تحصیل در آلمان 2023

روژین اصفهانی
30 آبان 1401 / 20 دقیقه مطالعه

تحصیل در آلمان 2023

در این مقاله هر آنچه که لازم است در رابطه با شرایط تحصیل در آلمان و فرآیند اخذ ویزای دانشجویی در این کشور بدانید بررسی شده است.

فهرست مطالب

نظام آموزشی آلمان

این کشور به عنوان یک رهبر در سراسر جهان در علم، فن آوری و پژوهش شناخته شده است. در آلمان، بیش از 300 مدرسه دولتی وجود دارد. بیش از 100 دانشگاه (دانشگاه ها) وجود دارد، بیش از 165 Fachhochschulen (دانشگاه علوم کاربردی) و بیش از 50 دانشکده هنر، موسیقی و فیلم. در حالی که در بسیاری از دانشگاه‌ها و Fachhochschulen اکثریت قریب به اتفاق برنامه‌های خاص تدریس که به زبان انگلیسی وجود دارد به زبان آلمان تدریس می‌شود.

دانشگاه‌های کلاسیک، آموزش عمومی گسترده‌ای ارائه می‌کنند و دانشجویان معمولاً از سه تا شش سال در آنها شرکت می‌کنند. مطالعات پیشرفته در حقوق، پزشکی، دندانپزشکی و حرفه‌های دیگر که با صدور مجوز دولت در دانشگاه انجام می‌شود. دانشگاهی که دارای جهت‌گیری به سمت فن آوری است به عنوان دانشگاه فنی Technische Universität (TU) شناخته می‌شود.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان

برخلاف کشورهایی مثل آمریکا که شهریه‌های هنگفتی دارند، امکان تحصیل رایگان در آلمان یا تحصیل با هزینه‌ی بسیار پایین را برای دانشجویان سراسر جهان ارائه می‌دهد و این یکی از دلیل‌های اصلی محبوبیت آلمان برای دانشجویان بین‌المللی است. برای تحصیل در آلمان، می‌بایست در ابتدا برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اقدام کنید. پس از دریافت مدرک تحصیلی در آلمان، می‌توانید برای مدت تعیین شده‌ای در آلمان بمانید و به جستجوی کار بپردازید. اگر موفق شوید در آن بازه‌‎ی زمانی شغلی برای خود پیدا کنید، می‌توانید نوع ویزای خود را تغییر داده و در آلمان بمانید. بنا بر گزارش ها 54% دانشجویان بین‌المللی که در آلمان فارغ‌التحصیل می‌شوند، در آلمان می‌مانند و مشغول به کار می‌شوند.

سیستم آموزشی آلمان در حال حاضر شامل سیستم سنتی (Diploma , Magister) و سیستم بین المللی (Bachelor , Master) بوده و معمولا دانشجو میتواند سیستم تحصیلی خود را شخصا انتخاب نماید. دوره لیسانس (Bachelor) یک دوره 3 ساله بوده و دوره فوق لیسانس (Master) معمولا 2 ساله میباشد. اگر شخصی دارای مدرک دیپلم باشد یعنی 12 سال تحصیلی را کامل گذرانده باشد نمی‌تواند مستقیما برای دانشگاه‌های آلمان اقدام نماید بلکه باید قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند تا بتوانند برای کالج اقدام کنند. کالج در آلمان دو ترم است و کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند.

تحصیل در آلمان

برای برخی از دانشگاه‌های آلمان اگر در ایران شخصی دانشجوی سال سوم دانشگاه آزاد باشد می‌تواند مستقیما برای دانشگاه اقدام نماید و لازم به گذراندن کالج نیست. در رابطه با شرایط سنی تحصیل در آلمان، باید گفت که اگر شخصی در ایران لیسانس دانشگاه آزاد باشد نمی‌تواند برای فوق‌لیسانس ناپیوسته اقدام کند، مگر آنکه معدلشان بالای 17 باشد و در غیر اینصورت باید برای مقطع فوق لیسانس پیوسته درخواست دهند و بعد از ورود به دانشگاه درخواست ارزشیابی مدارک تحصیلی خود را دهد که آنجا معلوم می‌شود از کدام ترم لیسانس می‌تواند تحصیلات خود را شروع کند و پیوسته تا فوق لیسانس ادامه دهد .

