تحصیل در فرانسه 2023

پریسا محسنی
30 آبان 1401 / 30 دقیقه مطالعه

تحصیل در فرانسه 2023

در این مقاله سعی داریم تا اطلاعاتی در رابطه با تحصیل در فرانسه و به طور کلی هر آنچه که لازم است از شرایط تحصیل در فرانسه، بدانید توضیح دهیم.

فهرست مطالب

نظام آموزشی در کشور فرانسه

نظام آموزشی در کشور فرانسه چگونه است؟

فرانسه دارای معتبرترین سیستم آموزش عالی در اروپا و حتی جهان است. این کشور به دلیل برخورداری از نظام آموزشی منظم و دقیق به رسمیت شناخته شده است. فرانسه با داشتن 39 مؤسسه در میان دانشگاه‌های برتر جهانی، جایگاه هفتمین نظام آموزشی برتر در جهان را دارد. نظام آموزشی فرانسه به داشتن روندی سختگیرانه شهرت دارد و به جهت داشتن استانداردهای بالای تحصیلی، گزینه‌ی مناسبی برای خانواده‌‎هاییست که می‌خواهند فرزندانشان در محیطی با کیفیت آموزشی بالا به تحصیل بپردازند. نظام آموزشی فرانسه شامل سه سطح تحصیلات ابتدایی، متوسطه و آموزش عالی (دانشگاهی) می‌شود.

سیستم آموزشی فرانسه از سه مقطع تشکیل شده است:

  • آموزش ابتدایی: 5سال، از سن 6 تا 11سالگی
  • آموزش متوسطه: شامل 2 بخش میشود؛
  • راهنمایی: 4 سال، از 11 تا 15 سالگی
  • دبیرستان: 3 سال، که پس از آن دانش آموزان آزمونی را برای اخذ مدرک دیپلم دبیرستان دریافت میکنند (baccalauréat (bac)).
  • آموزش عالی: پس از مقطع دبیرستان دانش‌آموزان بین مدرک فنی و حرفه‌ای و یا آکادمیک انتخاب می‌کنند.

مهدکودک در فرانسه

مهدکودک در فرانسه La Maternelle نامیده می‌شود. آموزش به کودکان در مهدکودک‌های فرانسه از سن سه سالگی آغاز می‌شود. برخی از آنها از دو‌سالگی به بخش (TPS (toute petite به معنای بخش خردسالان می‌روند. کودکان در دو سال اول این پیش‌دبستانی یاد می‌گیرند که در آینده چطور دانش‌آموزان خوبی شوند.

پیش‌دبستانی در فرانسه

پیش‌دبستانی‌های فرانسه (écoles maternelles) برای کودکان 3تا6سال اجباری می‌باشد و آنها را برای ورود به مقطع ابتدایی آماده می‌سازد. در کلاس‌های این مدارس، مهارت‌های خواندن، نوشتن و شمارش کودکان تقویت شده و یک زبان خارجی آموزش داده می‌شود. پیش‌دبستانی‌ها راهی عالی برای کودکان بین‌المللی برای یادگیری زبان فرانسه هستند.

تحصیلات ابتدایی در مدارس

CP (Cours préparatoire)از سنین 6 تا 7 سال
CE1 (Cours élémentaire 1)7 الی 8 سال
CE2 (Cours élémentaire 2)8 تا 9
CM1 (Cours moyen 1)9 - 10
CM2 (Cours moyen 2)10 - 11

در حالی که مهدکودک و پیش‌دبستانی اجباری نیستند، تمامی کودکان از سنین 6 سال می‌بایست برای ثبت‌نام در مدارس ابتدایی اقدام کنند. ابتدایی شامل پنج پایه‌ی تحصیلی از اول تا ششم می‌باشد. درواقع کودکان از سنین 6 تا 11 سال می‌بایست 5 سال تحصیلی در این مدارس را به اتمام برسانند. دانش‌آموزان در این مقطع معمولاً در حوزه‌های حساب، جغرافیا، تاریخ و یک زبان خارجی، اغلب انگلیسی آموزش می‌بینند. مدارس ابتدایی دولتی در فرانسه رایگان هستند و والدین تنها می‎‌بایست هزینه‌های ناهار، ایاب‌و‌ذهاب را بپردازند. مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، سال تحصیلی در فرانسه از سپتامبر تا ژوئیه با پنج تعطیلات در سال ادامه دارد. فرزند شما باید تا ژوئن و قبل از شروع سال تحصیلی در سپتامبر در مدرسه ثبت نام کند.

تحصیلات متوسطه در فرانسه (lycée)

طبق قانون، تمامی کودکان می‌بایست تا سن 16 سالگی به مدرسه بروند. در فرانسه بین 11 تا 15 سالگی، دانش آموزان در مدرسه راهنمایی (کالج) تحصیل می‌کنند. دانش‌آموزان ‌پس از اتمام تحصیل در مقاطع ابتدایی فرانسه، وارد مقطع متوسطه (lycée) می‌شوند که شامل دو مرحله می‌باشد:

  • راهنمایی (Collège): برای چهار سال اول از تحصیلات متوسطه‌ که برای دانش‌آموزان سنین 11 تا 14 سال می‌باشد. دانش‌آموزان پس از کامل کردن سال تحصیلی brevet des collèges (به معنای دیپلم کالج) دریافت می‌کنند.
  • دبیرستان (High school): دانش‌آموزان سنین 16 تا 18 سال، سه سال آخر تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان می‌گذرانند. که پس از به اتمام رساندن آن دانش‌آموزان مدرک baccalauréat  (Bac) که دیپلم دبیرستان می‌باشد، دریافت می‌کنند.

مدارس دولتی و خصوصی در فرانسه

اکثر مدارس در فرانسه مانند سایر کشورها به دو صورت دولتی (écoles publiques) و خصوصی (écoles privées) وجود دارند. طبیعتاً تفاوت‌های بسیاری بین آنها وجود دارد. تحصیل در مدارس دولتی فرانسه رایگان است. در صورتی که مدارس خصوصی تعیین کننده‌ی میزان شهریه‌ی خود هستند و تحصیل در این مدارس ملزم به پرداخت شهریه‌ای بالا می‌باشد. در مدارس خصوصی عمدتأ آموزش دو زبانه ارائه می‌شود در حالی که برخی از مدارس دولتی برنامه‌های دوزبانه ارائه می‌دهند. مدارس دولتی فرانسه به طور کلی سطح بالایی از آموزش را ارائه می‌دهند، و در نتیجه، تنها تعداد کمی از کودکان (حدود 20٪) در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند.

