاربردی از جمله بازاریابی و فروش، امور مالی، عملکرد و منابع انسانی مشغول به کار می‌شوند. برخی از آنها در حوزه مدیریت عمومی نقش دارند.

با این رشته می‌توانیم سراغ کدام شغل ها برویم؟

MBA می‌تواند به موقعیت‌هایی در صنایع مختلف منجر شود. امور مالی و حسابداری دو حوزه مشترکی هستند که در آن فارغ‌التحصیلان حرفه خود را با مجموعه مهارت‌هایی که تقاضای زیادی دارند آغاز می‌کنند.

آیا MBA بالاتر از کارشناسی ارشد است؟

MBA فقط مخفف یک نوع مدرک کارشناسی ارشد است؟ دقیقا. MBA مخفف Master of Business Administration است. بنابراین تفاوت بین مدرک MBA و فوق لیسانس در این است که MBA فقط یک نام خاص‌تر از مدرکی است که شما دنبال می‌کنید.

***امریکا از یکی از بهترین کشور‌ها برای تحصیل در این رشته محسوب می‌شود و تحصیل در آن مزیت‌‌های خاص خود را نیز به همراه دارد مانند:

  • آگاهی بیشتر از بازار جهانی
  • بهبود مهارت‌های ارتباطی
  • می‌توانید با استفاده از ان شبکه حرفه‌ای خود را گسترش دهید …
  • افزایش فرصت‌های شغلی
  • مدیریت زمان بهتر

رشته‌های محبوب MBA در امریکا

  • مدیریت عمومی
  • مدیریت بین المللی                                    
  • استراتژی
  • مشاوره                                                            
  • رهبری مالی
  • کارآفرینی
  • بازاریابی
  • مدیریت عملکرد
  • مدیریت فناوری اطلاعات یا فناوری

دانشگاه‌های برتر آمریکا برای تحصیل در این رشته

  • University of Chicago (Booth)
  • University of Pennsylvania (Wharton)
  • Northwestern University (Kellogg)
  • Stanford University
  • Harvard University
  • Yale University
  • Columbia University
  • University of California–Berkeley (Haas)
  • University of Michigan–Ann Arbor (Ross)
  • Dartmouth College (Tuck)
  • Duke University (Fuqua) 
  • New York University (Stern)
  • University of Virginia (Darden)
  • Cornell University (Johnson)
  • Carnegie Mellon University (Tepper)
  • University of California–Los Angeles (Anderson)
  • University of Texas–Austin (McCombs)
  • University of North Carolina–Chapel Hill (Kenan-Flagler)
  • University of Southern California (Marshall)

هزینه تحصیل در آمریکا

بنابراین، یک دانشجوی بین المللی چقدر برای تحصیل در ایالات متحده هزینه می کند؟

هزینه ها بسته به نوع دانشگاه و مدرک تحصیلی شماکاملا متفاوت است. می توانید به صورت دولتی یا خصوصی بروید و دو سال، چهار سال یا شاید بیشتر درس بخوانید.

کالج های ایالات متحده، از گران ترین کالج های جهان هستند، اما هنوزهم هر ساله میلیون ها دانشجوی بین المللی درخواست می دهند. اکثر کالج ها سیستم استاندارد شهریه دولتی ندارند. بیشتر به کالج و رشته ای که انتخاب می کنید بستگی دارد. همچنین انواع مختلفی از موسسات در ایالات متحده وجود دارد مانند کالج های محلی، خصوصی و کالج های دولتی. اکثر دانشجویان بین المللی به جای کالج های محلی در کالج های دولتی و خصوصی تحصیل می کنند.

کالج های خصوصی گران ترین آنها هستند. به طور متوسط ​​کالج های دولتی بین 35000 تا 45000 دلار و کالج های خصوصی از 50000 تا 75000 دلار در سال هزینه دریافت می کنند.

دانشگاه های خصوصی در مقایسه با کالج های دولتی و عمومی شهریه بیشتری دریافت می کنند.

کالج های دولتی بودجه خود را بیشتر از دولت ایالتی دریافت می کنند و کالج های خصوصی بودجه خود را از سازمان ها و کمک های مالی خصوصی دریافت می کنند. کالج های محلی یا کالج های دو ساله نیز معمولاً مانند کالج های دولتی بودجه خود را از دولت دریافت می کنند.