متقاضیان مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی میتوانند برای ارشد اقدام کنند اما این باز هم بستگی به خود دانشگاه در آلمان دارد زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلو تر است و شاید بعضی از واحد های آنها را بپذیرند و یک سال پایین تر بنشیند و بعد می تواند ادامه تحصیل دهد . البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید . برای دکترا در آلمان سخت می‌توان اقدام کرد زیرا باید در آلمان استاد راهنما پیدا شود و معمولاً این امربه راحتی با موفقیت امکان پذیر نیست و زمان زیادی می‌برد.

متقاضیان تحصیل در آلمان حتما می‌بایست جهت ورود به دانشگاه‌ها زبان آلمانی بلد باشند. برای ورود به دانشگاه‌ها متقاضیان حتماً باید دانش حداقل 800 ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودی زبانDSH شرکت نمایند و در غیر این صورت دانشگاه برای متقاضیان کلاس زبان آلمانی می گذارد و پس از گذراندن این کلاسها امتحان DSHگرفته می‌شود. برای ورود به دانشگاههای انگلیسی زبان یا رشته‌هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شود، متقاضی به غیر از دانش ابتدایی زبان آلمانی باید 6.5 IELTS یا 580 / IBT 89 Toefl داشته باشند .

تحصیل در آلمان - مقطع کارشناسی

آلمان مقصد محبوب برای دانش آموزان به دنبال مدرک کارشناسی از سراسر جهان است. دانش آموزان مدرک لیسانس در آلمان را به چند دلیل را انتخاب می نمایند از جمله برتری در آموزش و پرورش، موقعیت آن به عنوان کشوری که در فن آوری بسیار توسعه یافته، دارای فرهنگ و تاریخ غنی و بهره مندی از مناظر مختلف روستایی زیبا و شهرهای پویا.

مدرک کارشناسی اولین مدرک دانشگاهی است و دریافت آن پس از سه تا چهار سال است. اکثر دوره ها به یک موضوع واحد محدود است، اما درجه دو لیسانس نیز امکان پذیر است که ترکیبی از دو رشته و یا یک رشته اصلی و یک موضوع جزئی است. درجه کارشناسی هنر (B.A.)، کارشناسی (کارشناسی) و کارشناسی مهندسی (B.Eng.) شایع ترین مدارک لیسانس هستند.

انواع برنامه های کارشناسی در برنامه های آلمان وجود دارد که افراد می توانند انتخاب کنند. برخی از زمینه های محبوب تر مطالعه برای کارشناسی در آلمان روابط بین المللی، کسب و کار، مهندسی، اقتصاد و مهمان داری و … است. همچنین گزینه های ارائه شده توسط دانشگاه، برنامه های انعطاف پذیری مانند تمام وقت، پاره وقت و مطالعات آنلاین را شامل می شود. جزئیات برنامه بین دانشگاه ها و برنامه های مختلف متفاوت است و معمولا حداقل سه سال زمان برای تکمیل تحصیل با مدرک لیسانس طول می کشد.

مدرک کارشناسی یک مدرک دانشگاهی تمام عیار است و این به شما اجازه یک شروع فوری در زندگی حرفه ای را می دهد. هر کس به دنبال ادامه تحصیل در رشته خود پس از اتمام مدرک لیسانس می تواند مدرک کارشناسی ارشد را دنبال کند.

تحصیل در آلمان - مقطع کارشناسی ارشد

آموزش و پژوهش در موسسات آموزش عالی آلمان انگیزه های کلیدی برای نوآوری و پیشرفت ارائه می کنند. دانشگاه های آلمان ترکیبی از تحقیقات و مطالعات هستند و زمینه را برای اکتشافاتی مانند مطبوعات، کامپیوتر علومی که به قطعات جدایی ناپذیری از زندگی مدرن ما تبدیل شده اند آماده می کنند.

هر سال، هزاران نفر از دانشجویان و دانش پژوهان بین المللی تحصیل در آلمان را انتخاب می کنند. دلایل بسیار خوبی برای این وجود دارد از جمله آموزش برنامه های بین المللی که به زبان انگلیسی تدریس می شود، با کیفیت عالی آموزش و پرورش، بدون هزینه های کمک درسی همراه با فرصت های شغلی امیدوارکننده و بالاتر از همه محیط اجتماعی و فرهنگی پر جنب و جوش.