با این وجود، هر مسیری را که فرزند شما دنبال می‌کند، علایق و نمرات تحصیلی او بر رشته‌های تخصصی که در تحصیلات متوسطه خود انتخاب می‌کند تأثیر می‌گذارد. و پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، می توانند به تحصیلات عالی ادامه دهند، دوره های کارآموزی را تکمیل کنند یا وارد بازار کار محلی شوند.

تحصیلات عالی در فرانسه

پس از اتمام دبیرستان، دانش‌آموزان می‌توانند بین دیپلم دانشگاهی و یا فنی‌حرفه‌ای یک کدام را انتخاب کرده و جهت اخذ پذیرش از مؤسسه و دانشگاه موردنظر اقدام کنند. مؤسسات تحصیلات عالی فرانسه در سه نوع دانشگاه‌ها، مدارس بزرگ (Grandes écoles) و مدارس تخصصی (specialized schools) وجود دارد .

  • دانشگاه‌ها : دانشگاه‌ها، مؤسساتی دولتی هستند که تحصیلات آکادمیک و فنی به دانشجویانی که مدرک دیپلم (baccalauréat ) و یا معادل آن را دریافت کردند، ارائه می‌دهند. مدارک در سه سطح مختلف که چرخه (cycles) نامیده ‌می‌شود  اعطا می‌شوند که این سطوح شامل کارشناسی (Licence)، ‌ارشد (Master) و دکتری (Doctorate) که به مخفف LMD نامیده می‌شود که در بخش بعدی توضیح خواهیم داد.
  • مدارس بزرگ یا Grandes Ecoles : موسسات دولتی و خصوصی منتخب و مشابه دانشگاه‌ها هستند. اما اغلب یک دوره تخصصی سه ساله در حوزه‌هایی چون تجارت، مدیریت یا مهندسی ارائه می دهند. دانش آموزان براساس نمرات خود در یک آزمون رقابتی در این مدارس پذیرفته می‌شوند. پیش از شرکت در این آزمون، دانش‌آموزان می‌بایست مدرک لیسانس خود را  گرفته باشند و اغلب یک دوره مقدماتی دو ساله (cours preparatoires یاprépas) را گذرانده باشند. دانش آموزان پس از تحصیل در این مدارس با مدرک کارشناسی ارشد فارغ التحصیل می‌شوند.
  • مدارس تخصصی یا Specialized Schools : موسسات دولتی یا خصوصی هستند که دانش‌آموزان را برای مشاغل حرفه‌ای در زمینه‌های خاص مانند هنر، معماری، مددکاری اجتماعی یا گردشگری آموزش می دهند. این مؤسسات، پس از گذراندن دوره ، مجوز و مدرک کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند.

تحصیل در فرانسه

تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی و متقاضیان تحصیل در اروپا می‌باشد. از دلایل دیگری که دانشجویان بین‌المللی تحصیل در فرانسه را انتخاب می‌کنند، سابقه‌ی طولانی این کشور در زمینه‌ی تحصیل با کیفیت بالا است. هچنین فرانسه کانون بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در رده‌ و رنک‌های بالای جهانیست. دانشگاه‌های معروف و خوشنام فرانسه مثل Université Paris – Sorbonne و Sciences Po اعتبار خود را بی‌دلیل به دست نیاورده‌اند.

تحصیل در فرانسه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام می‌شود و حتی در مقاطع ارشد و دکترا تحصیل بدون مدرک زبان هم امکان پذیر است. در صورتی که شما در حوزه­‌ی اتحادیه اروپا قرار گرفته باشید نیازی به ویزای تحصیلی ندارید، اما اگر در ایران زندگی می­کنید و قصد تحصیل در کشور فرانسه را دارید، اقدام جهت اخذ ویزای تحصیلی این کشور اولین قدمی می‌باشد که می‌­بایست بردارید.

انواع ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی فرانسه در سه نوع ارائه می­شود:

  • ویزای تحصیلی کوتاه مدت: این ویزای برای دوره­های تحصیلی 3 ماهه می­باشد.
  • ویزای تحصیلی موقت بلند مدت: برای اخذ ویزای تحصیلی برای دوره ­های تحصیلی بین 3 تا 6 ماه و مهاجرت به کشور فرانسه از طریق دوره­های زبان - فشرده می­توانید از طریق این نوع از ویزا اقدام کنید.
  • ویزای تحصیلی بلند مدت: این ویزا برای دوره­های تحصیلی بیشتر از 6 ماه (کارشناسی 3ساله، ارشد 2 ساله و دکترا 4ساله) می باشد و به عنوان اجازه اقامت در این کشور محسوب می­شود.

ویزای تحصیلی فرانسه

ویزای تحصیلی متفاوتی در فرانسه وجود دارد و نوعی که شما می‌بایست برای آن اپلای کنید به ملیت و مدت اقامت شما در کشور فرانسه بستگی دارد.

ویزای تحصیلی فرانسه در سه نوع ارائه می­شود:

  • اقامت کوتاه مدت: ویزای تحصیلی فرانسه (شینگن)

اگر قصد دارید تا در یک دوره‌ی تحصیلی شرکت کنید که کمتر از 3ماه زمان می‌برد و می‌دانید که پس از اتمام تحصیل بیشتر از مدت تعیین شده در کشور نمی‌مانید، به این ویزا نیاز دارید. ویزای اقامت کوتاه مدت هزینه‌ای ندارد و رایگان است و قابل تمدید نمی‌باشد.

  • ویزای کوتاه مدت برای آزمون ورودی

اگر قصد دارید تا در یک یا تعدادی آزمون ورودی (کنکور) دانشگاهی در فرانسه شرکت کنید، به این ویزا نیاز دارید. این ویزای تحصیلی با توجه به آزمون و قبولی شما قابل تمدید هستند.

