تحصیل در ایتالیا (شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا 2023)

پریسا محسنی
30 آبان 1401 / 19 دقیقه مطالعه

تحصیل در ایتالیا (شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا 2023)

برای اطلاع بیشتر از تحصیل در ایتالیا و شرایط پذیرش تحصیلی در این کشور، در این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

نظام آموزشی ایتالیا

ساختار نظام آموزشی ایتالیا به چه صورت است؟

نظام آموزشی ایتالیا دولتی می‌باشد. امکان تحصیل رایگان در ایتالیا برای تمامی دانش‌آموزان از هر ملیتی که اقامت ایتالیا را دارند وجود دارد. تحصیل در ایتالیا از سنین 6 تا 16 سالگی اجباری می‌باشد. تحصیل در ایتالیا در پنج سطح دسته‌بندی شده است که عبارتند از:

 

مقاطع تحصیلیرنج سنی
مهدکودک
(scuola dell'infanzia)
3 الی 6 سال
مدارس ابتدایی
(scuola primaria orscuola elementare)
6 الی 11 سال
مدارس متوسطه اول
(scuola secondaria di primo grado or scuola media inferiore)
11 تا 14
متوسطه دوم
(scuola secondaria di secondo grado or scuola media superiore)
14 تا 19
دانشگاه
(università)
شامل مقاطع کارشناسی – کارشناسی ارشد – دکتری

ECEC مخفف Early Childhood Education and Care برای کودکانی می‌باشد که کمتر از 3 سال سن دارند. به این کودکان خدمات‌آموزشی شامل شیرخوارگاه، زمین‌های‌بازی، مراکزی برای کودکان و والدین، و همچنین خدمات آموزشی در خانه ارائه می‌شود.

مدارس ابتدایی (scuola primaria or scuola elementare)

مدارس ابتدایی به مدت 5 سال به طول می‌انجامد. برنامه‌های آموزشی این مدارس تا سطح راهنمایی برای تمامی دانش‌آموزان یکسان است (جز مدارس مخصوص کودکان نابینا و ناشنوا). در این دوره‌تحصیلی اطلاعات پایه‌ای در زبان ایتالیایی، انگلیسی، ریاضیات، علوم طبیعی، تاریخ، جغرافی، مطالعات اجتماعی و فیزیک ارائه می‌شود. تا سال 2004 دانش‌آموزان برای راهیابی به سطح راهنمایی می‌بایست آزمونی را با موفقیت پشت‌سر بگذارند. این آزمون شامل تهیه‌ی یک مقاله در زبان ایتالیایی، امتحان نوشتاری ریاضی، و یک آزمونی شفاهی از دروس دیگر می‌باشد. اکنون این آزمون متوقف شده و دانش‌آموزان به طور مستقیم وارد سطح‌ راهنمایی می‌شوند. اغلب دانش‌آموزان از سن شش سالگی وارد مدارس ابتدایی می‌شوند. اما دانش‌آموزانی که اواسط ماه‌های ژانویه و مارچ به‌دنیا آمدند و ‌ساله هستند نیز می‌توانند به مدارس ابتدایی راه یابند. این مورد primina و این دسته از دانش‌آموزان anticipatari نامیده می‌شوند.

مدارس متوسطه (scuola secondaria)

مدارس متوسطه در ایتالیا به مدت 8 سال به طول می‎‌انجامد و در دو سطح دسته‌بندی شده است. متوسطه‌ی‌اول-راهنمایی (scuola secondaria di primo grado or scuola media inferiore) و متوسطه‌ی‌دوم-دبیرستان (scuola secondaria di secondo grado or scuola media superiore). مدارس راهنمایی برای دانش‌آموزان از سنین 11 تا 14 سال می‌باشد و به مدت 3سال به طول می‌انجامد. دبیرستان به مدت 5 سال به طول می‌انجامد و برای دانش‌آموزان سنین 14 تا 19 سال می‌باشد. هر سطح دارای آزمون یا امتحان نهایی می‌باشد که لازمه‌ی اخذ مدرک برای راهیابی به مقاطع بالاتر تحصیلی می‌باشد. دانش‌آموزان در این مقطع می‌بایست در میان مسیرهای آموزشی متفاوتی که وجود دارد، رشته‌ای را که می‌خواهند در آن تخصص یابند، انتخاب کنند.