درجه کارشناسی ارشد در آلمان معمولا به صورت “متوالی” یا “غیر متوالی” دسته بندی کرد. حالت اول برای کسب دانش آکادمیک در ادامه مدرک کارشناسیِ مرتبط است. در برنامه های غیر متوالی تمرکز بیشتر بر توسعه حرفه ای است و اغلب متقاضیان نیاز به مدرک کارشناسی و برخی از تجربه کاری مرتبط دارند. کارشناسی ارشد در آلمان چهار ترم (دو سال) برای تکمیل، هر چند برخی از آنها کوتاه تر یا طولانی.

برای چند دهه درجه کارشناسی ارشد به عنوان یک برنامه طولانی یکپارچه و پیوسته، شناخته شده بود. در اصلاحات آموزش عالی، سطح دو برنامه معرفی شده است و دانشجویان هم اکنون می توانند به کسب مدرک کارشناسی در سه یا چهار سال و مدرک کارشناسی ارشد در پنج یا شش سال نائل شوند. برنامه طولانی پیوسته است هنوز هم در رشته های خاص در دسترس است. کارشناسی و کارشناسی ارشد برای جلوگیری از افزایش شدید مبلغ و همچنین برای مطابقت با برنامه های مدارک تحصیلی در کشورهای دیگر معرفی شده­ اند.

تحصیل در آلمان - مقطع دکتری

با توجه به این نکته که کشور آلمان برای افرادی که در مقطع دکترا در آلمان مشغول به تحصیل هستند، حقوقی ماهیانه به میزان تقریبا ۲ هزار دلار را مدنظر قرار می دهند، لذا دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکترا در کشور آلمان در پیش دارند. در جهت اخذ بورسیه ی تحصیل مقطع دکترا در کشور آلمان فرد متقاضی می بایست پارامترهای ذیل را احراز نمائد:

  • در دست داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر
  • اخد مدرک دال بر تسلط کافی و زبان انگلیسی (حداقل آیلتس ۶٫۵)
  • جلب نظر یک استاد مشاور (supervisor) که تز دکترا فرد را پشتبانی نماید.
  • داشتن تالیفات از قبیل مقالات بین المللی ، کتاب و …

داشتن همه و یا تعدادی از موارد ذکر شده، می‌توان در راستای افزایش شانس فرد در جهت اخذ پذیرش نقش بسزایی ایفا نماید.

درجه دکترا با اعطای عنوان دانشگاهی از دکترا به پایان می رسد. شامل تکمیل یک مقاله پژوهشی علمی (پایان نامه) است. دو مسیر که شما می توانید وجود دارد: مدل سنتی دکترا (traditional PhD) و یا برنامه دکترا ساختار (structured PhD). مدل سنتی شامل فارغ التحصیلی در دانشکده تنها، تحت نظارت استاد است. بسیاری از دانشجویان این مسیر را ترجیح می دهند. در مقابل، برنامه های دکترا ساختار، به طور کلی به سه سال محدود و آنها عبارتند از مشخصات برنامه و نظارت توسط چند تن از دانشمندان .در ایران به این مدل از تحصیل در مقطع دکتری، پژوهش محور گفته می شود.

برای شروع تحصیل در نیم سال زمستانی باید مدراک خود را حداکثر تا ۱۵ ژوئیه و برای شروع تحصیل در نیم سال تابستانی تا ۱۵ ژانویه ارسال کرده باشید.

هزینه تحصیل در آلمان

شرایط تحصیل رایگان در آلمان برای مقاطع کارشناسی تمامی دانشگاه‌های دولتی تقریبا رایگان است. دانشجویان فوق لیسانس در آلمان که لیسانس خود را از جای دیگری گرفته اند در دسته ی دانشجویان غیر متوالی قرار می گیرند و معمولا شهریه پرداخت می کنند. دوره های دکترا در آلمان دست کم برای شش ترم اول رایگان هستند. همه ی دانشجویان سالانه 250 یورو (تقریبا 270 دلار) برای هزینه های مدیریتی می پردازند.

هزینه زندگی در آلمان ماهیانه حداقل 700 یورو میباشد که دانشجو باید قبل از اخذ ویزا، هزینه 1 سال زندگی یعنی تقریبا 10000 یورو را در یک حساب بانکی داشته و مدرک مربوط به موجودی حساب را در هنگام درخواست اخذ ویزا به سفارت ایران در آلمان ارائه نماید. (اگر شما اقوامی در آلمان دارید، میتوانید از آنها بخواهید که مدرک پشتیبانی مالی به شما بدهند، در این صورت نیازی به 10000 یورو اشاره شده نمیباشد).