  • ویزای اقامت موقت بلند مدت:

اگر قصد دارید تا به مدت 6ماه در فرانسه به تحصیل بپردازید، به این نوع از ویزا احتیاج دارید. همچنین با داشتن این ویزا نیازی به مجوز اقامت جداگانه نیست.

  • ویزای تحصیلی بلندمدت فرانسه

برای اقامت‌های تحصیلی که بیش از 6 ماه زمان می‌برد، می‌بایست برای ویزا با مقاصد تحصیلی درخواست دهید. این ویزا به اقامت بلندمدت VLT-TS نیز شناخته شده است و به عنوان مجوز اقامت در طول دوره‌ی تحصیل شما عمل می‌کند.

دریافت ویزای تحصیلی فرانسه چقدر زمان می‌برد؟

پروسه‌ی ویزای کوتاه مدت تحصیلی سینگن برای فرانسه حدود 15 روز زمان می‌برد. پروسه‌ی سایر ویزاهای فرانسه حدود 14 تا 21 روز زمان می‌برد. اما برای ویزای VLS-TS، می‌بایست درخواست خود  را حداقل 3ماه قبل از شروع سال تحصیلی خود ارسال کنید. مدت زمان پروسه به تعداد متقاضیان و درخواست‌ها در سفارت یا ادره کنسولگری بستگی دارد. همچنین ممکن است مدارک دیگری از شما بخواهد که نیاز به تهیه‌ آن باشید.

هزینه ویزای تحصیلی فرانسه

هزینه پروسه ویزا در فرانسه براساس ملیت متقاضی و نوع ویزایی که برای آن اپلای کرده است، مبلغی بین 15 تا 100 یورو می‌باشد. متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا که برای ویزای اقامت بلندمدت تحصیلی اقدام کرده‌اند می‌بایست مبلغ 99 یورو پرداخت کنند. علاوه بر مبلغ ویزا، انتظار پرداخت هزینه اشتراک بیمه که تمام سفر شما در فرانسه پوشش می‌دهد باشید.

آیا با ویزای تحصیلی فرانسه می‌توان به کاری نیز مشغول شد؟

تمامی دانشجویان بین‌المللی در فرانسه می‌توانند در طول دوره‌ی تحصیلی خود به طور رسمی و قانونی اما تحت قوانین مشخصی به کاری مشغول شوند. اما این دسته از دانشجویان تنها اجازه دارند به کارهای پاره‌وقت مشغول شوند  و برای 964 ساعت در سال درآمد دریافت کنند. این میزان نشان‌دهنده 60 درصد مشاغل تمام وقت می‌باشد. علاوه بر این دانشجویان می‌بایست یک مجوز اقامت معتبر چون VLS-TS داشته باشند.

مقاطع تحصیلی فرانسه

تحصیل در فرانسه - مقطع کارشناسی

تحصیل دوره‌های کارشناسی در فرانسه، برخلاف سایر کشوها که 4 ساله هستند، 3ساله می باشد و دانشجویان در این مقطع تحصیلی موظفند تا 180 واحد درسی را بگذرانند. تحصیل در مقطع کارشناسی این کشور به زبان فرانسوی می باشد و دانشجویان می بایست برای تحصیل در این دوره حداقل مدرک  B2زبان فرانسه را داشته باشند. البته برخی از دوره های کارشناسی در رشته های مدیریتی و بازاریابی به زبان انگلیسی وجود دارد اما شهریه آنها به نسبت دوره های فرانسوی بالاتر است. همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی در حین تحصیل حداکثر به مدت 20  ساعت در هفته اجازه کار تمام وقت را دارند و  در اینصورت می توانند به ازای هر ساعت کار 8 یورو دریافت داشته باشند. هزینه ی ثبت نام در این مقطع تحصیلی چیزی حدود 2770 یورو می باشد.

تحصیل در فرانسه - مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به دو صورت یک ساله و دو ساله امکان پذیر است که سال اول با عنوان مستر1 (M1) وسال دوم با عنوان مستر2 (M2) تقسیم شده است. در دو زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه میشود که تحصیل به زبان فرانسوی رایگان خواهد بود.

  • مستر 1 (M1) : بیشتر بر روی واحدهای درسی تمرکز دارد. در این نوع از مستر دانشجویان می بایست 120 واحد درسی را پاس کنند و از ترم دو 5 تا 6 ماه مشغول کاراموزی و انجام پروژه ی تخصصی می باشد. رشته ی تحصیلی این مقطع می بایست با رشته مقطع کارشناسی متقاضی مرتبط باشد.
  • مستر 2 (M2) : شامل دو گرایش پژوهشی و حرفه ای بوده و بیشتر بر فعالیت های پژوهشی تمرکز دارد و در ترم دوم تحصیلی کارآوزی دارد و حقوق دریافت می کنند. در این نوع از ارشد امکان تغییر رشته وجود دارد و پس از تحصیل امکان دریافت ویزای جستجوی کار یک ساله برای فرد میسر خواهد بود.

تحصیل در فرانسه - مقطع دکترا

تحصیل دکترا در فرانسه معمولأ 3سال به طول می انجامد و شامل پژوهش و کارهای تحقیقاتی. برنامه های این دوره ی تحصیلی تنها به زبان انگلیسی ارائه داده می شوند. در این مقطع تحصیلی در صورت اخذ بورسیه به دانشجویان مبلغی به عنوان حقوق پرداخت می شود. برای تحصیل در این مقطع، عواملی چون معدل بالا و فارغ التحصیلی از دانشگاه های دولتی ممتاز و شناخته شده، مقالات ISI و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی شانس افراد را بالا می برد.

اخذ پذیرش و مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی فرانسه

پس از انتخاب رشته ی تحصیلی مورد نظر، می توانید روند درخواست خود را شروع کنید. البته باید در نظر داشته باشید که ممکن است روند اپلای هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت باشد، به عنوان مثال برخی از دانشگاه ها ممکن است از شما بخواهند تا در یکی از آزمون های معتبری چون GRE، GMAT و یا SAT که در سطح بین­المللی برگزار می­شوند، شرکت کنید. بنابراین پس از تصمیم گیری رشته تحصیلی و دانشگاه مدنظر در کشور فرانسه، می­‌بایست در ابتدا شرایط دانشگاه را بررسی کرده و سپس برای تهیه و آماده‌سازی مدارک آن اقدام کنید. هرچقدر این روند را سریعتر انجام دهید، روند ارزیابی کمیته پذیرش و تصمیم‌گیری در مورد مناسب بودن شما جلوتر می‌افتد. روند درخواست شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، ممکن است بنا به ملیت شما متفاوت باشد.