مسیرهای آموزشی در دبیرستان‌های ایتالیا عبارتند از:

  • دبیرستان‌های Liceo: تمرکز این مدارس بر روی آموزش و تخصص در رشته‌های متنوعی چون زبان‌ها، علوم، هنر و موسیقی می‌باشد. پس از گذشت این دوره، دانش‌آموزان می‌توانند با دریافت مدرک دبیرستان و دیپلم خود به دانشگاه راه یابند.
  • دبیرستان‌های فنی (Istituto Tecno): آموزش‌های این مدارس اغلب شامل دروس متنوع تئوری و تخصص یافتن در حوز‌ه‌هایی‌ چون اقتصاد، مدیریت، فناوری، گردشگری، کشاورزی می‌باشد. دانش‌آموزان این دوره اغلب در پنجمین سال تحصیلی خود به مدت سه تا شش ماه کارآموزی در یک شرکت و یا دانشگاه را تجربه می‌کنند.
  • مدارس تربیت مدرس (Istituto magistrale): این برنامه‌ها 5 ساله هستند و دانش‌آموزان را به عنوان معلمان و مدرسان مدارس ابتدایی و دبستان آماده می‌سازند.
  • هنرستان‌ها (Artistic Institute): این هنرستان‌ها به مدت سه سال به طول می‌انجامد و دانش‌آموزان را برای حرفه‌های هنری در آینده آماده می‌کند.
  • مؤسسات تخصصی (Istituto Professionale): این برنامه‌ها بین 3 و 5سال زمان می‌برد و دانش‌آموزان را برای شروع کار در حوزه‌ی تخصصی آنها آماده می‌سازد. حوزه‌های مطالعاتی این مؤسسات شامل کشاورزی، مددکاری و غیره می‎‌باشد.

تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا (تحصیلات عالی در ایتالیا)

کیفیت بالای آموزش در تمامی مؤسسات آموزش عالی ایتالیا زبانزد می‌باشد. ایتالیا دارای 97 دانشگاه می‌باشد و حدود 30 دانشگاه آن در رتبه‌بندی‌های دانشگاه‌های برتر جهانی با رنک بالا و زیر 500 قرار دارند. دانشگاه‌های ایتالیایی در میان قدیمی‌ترین دانشگاه‎‌های جهانی قرار دارند که قدمت آن‌ها گاه به قرون وسطی و دوره رنسانس باز می‌گردد. به عنوان مثال دانشگاه بولونای ایتالیا که در سال 1088 تأسیس شده است، که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا محسوب می‌شود، که هرگز از اصلاح و بروز‌نمودن سیستم آموزشی خود بازنماند و به الگویی برای تمام ایتالیا بدل شد. دانشگاه‌های ایتالیا نیز به دو دسته‌ی خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی در صورت داشتن گواهی تحصیلات متوسطه یا دبیرستان (دیپلم) که پس از 12 سال تحصیل اعطا شده باشد می‌توانند جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیایی اقدام کنند. حدود 32.000 دانشجو بین‌المللی در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل می‌پردازند.

تحصیلات عالی ایتالیا شامل :

  • دانشگاه‌ها
  • تحصیلات عالی هنرهای زیبا، موسیقی و بخش رقص AFAM - acronym for Alta Formazione Artistica e Musicale
  • مؤسسات عالی فنی ( acronym for Istituti Technici Speriori - ITS)

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

یکی از دلایلی که ایتالیا را به مقصد مناسبی برای تحصیل تبدیل کرده است، کیفیت بالای آموزش عالی با شهریه‌ای مقرون بصرفه تر از سایر کشورهای اروپای غربی می‌باشد. یکی از موارد جالب در خصوص تحصیل در ایتالیا این است که بر اساس قانون این کشور، تحصیل برای همه اقشار امکان‌پذیر است. ایتالیا با داشتن معتبرترین و برترین دانشگاه‌های اروپا، مقصد مهاجرتی محبوبی برای متقاضیان و دانشجویان بین‌المللی زیادی از سرتاسر کشورهای دنیا می‌باشد.