دانشجو میتواند در زمان تحصیل خود در آلمان، 90 روز به صورت تمام وقت و یا 180 روز به صورت نیمه وقت کار کرده و هزینه تحصیل و زندگی خود را از این راه به دست آورد.

دانشگاه‌های برتر آلمان

دانشگاه‌های برتر آلمان

در رده‌بندی ارائه‌شده از سوی بنیاد هومبلد، دانشگاه آزاد برلین (Freie Universität Berlin) با در نظرگرفتن مجموع معیارهای مورد بررسی، جایگاه نخست را در بین دانشگاه‌های آلمان به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس ارزیابی بنیاد هومبلد پس از دانشگاه آزاد برلین‌، دانشگاه‌های هومبلد (Humboldt-Universität Berlin) در برلین، دانشگاه مونیخ (Universität München) و دانشگاه بن (Universität Bonn) به ترتیب در رتبه‌‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

ارزیابی صورت‌گرفته از سوی بنیاد هومبلد چهار گرایش عمده را شامل می‌شود: رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، رشته‌های علوم زیست‌محیطی، رشته‌های علوم طبیعی و رشته‌های علوم فنی و مهندسی.

رده‌بندی بنیاد هوملبد به صورت مجزا در هریک از گرایش‌های یادشده نیز منتشر شده است، اما اطلاعاتی که پیش‌تر ذکر شد، بر مبنای جدولی است که بر اساس تمامی داده‌ها و گرایش‌های علمی، دانشگاه‌های آلمان را رتبه‌بندی کرده است.

بر اساس دسته‌بندی مجموع گرایش‌ها پس از دانشگاه بن‌، دانشگاه‌های صنعتی مونیخ (Technische Universität München)، دانشگاه هایدلبرگ (Universität Heidelberg)، دانشگاه فرایبورگ (Universität Freiburg)، دانشگاه صنعتی برلین (Technische Universität Berlin)، دانشگاه گوتینگن (Universität Göttingen)، دانشگاه بایرویت (Universität Bayreuth) و دانشگاه بیله‌فلد (Universität Bielefeld) به ترتیب جایگاه‌های پنجم تا یازدهم را از آن خود کرده‌اند.

رده‌بندی بنیاد هومبلد که در سال جاری میلادی منتشر شده است، در عین حال به وضعیت کیفیت پژوهش در دانشگاه‌های آلمان در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی پرداخته است. به گفته‌ی مسئولان بنیاد هومبلد این رده‌بندی دانشگاه‌های آلمان بر اساس تعداد فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و همچنین تعداد پژوهشگرانی که موفق به دریافت بورسیه تحقیقاتی شده‌اند، صورت گرفته است.

در گزارش بنیاد هومبلد آمده است که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی بیش از شش هزار فرصت تحقیقاتی از سوی دانشگاه‌های آلمان در اختیار پژوهشگران تحت پوشش این موسسه قرار گرفته است. ۷۵ درصد از این فرصت‌های مطالعاتی در دانشگاه‌های آلمان و ۲۵ درصد باقی‌مانده در بین سایر موسسات پژوهشی مستقل و غیروابسته به دانشگاه ایجاد شده است.

بنیاد هومبلد یادآور شده که در تهیه رده‌بندی دانشگاه‌های آلمان در سال ۲۰۱۲ از نظرات پژوهشگران ‌این موسسه که در بین سال‌های یادشده در دانشگاه‌های آلمان به تحقیق مشغول بوده‌اند نیز استفاده کرده است. حمایت و پشتیبانی از پژوهشگران جوان و همچنین میزان ارتباطات دانشگاه با سایر مراکز علمی در سراسر جهان نیز از جمله دیگر معیارهای انتخاب برترین دانشگاه‌های آلمان از سوی بنیاد هومبلد بوده است.

دانشگاههای معتبر آلمان (مورد تایید وزارت علوم)

گروه الف (ممتاز)

  • Eberhard Karl’s Universität Tübingen
  • Freie Universität Berlin
  • Homboldt-Universität zu Berlin
  • Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main
  • Ludwig-Maximilians-Universität München
  • Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule Aachen
  • Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
  • Technische Universität München
  • niversität Freiburg
  • Universität Karlsruhe
  • Universität Bonn
  • Universität Göttingen
  • Universität Hamburg
  • Technische Universität Berlin

گروه ب (خوب)