برای دانشجویان غیر اروپایی

اگر عضو اتحادیه اروپا نیستید، هنگام درخواست برای دانشگاه موردنظر در فرانسه، تهیه و آماده سازی مدارک زیر الزامی می باشد

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

  1. تکمیل فرم درخواست
  2. مدارک شناسایی اعم از شناسنامه، پاسپورت به همراه کپی آنها
  3. رزومه (CV)
  4. مدرک تحصیلی از دیپلم تا آخرین مدرک تصیلی دریافت شده به همراه ریزنمرات
  5. ترجمه مدارک تحصیلی و معادل سازی مدارک
  6. نامه پذیرش از مقطع تحصیلی و از دانشگاه های معتبر فرانسه
  7. تمکن مالی برای تحصیل در فرانسه ، جهت اثبات تأمین هزینه های تحصیل و زندگی (چیزی حدود 9000 یورو)
  8. مدرک زبان B2 و یاC1 فرانسوی (با توجه به مقطع، رشته و دانشگاه موردنظر و در صورتی که رشته ی تحصیلی به زبان فرانسوی باشد.)
  9. مدرک مهارت زبان انگلیسی (آیلتس، تافل، دولینگو و غیره )
  10. انگیزه نامه (SOP)

پس از پذیرش: ویزای دانشجویی کشور فرانسه

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی فرانسه

مزایای تحصیل در فرانسه

فرانسه به لطف فرهنگ غنی، غذاهای فوق العاده، معماری بی نظیر و زندگی دانشجویی هیجان انگیز مکانی ایده آل برای تحصیل است ! تحصیل در فرانسه برتری و امتیازی خاص برای دنبال کردن مسیر شغلی در موقعیت‌های بین‌المللی برایتان فراهم میکند و شانس برنده شدن رزومه ی شما را بالا میبرد.

  • فرهنگ فرانسوی

البته که تحصیل در کشوری دیگر محدود به برنامه‌های دانشگاهی و شغلی نیست؛ قرار گرفتن در فرهنگ و سنت کشور جدید نیز تجربه‌ساز خواهد بود. غذا و نوشیدنی کانون اصلی فرهنگ فرانسه و بهترین راه شناخت این کشور، مناطق مختلف و حتی تاریخ آن است. از دیگر جنبه‌های اصلی فرهنگ فرانسه می‌توان به هنر، مد، تاریخ، ادبیات و تاکید بر تعادل میان کار و زندگی را نام برد.

  • تجربه‌ی بین‌المللی

شاید این دلیل کلی به نظر برسد، ولی از اهمیت بسیاری برخوردار است. تحصیل در فرانسه تجربیات بین‌المللی ارزشمندی را برایتان به ارمغان خواهد آورد. در نتیجه دیدگاه شما نسبت به دنیا و مسائل آن تجدید شده و توانایی درک و پذیرش سایر فرهنگ­ها در شما تقویت می‌شود که برای زندگی در دنیای مدرن امروز امر بسیار مهمی است. کسب و کار­ها نیز به دنبال متخصصانی هستند که تجربیات بین المللی بالایی دارند که نشان دهنده‌­ی پتانسیل آنها برای رشد، ریسک پذیری بالا و منعطف بودن در زمینه‌های متفاوت می‌باشد.

  • یادگیری زبان جدید

یادگیری زبان فرانسوی از مزایای بسیاری برخوردار است؛ در وحله­‌ی اول، امکان ارتباط با 300 میلیون نفر فرانسوی زبان در سراسر دنیا را برایتان فراهم میکند، دوم، زبانی سودمند برای اهداف کاری و ارتباطات بین‌المللی شما خواهد بود و در آخر، یادگیری زبان فرانسه در یادگیری زبان‌های کشور­های اروپایی چون اسپانیایی، ایتالیایی، پرتغالی و رومانیایی کمک شایانی خواهد کرد.

  • کمک‌هزینه‌های دانشجویی

از دلایل دیگر برای تحصیل در فرانسه، سطح بالای حمایت و پشتیبانی از دانشجویان است. یکی از بزرگترین مزیت های تحصیل در فرانسه، این است که اگر در یک دانشگاه دولتی پذیرفته شوید، تقریبا هیچ شهریه‌ای پرداخت نمی کنید! دانشگاه‌های دولتی فرانسه در اکثر موارد بدون شهریه هستند و یا هزینه‌ی ثبت نام کمی دارند.

  • فرصت‌های کسب و کار

فرانسه به بازار مشترک اروپایی دسترسی دارد و یکی از فعال‌ترین بازار‌ها برای تجارت است. این کشور کانون چندین مورد از بهترین دانشگاه‌های کسب و کار در جهان است که مکانی ایده‌آل برای راه‌اندازی کسب و کار پس از تحصیل می‌باشد. مدرسه کسب و کار اینسید، اسکما و HEC پاریس نمونه‌هایی از موسسات بالا‌رتبه در نوع خود هستند. همچنین دولت فرانسه یک مجوز اقامت موقت (autorisation provisoire de séjour) به فارغ‌التحصیلان غیراروپایی ارائه می‌دهد که به مدت یک سال اعتبار دارد و به متقاضی این امکان را می‌دهد تا در این مدت بع دنبال کار بگردد. بنابراین اگر می‌خواهید شغلی تجاری داشته باشید، فرانسه مکان ایده‌عالی برای تحصیل خواهد بود.