برای کسانی که سودای ادامه تحصیل در محیطی با کیفیت آموزشی اروپا و محیطی چندفرهنگی و هزینه‌های مناسب تحصیل و زندگی را دارند انتخاب بسیار مناسبی است. نزدیک به 32 هزار دانشجوی خارجی در ایتالیا زندگی می‌کنند که خود گویای فضای بین‌المللی دانشجویی این کشور است. در ایتالیا در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکترا می‌توان هم به زبان ایتالیایی و هم انگلیسی تحصیل کرد.

مقاطع تحصیلی ایتالیا

مقاطع تحصیلی ایتالیا شامل:

  • دوره اول : کارشناسی (3سال) مدرک تک دوره‌ای
  • دوره دوم : کارشناسی ارشد (2سال) و کارشناس ارشد حرفه‌ای سطح 1
  • دوره سوم: دکتری (5 تا 6 سال) مدرسه تخصصی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای سطح 2

تحصیل در ایتالیا - مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا 3 الی 4 سال به‌ طول می‌انجامد. متقاضیان این مقطع تحصیلی می‌بایست پس از کسب مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا اقدام کنند. برخی از رشته‌ها در دانشگاه‌های ایتالیا برای ورود به مقطع کارشناسی نیازمند آزمون ورودی هستند. دانشجویان مقطع کارشناسی کشور ایتالیا 10 ساعت در هفته اجازه کار دارند. میانگین حقوق دانشجویان کارشناسی به ازای هر ساعت، بین 8 تا 10 یورو می باشد. با توجه به اینکه برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا، امکان اخذ بورسیه های تحصیلی نیز وجود دارد.

تحصیل در ایتالیا - مقطع کارشناسی ارشد

دوره تحصیلات کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا دو ساله می‌باشد. ایتالیا با داشتن معتبرترین دانشگاه‌های اروپایی، متقاضیان بسیاری را به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نظیر کارشناسی‌ارشد به خود جذب می‌کند. چرا که می‌توانند بصورت کاملا رایگان و یا ارزان مدارک تحصیلی خود را از بهترین دانشگاه‌های اروپا اخذ نموده و شانس خود را جهت اخذ بورسیه‌های تحصیلی در مقطع فوق لیسانس و دکتری افزایش دهند. دروس دانشگاهی کشور ایتالیا به دو صورت ایتالیایی و انگلیسی تدریس میشوند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور ایتالیا مجوز کار در محدوده ای 20 ساعته بصورت هفتگی دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین 8 تا10 یورو به ازای هر ساعت می باشد.

تحصیل در ایتالیا - مقطع دکتری

دانشگاههای ایتالیا جزو برترین دانشگاههای اروپا می‌باشند که متقاضیان بسیار زیادی از کل کشورهای دنیا دارد. افرادی که متقاضی تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا هستند این شانس را دارند که علاوه بر تحصیل رایگان در ایتالیا، می‌توانند بورسیه‌های تحصیلی از دانشگاه دریافت کنند که تمامی هزینه‌های زندگیشان را پوشش می‌دهد همچنین برتری دیگری که دانشگاه‌های ایتالیا نسبت به سایر دانشگاه‌های اروپا دارد این‌ است که بصورت انگلیسی هم می‌شود تحصیل کرد. برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکتری شخص متقاضی نیازمند گذراندن دیپلم 12 ساله و لیسانس 4 ساله و فوق لیسانس 2 ساله میباشد. در ادامه متن در مورد بورسیه های تحصیلی در مقطع دکتری توضیح کامل داده می شود.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی ایتالیا

چگونه از دانشگاه‌های ایتالیا پذیرش بگیریم؟

جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا می‌بایست با توجه به وبسایت رسمی دانشگاه موردنظر خود، شرایط پذیرش و مدارک موردنیاز آن را فراهم کنید. برخی از مدارک موردنیاز که در بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا رایج می‌باشد، عبارتند از:

  • گواهی فراغت از موسسه آموزشی که شما در حال حاضر در آن مشغول به تحصیل هستید. (در صورت امکان)
  • پذیرش کارآموزی. قرارداد امضاءشده بین شرکت در ایتالیا و کارآموز.
  • اصل و فتوکپی مدارک ثبت نام و پذیرش از دانشگاه در ایتالیا، با بیان واضح طول دوره تحصیل.
  • Dichiarazione di Valore (اعلامیه ارزش) گواهی های تحصیلی متقاضی که توسط اداره کنسولگری قانونی شده است. در صورتی که مؤسسه یا مدرسه محل تحصیل مستقیما به کنسولگری توصیه نامه بفرستد این مرحله لازم نیست.
مدارک موردنیاز تحصیل در ایتالیا

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا

از آنجایی که ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی برتر برای تحصیلات عالی می‌باشد هیچ محدودیت سنی برای اخذ ویزای دانشجویی آن وجود ندارد. برای آنکه واجد شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ایتالیایی باشید می‌بایست حداقل 17 سال داشته باشید و 12 سال تحصیلی را با موفقیت به اتمام رسانده باشید. گپ تحصیلی نیز در دانشگاه‌های ایتالیا با توجیح قابل قبول است. بنابراین اگر برای رشته‌ای در مقطع کارشناسی ایتالیا درخواست پذیرش می‌دهید، حداکثر 2 سال گپ و در مقطع ارشد حداکثر 8 سال با توجیح قابل قبول خواهد بود.

جدول زمانبندی پذیرش تحصیلی ایتالیا

فرایند پذیرشفرایند ویزاهزینه اقدام برای ویزاسال تحصیلی
3 ماه3 ماه50 یورونوامبر- اکتبر

ده دانشگاه برتر ایتالیا

دانشگاه‌های برتر ایتالیا بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهانی QS سال 2023

دانشگاه‌های برتر ایتالیا 2023
رنک کشوریرنک جهانینام دانشگاه
1139Polytechnic University of Milan
2167University of Bologna
3171University of Rome – La Sapienza
4243University of Padua
5324University of Milan
6325Polytechnic University of Turin
7404University of Pisa
8416University of Naples Federico II
9436Vita-Salute San Raffaele University
10457University of Trento

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا چگونه است؟

هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا به عواملی چون منطقه و سبک زندگی دانشجو بستگی دارد. در حالی  که زندگی در شهرهایی چون رم و میلان می‌تواند پرهزینه باشد، هزینه‌های زندگی در شهرهای کوچک آن کمتر خواهد بود. اما اگر بخواهیم کشور ایتالیا را با کشورهای همسایه ایران مقایسه کنیم می‌توان گفت هزینه‌های تحصیل در ایتالیا با دانشگاه‌های ترکیه، ارمنستان و سایر کشورهای همسایه تقریبا برابر است. با این تفاوت که سطح کیفیت دانشگاه در ایتالیا با کشوری مثل ترکیه و ارمنستان اصلا قابل قیاس نیست. بنابراین اگر به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های معتبر جهانی کشورهای اروپایی با شهریه‌ای مقرون بصرفه هستید، تحصیل در ایتالیا را در نظر بگیرید.

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا به طور معمول پایین‌تر از کشورهایی چون اروپای‌غربی، آمریکا، کانادا و استرالیا می‌باشد. ایتالیا به دانشگاه‌های دولتی کشور که در مقابل شهریه مناسب و مقرون بصرفه، از کیفیت بالای آموزشی برخوردارند مشهور می‌باشد. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا پایین‌تر از دانشگاه‌های خصوصی این کشور است. این درحالیست که کیفیت آموزش در تمامی مؤسسات این کشور بالا می‌باشد. به طور معمول شهریه‌های تحصیل در ایتالیا همانند کشورهای دیگر باتوجه به شهر، ناحیه، دانشگاه، مقطع و رشته‌ی موردنظر متغیر خواهد بود. البته کیس خاصی چون دانشگاه رم تور ورگاتا وجود دارد که شهریه‌های آن بر اساس میزان درآمد سالیانۀ خانوادۀ دانشجو تعیین می‌شود. میانگین شهریه‌ی این دانشگاه از کمترین میزان که سالانه حدود 150 یورو تا حداکثر میزان که حدود 5000 یورو می‌باشد، متغیر است.