  • Bauhaus Universität Weimar
  • Europa- Universität Viadrina Frankfurt (Oder)
  • Technische Universität Hamburg-Harburg
  • Technische Universität Ilmenau
  • Technische Universität Chemnitz
  • Technische Universität Bergakademie Freiberg
  • Technische Universität Clausthal
  • Universität  Bamberg
  • Universität Siegen
  • Universität Hohenheim
  • Universität Kaiserslautern
  • Universität Kassel
  • Universität Trier
  • Universität Augsburg
  • Universität Greifswald
  • Universität Osnabruek
  • Universität Postdam
  • Universität rostock
  • Universität Lübeck
  • Universität Oldenburg
  • Universität Paderborn
  • Universität Magdeburg
  • Universität Lüneburg    

 صرفاً رشته‌های علوم انسانی

  • Universität Erfurt
  • Technische Universität Cottbus
  • Universität Wuppertal
  • Bielefeld Universität
  • Justus-Liebig-Universität Giessen
  • Leibniz Universität Hannover
  • Philipps-Universität Marburg
  • Ruhr-Universität Bochum
  • Technische Universität Darmstadt
  • Technische Universität Dresden
  • Technische Universität  Braunschweig
  • Universität Bayreuth
  • Universität Bremen
  • Universität des Saarlandes
  • Technische Universität Dortmund
  • Universität Erlangen-Nürnberg
  • Universität Jena
  • Universität Leipzig
  • Universität Regensburg
  • Universität Stuttgart
  • Universität Ulm
  • Universität Mannheim
  • Universität Duisburg-Essen
  • Universität Düsseldorf
  • Universität Frankfurt
  • Universität Halle-Wittenberg
  • Universität Kiel
  • Universität Köln
  • Universität Konstanz
  • Universität Mainz
  • Universität Münster
  • Universität Würzburg
  • Europa-Universität Flensburg
  • Universität der Bundeswehr Hamburg
  • Universität der Bundeswehr München
  • HafenCity Universität Hamburg
  • Universität Hildesheim
  • Deutche Sporthochschule Köln
  • Deutsche Universität für Verwaltungswissenschaften Speyer
  • Universität Koblenz-Landau
  • Universität Passau
  • Universität Vechta
  • Pädagogische Hochschule Freiburg
  • Pädagogische Hochschule Heidelberg
  • Pädagogische Hochschule Karlsruhe
  • Pädagogische Hochschule Ludwigsburg
  • Pädagogische Hochschule Schwäbisch Gmund
  • Pädagogische Hochschule Weingarten
  • Stiftung Tierärztliche Hochschule Hannover

گروه ج (متوسط)

مدارس عالی فنی دولتی، معتبر صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