موضوعاتی مانند هنر، آموزش وعلوم انسانی نسبت به مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی و سایر موضوعات مشابه هزینه کمتری دارند.

دوره های بالاتر مانند کارشناسی ارشد معمولاً گران تر از دوره های کارشناسی هستند. شهریه کالج بستگی به کالج یا دوره ای دارد که قصد دارید دنبال کنید و از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت هستند. با این حال، دانشجویان بین المللی تقریباً همیشه به طور قابل توجهی بیشتر از دانشجویان آمریکایی پرداخت می کنند.

میانگین شهریه سالانه در ایالات متحده آمریکا 2022-2021

هزینهنوع دانشگاه
3800 دلار عمومی دو ساله
10740 دلارچهار ساله عمومی (داخلی) 
27560 دلارچهار ساله عمومی (خارج از ایالت)
27688 دلارخصوصی غیر انتفاعی چهار ساله

همانطور که می بینید، متوسط هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی است. اکثر دانشگاه هایبرتر آمریکا خصوصی هستند و معمولا حتی بیشتر از میانگین ها هزینه دریافت می کنند، شهریه دانشگاه های ییل و هاروارد بالای 50000دلار در سال است. هزینه های شما باید قبل از هر ترم پرداخت شود، و می توانید انتخاب کنید که برای کل سال یا ترم به ترم پرداخت کنید.

هزینه های زندگی حین تحصیل در آمریکا

با توجه به اینکه اکثر دوره های کارشناسی در ایالات متحده چهار سال طول می کشد (بعضی شش سال یا بیشتر)، باید هزینه زندگی در آنجا را در نظر بگیرید. هزینه های زندگی دانشجویی در ایالات متحده آمریکا در سال 2022 - 2021 به شرح زیر است که بخش عمده ای از این ارقام هزینه های اقامت هستند.

هزینه ی سالانه زندگی دانشجویی در آمریکا 2022-2021

هزینهنوع دانشگاه
15030 دلارعمومی دو ساله
16590 دلارچهار ساله عمومی (داخلی و خارج از ایالت)
17730 دلارخصوصی غیر انتفاعی چهار ساله


کل هزینه سالانه تحصیل در آمریکا 2022-2021

هزینهنوع دانشگاه
18830 دلارعمومی دو ساله
27330 دلارچهار ساله عمومی (داخلی) 
44150 دلارچهار ساله عمومی (خارج از ایالت)
55800 دلارخصوصی غیرانتفاعی چهار ساله

لیست دانشگاه های مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی در ایالات متحده

اگر می خواهید در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آمریکا تحصیل کنید، می دانید که هزینه های تحصیل درکشورهای محبو ب دانشجویان معمولا گرانترهستند. با این وجود، به این معنی نیست که نمی توانید دانشگاه ها و کالج های مقرون به صرفه درایالات متحده پیدا کنید .

 موسسات دانشگاهی وجود دارند که تعادل مناسبی بین هزینه ها و کیفیت برقرارمی کنند و ارزش زیادی برای پول قائلند. براساس آمار اخبار ایالات متحده چندین دانشگاه و دانشکده آمریکایی مقرون به صرفه برای دانشجویان بین المللی وجود دارند .

1. دانشگاه نیومکزیکو شرقی (Eastern New Mexico University – ENMU)
در پورتیل ایالت نیومکزیک و حدود 85 سال است که دانشگاه نیومکزیکو شرقی دانش آموزان را برای مشاغل و تحصیلات عالی آماده می کند. ماموریت این دانشگاه تأکید بر آزادی یادگیری در تحقق تنوع فرهنگی و زندگی دانشجویی است. این دانشگاه به شاگردان بزرگسال و موسسات ، از طریق برنامه
های کارشناسی و کارشناسی ارشد خدمت می کند.

2. دانشگاه ایالتی نیکولز (Nicholls State University)
در تیبوداکس در لوییزیانا
این دانشگاه در تیبودولا واقع شده، یک دانشگاه منطقه ای معتبر با جمعیت متنوع حدود 6500 دانشجوی سنتی و غیر سنتی است.

3. دانشگاه ایالتی بریجواتر (Bridgewater State University)
در ماساچوست، ایالات متحده بریجواتر جایی برای ایجاد زمینه های شغلی مناسب و مهارت های لازم برای رسیدن به آن و همچنین مکانی برای پیدا کردن دوستانی همیشگی و استفاده از فرصت های فوق العاده است.

4. دانشگاه ایالتی مینه سوته مورهد (Minnesota State University-Moorhead)
در ایالت مینه سوتا این دانشگاه به شما به تحقق رویاهایتان در زندگی کمک می کند و شما را به رسیدن به آینده ای که کاملا توسط خودتان طراحی شده حمایت می کند.

5. دانشگاه می سی سی پی برای زنان (Mississippi University – MUW)
در ایالت می سی سی پی - شهر آکسفورد در سال 1884 بعنوان اولین دانشکده عمومی برای زنان در ایالات متحده تاسیس شد، MUW دانشگاهی سنتی است که خانه ی شخصیت های برجسته ای مثل: نویسنده برنده جایزه پولیتزر، آئودورا ولتی و دیگران بوده. بیش از 30 سال قبل، MUW درهای خود را به روی مردان باز کرد.

6 . دانشگاه ایالتی مینه سوتا جنوب غربی (Southwest Minnesota State University)
در مارشال - ایالت مینه سوتا دانشگاهی دولتی چهار ساله واقع درمارشال مینه سوتا است که آموزشی با کیفیت بالا در زمینه هنرهای لیبرال و حرفه ارائه می دهد تا شما را برای زندگی موفق شخصی و حرفه ای آماده کند.

7 . دانشگاه ایالتی دلتا (Delta State University)
در کلیولند – می سی سی پی

این دانشگاه یک موسسه دولتی است که برنامه درسی جامع درمقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای تقریبا 3500 دانشجو که نماینده همه ایالت ها و 50 کشور مختلف هستند ارائه می دهد.

8. دانشگاه ایالتی بمیدجی (BSU)
در ساحل دریاچه بمیدجی واقع در شمال مینه سوتا
دراین دانشگاه افرادی سختکوش از هر طبقه اجتماعی متعهد به آموزش و محیط زیست جمع شده اند.

9. دانشگاه ایالتی هندرسون (Henderson State University)
این موسسه خصوصی که دارای میراث هنرهای لیبرال است، در سال 1890 تاسیس شد و پایه بیش از 65 برنامه کارشناسی و کارشناسی
ارشد است که عنوان دانشگاه هنرهای لیبرال عمومی آرکانزاس را به دست آورده است.

برای اطمینان حتما سایت دانشگاه رو چک کنید.

Scholarship و کمک هزینه تحصیلی

ممکنه  کمک هزینه تحصیلی فدرال برای دانشجویان بین المللی در دسترس باشه. برای اینکه بدونید برای کمک هزینه تحصیلی فدرال واجد شرایط هستید یا نه، میتونید به وبسایت مورد نظر مراجعه کنید. حتما معیارهای مختلف واجد شرایط بودن برای شهروندان غیر آمریکایی را در نظر داشته باشید.

تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریتحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا کا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تتحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا حصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا تحصیل در آمریکا

5 / 3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • میلاد نجفی 27 فروردین 1402

    سلام
    چگونه می توانم در حین تحصیل در ایالات متحده با ویزای تحصیلی مجوز کار دریافت کنم؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    • marjan nedaee 30 فروردین 1402

      سلام میلاد عزیز
      در زمان تحصیل دانشجو امکان کار به صورت پاره وقت را دارد. (به صورت نرمال ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار به دانشجو داده میشود.)

  • عماد شهسوار 27 فروردین 1402

    عرض ادب و احترام
    روند تمدید ویزای تحصیلی من پس از انقضا چگونه است؟

    • marjan nedaee 30 فروردین 1402

      سلام عماد عزیز
      ویزای تحصیلی تا زمانی که شما مشغول به تحصیل باشید تمدید خواهد شد و منقضی نمیشود. بعد از تحصیل هم میتوان آن را به ویزای کاری تغییر داد.

  • مارال لطیفی 27 فروردین 1402

    سلام . متشکرم بابت محتوای سایتتون.
    آیا ملاحظات خاصی برای دانشجویان بین المللی متقاضی کمک مالی در ایالات متحده وجود دارد؟

    • marjan nedaee 30 فروردین 1402

      سلام مارال عزیز
      بله، اگر متقاضی از لحاظ مدارک علمی و سن مشکلی نداشته باشد، امکان گرفتن فاند هم هست.