الزامی بودن یادگیری زبان فرانسوی

آیا برای تحصیل در فرانسه، لازم است زبان فرانسوی را بیاموزیم؟

به بیان کوتاه، بله. درست است که به جز زبان فرانسوی، زبان انگلیسی نیز در فرانسه زبانی رایج می‌­باشد، اما از آنجایی که مهارت‌های زبان انگلیسی فرانسویان بی‌عیب و نقص نیست، داشتن دانش پایه‌ی زبان فرانسه برای توانایی ارتباط با فروشنده‌ها برای خرید، سفارش غذا، انجام کارهای اداری و ... ضروری می‌باشد.

 اگر هیچ دانشی در زبان فرانسوی ندارید، از تحصیل در فرانسه منصرف نشوید! به جای آن، به چشم فرصتی برای یادگیری زبان فرانسوی (که یادگیری آن هم دشوار نیست و بسیار شیرین است) نگاه کنید. بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات دانشگاهی آموزش کسب و کار در فرانسه به دانشجویانی که فرانسوی بلد نیستند، زبان فرانسوی آموزش می­‌دهند. همچنین، بودن در محیطی فرانسوی بهترین راه برای یادگیری این زبان است.

الزامی بودن یادگیری زبان فرانسوی

تحصیل در دانشگاه‌های برتر کشور فرانسه

سیستم آموزش عالی (تحصیلات دانشگاهی) در فرانسه یکی از بهترین ها در اروپا و جهان است. بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه اغلب در رتبه‌بندی های دانشگاه‌های برتر بین‌المللی قرار میگیرند. بسیاری از دانشگاه‌های فرانسه اغلب در رتبه بندی‌های دانشگاه‌های برتر بین‌المللی قرار می‌گیرند.

دانشگاه‌های لیست شده82
قدیمی‌ترین دانشگاه فرانسهدانشگاه قدیم پاریس
دانشجویان بین‌المللی258830
رشته‌های تحصیلی598
دانشگاه‌های رتبه ­بندی شده44

10 ها دانشگاه از فرانسه به طور منظم در رتبه بندی جهانی دانشگاه‌ها، امتیازهای بالا دریافت میکنند.

ده دانشگاه برتر کشور فرانسه عبارتند از :

نام دانشگاهرتبه بندی QSرتبه در فرانسه
دانشگاه PSL261
دانشگاه اکول پلی تکنیک پاریس482
دانشگاه Sorbonne 603
دانشگاه Paris-Saclay694
دانشگاه ENS Lyon1115
دانشگاه Ecole des Ponts ParisTech1746
دانشگاه Paris Cité2487
دانشگاه Sciences Po, Paris2598
دانشگاه Panthéon-Sorbonne (Paris I)3009
دانشگاه Grenoble Alpes 31710

دانشگاه PSL پاریس

دانشگاه PSL فرانسه، که مخفف عبارت  Paris Science et Letters به معنای دانشگاه علوم و ادبیات پاریس، دانشگاهی دولتی می­باشد که در مرکز شهر پاریس واقع شده است. این دانشگاه در سال 2010 تأسیس و در سال 2019 به رسمیت شناخته شد. دانشگاه PSL یکی از برترین دانشگاه­های فرانسه می­باشد در سال 2021 میان دانشگاه­های فرانسه رتبه 1 و در رتبه بندی دانشگاه­های جهانی QS در سال 2023 رتبه­ی 26 را کسب کرده است. همچنین در رتبه بندی تایمز، جز 5 دانشگاه برتر با قدمت زیر 50 سال می­باشد. این دانشگاه دارای 11 دانشکده، 140 آزمایشگاه برای شرکت در برنامه­های تحقیقاتی و بیش از 70 کتابخانه و موزه می­باشد. تعداد دانشجویان این دانشگاه 17هزار نفر می­باشد که 20 درصد از آنها را دانشجویان بین­المللی تشکیل داده است.

دانشگاه اکول پلی تکنیک پاریس

دانشگاه اکول پلی تکنیک پاریس که به Polytechnique  و l'X شناخته میشود یکی دیگر از دانشگاه­ های دولتی و برتر و همچنین معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه فنی و مهندسی کشور فرانسه می ­باشد که در بخش جنوبی شهر پاریس واقع شده است. این دانشگاه یکی از 204 موسسه آموزشی مهندسی در فرانسه می ­باشد که در سال 1794 توسط ریاضیدان گسپارد مونگ در دوران انقلاب فرانسه تأسیس شد. یکی از مزیت های این دانشگاه وجود 1500 آپارتمان دانشجویی در خود ساختمان می­ باشد که شرایط زندگی را برای دانشجویان راحت تر می­سازد. این دانشگاه دارای 4600 دانشجو می­ باشد که حدود 36 درصد از آنها از دانشجویان بین ­المللی و 39 درصد از انها از کارکنان خارجی می ­باشند.  دانشگاه پلی­تکنیک پاریس در سال 2021 میان دانشگاه ­های فرانسه رتبه 2 و در رتبه بندی دانشگاه­های جهانی QS سال 2023 رتبه­ ی 48 را کسب کرده است.

دانشگاه سوربن فرانسه

دانشگاه سوربون فرانسه که اکنون به دانشگاه پاریس شناخته می­ شود یکی دیگر از دانشگاه­ه ای دولتی و تحقیقاتی کشور فرانسه و از قدیمی ترین دانشگاه ­های این کشور می ­باشد که در مرکز فرانسه یعنی در پاریس واقع شده است. این دانشگاه در سال 1253 توسط رابرت سوربون به عنوان اولین دانشگاه اروپا تأسیس شد. این دانشگاه دارای سه دانشکده اصلی پزشکی، علوم مهندسی، هنر و علوم انسانی می­ باشد. حدود 55000 دانشجو در این دانشگاه به تحصیل می پردازند که حدود 10.200 از آنها از دانشجویان بین­ المللی می­ باشند. دانشگاه سوربون در سال 2021 میان دانشگاه­ های فرانسه رتبه 3 و در رتبه بندی دانشگاه ­های جهانی QS سال 2023 رتبه­ ی 60 را کسب کرده است. 