  • Alice Salomon Hochschule Berlin
  • Beuth Hochschule für Technik Berlin
  • Duale Hochschule Baden-Württemberg
  • Ernst-Abbe-Hochschule Jena – University of Applied Sciences
  • Fachhochschule Aachen
  • Fachhochschule Bielefeld
  • Fachhochschule Bingen
  • Fachhochschule Brandenburg
  • Fachhochschule Dortmund
  • Fachhochschule Erfurt
  • Fachhochschule Flensburg
  • Fachhochschule Kiel
  • Technische Hochschule Köln    (Fachhochschule Köln نام قدیم)
  • Fachhochschule Lübeck
  • Fachhochschule Münster
  • Fachhochschule Potsdam
  • Fachhochschule Schmalkalden
  • Fachhochschule Stralsund
  • Fachhochschule Südwestfalen
  • Fachhochschule Westküste, Hochschule für Wirtschaft und Technik
  • Frankfurt University of Applied Sciences
  • Hessische Hochschule für Polizei und Verwaltung
  • Hochschule Aalen – Technik und Wirtschaft
  • Hochschule Albstadt-Sigmaringen
  • Hochschule Anhalt – Anhalt University of Applied Sciences
  • Hochschule Biberach – Hochschule für Architektur und Bauwesen, Betriebswirtschaft und Biotechnologie
  • Hochschule Bochum – University of Applied Sciences
  • Hochschule Bonn-Rhein-Sieg, University of Applied Sciences
  • Hochschule Braunschweig/Wolfenbüttel, Ostfalia Hochschule für angewandte Wissenschaften
  • Hochschule Bremen
  • Hochschule Bremerhaven
  • Hochschule Darmstadt
  • Hochschule der Medien Stuttgart
  • Hochschule Düsseldorf
  • Hochschule Emden/Leer
  • Hochschule Esslingen
  • Hochschule Fulda – University of Applied Sciences
  • Hochschule für angewandte Wissenschaft und Kunst, Fachhochschule
  • Hildesheim/Holzminden/Göttingen
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Ansbach
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Aschaffenburg
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Rosenheim
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften – Fachhochschule Weihenstephan-Triesdorf
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften Augsburg – University of Applied Sciences
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften Coburg
  • Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hamburg
  • Hochschule für Angewandte Wissenschaften Hof
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften Kempten
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften München
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften Würzburg-Schweinfurt
  • Hochschule für angewandte Wissenschaften, Fachhochschule Neu-Ulm
  • Hochschule für Forstwirtschaft Rottenburg
  • Hochschule für Gestaltung Schwäbisch Gmünd
  • Hochschule für Gesundheit – University of Applied Sciences
  • Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde
  • Hochschule für Technik Stuttgart
  • Hochschule für Technik und Wirtschaft Berlin
  • Hochschule für Technik und Wirtschaft des Saarlandes
  • Hochschule für Technik und Wirtschaft Dresden
  • Hochschule für Technik, Wirtschaft und Kultur Leipzig
  • Hochschule für Technik, Wirtschaft und Medien Offenburg
  • Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
  • Hochschule für Wirtschaft und Umwelt Nürtingen-Geislingen
  • Hochschule Furtwangen – Informatik, Technik, Wirtschaft, Medien, Gesundheit
  • Hochschule Hamm-Lippstadt
  • Hochschule Hannover
  • Hochschule Harz, Hochschule für angewandte Wissenschaften (FH)
  • Hochschule Heilbronn, Technik, Wirtschaft, Informatik
  • Hochschule Kaiserslautern (University of Applied Sciences)
  • Hochschule Karlsruhe – Technik und Wirtschaft
  • Hochschule Koblenz
  • Hochschule Konstanz Technik, Wirtschaft und Gestaltung
  • Hochschule Landshut – – – Hochschule für angewandte Wissenschaften
  • Hochschule Ludwigshafen am Rhein
  • Hochschule Magdeburg-Stendal
  • Hochschule Mainz 76. Hochschule Mannheim
  • Hochschule Merseburg
  • Hochschule Mittweida, University of Applied Sciences
  • Hochschule Neubrandenburg – University of Applied Sciences
  • Hochschule Niederrhein
  • Hochschule Nordhausen
  • Hochschule Osnabrück
  • Hochschule Ostwestfalen-Lippe
  • Hochschule Pforzheim – Gestaltung, Technik, Wirtschaft und Recht
  • Hochschule Ravensburg-Weingarten
  • Hochschule Reutlingen, Hochschule für Technik- Wirtschaft-Informatik-Design
  • Hochschule RheinMain, RheinMain University of Applied Sciences Wiesbaden, Rüsselsheim
  • Hochschule Rhein-Waal – University of Applied Sciences
  • Hochschule Ruhr West- University of Applied Sciences
  • Hochschule Trier – Trier University of Applied Sciences
  • Hochschule Ulm Technik, Informatik und Medien
  • Hochschule Wismar – University of Applied Sciences: Technology, Business and Design
  • Hochschule Worms, University of Applied Sciences
  • Hochschule Zittau/Görlitz
  • Jade Hochschule – Wilhelmshaven/Oldenburg/Elsfleth
  • Ostbayerische Technische Hochschule Amberg-Weiden
  • Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg
  • Technische Hochschule Deggendorf
  • Technische Hochschule Ingolstadt
  • Technische Hochschule Mittelhessen – THM
  • Technische Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohm
  • Technische Hochschule Wildau (FH)
  • Westfälische Hochschule Gelsenkirchen, Bocholt, Recklinghausen
  • Westsächsische Hochschule Zwickau

توجه: برای تحصیل در سایر دانشگاه های خصوصی آلمان که در فهرست زیر نمی باشند، لازم است اعتبار دانشگاه مورد نظر، پیش از اقدام برای اخذ پذیرش از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام گردد.

ب‌) دانشگاههای گروه ب تا مقطع دکترا آلمان

  • Universität Lübeck
  • Universität Oldenburg
  • Universität Paderborn
  • Universität Magdeburg
  • Hochschule für bildenden Künste Braunschweig
  • Universität Lüneburg

تحصیل پزشکی در آلمان

آلمان یکی از محبوب ترین کشورهای غیر انگلیسی برای دانشجویان است، با آموزش با کیفیت و هزینه پایین جای ایده الی برای پزشکی خواندن است.