• دانشگاه دولتی: دانشگاه‌های دولتی ایتالیا شهریه‌ی مشخصی با توجه به رشته و مقطع انتخابی دانشجو تعیین کرده‌اند. میانگین شهریه سالانه در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا از 850 تا 3000 یورو، بسته به مقطع، رشته متفاوت می­‌باشد.

• دانشگاه خصوصی: شهریه‌های دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا اغلب از دانشگاه‌های دولتی بالاتر است. میانگین شهریه‌های دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا نیز از 5000 تا 25000  یورو در سال متغیر است.

دانشگاه‌های کم‌هزینه در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی

برخی از دانشگاه‌های ایتالیایی که به نسبت سایر دانشگاه‌های ایتالیا، شهریه‌های پائین‌تری دارند، عبارتند از:

  • دانشگاه سی‌ینا : میانگین شهریه تحصیل در این دانشگاه سالانه حدود 1800 یورو می‌باشد.
  • میانگین شهریه سالانه دانشگاه رایگان بوزن-بولزانو: 2.200
  • میانگین شهریه سالانه دانشگاه تورین: 2.800 یورو
  • میانگین شهریه سالانه دانشگاه باجوا: 4.000

شهریه‌های تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ایتالیا

جهت آگاهی از شهریه‌ی تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ایتالیا، میانگین شهریه‌ی تحصیل در چهار دانشگاه برتر ایتالیا را ذکر کردیم که عبارتند از:

  • میانگین شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه هنرهای کاربردی میلان 3.300 یورو در سال می‌باشد.
  • میانگین شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه بولونا در سال: 2.100 یورو
  • میانگین شهریه‌ی تحصیل در دانشگاه ترنتو در سال: 6.000 یورو
  • میانگین شهریه‌‌ی تحصیل در دانشکده‌ی کارشناسی و مطالعات پیشرفته سانتانا: 4.000 یورو در سال

هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا

به طور کلی هزینه‌ها‌ی زندگی دانشجویی در ایتالیا با توجه به عواملی چون شهر، محل اقامت، زندگی، حمل و نقل، سفرهای بین شهری و خرید مایحتاج و لوازم شخصی ماهانه از 600 تا 900 یورو  متغیر خواهد بود. در حالی که ممکن است زندگی در شهرهایی چون رم و میلان که از شهرهای مهم و محبوب ایتالیا می‌باشند پرهزینه می‌باشد، هزینه‌های زندگی در شهرهای کوچک آن کمتر خواهد بود. به عنوان مثال:

  • هزینه‌ی زندگی در شهر بولونا چیزی حدود 750 تا 1.000 در ماه می‌باشد.
  • فلورانس: 850 تا 1200 یورو در ماه
  • میلان و رم: بین 900 و 1400 یورو در ماه

حدود 2% درصد از دانشجویان بین‌المللی در اقامتگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند و باقی آنها سایر گزینه‌های مسکونی را برای زندگی انتخاب می‌کنند. علارغم انتخاب این دسته از دانشجویان، 75% آنها از محل و نوع اقامت خود، راضی هستند. دانشجویانی که در خانه‌های مسکونی زندگی می‌کنند، ماهانه مبلغی حدود 250 ، 300 یورو پرداخت می‌کنند و دانشجویانی که تنها زندگی می‌کنند 400 یورو در ماه پرداخت می‌کنند.

هزینه‌های وسایل نقلیه در ایتالیا

وسایل حمل و نقل عمومی آسان‌ترین و راحت‌ترین روش رفت‌و‌آمد برای مصافت‌ها کوتاه در اطراف ایتالیا می‌باشد. گزینه‌های متفاوتی اعم از اتوبوس، مترو، تراموا برای رفت‌و‌آمد دانشجویان ایتالیایی وجود دارد. هزینه‌های استفاده از مترو با توجه به مصافت مقصد موردنظر، چیزی حدود 25 تا 35 یورو در ماه می‎‌باشد. خطوط مترو در ایتالیا سریع و مقاوم است و شروع قیمت‌های هر سفر از 20 یورو می‌باشد. درصورتی که از بلیط‌های قبلی رزرو کرده باشید، می‌توانید تا 70% تخفیف دریافت کنید. گزینه‌ی دیگر، اجاره‌ی روزانه‌ی دوچرخه از 2.50 سنت و هفتگی 6 سنت در میلان و سایر شهرهای ایتالیا می‌باشد.