-دانشگاه سنترال سوپلک فرانسه

دانشگاه سنترال سوپلک فرانسه مؤسسه ای آموزشی و تحقیقاتی در حوزه علوم و مهندسی می باشد که در سال 2015 تآسیس شد. دانشگاه سوپلک فرانسه دانشگاهی دولتی می باشد که حاصل ادغام دو مدرسه معتبر اکول سنترال پاریس و سوپلک در فرانسه می باشد.  دانشگاه سوپلک 4200 دانشجو دارد که حدود 30 درصد از آنها دانشجویان بین المللی می­باشد. برای اخذ پذیرش از دانشگاه سنترال سوپلک می­بایست دارای سابقه تحصیلی عالی بود، یا در آزمون های ورودی این دانشگاه شرکت کرد. دانشگاه سوپلک در سال 2021 میان دانشگاه­های فرانسه رتبه 4 و در رتبه بندی دانشگاه­های جهانی QS سال 2023 رتبه­ی 60 را کسب کرده است.

دانشگاه استراسبورگ فرانسه

دانشگاه استراسبورگ که به Université de Strasbourg و یا   Unistraشناخته می شود، یکی دیگر از دانشگاه های دولتی کشور فرانسه می ­باشد که در شهر استراسبورگ فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در قرن 16هم توسط یوهانس استارم تأسیس و در سال 1631 به رسمیت شناخته شد. استراسبورگ پس از پاریس، دومین شهر دانشگاهی بین ­المللی می ­باشد. این دانشگاه در حدود 42000 دانشجو دارد که حدود 20 درصد از آنها از دانشجویان بین المللی می باشند. دانشگاه استراسبورگ در سال 2021 میان دانشگاه­ های فرانسه رتبه 4 و در رتبه بندی دانشگاه­ های جهانی QS سال 2023 رتبه ­ی 113 را کسب کرده است.

-

-

دانشگاه ENS لیون

دانشگاه اکول نرمال سوپریور د لیون که به ENS Lyon و یا ENSL نیز شناخته می­ شود، یکی دیگر از دانشگاه های دولتی فرانسه می ­باشد که در شهر لیون این کشور واقع شده است. این دانشگاه حدود 2194 دانشجو دارد که 247 نفر از آنها از دانشجویان بین المللی می­ باشند. دانشگاه ENS لیون در سال 2021 میان دانشگاه ­های فرانسه رتبه 4 و در رتبه بندی دانشگاه­ های جهانی QS در سال 2023 رتبه ­ی 111 را کسب کرده است.

-

دانشگاه ساینس پو فرانسه

 دانشگاه The Paris Institute of Political Studies  که به اختصار به ساینس پو شناخته می شود، دانشگاهی دولتی می باشد که در پاریس واقع شده است. این دانشگاه در سال 1872 توسط Emile Boutmy تأسیس شد.  دانشگاه ساینس پو دانشگاهی پیشرو در علوم اجتماعی می باشد و دارای هفت دانشکده چند فرهنگه در فرانسه می­باشد. دانشگاه ساینس پو به طور کل دارای 11412 دانشجو می باشد که حدود 4754 نفر از آنها از دانشجویان بین المللی می باشند. این دانشگاه در سال 2021 میان دانشگاه­های فرانسه رتبه 8 و در رتبه بندی دانشگاه­های جهانی QS در سال 2023 رتبه­ی 261 را کسب کرده است.

-

دانشگاه پانتئون سوربن فرانسه (Panthéon-Sorbonne University)

دانشگاه پانتئون سوربن که به دانشگاه پاریس 1 یا سوربن شناخته می‌شود، یکی دیگر از دانشگاه‌های تحقیقاتی و دولتی کشور فرانسه و در کنار دانشگاه‌های آکسفورد انگلستان و بلوگنا ایتالیا، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان می‌باشد. این دانشگاه دارای 14 دپارتمان تحقیقاتی و آموزشی، 5 مؤسسه می‌باشد و برنامه‌های تحصیلی در سه حوزه‌ی اقتصاد و علوم مدیریت، علوم انسانی و علوم سیاسی و حقوق ارائه می‌کند. دانشگاه پانتئون سوربن 53.400 دانشجو می‌باشد که حدود 10.200 نفر از آنها، از دانشجویان بین‌المللی می‌باشند  و 4.400 نفر از آنها در برنامه‌های دکترا مشغول به تحصیل هستند.  این دانشگاه در سال 2021 میان دانشگاه­های فرانسه رتبه 9 و در رتبه بندی دانشگاه­های جهانی QS در سال 2023 رتبه­ی 261 را کسب کرده است.

-

دانشگاه ساکلی پاریس

دانشگاه ساکلی پاریس یکی دیگه از دانشگاه‌‌های دولتی پاریس می‌باشد که بر اساس رتبه‌بندی ARWU سال 2022 جز بیست دانشگاه برتر فرانسه شناخته شد. این دانشگاه دارای 5 دانشکده حقوق-مدیریت، پزشکی، داروسازی، علوم و علوم ورزشی می‌باشد. دانشگاه ساکلی پاریس با 48000 دانشجو و 9000 پروفسور، در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2013، رتبه‌ی 69 را از آن خود کرد. همچنین در رتبه‌بندی برنامه‌های تحصیلی، ریاضی این دانشگاه جایگاه اول در جهان و فیزیک جایگاه نهم را کسب کرد. پزشکی و کشاورزی این دانشگاه نیز جز 15 رشته‌‌های تحصیلی برتر در جهان رتبه آورده است.

-

دانشگاه مونت‌پیلر فرانسه

دانشگاه مونت‌پیلر فرانسه یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی می‌باشد که در شهر مونت‌پیلر و جنوب شرقی کشور فرانسه واقع شده است. این دانشگاه در سال 1220 تأسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است. این دانشگاه دارای 8 دانشکده، 7 مؤسسه، دو مدرسه می‌باشد. این دانشگاه دارای دانشکده‌های حقوق و علوم‌سیاسی، اقتصاد، آموزش، داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی، علوم و تکنولوژی فیزیک و فعالیت‌های ورزشی می‌باشد. دانشگاه مونت‌پیلر دارای 40.179 دانشجو می‌باشد که حدود 15% آنها از دانشجویان بین‌المللی می‌باشند. این دانشگاه در سال 2023 میان ده دانشگاه­ برتر فرانسه و در رتبه‌بندی QS رتبه‌ی 301 را کسب کرده است.

شهریه دانشگاه‌های کشور فرانسه

باوجود اینکه در فرانسه تحصیلاتی در سطح جهانی دریافت می­کنید، هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور نسبتاً پائین است. شهروندان و مقیمان دائم کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس می‌توانند بدون شهریه در دانشگاه‌های این کشور به تحصیل بپردازند. البته به استثنای حدود 200 یورو در سال که هزینه خدمات آموزشی و ثبت‌نام دانشگاه است. در حالی است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می‌بایست سالانه حدود 3000 تا 4000 یورو در دانشگاه‌های دولتی بپردازند. دانشگاه‌های خصوصی اغلب تعیین‌‎کننده‌ی شهریه‌ی خود هستند و شهریه‌ی بیشتری (تا سقف 20000 یورو در سال) دریافت می‌کنند.

دانشجویان عضو اتحادیه اروپا

  • مقطع کارشناسی : 170 یورو سالانه
  • مقطع کارشناسی ارشد: 243 یورو سالانه
  • مقطع دکترا: 380 یورو سالانه
  • و مدارس مهندسی : 601 یورو سالانه

شهریه مقاطع مختلف دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا به تحصیل در فرانسه مشغول هستند، نیز به این صورت می باشد:

  • مدرک کارشناسی: 2770 یورو در سال
  • مدرک کارشناسی ارشد: 3770 یورو در سال
هزینه تحصیل در فرانسه

شهریه دانشجویان تحصیل در فرانسه - در مقطع دکترا EU / non-EU تفاوتی ندارد  (380 یورو در سال)

بورسیه تحصیلی فرانسه

اگر قصد دارید در یکی از شهرهای بزرگ فرانسه مانند پایتخت زیبای این کشور پاریس، به تحصیل بپردازید، باید بدانید که هزینه‌های زندگی در این کشور می‌تواند بسیار بالا باشد. خوشبختانه دولت و دانشگاه‌ها، بورسیه‌های متنوعی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان ارائه می‌کنند. وزارت آموزش عالی و پژوهش فرانسه براساس معیارهایی خاص به برخی از دانشجویان بین‌المللی واجدشرایط اعطا می‌کند. برای آنکه واجدشرایط دریافت این کمک هزینه‌ها بود، دانشجویان می‌بایست حداقل به مدت دو سال در فرانسه اقامت داشته و مالیات پرداخت کرده باشند.

لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم در فرانسه

اگر از متقاضیان تحصیل در فرانسه هستید، از لیست زیر می‌توانید دانشگاه‌هایی را که مورد تأیید وزارت علوم هستند و با مراجعه به وبسایت رسمی آنها، شرایط پذیرش آنها را بررسی کنید.

گروه الف (ممتاز)

  1. Centrale Supélec  ( École Centrale Parisو  Supélec  تشکیل شده از ادغام دو دانشگاه )
  2. École Centrale de Lyon
  3. École National des Ponts et Chaussées) École des Ponts Paris Tech)
  4. École Normale Supérieure de Cachan
  5. École Normale Supérieure de Lyon
  6. École Normale Supérieure de Paris (ENS Paris)
  7. École Polytechnique Universitaire de Marseille
  8. École Polytechnique –Paris Tech
  9. INSA (Institut National de Sciences Appliquées)
  10. Institut National Polytechnique de Grenoble (در رشته های مهندسی، فیزیک و نجوم و علوم کامپیوتر)
  11. Sciences Po
  12. Sorbonne Université   (این دانشگاه از ادغام دو دانشگاه پاریس 4 و پاریس 6 تشکیل شده است)
  13. Université de Lorraine (این دانشگاه از ادغام Université de Nancy I, II, Université de Metz و Institut National Polytechnique de Lorraine تشکیل شده است.)
  14. Université de Lyon I – Claude Bernard
  15. Université de Toulouse III - Paul Sabatier
  16. Université Grenoble Alpes (این دانشگاه از ادغام Grenoble I،II،III تشکیل شده است.)
  17. Université Paris 1 Panthéon - Sorbonne
  18. Université d’Aix-Marseille
  19. Université de Bordeaux (از ادغام سه دانشگاه بوردو 2،1 و 4 تشکیل شده است.)
  20. Université de Montpellier (از ادغام دو دانشگاه مونتپلیه 1 و 2 تشکیل شده است.)
  21. Université de Strasbourg
  22. Université Paris Saclay
  23. Université Paris-Cité / University of Paris (Universite Paris Descartes + Universite Paris Diderot + Institut de Physique du Globe de Paris)

گروه ب (خوب)

  1. Agro Paris Tech  صرفا در رشته های کشاورزی و جنگلداری
  2. École Centrale de Lille  صرفا در رشته های مهندسی برق و الکترونیک
  3. École d'économie de Paris (EEP)
  4. École des Hautes Études Commerciales (Groupe HEC)
  5. École des Hautes Études Commerciales du Nord (EDHEC)
  6. École des Hautes Études en Sciences Sociales
  7. École Nationale Supérieure کلیه مدارس عالی دولتی
  8. École Centrale de Nantes صرفا در رشته مکانیک
  9. Emlyon Business School
  10. ESPCI Paris Tech
  11. ESSEC Business School
  12. Grenoble École de Management (صرفاً مدارک منتهی به دیپلم ملی فرانسه مورد تایید است. مدارک دوره‌های منتهی به دیپلم داخلی این مدرسه ارزشیابی نمی شود.)
  13. INSEAD
  14. Institut National des Télécommunications (INT) / Télécom Sud Paris__ Institut Mines-Télécom
  15. NEOMA Business School (این مؤسسه از ادغام École Supérieure de Commerce de Reims و École Supérieure de Commerce de Rouen تشکیل شده است.)
  16. Université Clermont Auvergne (از ادغام دو دانشگاه Clermont-Ferrand (I-II) تشکیل شده است.)
  17. Université de Lille (از ادغام سه دانشگاه لیل 2،1 و 3 تشکیل شده است.)
  18. Université de Lyon II – Lumière Lyon 2
  19. Université de Lyon III – Jean Moulin
  20. Université de Montpellier III- Paul Valéry
  21. Université de Savoie (Chambery) صرفا در رشته های فیزیک و نجوم
  22. Université de Technologie de Compiègne (UTC)
  23. Université de Technologie de Troyes
  24. Université de Toulouse I - Capitole
  25. Université de Toulouse II – Jean Jaurès le Mirail
  26. Université de Tours
  27. Université de Versailles Saint – Quentin-en Yvelines
  28. Université Gustave Eiffel
  29. Université Panthéon-Assas (Paris 2)
  30. Université Paris Dauphine – Paris 9
  31. Université Sorbonne Nouvelle – Paris III
  32. Université Côte d’Azur
  33. Université de Caen Basse-Normandie
  34. Université de Cergy-Pontoise
  35. Université de Limoges (صرفا در رشته های هنر و طراحی)
  36. Université de Nantes
  37. Université de Poitiers
  38. Université de Renne I
  39. Université Paris XII Université Paris-Est Créteil, UPEC
  40. Université Paris XIII

گروه ج (متوسط)

  1. Audencia Nantes École de Management
  2. CERAM Sophia Antipolis
  3. Clermont Graduate School of Management
  4. Conservatoire Nationale des Arts et Métiers
  5. École d’Architecture de Paris – Belleville
  6. École d'Architecture de Paris-Val-de-Sein
  7. École Nationale d’Ingénieurs ENIB Brest
  8. École Nationale de l'Aviation Civile (ENAC)
  9. École Nationale de la Statistique et de l'Analyse de l'Information (ENSAI)
  10. École Pour l'Informatique et les Techniques Avancées (EPITA)
  11. École Supérieur d'Ingénieurs des Travaux de la Construction de Caen
  12. École Supérieure de Commerce Bretagne- Brest
  13. École Supérieure de Commerce, ESC Troyes
  14. École Supérieure d'Ingénieurs ESIGETEL
  15. ESEO Grande Ecole d'Ingénieurs Généralistes
  16. EURECOM Sophia Antipolis
  17. IÉSEG School of Management
  18. INALCO (Institut National des Langues et Civilisations Orientales)
  19. Institut National Polytechnique de Toulouse
  20. Institut Supérieur d’Électronique de Paris (ISEP)
  21. Institut Supérieure de Mécanique de Paris
  22. Institut Supérieur de l'Aéronautique et de l'Espace (ISAE-SUPAERO)
  23. KEDGE Business School
  24. L'Ecole de Design Nantes Atlantique
  25. Pole Paris Alternance
  26. Rennes International Business School
  27. Skema Business School
  28. Université d’Artois
  29. Université d’Evry-val-d’Essonne
  30. Université d’Orlean
  31. Université d'Avignon et des Pays de Vaucluse
  32. Université de Bordeaux III (Bordeaux Montaigne)
  33. Université de Bourgogne, Dijon
  34. Université de Bretagne Occidentale
  35. Université de Corse Pascal Paoli
  36. Université de Franche-Comte,Besançon
  37. Université de Haute-Alsace Mulhouse
  38. Université de la Rochelle
  39. Université de Pau and pays de I'Adour
  40. Université de Perpignan
  41. Université de Picardie Jules Verne
  42. Université de Reims Champagne – Ardenne
  43. Université de Renne II
  44. Université de Rouen – Haute Normandie
  45. Université de Technologie de Belfort-Montbeliard
  46. Université de Toulon et du Var
  47. Université de Valenciennes et du Hainaut-Cambrésis
  48. Université du Havre
  49. Université du Maine – le Mans
  50. Université Jean Monnet Saint-Etienne
  51. Université Paris Ouest Nanterre la Défense – Paris X
  52. Université Vincennes-Saint-Denis (Paris VIII)

اگر شما هم از متقاضیان تحصیل در فرانسه هستید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحصیل در فرانسه و شرایط پذیرش در این کشور با مشاورین جهرمی گروپ در ارتباط باشید.

تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه تحصیل در فرانسه

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • رضا 27 فروردین 1402

    سلام و عرض خسته نباشید به شما
    آیا یادگیری زبان فرانسه برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه الزامی است؟

    • Dr. Jahromi 30 فروردین 1402

      سلام رضای عزیز
      اگر قصد تحصیل در رشته‌هایی که به زبان فرانسه ارائه میشوند را دارید بله الزامی است. اما برای تحصیل در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه میشوند خیر.

  • حسین 27 فروردین 1402

    وقت بخیر . خواستم تشکر کنم بابت توضیحات بروز و عالی شما
    و همچنین سوالم اینه که نحوه گرفتن بورسیه تحصیلی به چه شکل است . ممنون

    • Dr. Jahromi 30 فروردین 1402

      سلام حسین عزیز
      لطفا بفرمایید که چه مقطعی مد نظرتون هست که بتونم بهتر راهنماییتون کنم.

  • مینا 27 فروردین 1402

    سلام .
    آیا هزینه تحصیل در فرانسه نسبت به کشور آلمان یا اتریش بالاتره؟

    • Dr. Jahromi 30 فروردین 1402

      سلام مینای عزیز
      بله هزینه تحصیل در فرانسه بیشتر از کشورهایی که فرمودید هست. هزینه تحصیل در فرانسه تقریبا چیزی حدود ۵ تا ۶ هزار یورو در سال هست.

  • هدی 27 فروردین 1402

    سلام و خسته نباشید
    می‌خواستم بپرسم آیا در فرانسه اقامت دائم بعد از پایان تحصیلات امکان پذیر است؟

    • Dr. Jahromi 30 فروردین 1402

      سلام هدی عزیز
      به شرطی که بعد از تحصیل مشغول به کار شوید و یا ازدواج کنید، بله امکانش هست.

  • سارا 27 فروردین 1402

    سلام
    عرض خسته نباشید بنده 25 سال دارم فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی . کدوم دانشگاه فرانسه رو ترجیح میدین ؟ یا اینکه کدوم کشور مناسب رشته من است؟
    با تشکر

    • Dr. Jahromi 30 فروردین 1402

      سلام سارای عزیز
      نظر ما این هست که شما در رشته پلیتیکال ساینس در دانشگاه سوربن فرانسه تحصیل کنید. برای اینکه بدانید برای تحصیل در این رشته و دانشگاه واجد شرایط هستید یا خیر. با کارشناسان ما در ارتباط باشید.