حضور 32 دانشگاه آلمانی در رنکینگ QS برای بهترین دانشگاههای جهان در رشته ی پزشکی به این معنی است که گزینه های فراوانی پیش رویتان است و می توانید بسته به نوع تجربه ی دانشگاهی ای که دنبالش هستید از بین شان انتخاب کنید.

نخستین چیزی که باید بدانید این است که آلمان دوره های لیسانس یا فوق لیسانس پزشکی ندارد (دوره های پزشکی در آلمان شش سال طول می کشند و تمام دوره به زبان آلمانی تدریس می شود. پس باید تسلط بالایی به زبان آلمانی داشته باشید. البته دوره هایی نیز در مقطع لیسانس و فوق لیسانس در حوزه ی پزشکی وجود دارد، از جمله چند دوره انگلیسی زبان.

تحصیل پزشکی در آلمان

ساختار دوره‌های پزشکی آلمان

دوره های پزشکی حداقل شش سال و سه ماه طول می کشند و با آزمون دولتی (Ärtliche Prüfung) به پایان می رسند. با شرکت در این آزمون (اگر در آزمون قبول شوید) می‌توانید مجوز رسمی طبابت (License to Practice Medicine) بگیرید. مراحل تحصیل در دوره ی پزشکی به ترتیب زیر است:

  • مرحله ی 1: فاز پیش بالینی (pre-clinical phase) فاز پیش بالینی چهار ترم (دو سال) است و شما را با مقدمات پزشکی و علوم طبیعی آشنا می کند. این مرحله با اولین آزمون مجوز پزشکی تمام می شود.
  • مرحله ی 2: فاز بالینی (clinical phase) این مرحله فاز اصلی دوره است (شش ترم – سه سال) و شامل دروس اصلی است، که با کلاس ها، دوره های عملی، کارورزی ها و سمینارها تدریس می شوند.
  • مرحله ی 3: سال علمی (practical year) پس از فاز اصلی، یک ساال عملی خواهید داشت. در این یک سال با جنبه های عملی جراحی، پزشکی داخلی (internal medicine)، و یک درس اختیاری آشنا می شوید. این فاز به شما تجربه ی کاری می دهد تا برای حرفه ی آیندتان آماده شوید.
  • مرحله ی 4: آزمون دولتی (state Examinatin) آخرین گام برای گرفتن مدرک پزشکی در آلمان قبول شدن در آزمون دولتی است که یک آزمون استاندارد در سطح کشور است. پس از شرکت در آزمون و قبول شدن، می توانید مجوز طبابت خود را بگیرید و کارتان را به عنوان یک دکتر تصدیق شده آغاز کنید.

ممکن است بخواهید بعد از آن هم ادامه تحصیل دهید و تخصص بگیرید، که بسته به زمینه تخصص می تواند پنج تا شش سال دیگر طول بکشد. دوره ی تخصصی با یک آزمون تخصص به پایان می رسد.

الزامات تحصیل پزشکی در آلمان

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد، برای تحصیل در رشته‌ی پزشکی می‌بایست مهارت بالایی در زبان آلمانی داشته باشید و با شرکت و کسب نمرات بالا در آزمون هایی چون تست داف (TestDaf) و دی اس اچ (DSH) مهارت زبان خود را به اثبات برسانید. اگر همچنان مهارت شما در حد قابل قبولی نباشد، می‌توانید در یکی از دوره های زبان آلمانی پیش از تحصیل ثبت نام کنید و مهارت خود را به سطح خواسته شده برای تحصیل پزشکی در آلمان برسانید.

سایر الزامات عبارت است از: دیپلم دبیرستان، دیپلم کشورهای اتحادیه اروپا (EU) معمولا در آلمان هم معتبر است، اما دانشجویان کشورهای غیر EU باید چک کنند که آیا دیپلم شان اعتبار دارد. اگر ندارد، باید دوره ی Studienkolleg (دوره ی یک ساله برای آمادگی) را بگذرانند و در آزمون Feststellungsprufung شرکت کنند.

