تحصیل در انگلستان 2023

دکتر جهرمی
30 آبان 1401 / 10 دقیقه مطالعه

تحصیل در انگلستان 2023

تحصیل در انگلستان و دانشگاه‌هایی چون دانشگاه هاروارد و آکسفورد، که از برترین دانشگاه‌های جهان به شمار می‌روند، آرزوی بسیاری از دانشجویان و علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور بوده است. اگر شما هم یکی از متقاضیان تحصیل در انگلستان هستید، برای آشنایی بیشتر با شرایط تحصیل در این کشور با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

تحصیل در انگلستان

تحصیل در انگلستان 2023

سیستم آموزشی در انگلستان به چه صورت است؟

سیستم آموزشی در انگلستان جز ده سیستم برتر آموزشی در سطح جهان است. که به چند بخش تقسیم شده است:

  • آموزش ابتدایی که سنین 5 تا 11 سالگی را شامل می‌شود و خود دارای دو پایه‌ی اول و دوم است.
  • آموزش متوسطه که  سنین 11 تا 16 سال را شامل می‌شود و خود دارای دو پایه‌ی سوم و چهارم است.
  • آموزش عالی که از سن 17 سالگی به بعد شروع می‌شود و شامل تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی است.

تحصیل در انگلستان

وجود دانشگاه‌های برتری چون آکسفورد و کمبریج ، سیستم آموزشی مطلوب و باکیفیت، فراوانی پژوهش‌های علمی در رشته‌های مختلف و به‌روز‌رسانی دانش در زمینه‌های مختلف، انگلیسی زبان بودن مدارس و دانشگاه‌ها که منجر به سهولت در یادگیری می‌گردد، باعث شده است تا کشور انگلستان علی‌الرغم هزینه‌های بالای تحصیل، همچنان به عنوان یکی از اولویت‌های انتخابی مهاجران تحصیلی قرار گیرد. متقاضیان فراوانی برای دنبال کردن رویاهای خود و با هدف اخذ پذیرش و کسب مدارک تحصیلی از بهترین و معتبرترین موسسات آموزشی و دانشگاه‌های انگلستان اقدام می‌نمایند. شما برای تحصیل در انگلستان می‌بایست ابتدا اقدام به درخواست ویزای دانشجوئی از کشور مقصد نمایید. ویزای Tier 4 یکی از انواع ویزاهای انگلستان است که شامل ویزای دانشجویی و تحصیلی می‌باشد. بدین منظور شما نیاز به نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های معتبر در انگلستان را خواهید داشت.

انواع ویزای تحصیلی انگلستان

برای تحصیل در انگلستان سه نوع ویزای تحصیلی وجود دارد که عبارتند از:

  1. ویزای تحصیلی کوتاه مدت (Short-Term Stady Visa)
  2. ویزای دانش آموزی (Tier 4 / (Child) Student Visa)
  3. ویزای دانشجوئی (Tier 4 / (General) Student Visa)

ویزای تحصیلی کوتاه مدت (Short-Term Stady Visa):

ویزای تحصیلی کوتاه مدت برای محدوده زمانی 6 تا 11 ماه صادر می‌گردد و قابل تمدید نمی‌باشد. این ویزا برای شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی صادر شده و فرد پس از گذراندن دوره می‌بایست نسبت به ترک خاک این کشور اقدام نماید. بنابراین با وجود داشتن این ویزا اجازه تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌های کشور انگلستان را نخواهید داشت. در نظر داشته باشید ویزای کوتاه مدت 11 ماهه در صورتی به شما تعلق می‌گیرد که بیش از 16 سال سن داشته و در رشته زبان انگلیسی تحصیل کنید. در این صورت اقامت شما تا 11 ماه قابل تمدید می‌باشد.

ویزای دانش آموزی (Tier 4 / (Child) Student Visa)

ویزای دانش‌آموزی به کودکان کمتر از 17 سال تعلق می‌گیرد و این کودکان می‌بایست از طریق قیم قانونی خود در کشور انگلستان یا از طریق مدارس شبانه‌روزی اقدام نمایند. هیچگونه الزامی برای داشتن دانش زبان انگلیسی وجود ندارد اما دانستن این زبان به برقراری ارتباط و یادگیری بهتر دروس کمک شایانی خواهد کرد. هزینه تحصیل در مدارس شبانه‌روزی سالانه حدود 25000 پوند می‌باشد و  کلیه هزینه‌های تحصیل، خوابگاه، خورد و خوراک و ... را در بر می‌گیرد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزای دانش‌آموزی:

  1. ترجمه سوابق تحصیلی شامل ریز نمرات و گواهی‌های پایان دوره به همراه اصل مدارک
  2. پاسپورت معتبر (دارای حداقل شش ماه اعتبار)
  3. رسید پرداخت شهریه مدرسه
  4. تاییدیه تحصیلی
  5. منابع نشان‌دهنده تمکن مالی والدین که بر اساس آن توانایی تامین هزینه‌ها و مخارج تحصیل و زندگی دانش‌آموز در طی سال‌های اقامت به اثبات می‌رسد.
مدارک موردنیاز ویزای تحصیلی انگلستان

ویزای دانشجویی (Tier 4 / (General) Student Visa)

ویزای دانشجویی برای افرادی صادر می‌گردد که در کشور مبدا تحصیلات مقطع متوسطه را پشت سر گذاشته و دیپلم دریافت کرده‌اند و قصد تحصیل در کالج‌ها یا دانشگاه‌های انگلستان را دارند. این ویزا برای دارندگان پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا صادر می‌گردد.

مقاطع تحصیلی انگلستان

تحصیل در مقطع کارشناسی انگلستان

مقطع کارشناسی اولین مقطع تحصیلات دانشگاهی می‌باشد که درک کاملی از یک موضوع تخصصی ارائه می‌دهد. تحصیل در مقطع کارشناسی به مدت سه سال و در برخی از رشته‌ها به مدت 4 سال به طول می‌انجامد. مدرک کارشناسی انواع متفاوتی دارد که عبارتند از گروه هنر (BA)، علوم (BSc)، آموزش (BEd) و مهندسی (BEng). دانشجویان پس از دریافت مدرک کارشناسی در صورت تمایل می‌توانند در مقاطع بالاتر به ادامه تحصیل بپردازند. دانشجویان این مقطع به مدت 20 ساعت در هفته اجازه کار خواهند داشت. فارغ‌التحصیلان پس از اتمام تحصیل، برای کسب موقعیت‌های شغلی متناسب با رشته‌ی‌تحصیلی فرصت خواهند داشت به جستجوی کار بپردازند و در صورت اشتغال به کار با تغییر نوع اقامت خود به اقامت کاری در کشور انگلستان ماندگار شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد انگلستان

دوره کارشناسی ارشد در کشور انگلستان به دوصورت برگزار می‌گردد. دوره‌‍ی کارشناسی‌ارشد با محوریت آموزش و دوره کارشناسی ارشد با محوریت پژوهش. کلاس‌ها در دوره‌های کارشناسی‌ارشد با محوریت آموزش یک یا دو ساله هستند و در چهار گروه هنر، علوم‌پایه، گروه فنی‌مهندسی و مدیریت بازرگانی تدوین شده‌اند. دوره‌های کارشناسی‌ارشد بر‌پایه آموزش، برگزاری کنفرانس، همایش و سمینار تشکیل شده و کمتر به بحث و فعالیت‌های پژوهشی پرداخته می‌شود. اما دوره‌های کارشناسی ارشد مبتنی‌بر پژوهش، علاوه‌بر آموزش و برگزاری کنفرانس، همایش و سمینار تمرکز بسیاری بر تحقیق و پژوهش دارد. طول این دوره‌ی تحصیلی در این برنامه 2 تا چهار سال می‌باشد و دانشجویان با انتخاب این دوره موظف به ارائه پایان‌نامه خواهند بود.

تحصیل در مقطع دکتری انگلستان

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند با ارائه یک پروپوزال نسبت به اخذ پذیرش در مقطع دکتری از یکی از دانشگاه‌های کشور انگلستان اقدام نمایند. دانشجو پس از آماده سازی پروپوزال و ارائه آن به دانشگاه می‌بایست منتظر تایید پروپوزال خود توسط یکی از اساتید دانشگاهی شود. در این صورت صدور پذیرش برای متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های انگلستان

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش
  • مدارک شناسایی (اعم از شناسنامه، پاسپورت معتبر و ...)
  • مدارک تحصیلی مقاطع پیشین به همراه ریزنمرات
  • رزومه و سوابق تحصیلی شامل دانشنامه کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • پروپوزال موضوع تحقیق
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه از اساتید
  • ارائه مدرک زبان (آیلتس آکادمیک برای مقطع کارشناسی حداقل 6.5 و برای مقاطع بالاتر ارشد و دکتری بالاتر از 7)
  • متقاضیان گروه مدیریتی همانند دانشگاه‌های آمریکا، علاوه‌بر مدارک فوق، به ارائه‌ی نمره‌ی قبولی از آزمونGMAT دارند.

دانشگاه‌های برتر انگلستان

دانشگاه‌های برتر انگلستان

در ادامه به تعدادی از دانشگاه‌های معتبر و دارای رنکینگ بالای جهانی در کشور انگلستان اشاره می‌کنیم:

  • دانشگاه اکسفورد با رتبه 1 در انگلستان و رتبه 5 در جهان
  • دانشگاه کمبریج با رتبه 2 در انگلستان و رتبه 7 در جهان
  • کالج امپریال لندن با رتبه 3 در انگلستان و رتبه 8 در جهان
  • دانشگاه کالج لندن با رتبه 4 در انگلستان و رتبه 10 در جهان
  • دانشگاه ادینبورگ با رتبه 5 در انگلستان و رتبه 20 در جهان
  • دانشگاه منچستر با رتبه 6 در انگلستان و رتبه 27 در جهان
  • کالج کینگز لندن با رتبه 7 در انگلستان و رتبه 31 در جهان
  • دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن با رتبه 8 در انگلستان و رتبه 49 در جهان
  • دانشگاه بریستول با رتبه 9 در انگلستان و رتبه 58 در جهان
  • دانشگاه واریک با رتبه 10 در انگلستان و رتبه 62 درجهان

مدارک مورد نیاز جهت ویزای تحصیلی انگلستان

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌‌ و تحصیل در انگلستان چه مدارکی نیاز است؟

داشتن نامه پذیرش (Letter of Acceptence) به تنهایی شرط کافی برای مهاجرت تحصیلی به کشور انگلستان نیست. افرادی که موفق به دریافت پذیرش از مدارس یا دانشگاه‌های کشور انگلستان شوند، می‌بایست جهت تکمیل فرآیند مهاجرت اقدام به دریافت ویزا برای ورود به خاک این کشور نمایند. مدارکی که جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی از کشور انگلستان لازم است، عبارتند از:

  • گذرنامه معتبر 
  • عکس جدید از متقاضی با سایز  3.5 در 4.5 
  • مدرک زبان بین المللی و معتبر برای دانشجویان (دانش‌آموزان نیاز به ارائه مدرک زبان ندارند اما در صورت ارائه دارای امتیاز خواهد بود).
  • اثبات تمکن مالی و ارائه منابعی که نشان‌دهنده توانایی پرداخت هزینه‌های یک سال تحصیل و زندگی در انگلستان باشد.
  • نامه پذیرش معتبر و مورد تایید از نهادهای مربوطه 
مدارک موردنیاز تحصیل در انگلستان

هزینه‌های تحصیل در انگلستان

هزینه‌های تحصیل در انگلستان چگونه است؟

یکی از بزرگترین دغدغه‌های متقاضیان در هنگام انتخاب مقصد‌تحصیلی، هزینه‌های تحصیل و زندگی در خارج از کشور است. اعتبار و محبوبیت دانشگاه‌های انگلستان باعث شده سالانه متقاضیان زیادی از سرتاسر‌دنیا، جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها به رقابت بپردازند. هزینه‌ی تحصیل در انگلستان، بخصوص لندن که که پایتخت و گران‌ترین شهر انگلستان است، بسیار بالا می‌باشد. شهریه‌ها باتوجه به شهر، دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی موردنظر متغیر خواهند بود. به عنوان مثال شهریه‌ی تحصیل در رشته‌های پزشکی ومدیریتی بالاترین میزان را به خود اختصاص داده‌اند. بطور کلی میانگین شهریه‌ی دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی سالانه حدود 10.000پوند و در مقطع تحصیلات‌تکمیلی حدود 17.000پوند می‌باشد. دانشجویان برای کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی خود می‌توانند در صورت داشتن رزومه تحصیلی قوی و نمرات عالی درخواست بورسیه دهند. همچنین پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند با پیداکردن شغلی مناسب، اقامت تحصیلی خود را به اقامت کاری تغییر داده و در این کشور بمانند.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در انگلستان

بخش عظیمی از هزینه‌های زندگی دانشجویان بین‌المللی در انگلستان مربوط به اجاره محل اقامت آنها می‌باشد. دانشجویان می‌توانند جهت کاهش هزینه‌ اجاره، از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده نمایند. این خوابگاه‌ها دارای امکانات بسیاری چون اتاق خواب و مطالعه، سالن غذاخوری، اینترنت و غیره می‌باشند. میانگین هزینه اجاره‌ی خوابگاهای دانشجویی بسته به امکانات داخلی آنها، بین 500 تا 1000 پوند در ماه متغیر است. حال آن که برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر می‌بایست ماهانه مبلغ 1000 پوند را در نظر گرفت. افرادی که در در حومه‌ی‌شهر زندگی‌می‌کنند، می‌توانند با صرف هزینه کمتر در حدود 600 پوند در ماه، آپارتمانی یک خوابه اجاره نمایند. البته زندگی در حومه شهر برهزینه ایاب ‌وذهاب اضافه خواهد کرد. سایر هزینه‌های زندگی دانشجویی شامل خورد و خوراک، حمل و نقل، بهداشت و درمان، پوشاک و غیره می‌باشد که ماهانه مبلغی حدود 500 تا 1000 یورو را در برمی‌گیرد.

علاقمندان تحصیل در انگلستان می‌توانند با کارشناسان مجموعه‌ی جهرمی گروپ در این زمینه ارتباط برقرار کرده و اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری با توجه به شرایط خود کسب کنند.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • حدیث 26 فروردین 1402

    عرض سلام و خسته نباشید . جهت دریافت مشاوره چطور باید اقدام کنم . ممنون

    • Dr.jahromi 26 فروردین 1402

      سلام حدیث عزیز
      میتوانید از طریق دمویی که برای رزرو وقت مشاوره در سایت وجود دارد با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

  • نگار 26 فروردین 1402

    سلام وقت بخیر. میخواستم بپرسم طول دوره تحصیلی در انگلستان با دیگر کشورها تفاوتی داره ؟

    • Dr.jahromi 26 فروردین 1402

      سلام نگار عزیز، خیر
      عموما مقطع کارشناسی ۳ الی ۴ سال
      کارشناسی ارشد ۲ الی ۳ سال و phd بین ۴ الی ۶ سال طول خواهد کشید.

  • rozhan 26 فروردین 1402

    سلام
    در زمان مدت تحصیل چقدر در هفته میتونیم کار کنیم و به چه میزان میتونه شهریه دانشگاهو پوشش بده ؟ ممنون

    • Dr.jahromi 26 فروردین 1402

      سلام روژان عزیز
      بستگی به کشور مقصد دارد اما به صورت عمومی دانشجوها هفته‌ای ۲۰ ساعت اجازه کار دارند و تقریبا چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد از شهریه دانشگاه (دانشگاه‌هایی که شهریه آنها کمتر از ۱۰۰۰ یورو باشد) را پوشش میدهد. اما برای دانشگاه‌های کشورهایی مثل آمریکا و کانادا که شهریه‌های بالاتری دارند، خیلی امکان‌پذیر نیست.

  • صدف 26 فروردین 1402

    سلام بنده 22 سالمه میخواستم بپرسم برای مقطع ارشد مدیریت بازرگانی میتونم اقدام کنم؟ و شهریه کدوم دانشگاه کمتره نسبت به رشته من. متشکرم

    • Dr.jahromi 26 فروردین 1402

      سلام صدف عزیز
      سن شما برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد عالی هست. به شرطی که مدرک آیلتس داشته باشید، تقریبا برای تمامی کشورها میتوانید اقدام کنید. اما اگر مدرک زبان آلمانی داشته باشید، برای کشورهای آلمان و اتریش هم میشود اقدام کرد. دانشگاه‌های آلمان و اتریش نسبت به دیگر کشورها شهریه‌های پایین‌تری دارند.

  • پوریا 26 فروردین 1402

    سلام
    آیا امکان گرفتن بورسیه تحصیلی در انگلستان وجود داره؟ بنده ارشد مهندسی برق هستم .30 ساله

    • Dr.jahromi 26 فروردین 1402

      سلام پوریای عزیز
      بله برای PHD به شرطی که مقالات ISI و سوابق آکادمیک خوب و معدل بالا داشته باشید میتوان برای این مقطع فاند گرفت.

  • مینا 26 فروردین 1402

    سلام
    خسته نباشید
    میخواستم بپرسم آیا کار هنگم تحصیل باید مرتبط با رشته من باشه یا تفاوتی نداره؟

    • Dr.jahromi 26 فروردین 1402

      سلام مینای عزیز
      خیر، همه دانشجویان میتوانند کار مرتبط و یا غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود انجام دهند.

  • پرسیا 26 فروردین 1402

    سلام
    اخذ پذیرش تحصیلی انگلستان و اپلای برای ویزای انگلستان چقدر طول میشکه ؟

    • Dr.jahromi 26 فروردین 1402

      سلام پرسیای عزیز
      مدت زمان اخذ پذیرش به دانشگاه و یا کالجی که اقدام میکنید بستگی دارد. به طور متوسط بین یک هفته الی دو ماه فرایند اخذ پذیرش طول خواهد کشید. پروسه ویزای انگلستان نیز زیر ۲ ماه زمان خواهد برد.