هزینه‌های خوردوخوراک در ایتالیا

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در ایتالیا، کشوری که به روش پخت و آشپزی شهرت بسیاری دارد، اوقات زیادی را در رستوران‌های این کشور می‌گذرانید. گرچه غذا خوردن با خرید خواروبار چیزی حدود 120-200 یورو در ماه خواهد شد. گرچه شما می‌توانید از سوپرمارکت‌های محلی مایحتاج باکیفیت و تازه خریداری کنید. غذاخوردن بیرون از خانه در رستوران‌های ایتالیایی حدود 16 یورو هزینه خواهد برد و برای هر نان اضافه و بسته‌بندی 1 تا 2.50 یورو به هزینه آن اضافه خواهد شد. بنابراین غذاهای سفارشی و بیرون‌بر گزینه‌ی کم‌هزینه‌تری خواهد بود.

*نکته‌ای برای پس‌انداز کردن: از غذاهای سالن‌های غذاخوری و کافه‌تریای دانشگاه و یا غذاهای خیابانی استفاده کنید تا بتوانید پول بیشتری در ماه برای خود نگهدارید.

سایر هزینه‌های دانشجویی

شامل هزینه‌های ماهانه آب و برق و تلفن شده و حدود 140 یورو می‌شود. علاوه‌بر آن، انتظار داشته باشد که حدود 30-40 سنت در هفته فعالیت‌های تفریحی و اجتماعی هزینه خواهند داشت و حدود 40 تا 50 سنت در ماه نیز صرف هزینه‌های کتاب و دیگر لوازم آموزشی خواهد شد.

بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا

یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از دانشجویان که آنها را جهت اپلای در خارج از کشور مردد می‌سازد، پرداخت هزینه‌های تحصیلی آن کشور است. بسیاری از دانشجو‌ها در اکثر کشورها به دنبال اخذ بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های معتبر دنیا هستند که دستیابی به این مهم شاید به سادگی ملموس نباشد و اصلا امکان گرفتن بورسیه تحصیلی یک کار بسیار دشوار می‌باشد.

کار دانشجویی در ایتالیا

به عنوان دانشجو اجازه دارید روزی 4 ساعت و بیست ساعت در هفته به کاری مشغول شوید. صرف‌نظر از تجارب و سال تحصیلی شما ممکن است شرکت‌های ایتالیایی بخواهند از شما به عنوان کارآموز استفاده کنند که در آمدی بین 500-1000 یورو خواهید داشت. کارآموزی در شرایطی خاص امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که بدون مجوزکار امکان کار تمام وقت برای شهروندان غیر از اتحادیه اروپا فراهم نیست. در صورت یافتن کار دانش زبان ایتالیایی خوب و در مواردی انگلیسی نیاز است. آشنایی با زبان ایتالیایی به شما در یافتن کار نیمه‌وقت با درآمد بهتر نیز موثر است. در صورت یافتن کار تمام‌وقت قبل از پایان تحصیل امکان تغییر ویزا وجود دارد. ایتالیایی زبان رسمی این کشور و در کنار آن گویش‌های منطقه­‌ای به ویژه در بخش‌های جنوبی آن و در بخش‌های شمالی آن زبان‌های اقلیت مانند آلمانی، فرانسه و اسلوونیایی صحبت می­‌شود.