  • شناخت بالا از زبان انگلیسی، برای فهمیدن اصطلاحات تخصصی (بهتر است با زبان لاتین آشنا بشید اما ضروری نیست)
     تسلط بالا به زیست، شیمی و فیزیک دبیرستان
  • تحمل بالا برای فشار درس، زیرا دوره های پزشکی اغلب فشرده هستند و در هفته تا 25 الی 30 ساعت کلاس اجباری دارند.
  • ممکن است دانشجویان غیر از EU یک ویزای دانشجویی و مجوز اقامت لازم داشته باشند.
  • برخی دانشگاه ها از دانشجویان غیر EU می خواهند نتایج آزمون TestAS را نیز ارائه دهند.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

برای پزشکی خواندن در دانشگاههای دولتی آلمان (جز در ایالت بادن – وورتمبرگ) فقط مبلغی برای هزینه های ثبت نام و هزینه های مدیریتی پرداخت می کنید که معمولا از ترمی 300 یورو  بیشتر نمی شود. البته دانشگاههای دولتی ایالت بادن – وورتمبرگ از پاییز 2017 به بعد برای دانشجویان غیر EU شهریه ای خواهند شد و پزشکی خواندن در آنها ممکن است سالانه 3000 یورو هزینه داشته باشد. دانشگاههای خصوصی مبلغ بسیار بیشتری از شما دریافت می کنند.

همچنین سالانه 9600 یورو برای هزینه های زندگی لازم دارید. البته بسته به این که کجا درس بخوانید مخارجتان فرق می کند.

تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان تحصیل در آلمان

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • عسل صالحی 27 فروردین 1402

    دورود
    اول تشکر میکنم و همچنین خسته نباشید خدمت مشاورین محترم
    سوالم اینه که آیا معدل و ریزنمرات دیپلم در پذیرش رشته پزشکی تاثیری داره یا خیر؟
    متشکرم

    • rozhin esfahani 30 فروردین 1402

      سلام عسل عزیز
      خیر، اما اگر اینجا دانشجوی پزشکی باشید، نمراتی که در رشته پزشکی در ایران داشته اید تاثیر دارد.

  • بهار 27 فروردین 1402

    سلام
    بنده 33 سال دارم فارغ التحصیل رشته معماری . متاهل
    آیا همسر بنده اجازه کار در حین تحصیل بنده در المان دارند؟

    • rozhin esfahani 30 فروردین 1402

      سلام بهار عزیز
      عموما همراه دانشجو اجازه کار ندارد. اما در بعضی مواقع دیده شده که همراه هم امکان کار داشته است.

  • جاوید بهمنی 27 فروردین 1402

    سلام وقت بخیر
    ممنون بابت مقاله خوبتان
    آبا بیمه درمانی در آلمان اجباری هست و هزینه بیمه درمانی به چه صورت است؟
    سپاس

    • rozhin esfahani 30 فروردین 1402

      سلام جاوید عزیز
      بله هر شخصی به هر طریقی که وارد کشور مقصد میشود، حتما باید بیمه داشته باشد. هزینه بیمه درمانی برای دانشجویان از ماهی ۵۸ یورو شروع میشود تا بیمه‌های خصوصی که ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو هستند

  • فرزاد 27 فروردین 1402

    سلام. بنده 31 سالمه سال 93 لیسانس رو تموم کردم. آیا میتونم برای ارشد اقدام کنم رشته مهندسی عمران؟

    • rozhin esfahani 30 فروردین 1402

      سلام فرزاد عزیز
      اگر گپ تحصیلی که وجود دارد مرتبط با رشته شما باشد و در حیطه عمران کار کرده باشید به نوعی میتواند گپ تحصیلی را پوشش دهد ولی به هرحال گپ تحصیلی نمره منفی دارد.
      برای اینکه بتوانید این گپ تحصیلی را کمرنگ تر کنید با کارشناسان گروه جهرمی در ارتباط باشید.

  • آیسان 27 فروردین 1402

    سلام وقت بخیر من 19 سالمه و دیپلم تجربی دارم معدلم 18.30 هست برای تحصیل در رشته پزشکی بخوام اقدام کنم میتونم در دانشگاه دولتی پذیرش بگیرم؟

    • rozhin esfahani 30 فروردین 1402

      سلام آیسان عزیز
      برای پزشکی در آلمان به دو صورت میشود اقدام کرد.
      مستقیم، که باید حتما دانشجوی پزشکی در ایران باشید و در آزمون ورودی شرکت کنید.
      و غیر مستقیم، میشود در مدیکال کورس‌هایی که در این کشور برگزار میشود شرکت کنید (هزینه ۵۰۰ یورو در سال) و بعد در آزمون پزشکی شرکت کنند اما سهمیه دانشجوی بین‌المللی بسیار پایین هست.