الزامات زبان در دانشگاه‌ها ایتالیا

زبان تحصیل در ایتالیا
5.5 bandsIELTS
507-557TOEFL PBT
180-217TOEFL CBT
80-99TOEFL IBT

مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا مزیت های بسیاری دارد که عبارتند از:

هزینه‌های کم با کیفیت آموزشی بالا

  • بورسیه‌های 2500 و 5000 یورویی برای متقاضیان ایرانی در مقاطع کارشناسی و ارشد
  • بورسیه 8000 و 13700 یورویی برای دکتری فارغ از معدل تحصیلی

 یکی از ویژگی‌های خاص تحصیل در ایتالیا، وجود کمک هزینه‌های 2500 و 5000 یورویی در سال برای متقاضیان بین‌المللی است که فارغ از معدل و شرایط فارغ‌التحصیلی‌شان می‌توانند از استان محل تحصیلشان در ایتالیا دریافت نمایند. این بورسیه‌ها از انواع بورسیه‌های دانشجویان ممتاز مجزا است و احتمال دریافت آن برای متقاضیان ایرانی بسیار بالاست. اکثر دانشجویان ایرانی که در ایتالیا مشغول به تحصیل اند از این بورسیه‌ها استفاده می‌کنند و مقدار زیادی از هزینه‌های زندگی‌شان را در دوران تحصیل پوشش می‌دهند. همچنین این امکان برای دانشجویان دکتری در ایتالیا وجود دارد که بورسیه تحصیلی 8000 و یا 13700 یورویی از دانشگاه از طریق اساتید اخذ کنند.

شهرت جهانی در رشته‌های معماری، هنر، مهندسی، باستان‌شناسی، تاریخ و علوم اجتماعی

ایتالیا به لطف داشتن اساطیر کهنی چون میکلانژ، رافائل، فراگامو، مارکو پولو، دانته، گالیله، داوینچی و بزرگان دوره معاصر این کشور چون انزو‌فراری، جورجو آرمانی، گوچی و آندره‌آ بوچلی همواره به عنوان کشوری با مردمان خلاق و مبتکر در جهان مشهور بوده است. این موضوع به ویژه در عرصه هنر و شاخه‌های آن نمود قابل توجهی در ایتالیا دارد. دانشگاههای ایتالیا با توجه به رتبه‌های جهانی که در این رشته‌ها دارند، همچنین با توجه به هزینه‌های تحصیل، گزینه‌ای مناسب برای دانشجویان ایرانی می‌باشد که در رشته‌های مزبور فارغ‌التحصیل شدند یا قصد ادامه تحصیل در این رشته‌ها را دارند.

کیفیت و شاخص های بالای زندگی

کشور ایتالیا به واسطه عضویت در اتحادیه اروپا دارای استاندارد‌های بالایی در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت، خدمات اجتماعی، پوشش‌های بیمه‌ای و سایر موارد می‌باشد.

معایب تحصیل در ایتالیا

از معایب تحصیل در ایتالیا هم می‌توان به بحران مالی در سال‌های 2015 و 2016 اشاره کرد که موجب افزایش نرخ بیکاری این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی شد. البته دولت ایتالیا پس از آن جهت کاهش نرخ بیکاری این کشور، تلاش بسیاری کرد و توانست آن را به کمتر از 10 درصد کاهش دهد.

اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

اقامت تحصیلی ایتالیا

دانشجویان PhD و 2° level Master می توانند برای اقامت موقت اقدام کنند که 6 تا دوازده ماه اعتبار دارد. که به دانشجویان اجازه می دهد به شکل قانونی در ایتالیا زندگی کنند و دنبال کار بگردند. متقاضیان ایرانی می‌توانند از طریق کلاس‌های زبان ایتالیایی که سفارت این کشور سالانه برگذار می‌کند، برای تحصیل در این مقطع اقدام کنند. این کلاس‌ها در سه ترم، سه روز درهفته، 33 جلسه‌ی 2ساعته می‌باشد و کتاب Espresso در این کلاس‌ها تدریس می‌شود. پس از آموزش دو کتاب اول، آزمونی برگزار می‌شود که اگر دانشجو بتواند 90% نمره از این آزمون را بدست‌آورد، جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی ایتالیا به سفارت معرفی می‌شود. برای اپلای کردن برای اقامت موقت باید مدارک مالی دال بر استطاعت مالی مبلغ 85000 در حساب بانکی خود و قرارداد اجاره محل اقامت معتبر داشته باشید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید